Media today is one of the most increasing industry of the world. The developments of this industry showed that this field has a very serious economy. This paper express what’s media economy about and how it differs from the general economy. This study consist of two parts. In the first part of the study there is a conceptual research for media economics, meaning, history and difference from general economy. The second part of the study consist of the findings of the deep interviews done for the research. The aim of this study is to make an evaluation on the four important key factors, media company owners, consumers, advertisers and media workers, of media economics and their importance within media industry. There is a determination about the most important elements of media economics effecting media industry and how this will effect media economics in the future. For this there has been done interviews to two different targeted segments: Today’s media environment and future’s media environment. In the first group there has been done interviews with 41 media workers. In the second target group there has been done interviews in deep with 41 communication faculty students. Each were asked to express which of these four factors dominates media economics more and why. At the end of the research both today’s and future’s media environment expressed that advertisers are the most important element in media economics. In the conclusion part of the study there is a discussion for the four key factors that Picard had expressed in media economics, their competition that they face within each and their future roles in media economics.
Medya bugün dünyanın en hızlı büyüyen endüstrilerinden biridir. Bu endüstride yaşanan gelişmeler bu alanın da çok ciddi bir ekonomisinin olduğunu göstermiştir. Bu çalışma medya ekonomisinin ne olduğu ve genel ekonomiden nasıl farklılaştığını anlatmaktadır. Çalışma iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde medya ekonomisi kavramı, tarihi ve genel ekonomiden farkları ile ilgili kavramsal bir tarama içermektedir. İkinci bölüm araştırma kapsamında yapılan derinlemesine mülakatların bulguları ve sonuçlarını içermektedir. Çalışmanın amacı, medya ekonomisinin dört önemli bileşeni, medya işletme sahipleri, tüketiciler, reklamcılar ve medya çalışanları hakkında bir değerlendirme yaparak bu dört bileşenin medya ekonomisinde ki önemlerine vurgu yapmaktadır. Çalışmada medya ekonomisinin başrol oyuncularının değer algıları ve bu algının gelecekte medya ekonomisine etkileri üzerine bir durum tespiti yapılmıştır. Çalışmada iki farklı grupla derinlemesine mülakatlar yapılmıştır: Bugünün medya dünyası ve geleceğin medya dünyası. Birinci grup için 41 medya çalışanı ile derinlemesine mülakatlar yapılırken, ikinci grup kapsamında 41 iletişim fakültesi öğrencisi ile derinlemesine mülakatlar yapılmıştır. Her bir gruba medya ekonomisinde başrol oyuncularının önemi, hangisinin sektörü daha fazla yönlendirdiği ve bunun nedenleri hakkında fikir sorulmuştur. Araştırmanın sonunda hem bugünün hem de geleceğin medya dünyası, reklamcıların medya ekonomisinin en önemli faktörü olduğu konusu ile ilgili tespitlerde bulunmuştur. Çalışmanın sonunda Picard’ın medya literatürüne kattığı medyanın dört başrol oyuncusunun kendi içinde yaşadığı rekabetin sonuçlarının medya ekonomisinin geleceğine etkisi tartışmaya açılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Temmuz 2014 |
Gönderilme Tarihi | 22 Temmuz 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 1 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)