Son yıllarda ülkemizde gittikçe popülerleşen posta sanatı hareketi, posta sanatının serüveni, nostaljik yapısı ve çıkış felsefesi ile, dikkatleri üzerine çekmeyi başarmıştır. Posta sanatı istendik bir şekilde el ve yer değiştiren hayatın içinden ve hayattan kesitler sunan, çoğu zaman belirlenen tema üzerinden tasarımlarının sağlandığı mektup postalarıdır. Bu mektup postaları posta örgütünün izlerini taşıyan, güzergâhta aldığı darbeler ve lekelerle, hatta bazen hiç tanınmayan örgüt mensubu dağıtım personellerinin el yazısı eklemeleriyle ancak alıcının eline ulaştığında tamamlanan sanat nesnesidir. Posta servisi aracılığı ile dilenen yere ve kişiye yollanan bu sanat hareketi galerilerde sergilenen sanat eserlerinden farklı olarak belirli bir zümreye ve kesime hitap eden sanat anlayışının karşına bir duvar gibi durarak sanatı halka hatta sanatçı kimliği olmayan kişilere kadar indirgemiştir.
Posta sanatını tam olarak kavrayabilmek için işin sadece sanatsal boyutunu değerlendirmek kısır yargılara sebep olabilmektedir. Posta sanatını bir sanat hareketi olarak değerlendirmeden evvel, iletişim aracı olarak değerlendirmek gerekir. Posta sanatı ile iletişimde, iletişim süreci temel ögeleri irdelenmelidir. Çünkü iletişim kanalında ortaya çıkan bazı standartlar ve kurallar bu sanat hareketinin özgürlüğünü kısıtlamakta ve ona yön vermektedir. Sanat hareketinin dolaşımı süresince, Evrensel Posta Birliği teşkilatının bir üyesi olan Türkiye’de yerel ve uluslararası nitelikte posta kuralları uygulanmaktadır.
Bu araştırma da posta sanatının ülkemizdeki iletişim süreçleri nelerdir? Sorusuna cevap aranmış, posta sanatının iletişimsel süreçleri literatür taraması veri sonuçlarına göre yorumlanmıştır. Bu çalışma posta sanatının önemini ve PTT’nin posta sanatı için gerekliliğini ve gereksinimlerini ortaya çıkarmaktadır.
In recent years, increasingly popular postal art movement in our country has managed to attract attention with its adventure, nostalgia and philosophy. Postal art is an artwork that offers excerpts from life. It often carries the traces of the postal organization, with all the damage and stains it receives on the route before been reached to the recipient’s hands. Sometimes even with the handwriting additions of officers who will never be recognized. Postal art as an art movement which can be sent to desired recipient and location demonstrate a resistance against whom supporting the idea of that art is only for certain groups. Moreover, it publicize the art by actually letting regular people who does not have artistic identities produce art.
In order to fully comprehend the art of mail, evaluating only the artistic dimension of the work can lead to vicious judgments. Before considering postal art as an art movement, it is necessary to consider it as a way of communication. In communication with the art of mail, the basic elements of the communication process should be examined. Because some of the standards and rules that arise in the communication channel restrict and guide the freedom of this art movement. During the circulation of this art movement, local and international postal rules are applied in Turkey, which is a member of the Universal Postal Union organization.
What are the communication processes of postal art in our country? In this research, answer to that question was sought and the communicative processes of the postal art were interpreted according to the literature. This study reveals the importance of postal art and the requirements of PTT for the art of mail.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2022 |
Gönderilme Tarihi | 21 Nisan 2022 |
Kabul Tarihi | 1 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 3 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)