Bu araştırmanın amacı, etkin öğrenme yaklaşımı uygulamalarının 9.sınıf öğrencilerinin eleştirel
düşünme becerilerine etkisini incelemektir. Araştırmanın modeli deneysel desenin ön-test, son-test
deney kontrol gruplu modeli göz önünde bulundurularak düzenlenmiştir. Araştırma grubunu;
Anadolu’nun doğusunda bulunan bir ildeki lisede 2018-2019 bahar döneminde Görsel Sanatlar dersini
alan 9. Sınıf öğrencileri öğrencilerinden oluşmaktadır. Yansız atama yöntemi ile seçilen deney ve
kontrol grupları ile araştırma 5 haftalık bir süreçte gerçekleştirilmiştir. Araştırmada etkin öğrenme
yönteminin 9. sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerini belirleyebilmek için altı alt boyuttan
oluşan “eleştirel düşünme ölçeği” kullanılmıştır. Tüm verilerin analizinde SPSS 23 paket programı
kullanılmıştır. Çalışmanın normal dağılım gösterip göstermediğine ilişkin her bir ölçek için test
sonuçlarına göre Shapiro-Wilk testi uygulanmıştır. Kontrol ve deney gruplarının ön test puanları
arasındaki farkı incelemek için bağımsız gruplara t-testi uygulanmış ve anlamlı farkı incelemek
amacıyla kovaryans analizi (ANCOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler
ışığında son-test puanları dikkate alındığında etkin öğrenme yaklaşımına uygun olarak derslerin
işlendiği deney grubunun lehine olumlu bir farkın ortaya çıktığı belirlenmiştir. Etkin öğrenme
yaklaşımlarının öğrencilerin ölçeğin altı alt boyutunda da eleştirel düşünme becerilerine olumlu bir
etkisinin olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 22 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 18 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)