20.
yüzyılda etkilerini görmeye başladığımız küreselleşme kavramı; 21. yüzyılda ise
ulusların siyasi, ekonomik, sosyo-kültürel güçlerinin ve teknolojinin aracılığı
ile, tüm dünyada hissedilen bir olayı temsil etmektedir. Küreselleşmenin
altında yer alan dinamikler kentlerde değişim ve dönüşümlere sebep olmaktadır.
Kentlerde değişim ve dönüşüm gündelik hayat ve mimari stillerde görülmektedir. Farklı
mimari tipolojilerden günlük hayatla ilişkili olan konutun yeri göz önünde
oluşu nedeni ile çok büyüktür. Araştırmanın kapsamı içinde İstanbul’un
dönüşümünün simgelerinden biri olan konut sektörüne sosyo-kültürel ve
sosyo-ekonomik açılardan bakılmaktadır. İstanbul’da görülen konut modellerine
sosyo-ekonomik açıdan yaklaşıldığında devlet ideolojisi ve üretim mekanizmalarınca
oluşturulan tüketim kavramı, teknoloji ve kitle kültürü yer almaktadır. İstanbul’da
ki konut modellerinin sosyo-kültürel değerleri incelendiğinde ise üst
birimlerce oluşturulan yapay kültürün ürünü olan moda ve trendler kültürel
değerlerin yozlaşmasına sebep olduğu görülmektedir. İstanbul’un görsel olarak
hissedilen değişim ve dönüşümünün geri planında iki uçlu bir araştıma yapmak bu
araştırmada izlenen yolu belirtmektedir. Gelişim, dönüşüm ve değişime istinaden
İstanbul’un konut piyasasının, tarihsel süreç içinde başta “küreselleşme”
beraberinde “tüketim” ve “medya”nın rollerinin ev’in konuta dönüşümünde
incelenmesi araştırmanın anlamsal çerçevesini oluşturmaktadır. Araştırmada
amaçlanan, bir vaka analizi olarak 2000 yılı sonrası kapalı lüks konut
yerleşimleri, yüksek katlı rezidanslar ve karma kullanım şehir içi konut
yerleşimlerinden oluşan konut reklâmlarının yaygın söylemlerinin medya
aracılığı ile irdelenmesidir. Çalışmada 25 farklı konut projesi için basında
yer alan reklamların gösterge bilimsel bir çözümlemesi yapılmıştır. İnceleme
sonucunda konutların reklamlarında yer alan vurgulardan yola çıkarak günümüz konut
sistemlere yönelik bir sınıflandırma yapılmıştır. Araştırma temel strüktürü üç
ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm literatür taraması sonucu konuya giriş
niteliği taşıyan temel kavramların açıklamalarından oluşmaktadır. İkinci bölüm
ise, Türkiye ve özellikle metropolü olan İstanbul’un değişen ve dönüşen konut
piyasasının tarihsel süreç içerisindeki yeri ve buna sebep olan etkenlerin
neler olduğu belirtilmektedir. Üçüncü ve son bölümde ise İstanbul’un
kusursuzluktan uzak, belirsiz ve geçici yapısı içinde, medyada yer alan etkileyici
görüntülere sahip konut reklamlarının göstergebilimsel bir çözümleme aracılığı
ile yeni yaşam kültürlerine etkisi ortaya konmaktadır.
Küreselleşme dönüşüm İstanbul tüketim medya konut konut reklamları
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Gönderilme Tarihi | 11 Kasım 2017 |
Kabul Tarihi | 18 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 1 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)