Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANAOKULU İÇ MEKÂN OYUN ALANLARINA YÖNELİK KAVRAMSAL YAKLAŞIMLAR: İÇ MİMARLIK TASARIM STÜDYOSU DENEYİMİ

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 4, 1226 - 1238, 31.08.2021

Öz

Oyun, insan hayatının her döneminde var olmakla birlikte, okul öncesi dönemdeki çocuklar için vazgeçilmez bir yaşam pratiğidir. Özellikle, 3-6 yaş grubu çocuklar oyun çağındadır ve okul öncesi dönemde oyunun çocuklar için bir öğretim yolu olduğu bilinmektedir. Okul öncesi çağındaki çocuklar için yeni beceriler ve yeni fikirler edinmenin en iyi yolu oyun oynamaktır. Çocukların vakitlerinin çoğunu anaokullarının iç mekânlarında geçirdikleri göz önüne alındığında; oyun oynayacakları en uygun ortamların da yine anaokulları olduğunu söylemek mümkündür. Çocuklar için tasarlanan mekânlarda, gelişim süreçlerinin farkında olarak onların ihtiyaç ve beklentilerine yönelik düzenlemeler yapmak, uygun koşullar sağlamak son derece önemlidir. Günümüz toplum şartlarında, anaokullarında bulunan iç mekân oyun alanlarına dair yaklaşımlar, farkındalığın gelişmesine ve bu alanda bilinçli tasarımcıların yetişmesine olanak sağlayacaktır. Bu çalışmada, Maltepe Üniversitesi İç Mimarlık Bölümü öğrencilerinin Tasarım Stüdyosu dersi kapsamında tasarlamış oldukları anaokullarının iç mekân oyun alanlarına yönelik kavramsal yaklaşımları ele alınmıştır. Araştırma fenomenolojik yaklaşımla gerçekleştirilmiş kuramsal bir çalışmadır ve nitel araştırma yöntemlerinden faydalanılarak yapılmıştır. Konu ile ilgili anketler yapılmış ve bu anketler üzerinden yapılan oyun alanları tasarımları incelenmiştir. Araştırma aracı olarak yarı yapılandırılmış form geliştirilmiş ve anket formu öğrencilere uygulanmıştır.

Kaynakça

  • Çanakçıoğlu, N. (2012). “Çocukta Mekân Algısının Gelişimi ve Mekânsal İmge Zenginliği Bakımından Malzemenin Önemi”. Mimarlıkta Malzeme Dergisi, 2, 1-8.
  • Çukur, D. ve Güller Delice, E. (2011). Erken Çocukluk Döneminde Görsel Algı Gelişimine Uygun Mekân Tasarımı, Eğitim- Kültür ve Araştırma Dergisi, 12/7, 25-36.
  • Elibol, G., Kılıç, Y. ve Burdurlu, E. (2006). “Okul Öncesi Çocuk Oyuncaklarında Malzeme Kullanımı ve 4-6 Yaş Çocuklarının Renk Tercihleri”. Eğitim- Kültür ve Araştırma Dergisi, 3/9, 35-43.
  • Gür, Ş. Ö. ve Zorlu, T. (2002). Çocuk Mekânları, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi. Koçyiğit, S., Tuğluk, M. ve Kök, M. (2007). “Çocuğun Gelişim Sürecinde Eğitsel Bir Etkinlik Olarak Oyun”. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(16), 324-342.
  • Oktay, A. (2004). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem, İstanbul: Epsilon.
  • Özdemir, S. (2014). “5-6 Yaş Grubu Çocuklarının Serbest Zaman Etkinliklerindeki Oyun ve Oyuncak Tercihlerinin İncelenmesi”. Journal of Educational Science, 2(2), 1-15.
  • Özkaynak, M. ve Acar Ata, İ. (2019). “Mimari Tasarım Eğitiminde Yaz Okulu Deneyimi: Öğrenci Performansı Üzerinden Bir Değerlendirme”. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 9(19), 77-92.
  • Sevinç, M. (2009). Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitiminde Oyun, İstanbul: Morpa Kültür.
  • Şıvgın, N. (2005). “Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Uygulanan Eğitim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri (Denizli İli Örneği)”. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Taylor, M. M. ve S. J., Lederman, R. H., Gibson. (1973). “Tactual Perception Of Texture”. E. Carterette (Ed.) Biology of Perceptual Systems. New York:Academic Press Inc., 251–271.
  • Temel, H. (2019). “Okul İçi Oyun Alanlarının İlkokul Dönemi Çocuklarının Gereksinimine Yeterliliği Üzerine Bir Araştırma”. Mimarlık ve Yaşam, 4(2), 309-322.
  • Türel, G. (1995). “Çocuk Oyun Alanları Tasarımı”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 10(1), 7-17.
  • Ünal, M. (2009). “The Place and Importance of Playgrounds in Child Development”. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 10(2), 95-109.
  • Ünsal, F. Ö. (2017). “Oyun Türleri ve Oyun Alanları”. Erken Çocuklukta Oyun ve Oyun Yoluyla Öğrenme, (Ed. Önder, A., Arslan Çiftci, H.), Ankara: Nobel.
  • Yavuzer, H. (2019). Çocuk Psikolojisi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • URL-1: https://www.archdaily.com/872595/nubo-pal-design?ad_source=search&ad_medium=search_result_projects (Erişim Tarihi: 04.02.2021).
  • URL-2: https://www.archdaily.com/943889/benebaby-international-academy-vmdpe-design?ad_source=search&ad_medium=search_result_projects (Erişim Tarihi: 05.02.2021).
  • URL-3: https://www.archdaily.com/773730/family-box-qingdao-crossboundaries?ad_source=search&ad_medium=search_result_projects (Erişim Tarihi: 05.02.2021).
  • URL-4: https://www.archdaily.com/956405/kindergarten-obukhivka-valentirov-and-partners (Erişim Tarihi: 06.02.2021).
  • URL-5: https://www.archdaily.com/636062/sp-nursery-hibinosekkei-youji-no-shiro?ad_source=search&ad_medium=search_result_projects (Erişim Tarihi: 05.02.2021).
  • URL-6: https://www.icmimarlikdergisi.com/2018/02/21/ilham-kaynagi-sebze-pazari-olan-bir-anaokulu-tasarimi/ (Erişim Tarihi: 09.02.2021).
  • URL-7: https://www.mek.k12.tr/anaokullarimiz/Istanbul-Marmara-Anaokulu/ISTANBUL-MARMARA-ANAOKULU/54/0/0 (Erişim Tarihi: 23.02.2021).

CONCEPTUAL APPROACHES TO KINDERGARTEN INDOOR PLAYGROUND AREAS: INTERIOR ARCHITECTURE DESIGN STUDIO EXPERIENCE

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 4, 1226 - 1238, 31.08.2021

Öz

Although play exists in every period of human life, it is an indispensable life practice for preschool children. In particular, children aged 3-6 are at play age and it is known that play is a way of teaching for children in the preschool period. For preschoolers, the best way to learn new skills and ideas is to play. Considering that children spend most of their time indoors in kindergartens; It is possible to say that the most suitable environments for playing games are also kindergartens. In spaces designed for children, it is extremely important to be aware of their developmental processes and to make arrangements for their needs and expectations and to provide appropriate conditions. In today's society conditions, approaches to indoor playgrounds in kindergartens will enable the development of awareness and the training of conscious designers in this field. In this study, the conceptual approaches of the students of the Department of Interior Architecture of Maltepe University towards the indoor playgrounds of the kindergartens designed within the scope of the Design Studio course were discussed. The research is a theoretical study that has been carried out with a phenomenological approach and it has been made by using qualitative research methods. Surveys on the subject were conducted and playground designs made through these surveys were examined. A semi-structured form was developed as a research tool and a questionnaire form was applied to the students.

Kaynakça

  • Çanakçıoğlu, N. (2012). “Çocukta Mekân Algısının Gelişimi ve Mekânsal İmge Zenginliği Bakımından Malzemenin Önemi”. Mimarlıkta Malzeme Dergisi, 2, 1-8.
  • Çukur, D. ve Güller Delice, E. (2011). Erken Çocukluk Döneminde Görsel Algı Gelişimine Uygun Mekân Tasarımı, Eğitim- Kültür ve Araştırma Dergisi, 12/7, 25-36.
  • Elibol, G., Kılıç, Y. ve Burdurlu, E. (2006). “Okul Öncesi Çocuk Oyuncaklarında Malzeme Kullanımı ve 4-6 Yaş Çocuklarının Renk Tercihleri”. Eğitim- Kültür ve Araştırma Dergisi, 3/9, 35-43.
  • Gür, Ş. Ö. ve Zorlu, T. (2002). Çocuk Mekânları, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi. Koçyiğit, S., Tuğluk, M. ve Kök, M. (2007). “Çocuğun Gelişim Sürecinde Eğitsel Bir Etkinlik Olarak Oyun”. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(16), 324-342.
  • Oktay, A. (2004). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem, İstanbul: Epsilon.
  • Özdemir, S. (2014). “5-6 Yaş Grubu Çocuklarının Serbest Zaman Etkinliklerindeki Oyun ve Oyuncak Tercihlerinin İncelenmesi”. Journal of Educational Science, 2(2), 1-15.
  • Özkaynak, M. ve Acar Ata, İ. (2019). “Mimari Tasarım Eğitiminde Yaz Okulu Deneyimi: Öğrenci Performansı Üzerinden Bir Değerlendirme”. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 9(19), 77-92.
  • Sevinç, M. (2009). Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitiminde Oyun, İstanbul: Morpa Kültür.
  • Şıvgın, N. (2005). “Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Uygulanan Eğitim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri (Denizli İli Örneği)”. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Taylor, M. M. ve S. J., Lederman, R. H., Gibson. (1973). “Tactual Perception Of Texture”. E. Carterette (Ed.) Biology of Perceptual Systems. New York:Academic Press Inc., 251–271.
  • Temel, H. (2019). “Okul İçi Oyun Alanlarının İlkokul Dönemi Çocuklarının Gereksinimine Yeterliliği Üzerine Bir Araştırma”. Mimarlık ve Yaşam, 4(2), 309-322.
  • Türel, G. (1995). “Çocuk Oyun Alanları Tasarımı”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 10(1), 7-17.
  • Ünal, M. (2009). “The Place and Importance of Playgrounds in Child Development”. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 10(2), 95-109.
  • Ünsal, F. Ö. (2017). “Oyun Türleri ve Oyun Alanları”. Erken Çocuklukta Oyun ve Oyun Yoluyla Öğrenme, (Ed. Önder, A., Arslan Çiftci, H.), Ankara: Nobel.
  • Yavuzer, H. (2019). Çocuk Psikolojisi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • URL-1: https://www.archdaily.com/872595/nubo-pal-design?ad_source=search&ad_medium=search_result_projects (Erişim Tarihi: 04.02.2021).
  • URL-2: https://www.archdaily.com/943889/benebaby-international-academy-vmdpe-design?ad_source=search&ad_medium=search_result_projects (Erişim Tarihi: 05.02.2021).
  • URL-3: https://www.archdaily.com/773730/family-box-qingdao-crossboundaries?ad_source=search&ad_medium=search_result_projects (Erişim Tarihi: 05.02.2021).
  • URL-4: https://www.archdaily.com/956405/kindergarten-obukhivka-valentirov-and-partners (Erişim Tarihi: 06.02.2021).
  • URL-5: https://www.archdaily.com/636062/sp-nursery-hibinosekkei-youji-no-shiro?ad_source=search&ad_medium=search_result_projects (Erişim Tarihi: 05.02.2021).
  • URL-6: https://www.icmimarlikdergisi.com/2018/02/21/ilham-kaynagi-sebze-pazari-olan-bir-anaokulu-tasarimi/ (Erişim Tarihi: 09.02.2021).
  • URL-7: https://www.mek.k12.tr/anaokullarimiz/Istanbul-Marmara-Anaokulu/ISTANBUL-MARMARA-ANAOKULU/54/0/0 (Erişim Tarihi: 23.02.2021).
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Belis Öztürk 0000-0002-2475-3782

Gamze Tayılga 0000-0001-9573-3407

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2021
Gönderilme Tarihi 2 Temmuz 2021
Kabul Tarihi 30 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Öztürk, B., & Tayılga, G. (2021). ANAOKULU İÇ MEKÂN OYUN ALANLARINA YÖNELİK KAVRAMSAL YAKLAŞIMLAR: İÇ MİMARLIK TASARIM STÜDYOSU DENEYİMİ. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 11(4), 1226-1238.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png