BITCOIN VE KRİPTO PARA İLE İLGİLİ SOSYAL MEDYA KULLANICILARININ GİRİŞİMCİLİK DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
Yıl 2018,
Cilt: 8 Sayı: 3, 466 - 488, 01.07.2018
Cem Sefa Sütcü
,
Çiğdem Aytekin
Öz
İkinci dünya savaşı sonrası kurulan yeni küresel düzen ve buna bağlı olarak yaygınlaşan iletişim ağları
sayesinde, dünyada 20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren kullanılmaya başlanan ve yaygınlaşan
elektronik ödeme sistemleri ve plastik para olarak isimlendirilen kredi kartları ülkemizde de 80’li
yılların başından itibaren yaygın olarak kullanılmaya başlanmıştır. 2000’li yılların başından itibaren de
nakit para ile yapılan alışverişlerin elektronik para ile yapılan alışverişlerin gerisinde kalmaya
başladığı görülmektedir. 90’lı yılların başında internetin ve 2004’ten itibaren de yeni medya
teknolojileri ile ortaya çıkan sosyal medya dediğimiz ortamların yaygınlaşması ile bu ortamların
özgürlük sağladığı ve hatta anarşi yarattığı görüşü baskın bir düşünce olarak karşımıza çıkmaktadır.
Son 5-6 yıldır ise önemle Bitcoin gibi kripto paraların ticaretinden söz edildiğini görmekteyiz. Bitcoin,
onu çıkaran bir otoritenin olmadığı, kullanıcılarının karşılıklı güvene dayalı olarak alışverişlerinde
kullandığı bir ödeme yöntemidir. Devlet otoritesinden ve bankacılık sisteminden bağımsız olarak
çalışmaktadır. Bu açıdan da, internet ortamı için başlangıçta öngörülen özgürlük ortamı düşüncesinin
bir yansıması olarak görülmektedir. Bu bağlamda, bitcoin sistemlerinin nasıl algılandığı ve
girişimcilik düzeyi ile ilişkisi araştırılmaya muhtaç bir konudur. Bu çalışmada, bitcoin madenciliği,
alım-satımı yapan veya ticaretini takip eden kişilerin girişimcilik düzeylerini ölçen bir araştırma
gerçekleştirilmiştir. Örneklem olarak konu ile ilgili Twitter kullanıcıları seçilmiştir. Araştırma, bitcoin
ve benzeri kripto paralar ile ilgilenen, yatırım yapan kişilerin bu oldukça yeni ve riskli olduğu
söylenen alana girmelerinin altında yatan motivasyonda girişimciliklerinin etkisini incelemek ve hangi
alt faktörlerin baskın olabileceğini değerlendirmek üzere tasarlanmış bir araştırmadır. Bulgular
göstermiştir ki, bitcoin madenciliği, alım-satımı yapan veya ticareti ile ilgilenen kişilerin girişimcilik
puanları da yüksek düzeydedir.
Kaynakça
-
Barber, S., Boyen, X., Shi, E., & Uzun, E. (2012). Bitter to Better —How to Make Bitcoin a Better
Currency. International Financial Cryptography Association, 399-414.
Başar, M. (2004). Girişimcilik ve Girişimcinin Özellikleri. Y. Odabaşı içinde, Girişimcilik (s. 1-18).
Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
Berentsen, A., & Schär, F. (2018, First Quarter). A Short Introduction to the World of
Cryptocurrencies. Federal Reserve Bank of St. Louis Review, 100(1), 1-16.
Bloomberg HT. (2018, Ocak 31). Facebook kripto para reklamlarını yasakladı.
http://www.bloomberght.com: http://www.bloomberght.com/kripto/haber/2091495-facebookkripto-
para-reklamlarini-yasakladi adresinden alındı
Falvey, J. m. (2017, December). Crypto Land of Confusion. Modern Trader(538), 39-41.
Hürriyet. (2018, Şubat 3). Resmen eridi! Kayıp 20 milyar dolar... Bitcoin çöktü. Mart 5, 2018
tarihinde Hurriyet.com.tr: https://www.msn.com/tr-tr/finans/ekonomi/resmen-eridi-kayıp-20-
milyar-dolar-bitcoin-çöktü/ar-BBIDvo1?ocid=spartanntp adresinden alındı
III Uluslararası Girişimcilik, İstihdam ve Kariyer Kongresi. (2017). 2018 tarihinde gik.mu.edu.tr/
adresinden alındı
Köse, B. (2018, Mayıs 21). Kripto para yatırımcıları, sosyal hacimleri göz önünde bulundurmalı .
https://uzmancoin.com/: https://uzmancoin.com/bitcoin-sosyal-hacim/ adresinden alındı
Marvin, R. (2018, February). How to Buy, Sell, and Keep Track of Bitcoin. PC Magazine Digital
Edition, 1-2.
Meiklejohn, S., Pomarole, M., Jordan, G., Levchenko, K., McCoy, D., Voelker, G. M., & Savage, S.
(2016, April). A Fistful of Bitcoins: Characterizing Payments among Men with No Names.
Communications of the ACM, 59(4), 86-93.
Miers, I., Garman, C., Green, M., & Rubin, A. D. (2013). Zerocoin: Anonymous Distributed E-Cash
from Bitcoin. 2013 IEEE Symposium on Security and Privacy, (s. 397-411). California.
Nakamoto, S. (2008). Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System. The Bitcoin Whitepaper, 1-9.
Narayanan, A., & Miller, A. (2017, May). Research for Practice: Cryptocurrencies, Blockchains, and
Smart Contracts; Hardware for Deep Learning. Communications of the ACM, 60(5), 48-51.
Narayanan, A., Bonneau, J., Felten, E., Miller, A., & Goldfeder, S. (2016). Bitcoin and
Cryptocurrency Technologies: A Comprehensive Introduction. New Jersey: Princeton
University Press.
NewYork. (2018, December 25 2017-January 7 2018). A Confused Investor’s Guide to Bitcoin: Do
You Really Know What Bitcoin Is? New York, 56-63.
Phillip, A., Chan, J. S., & Peiris, S. (2018). A New Look at Cryptocurrencies. Economics Letters(163),
6-9.
Sahoo, P. K. (2017, Winter). Bitcoin as digital money: Its growth and future sustainability. Theoretical
and Applied Economics, 14(4), 53-64.
Santos, R. P. (2017, October). On the Philosophy of Bitcoin/Blockchain Technology: Is it a Chaotic,
Complex System? Metaphilosophy, 48(5), 620-633.
Saygın, M., & Karadal, H. (2017). Girişimcilik Motivasyonu: Uygulamalı Girişimcilik Eğitimi
Katılımcılarının Söylemlerine Dayalı Nitel Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), 328-341.
Tiwari, A. K., Jana, R., Das, D., & Roubaud, D. (2018). Informational efficiency of Bitcoin—An
extension. Economics Letters(163), 106-109.
Xie, P., Wu, J., & Wu, C. (2017). Social Data Predictive Power Comparison Across Information
Channels and User Groups: Evidence from the Bitcoin Market. The Journal of Business
Inquiry, 17(1), 41-54.
Yılmaz, E., & Sünbül, A. M. (2009). Üniversite Öğrencilerine Yönelik Girişimcilik Ölçeğinin
Geliştirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(21), 195-203.
Zhuravlyova, S. (2017, July 21). Crypto Valley. Newsweek, 18-21.