BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 3 Sayı: 2, - , 01.06.2013

Öz

The Art of Cinema, which has a past of more than a century long, is frequently discussed in terms of globalization and localization. Cinema started in Europe (France) but became a worldwide phenomenon due to the US (Hollywood). And today Hollywood, which generally represents the American cinema industry and commercial cinema, is the leader in terms of spectator and profits with billions of dollars. It constantly tries to enter every corner of the world to show / sell American movies after the rise of the globalization and sometimes makes concessions in terms of national values. Turkish cinema which is on the way to create a renaissance after the fall of Yeşilçam in terms increasing number of films and spectators by beating Hollywood’s big productions has the most percentage with its local admissions in Europe. Turkish cinema is successful at home and receives international awards almost every year but not as widespread comparing with other successful European cinemas. In this study, the reasons for the failure of Turkish, which has remained local yet also aims at taking on a more global nature, will be analyzed.

Kaynakça

  • Berlinski, C. (2009). Turkish Film Renaissance. The National. www.berlinski.com/node/128. Erişim Tarihi: 25.03.2013.
  • Cengiz, D. (2013). Beyazperdede Yeşilçam hızı. http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/22884517.asp, Erişim Tarihi: 24.03. 2013.
  • Çelik, A. (2011). Kültür Endüstrisi. Literatür Yayıncılık. İstanbul.
  • Erensoy, Ş. F. (2012). Hollywood’dan Indiewood’a Amerikan Sinemasının Değişimi, İstanbul Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yükseklisans Tezi. İstanbul.
  • Erus, Z. Ç. (2007). Film Endüstrisi ve Dağıtım: 1990 Sonrası Türk Sinemasında Dağıtım
  • Sektörü. Selçuk İletişim. 4, 4. s.6-10. Goldstein, P. (2012). Hollywoods Global Strategy: Made in America, But Not For
  • Americans. Los Angeles Times, 10 Ocak 2012 http://latimesblogs.latimes.com/movies/2012/01/hollywoods-new-global-strategy-made-inamerica-but-not-for-americans-.html. Erişim Tarihi: 21.03.2013.
  • Hoad, P. (2011). Playing to Home Audiences keeps Turkey’s cinema secene cooking http://m.guardian.co.uk/film/filmblog/2011/nov/22/turkey-cinema-scene-turkish-film. Erişim Tarihi: 21.03.2013
  • Hollywood Goes Global: Bigger Abroad (2012). The Economist, 17 Şubat 2012. www.economist.com/node/18178291/print. Erişim Tarihi: 22.03.2013.
  • Maltby, R.(1997). Hollywood Cinema. Blackwell Publishers. İngiltere.
  • Önür, M.K. (2012). Ortak Yapım Furyası. www.turkiyegazetesi.com.tr/haberdetay.aspx?NewsID=12066. Erişim Tarihi: 21.03.2013.
  • Tanrıöver, H. U. (2011). Türkiye Film Endüstrisini Konumu ve Hedefleri. İTO Yayınları. İstanbul.
  • The Super Rock Star Filmi 30 Milyon Dolar Turizm Geliri Sağladı. (2012). http://www.tuyed.org.tr/haberler/the-super-rock-star-filmi-30-milyon-dolar-turizm-gelirisalad.html. Erişim Tarihi: 21.03.2013.
  • Turkish Film Bazaar Mixes star power&sales. (2008). www.thefreelibrary.com/Turkish+film+bazaar+mixes+star+power+%26+sales Erişim Tarihi: 02013
  • Türk Filmleri Çin Yolcusu (2013). http://www.ilkekran.com/haber/turk-filmleri-cin-yolcusu. Erişim Tarihi: 21.03.2013.
  • Vural, S. (2013). Ben Affleck bizimle yeniden çalışmak istiyor. http://www.hurriyet.com.tr/magazin/magazinhatti/22887058.asp. Erişim Tarihi: 25.03.2013. Whipp, G. (2011a). Hollywood tailoring movies for overseas audiences. http://beta.news.yahoo.com/ hollywood-tailoring-movies-overseas-audiences-1300325. Erişim Tarihi: 18.05.2011.
  • Whipp, G. (2011b). Studios try to lessen what’s lost in translation. http://us.mc1124.mail.yahoo.com/mc/showMessage?sMid=2&filterBy=&.rand=4345 Erişim Tarihi: 25.07.2011.
  • World Domination by box office cinema admissions (2011). http://greenash.net.au/thoughts/2011/07/world-domination-by-box-office-cinema. Erişim Tarihi: 21.03.2013.

KÜRESELLEŞME VE YERELLİK BAĞLAMINDA GÜNÜMÜZ TÜRK SİNEMASI

Yıl 2013, Cilt: 3 Sayı: 2, - , 01.06.2013

Öz

Kaynakça

  • Berlinski, C. (2009). Turkish Film Renaissance. The National. www.berlinski.com/node/128. Erişim Tarihi: 25.03.2013.
  • Cengiz, D. (2013). Beyazperdede Yeşilçam hızı. http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/22884517.asp, Erişim Tarihi: 24.03. 2013.
  • Çelik, A. (2011). Kültür Endüstrisi. Literatür Yayıncılık. İstanbul.
  • Erensoy, Ş. F. (2012). Hollywood’dan Indiewood’a Amerikan Sinemasının Değişimi, İstanbul Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yükseklisans Tezi. İstanbul.
  • Erus, Z. Ç. (2007). Film Endüstrisi ve Dağıtım: 1990 Sonrası Türk Sinemasında Dağıtım
  • Sektörü. Selçuk İletişim. 4, 4. s.6-10. Goldstein, P. (2012). Hollywoods Global Strategy: Made in America, But Not For
  • Americans. Los Angeles Times, 10 Ocak 2012 http://latimesblogs.latimes.com/movies/2012/01/hollywoods-new-global-strategy-made-inamerica-but-not-for-americans-.html. Erişim Tarihi: 21.03.2013.
  • Hoad, P. (2011). Playing to Home Audiences keeps Turkey’s cinema secene cooking http://m.guardian.co.uk/film/filmblog/2011/nov/22/turkey-cinema-scene-turkish-film. Erişim Tarihi: 21.03.2013
  • Hollywood Goes Global: Bigger Abroad (2012). The Economist, 17 Şubat 2012. www.economist.com/node/18178291/print. Erişim Tarihi: 22.03.2013.
  • Maltby, R.(1997). Hollywood Cinema. Blackwell Publishers. İngiltere.
  • Önür, M.K. (2012). Ortak Yapım Furyası. www.turkiyegazetesi.com.tr/haberdetay.aspx?NewsID=12066. Erişim Tarihi: 21.03.2013.
  • Tanrıöver, H. U. (2011). Türkiye Film Endüstrisini Konumu ve Hedefleri. İTO Yayınları. İstanbul.
  • The Super Rock Star Filmi 30 Milyon Dolar Turizm Geliri Sağladı. (2012). http://www.tuyed.org.tr/haberler/the-super-rock-star-filmi-30-milyon-dolar-turizm-gelirisalad.html. Erişim Tarihi: 21.03.2013.
  • Turkish Film Bazaar Mixes star power&sales. (2008). www.thefreelibrary.com/Turkish+film+bazaar+mixes+star+power+%26+sales Erişim Tarihi: 02013
  • Türk Filmleri Çin Yolcusu (2013). http://www.ilkekran.com/haber/turk-filmleri-cin-yolcusu. Erişim Tarihi: 21.03.2013.
  • Vural, S. (2013). Ben Affleck bizimle yeniden çalışmak istiyor. http://www.hurriyet.com.tr/magazin/magazinhatti/22887058.asp. Erişim Tarihi: 25.03.2013. Whipp, G. (2011a). Hollywood tailoring movies for overseas audiences. http://beta.news.yahoo.com/ hollywood-tailoring-movies-overseas-audiences-1300325. Erişim Tarihi: 18.05.2011.
  • Whipp, G. (2011b). Studios try to lessen what’s lost in translation. http://us.mc1124.mail.yahoo.com/mc/showMessage?sMid=2&filterBy=&.rand=4345 Erişim Tarihi: 25.07.2011.
  • World Domination by box office cinema admissions (2011). http://greenash.net.au/thoughts/2011/07/world-domination-by-box-office-cinema. Erişim Tarihi: 21.03.2013.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Okan Ormanlı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Gönderilme Tarihi 22 Temmuz 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ormanlı, O. (2013). KÜRESELLEŞME VE YERELLİK BAĞLAMINDA GÜNÜMÜZ TÜRK SİNEMASI. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 3(2).


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png