Teachers are the most important actors in the adoption of the multicultural education approach in schools. Determining the multicultural competence perceptions of teachers will enable the development of practices that can be put forward to create a multicultural education environment in classrooms and therefore schools. The purpose of the current study is to determine the multicultural competence perceptions of classroom teachers and preschool teachers and to examine them according to the different variables. The study was carried out in a survey model suitable for quantitative research methods. The measurement tool was applied to 283 teachers working in a city center and its districts located in the Marmara Region. The data were analyzed and interpreted with the SPSS package program. The multicultural competence perceptions of the teachers differed statistically significantly according to the branch, having students from different cultures in the classroom, working in different regions of the country, the region where he was born/raised, and the working year. There was no significant difference according to the educational status related to multicultural education
Çok kültürlü eğitim anlayışının okullarda benimsenmesinde en önemli aktör öğretmenlerdir. Öğretmenlerin çok kültürlü yeterlik algılarının belirlenmesi, sınıflarda ve dolayısıyla okullarda çok kültürlü eğitim ortamı oluşturmaya yönelik ortaya konulabilecek uygulamaların geliştirilmesini sağlayacaktır. Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin ve okul öncesi öğretmenlerinin çok kültürlü yeterlik algılarını belirlemek ve farklı değişkenlere göre incelemektir. Çalışma, nicel araştırma yöntemlerine uygun tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Ölçme aracı Marmara Bölgesinde yer alan bir il merkezi ve ilçelerinde görev yapan 283 öğretmene uygulanmıştır. Veriler SPSS paket programı ile analiz edilerek yorumlanmıştır. Öğretmenlerin çok kültürlü yeterlik algılarının branşa, sınıfta farklı kültürden öğrenci olmasına, ülkenin farklı bölgelerinde görev yapmasına, doğduğu/büyüdüğü bölgeye ve görev yılına göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği görülmüştür. Çok kültürlü eğitime ilişkin eğitim durumuna göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2023 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ocak 2023 |
Kabul Tarihi | 24 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)