Yıl 2013,
Cilt: 3 Sayı: 2, - , 01.06.2013
Berna Küçük
İrem Kahyaoğlu
Öz
It’s a well-known fact that “globalization” is one of the most important concepts of our time. This concept can be defined as a notion uniting different people and cultures around the world. Globalization contains others concepts for completing itself. The most important concept from these concepts is “localization”. Globalization and localization that complete each other, toappear suddenly in front of individuals by using daily life, politics or art and also influence individuals in many ways. In this study, the cultural signs used in the cinema of Ferzan Özpetek –turkish and also italian director- will be analyzed in the context of globalization and localization.
Kaynakça
- ECO, U. (1998). Ortaçağ Estetiğinde Sanat ve Güzellik İstanbul: Can Yayınları.
- GIRELLI, E. (2007). Transnational Orientalism: Ferzan Özpetek's Turkish dream inHamam (1997). New Cinemas: Journal of Contemporary Film .S.23-38. http://www.ingentaconnect.com/content/intellect/nc/2007/00000005/00000001/art00002, GÜNAY, D ve PARSA, A. (2012). Görsel Göstergebilim-İmgenin Anlamlandırılması. İstanbul: Es Yayınları.
- GÜVENÇ, N. (1998). Küreselleşme ve Türkiye, İstanbul: BDS Yayınları.
- HEDETOFT, U. (2005). Contemporary Cinema, Between cultural globalisation and national interpretation. Cinema and Nation. England: Taylor & Francis e-Library. s. 262-279. http://is.muni.cz/el/1421/jaro2012/FAV196/um/32133503/HjortMackenzie_Cinema_and_Nat ion.pdf#page=277 .
- HOFTSTEDE, Geert ve Gert Jan Hoftstede.(2005). Cultures and Organizations. 2. Basım. Mc. Graw Hill.
- JAVİDAN, M. HOUSE, R. ve ark. (2006). Conceptualizing and measuring cultures and their consequences: a comparative review of GLOBE’s and Hofstede’s approaches. Journal of International Business Studies. 897–914 http://www.palgravejournals.com/jibs/journal/v37/n6/pdf/8400234a.pdf.
- KÜÇÜKERDOĞAN, R. (2009). Reklamda Kültürlerarasılık, İstanbul: Es Yayınları.
- Mithat Alam Film Merkezi Söyleşi. (2009). Panel ve Sunum Yıllığı, İstanbul.
- ÖZMEN, A. (2009). Küresel ve Çok Kültürlü Pazarlarda Marka Konumlandırma. Stratejik
- Küresel Pazarlama. İstanbul: Eflatun, s.314-342. RAPAILLE, C. (2011). Kültür Kodu. İstanbul: FGD Yayıncılık.
- SAMİR, D. (2004). The Changing Face of Globalization. Sage: New Delhi. http://books.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=pTUs5taH6XIC&oi=fnd&pg=PA58&dq=the +effect+of+globalization+on+local+communities+robyn+bateman&ots=qwKAWTX5qJ&sig =OaqaGYqtC6IDy5-1WB3hq4JHAYU&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false.
- TEKELİ, İ. (2010). Gündelik Yaşam, Yaşam Kalitesi ve Yerellik Yazıları, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
- TUTAL, N. (2006). Küreselleşme, İletişim, Kültürlerarasılık. İstanbul: Kırmızı.
- WALLERSTEİN, I. (2013). Bilginin Belirsizlikleri, İstanbul: Matani Basın ve Yayıncılık.
- YAĞCI, M. (2009). Küresel Pazarlama Stratejisinin Gelişimi ve Genel İlkeler. Stratejik
- Küresel Pazarlama. İstanbul: Eflatun, s.4-28. http://arsiv.ntvmsnbc.com.. http://www.beyazperde.com. http://www.sinemalar.com.
YERELLİK ÖĞELERİ İÇİNDE KÜRESELLEŞEN YÖNETMEN: FERZAN ÖZPETEK
Yıl 2013,
Cilt: 3 Sayı: 2, - , 01.06.2013
Berna Küçük
İrem Kahyaoğlu
Kaynakça
- ECO, U. (1998). Ortaçağ Estetiğinde Sanat ve Güzellik İstanbul: Can Yayınları.
- GIRELLI, E. (2007). Transnational Orientalism: Ferzan Özpetek's Turkish dream inHamam (1997). New Cinemas: Journal of Contemporary Film .S.23-38. http://www.ingentaconnect.com/content/intellect/nc/2007/00000005/00000001/art00002, GÜNAY, D ve PARSA, A. (2012). Görsel Göstergebilim-İmgenin Anlamlandırılması. İstanbul: Es Yayınları.
- GÜVENÇ, N. (1998). Küreselleşme ve Türkiye, İstanbul: BDS Yayınları.
- HEDETOFT, U. (2005). Contemporary Cinema, Between cultural globalisation and national interpretation. Cinema and Nation. England: Taylor & Francis e-Library. s. 262-279. http://is.muni.cz/el/1421/jaro2012/FAV196/um/32133503/HjortMackenzie_Cinema_and_Nat ion.pdf#page=277 .
- HOFTSTEDE, Geert ve Gert Jan Hoftstede.(2005). Cultures and Organizations. 2. Basım. Mc. Graw Hill.
- JAVİDAN, M. HOUSE, R. ve ark. (2006). Conceptualizing and measuring cultures and their consequences: a comparative review of GLOBE’s and Hofstede’s approaches. Journal of International Business Studies. 897–914 http://www.palgravejournals.com/jibs/journal/v37/n6/pdf/8400234a.pdf.
- KÜÇÜKERDOĞAN, R. (2009). Reklamda Kültürlerarasılık, İstanbul: Es Yayınları.
- Mithat Alam Film Merkezi Söyleşi. (2009). Panel ve Sunum Yıllığı, İstanbul.
- ÖZMEN, A. (2009). Küresel ve Çok Kültürlü Pazarlarda Marka Konumlandırma. Stratejik
- Küresel Pazarlama. İstanbul: Eflatun, s.314-342. RAPAILLE, C. (2011). Kültür Kodu. İstanbul: FGD Yayıncılık.
- SAMİR, D. (2004). The Changing Face of Globalization. Sage: New Delhi. http://books.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=pTUs5taH6XIC&oi=fnd&pg=PA58&dq=the +effect+of+globalization+on+local+communities+robyn+bateman&ots=qwKAWTX5qJ&sig =OaqaGYqtC6IDy5-1WB3hq4JHAYU&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false.
- TEKELİ, İ. (2010). Gündelik Yaşam, Yaşam Kalitesi ve Yerellik Yazıları, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
- TUTAL, N. (2006). Küreselleşme, İletişim, Kültürlerarasılık. İstanbul: Kırmızı.
- WALLERSTEİN, I. (2013). Bilginin Belirsizlikleri, İstanbul: Matani Basın ve Yayıncılık.
- YAĞCI, M. (2009). Küresel Pazarlama Stratejisinin Gelişimi ve Genel İlkeler. Stratejik
- Küresel Pazarlama. İstanbul: Eflatun, s.4-28. http://arsiv.ntvmsnbc.com.. http://www.beyazperde.com. http://www.sinemalar.com.