Mobilya tasarımı sadece bir tasarım unsuru ya da ögesi olarak düşünülemez. Binaların içini manipüle eden her öge, belirli bir alan için yaşam tarzının bir bileşenidir. Kronolojik olarak incelenen bir devletin mobilya tasarımı, aynı zamanda benimsenen yaşam tarzlarının, değişen teknolojilerin ve değişen bağlamların bir yorumudur, bu da bu söz konusu tipolojinin kültürel uygulamalarını takip etmeyi çok kritik hale getirir. 1800-2000 Türkiye Mobilya Tasarım Tarihi adlı bu makale ideolojik kavramların mobilyanın morfolojik diline çevirisini incelemektedir. Metinde Osmanlı batılılaşmasından günümüze kadarki dönüşüm süreci, her önemli dönemin birkaç kilometre taşında tartışılmaktadır. Bu kilometre taşları yalnızca belirli bir dönemi tanımlamakla kalmaz, aynı zamanda birçok katlanmış bağlamda mobilya tasarımı alanındaki operasyonel, ideolojik, teknolojik, morfolojik değişiklikleri de temsil eder. Ayrıca makale, bu modernizasyonun mobilya diline tercümesini sorgulamayı kendine amaç edinir. Osmanlı batılılaşmasından bugüne kadar olan dönüşüm süreci, her önemli periyodun dönüm noktaları bağlamında tartışmaya açılır. Bu betimleme girişimi Dolmabahçe Sarayı'nın içi ile başlar ve bugüne kadar çeşitli figürler, firmalar, kurumlar ve özel yapımlar üzerinden incelenir.
Furniture design can't be considered only as a design notion. Every item manipulating the interiors of buildings is a component of the lifestyle for a specific space. The furniture design of a state investigated chronologically is also an interpretation of the adopted lifestyles, changing technologies and transforming contexts, which makes it very critical to follow the cultural practices of this very topology. This paper called The Furniture Design History of Turkey, 1800-2000 investigates the translation of the ideological concepts to the morphological language of furniture. The transformation process from the Ottoman westernisation up to this day is discussed through several milestones of every significant period. Those milestones not only define a specific era, but also stand for the operational, ideological, technological, morphological changes in the field of furniture design within its many folded contexts. Furthermore, the article questions the translation of this very modernisation to the language of furniture. The transformation process from the Ottoman westernisation up to this day is discussed through several milestones of every significant period. This attempt of description starts with the interior of Dolmabahçe Palace and is examined through several figures, firms, institutions, and special productions, until this day.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2021 |
Gönderilme Tarihi | 15 Nisan 2021 |
Kabul Tarihi | 27 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 3 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)