Son dönemde kullanıcılar, beklenti ve ihtiyaçların tespitinde tasarım
sürecine dahil edilmeye başlanmıştır. Bu çalışmada kullanıcı odaklı tasarım
açısından genç odası mobilya tasarımı ele alınmış ve kullanıcı beklenti ve
ihtiyaçlarının cinsiyet bağlamı anlaşılmaya çalışılmıştır. Diğer mobilyalar
yerine genç odası mobilyaları seçilmesinin nedeni; ergenlik dönemindeki
gençlerin odalarından beklentileri ile ilgili çalışma sayısının yetersiz
olmasıdır. Genel kullanıcı beklentilerinin belirlenmesi ve cinsiyet
farklılığının genç odası kullanıcı beklentilerine etkisi bu çalışmanın amacını
oluşturmaktadır. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen yarı
yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile kullanıcılarla yüz yüze görüşülerek
toplanmıştır. Görüşmeciler ergenlik döneminde olan 30 kız ve 30 erkek olmak
üzere toplam 60 kullanıcıdan oluşmaktadır. Görüşmeler esnasında gençlerin genç
odası ürünlerini ne şekilde kullandıklarını anlamak için gençlerden genç odası
ürünleri ile günlük yaşamlarını birlikte hayal etmeleri ve bu ürünlerle
"gündüz hayali" etkileşimine girmeleri istenmiştir. Elde edilen
veriler SPSS programında analizi yapılarak elde edilen bulgular yorumlanmıştır.
Yapılan analizler, cinsiyet faktörüne göre kullanıcıların farklı beklentilere
sahip olduklarını ortaya koymuştur. Kızların erkeklere göre odalarında daha
fazla zaman geçirmelerine paralel olarak daha fazla beklentiye sahip oldukları tespit
edilmiştir. Ürün grubunun renklerinin değişebilmesi, dağınıklığı gizlemeye
yardımcı olması, form olarak farklılaşması, ihtiyaç duyulduğunda depolama
alanının artırılabilmesi ve dar hacimlere uygun tasarlanması kız kullanıcıların
öncelikli beklentileriyken erkek kullanıcıların öncelikli beklentileri
teknoloji ile uyumlu tasarlanmış ürünlerdi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mayıs 2017 |
Kabul Tarihi | 17 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 4 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)