Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İÇ MEKÂN TASARIM STÜDYOSUNDA MEKÂNSAL VE KAVRAMSAL AKTARIM ARAÇLARI OLARAK RENK, ÖRÜNTÜ: YÜZEY ÇALIŞMASI ÖRNEĞİ

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 1, 31 - 44, 01.01.2020

Öz

Ecole des Beaux-Arts ve Bauhaus tasarım okullarında yürütülen uygulamalı tasarım stüdyolarından köklenen
‘yaparak öğrenme’ metodu, günümüzde trans disipliner bakış ile eğitime hizmet eden araçlardan birini
oluşturmaktadır. İç mimarlık ölçeğinde atölye eğitimi, uygulamalı olarak gerçekleştirilmekle birlikte tasarımın
çıkış noktası olarak kavram gelişiminin bilişsel ve yaratıcı sürecini barındırmaktadır. Bu sürecin aktörü
konumunda yer alan öğrenciler, sürece yön verecek anahtar kelimelere ulaşmayı hedeflemektedir. Böylelikle,
anahtar kelimelerin karşılıklarının plan düzleminde ve mekânın üçüncü boyuttaki bileşenleriyle aktarım konusu
öğrencilerin yüzleşmekte olduğu bir ‘uygulama’ sorunu olarak kabul edilebilir. Çalışmanın amacı ve konusu bu
sorunsala bağlı olarak oluşum göstermiş, atölye ortamında renk ve örüntü çalışması, kavram aktarım aracı olarak
değerlendirilmiştir. Örüntü ve renk çalışmalarının kavram aktarım aracı olarak iç mekân atölyesi, proje
konusunda yer alan çalışmalarla desteklenmesi, Temel Tasarım Eğitimi ile bağlantı kurarak edinilen bilginin
sürekliliğini sağlamak bakımından önem taşımaktadır. Araştırmanın amacı, bilginin sürekliliği ve aktarımında
yer alan renk-örüntü çalışmalarının, iç mimari ölçekte önemini ve etkisini vurgulamaktır. İkinci sınıf tasarım
stüdyosu kapsamında programlanmış çalışma ‘Bir Ticari İşlev için Çekirdek Mekân’ başlığı altında, kurum
kimliği ile kavramsal yaklaşımın oluşturulması ve mekânsal karşılığı olan stant tasarımının arayışı
hedeflenmiştir. Böylelikle atölye temasında yer alan program kapsamına on beş öğrenciyi almış, atölye sürecinin
mekânsal planlama aşamasını takip eden, sekiz saat süreli sınıf içi üretimini içermiştir. Stüdyo çalışmanın
tanımlı bir sürecini oluşturan bu araştırma, renk ve örüntü dilinin sonsuz olasılığını katılımcılarına aktarmayı
hedefleyen pedagojik bir yaklaşımı içermiştir. Böylece çalışma sonucunda, kurum kimliği, mekân algısı,
kullanıcı ve fiziki bileşenler göz önünde bulundurulmuş, kavramsal düşünme becerisinin somut anlamlandırma
yolu ile geliştirilmiştir. Bu yaklaşımın ise tasarım sürecine etki ettiği gözlemlenmiş, ürün çıktı kalitesini arttırdığı
sonucuna varılmıştır. İlerleyen çalışmalar için detaylı test edilme gerekliliği de çalışmanın sonuçlarından biridir.

Kaynakça

  • Alexander, C. (1977). A pattern language: Towns, buildings, construction. New York: Oxford Univ.Pr. Alexander, C. (1980). The Timeless Way Of Building. New York: Oxford University Press. Granville, W. C. (1994). The Color Harmony Manual, a Color Atlas Based on the Ostwald Color System. Color Research and Application, 77-98. Kandinsky, W. (1926). Point and Line to Plane. Michigan: Cranbrook Press. Knoll, M. (1997). The project method: Its vocational education origin and international development. Journal of Industrial Teacher Education , 34(3), 59-80. Doi: https://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JITE/v34n3/Knoll.html O'Connor, Z. (2010). Colour Harmony Revisited. Color Research and Application, 35(4), 267-273. Reigeluth, C. M., & Carr-Chellman, A. A. (2009). Instructional-design theories and models: Volume 3 New York: Routledge. Riley II, C. A. (1995). Color Codes: Modern Theories of Color in Philosophy, Painting and Architecture, Literature, Music and Psychology. Hanover and London: University Press of New England. Schank, R. C., Berman, T. R., & Macpherson, K. A. (1999). Learning By Doing. ın C. M. Reigeluth (eds.), Instructional-Design Theories and Methods: A New Paradigm of Instructional Theory 2, 161- 183. New York: Routledge. Schell, K., Ferguson, A., Hamoline, R., Shea, J., & Thomas-Maclean, R. (2009). Photovoice as a Teaching Tool: Learning by Doing with Visual Methods. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 21(3), 340-352. Doi: http://www.isetl.org/ijtlhe/ Solso, R. L., MacLin, O. H., & MacLin, M. K. (2014). Cognitive psychology, 463, Harlow: Pearson Education Limited. Tschimmel , K. (2010). Design as aperception-in-action process, International Conference on Design Creativity. Design Creativity , 223-230. London: Springer . Türk Dil Kurumu. (1957). Türk Dil Kurumu yayınları. Ankara: Türk Dil Kurumu.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Güliz Taşdemir 0000-0001-8854-2936

Büşra Gümüşay Bu kişi benim 0000-0002-6832-4197

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 30 Ağustos 2019
Kabul Tarihi 30 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Taşdemir, G., & Gümüşay, B. (2020). İÇ MEKÂN TASARIM STÜDYOSUNDA MEKÂNSAL VE KAVRAMSAL AKTARIM ARAÇLARI OLARAK RENK, ÖRÜNTÜ: YÜZEY ÇALIŞMASI ÖRNEĞİ. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 10(1), 31-44.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png