Football is an important sport that today attracts large audiences. Because of this interest in football, this sport has been the subject of academic studies of many disciplines in the Social Sciences. Sponsorship activities are an important application used for different purposes and goals in communication strategies for businesses, especially in public relations, marketing and Communication Studies. Today, when we examined the areas where businesses will be carried out for sponsorship, sports fields, in sports, especially football, is offering significant opportunities for businesses and an area that appears to be effective in reaching their target audience. In this study, the focus was on the dynamics affecting success in sponsorship practices in football for businesses. The main aim of our research is to contribute to the literature by making a conceptual assessment of the main factors affecting success in football sponsorship studies. In this context, the literature review method was used in our research. As a result of the assessment activities to be considered in its sponsorship in football Key Points: your target audience is identified to do with football, businesses, media effectiveness, which will be nothing to do with the sponsorship of the football sponsorship football player or football club's image and given support, which will be discussed as a type of activity performed and evaluated.
Public Relations Football Sponsorship Industrial Football sports media
Futbol, günümüzde büyük kitleleri peşinden sürükleyen önemli bir spor dalı olarak karşımıza çıkmaktadır. Futbola olan bu ilgi nedeniyle bu spor dalı, sosyal bilimlerde birçok disiplinin akademik çalışmalarına konu olmuştur. Özellikle halkla ilişkiler, pazarlama ve iletişim çalışmalarında etraflıca çalışılan, sponsorluk faaliyetleri işletmeler için iletişim stratejileri içerisinde farklı amaç ve hedefler için kullanılan önemli bir uygulamadır. Günümüzde işletmeler için sponsorluk çalışmalarının yürütüleceği alanlar incelendiğinde, spor alanları, spor alanları içerisinde de özellikle futbol, işletmeler için önemli fırsatlar sunan ve hedef kitlelerine ulaşmada etkili olan bir alan olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada işletmeler için futbolda yapılacak olan sponsorluk uygulamalarında başarıyı etkileyen dinamikler üzerine odaklanılmıştır. Araştırmamızın temel amacı futbolda yapılan sponsorluk çalışmalarında başarıyı etkileyen temel faktörler üzerinde kavramsal bir değerlendirme yaparak literatüre katkı sunmaktır. Bu bağlamda araştırmamızda literatür taraması yöntemi kullanılmıştır. Yapılan değerlendirme sonucunda futbolda sponsorluk faaliyetlerinde dikkat edilmesi gereken temel noktalar: işletmelerin hedef kitlesinin futbolla ilgisinin tespit edilmesi, medyanın sponsorluk çalışması yapılacak futbol etkinliğine olan ilgisi, sponsorluk desteği verilecek olan futbol kulübünün veya futbolcunun imajı ve gerçekleştirilen futbol etkinliğinin türü olarak ele alınmış ve değerlendirilmiştir.
Halkla İlişkiler Futbol sponsorluk endüstiriyel futbol spor medya
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2021 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ocak 2021 |
Kabul Tarihi | 3 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)