Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANA HABER BÜLTENİNDE KULLANILAN ETİKET KELİMELERİN TWITTER’DA KAMUSAL ALAN OLUŞUMUNA ETKİSİ

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 3, 813 - 828, 01.07.2021

Öz

Kamusal alan, toplumu ilgilendiren konularda tüm yurttaşlara düşünce ve görüşlerini sunma imkanı veren, karşılıklı tartışmaların yapıldığı ve düşüncelerin ortak bir karara bağlandığı kamu alanını ifade etmektedir. Tarihsel süreçte içerisinde bulunulan dönemin koşullarının etkisiyle kamusal alan düşüncesi dönüşüm geçirmiştir. Günümüzde de enformasyon ve iletişim teknolojilerindeki dijital dönüşümle birlikte yeni medya ortamlarında kamusal alan tartışmaları başlamıştır. Bu çalışmada sosyal medya platformu Twitter’da etiket (hashtag) kelimelerin kamusal alan yaratıp yaratmadığı araştırılmıştır. Etiket kelimeler, belirli bir konu hakkında kullanıcılara görüş ve düşüncelerini ifade etme imkanı sunması ve kullanıcılar arasında dolaylı olarak etkileşimin sağlanması açısından önemlidir. Bu bağlamda hafta içi prime timeda yayınlanan “Fatih Portakal ile Fox Ana Haber” programında 13-17 Nisan 2020 tarih aralığında gündeme dair belirlenen Twitter etiket kelimeleri içerik analizi yöntemiyle incelenmiş, ayrıca elde edilen verileri desteklemesi açısından yarı yapılandırılmış mülakat tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma neticesinde etiket kelimelerin yalnızca kullanıcıların seslerini duyurabilme aracı olarak kullanıldığı, görüş bildiren kullanıcılar arasında yorum üzerinden etkileşim düzeyinin az olduğu, yorumlarda tartışılan çoğu konunun belirli bir sonuca bağlanamadığı, kullanıcıların içeriklerinin anlık-tepkisel olarak sanal ortamda sunulduğu ortaya çıkmıştır. Ana haber bülteninde kullanılan etiket kelimelerin Twitter’da kamusal alanı oluşturmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Arendt, H. (1994). İnsanlık Durumu. (Çev. Bahadır Sina Şener). İstanbul: İletişim Yayınları
  • Başlar, G. (2018). Bilgi Toplumu Kuramları Bağlamında Kamusal Alan ve Bilgi Yanılsaması. M. Çakır içinde, Bilgi Toplumu Tartışmaları (s. 115-160). İstanbul: Pales Yayınları.
  • Benhabib: S. (1996). Kamu Alanı Modelleri. Kent ve Kültürü. Cogito Dergisi. Sayı:8.
  • Bruns, A., ve Moe, H. (2016). Twitter'da İletişimin Yapısal Katmanları. K. Weller, A. Bruns, J. Burgess, M. Mahrt, ve C. Puschmann içinde, Twitter ve Toplum (s. 62-78). İstanbul: Kafka Epsilon Yayıncılık.
  • Castells, M. (2008). The New Puclic Sphere: Global Civil Society, Communication Networks and Global Governance. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, s. 78-93.
  • Castells, M. (2016). İletişim Gücü. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
  • Çomu, T. ve Halaiga İ. (2014). Web İçeriklerinin Metin Temelli Çözümlenmesi. Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri. (Der. Mutlu Binark).İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Dahlgren, P. (2018). İnternet, Kamusal Alanlar ve Siyasal İletişim: Dağılma ve Müzakere. F. Aydoğan içinde, Yeni Medya Kuramları (s. 173-192). İstanbul: Der Yayınevi.
  • Dijk, J. V. (2018). Ağ Toplumu. (Çevirmen: Özlem Sakin) İstanbul: Kafka, Epsilon Yayınevi.
  • Ercins, G. (2013). Demokrasinin Bir Önkoşulu Olarak Kamusal Alan ve Türkiye’de Kamusal Alan Algısı. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. Cilt:14 Sayı:1 (297-313)
  • Frazer, N. (2004). Kamusal Alanı Yeniden Düşünmek: Gerçekte Varolan Demokrasinin Eleştirisine Bir Katkı. M. Özbek içinde, Kamusal Alan (s. 103-132). İstanbul: Hill Yayın.
  • Fuchs, C. (2016). Sosyal Medya: Eleştirel Bir Giriş. Ankara: Notabene Yayınları.
  • Habermas, J. (2004). Kamusal Alan. Kamusal Alan. (Ed. Meral Özbek). İstanbul: Hil Yayınları
  • Habermas, J. (2015) Kamusallığın Yapısal Dönüşümü. İstanbul: İletişim Yayınları
  • Sennett, R. (2010). Kamusal İnsanın Çöküşü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Schmidt, J.-H. (2016). Twitter ve Kişisel Kamuların Doğuşu. K. Weller, A. Bruns, J. Burgess, M. Mahrt ve C. Puschmann içinde, Twitter ve Toplum (s. 47-61). İstanbul: Kafka, Epsilon Yayıncılık.
  • Shirky, C. (2018). Sosyal Medya'nın Politik Gücü Teknoloji, Kamusal Alan ve Politik Değişim. F. Aydoğan içinde, Yeni Medya Kuramları (s. 160-170). İstanbul: Der Yayınevi.
  • Olgun, H. B. (2017). Jürgen Habermas, Hannah Arendt ve Richard Sennet’in Kamusal Alan Yaklaşımları. Sosyolojik Düşün. 2(1). 45-54.
  • Özbek. M. (2004). Kamusal Alan, Kültür ve Tecrübe. Kamusal Alan. (Ed. Meral Özbek) İstanbul: Hil Yayınları.
  • Özbek. M. (2004). Kamusal Alanın Sınırları. Kamusal Alan. (Ed. Meral Özbek) İstanbul: Hil Yayınları.
  • Villa, D. R. (1996). Postmodernlik ve Kamusal Alan. Kent ve Kültürü. Cogito Dergisi. Sayı:8.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan: (2004). SPSS Uygulamalı Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yükselbaba, Ü. (2008). Kamusal Alan Modelleri ve Bu Modellerin Bağlamları. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası. 66 (2), 227-272.
  • URL1: TİAK, Televizyon İzleme Araştırmaları Anonim Şirketi. http://tiak.com.tr/tablolar (Erişim Tarihi: 20 Mayıs 2020)

THE EFFECTS OF HASHTAGS USED IN MAIN NEW BULLETIN IN THE FORMATION OF PUBLIC SPHERE ON TWITTER

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 3, 813 - 828, 01.07.2021

Öz

The public sphere refers to the public domain, which enables all citizens to express their thoughts that concern society where discussions are held to agreed upon. The public sphere has transformed depending on the period in which it is in the historical process. Today, with the digital transformation in information and communication technologies, the public sphere discussions have started in new media. In this study, it is investigated whether the hashtag words on the social media platform Twitter create a public sphere. Hashtags are significant from the point of enabling users to express their idea about a specific topic and indirect interaction between users. In this context, in the “Fatih Portakal and Fox Ana Haber” broadcasted live on weekday primetime, Twitter hashtags determined about the agenda between April 13th-17th 2020 was analyzed by the content analysis method. An semi-structured interview was conducted to support the data obtained. As a result of the research, it revealed that the hashtags used only as a means of announcing the users' voices, among the user's interactions are insufficient, discussions in comments cannot reach the result, and users' reactions are instantly and reactively in social media. It is concluded that the hashtags used the main news bulletin can not create a public sphere on Twitter.

Kaynakça

  • Arendt, H. (1994). İnsanlık Durumu. (Çev. Bahadır Sina Şener). İstanbul: İletişim Yayınları
  • Başlar, G. (2018). Bilgi Toplumu Kuramları Bağlamında Kamusal Alan ve Bilgi Yanılsaması. M. Çakır içinde, Bilgi Toplumu Tartışmaları (s. 115-160). İstanbul: Pales Yayınları.
  • Benhabib: S. (1996). Kamu Alanı Modelleri. Kent ve Kültürü. Cogito Dergisi. Sayı:8.
  • Bruns, A., ve Moe, H. (2016). Twitter'da İletişimin Yapısal Katmanları. K. Weller, A. Bruns, J. Burgess, M. Mahrt, ve C. Puschmann içinde, Twitter ve Toplum (s. 62-78). İstanbul: Kafka Epsilon Yayıncılık.
  • Castells, M. (2008). The New Puclic Sphere: Global Civil Society, Communication Networks and Global Governance. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, s. 78-93.
  • Castells, M. (2016). İletişim Gücü. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
  • Çomu, T. ve Halaiga İ. (2014). Web İçeriklerinin Metin Temelli Çözümlenmesi. Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri. (Der. Mutlu Binark).İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Dahlgren, P. (2018). İnternet, Kamusal Alanlar ve Siyasal İletişim: Dağılma ve Müzakere. F. Aydoğan içinde, Yeni Medya Kuramları (s. 173-192). İstanbul: Der Yayınevi.
  • Dijk, J. V. (2018). Ağ Toplumu. (Çevirmen: Özlem Sakin) İstanbul: Kafka, Epsilon Yayınevi.
  • Ercins, G. (2013). Demokrasinin Bir Önkoşulu Olarak Kamusal Alan ve Türkiye’de Kamusal Alan Algısı. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. Cilt:14 Sayı:1 (297-313)
  • Frazer, N. (2004). Kamusal Alanı Yeniden Düşünmek: Gerçekte Varolan Demokrasinin Eleştirisine Bir Katkı. M. Özbek içinde, Kamusal Alan (s. 103-132). İstanbul: Hill Yayın.
  • Fuchs, C. (2016). Sosyal Medya: Eleştirel Bir Giriş. Ankara: Notabene Yayınları.
  • Habermas, J. (2004). Kamusal Alan. Kamusal Alan. (Ed. Meral Özbek). İstanbul: Hil Yayınları
  • Habermas, J. (2015) Kamusallığın Yapısal Dönüşümü. İstanbul: İletişim Yayınları
  • Sennett, R. (2010). Kamusal İnsanın Çöküşü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Schmidt, J.-H. (2016). Twitter ve Kişisel Kamuların Doğuşu. K. Weller, A. Bruns, J. Burgess, M. Mahrt ve C. Puschmann içinde, Twitter ve Toplum (s. 47-61). İstanbul: Kafka, Epsilon Yayıncılık.
  • Shirky, C. (2018). Sosyal Medya'nın Politik Gücü Teknoloji, Kamusal Alan ve Politik Değişim. F. Aydoğan içinde, Yeni Medya Kuramları (s. 160-170). İstanbul: Der Yayınevi.
  • Olgun, H. B. (2017). Jürgen Habermas, Hannah Arendt ve Richard Sennet’in Kamusal Alan Yaklaşımları. Sosyolojik Düşün. 2(1). 45-54.
  • Özbek. M. (2004). Kamusal Alan, Kültür ve Tecrübe. Kamusal Alan. (Ed. Meral Özbek) İstanbul: Hil Yayınları.
  • Özbek. M. (2004). Kamusal Alanın Sınırları. Kamusal Alan. (Ed. Meral Özbek) İstanbul: Hil Yayınları.
  • Villa, D. R. (1996). Postmodernlik ve Kamusal Alan. Kent ve Kültürü. Cogito Dergisi. Sayı:8.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan: (2004). SPSS Uygulamalı Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yükselbaba, Ü. (2008). Kamusal Alan Modelleri ve Bu Modellerin Bağlamları. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası. 66 (2), 227-272.
  • URL1: TİAK, Televizyon İzleme Araştırmaları Anonim Şirketi. http://tiak.com.tr/tablolar (Erişim Tarihi: 20 Mayıs 2020)
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Birgül Üstünbaş 0000-0003-1054-1866

Sema Bulat Demir 0000-0002-5473-3424

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 22 Nisan 2021
Kabul Tarihi 11 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Üstünbaş, B., & Bulat Demir, S. (2021). ANA HABER BÜLTENİNDE KULLANILAN ETİKET KELİMELERİN TWITTER’DA KAMUSAL ALAN OLUŞUMUNA ETKİSİ. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 11(3), 813-828.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png