Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MEDYA TAKİP MERKEZLERİ ÜZERİNDEN TÜRKİYE’DE YAPAY ZEKÂNIN MEDYADAKİ KULLANIMININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 3, 700 - 714, 01.07.2023
https://doi.org/10.7456/tojdac.1275183

Öz

Hangi Alandan Hakem Atanmalı: İLETİŞİM

MEDYA TAKİP MERKEZLERİ ÜZERİNDEN TÜRKİYE’DE YAPAY ZEKÂNIN MEDYADAKİ KULLANIMININ DEĞERLENDİRİLMESİ*


Prof. Dr. Mehmet ÖZÇAĞLAYAN
Marmara Üniversitesi, Türkiye
mehmet.ozcaglayan@marmara.edu.tr
https://orcid.org/0000-0001-6459-8054

İrem YENİCELER KORTAK
Marmara Üniversitesi, Türkiye
iremynclr@gmail.com
https://orcid.org/0000-0002-5375-8013

ÖZ
Yapay zekâ teknolojilerinin gelişmesi ve bireylerin rahatlıkla kullanabileceği bir hale gelmesi bu alana yönelik yapılan çalışmaları da derinleştirmiştir. Kişilerin gündelik hayatta sıklıkla başvurduğu ve onlara doğru bilgiyi sağlamayı amaç edinen medya araçları da yapay zekâ teknolojilerini kullanarak güncel olanı yakalamaya özen göstermektedir. Yapay zekânın kullanımı, özellikle her gün binlerce verinin yer aldığı medya takip merkezlerinde özellikle önemli olmakta ve sağladığı hız, tercih edilebilirliğini artırmaktadır. Bu kapsamda, çalışmada Türkiye’de bulunan medya takip merkezlerindeki gerçekleştirilen basılı medya, görsel – işitsel medya ve internet medyası takibi sürecinde kullanılan yapay zekâ teknolojileri incelenmiştir. Yapay zekâ teknolojilerinin medya takip merkezlerinin farklı alanlarında ne şekilde değişim gösterdiğini açıklamayı amaçlayan çalışmada, odak grup yöntemi kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılarak sürdürülen araştırmanın sonucunda yapay zekânın alt dallarının medya takibini gerçekleştirirken mecralar arasında farklılaştığı saptanmıştır. Buna göre basılı medya ve internet medyasının takibinde makine öğrenmesi sıklıkla kullanılırken görsel – işitsel medya takibinde ise doğal dil işleme yöntemlerinden daha fazla şekilde faydalanılmaktadır.

Anahtar Kelimeler: Yapay Zekâ, Medya Takip Merkezleri, Yeni Medya, İnternet Basını, Basılı Medya


EVALUATION OF THE USE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN THE MEDIA IN TURKEY THROUGH MEDIA MONITORING CENTERS


ABSTRACT
The development of artificial intelligence technologies and the fact that they can be easily used by individuals has also had an impact on research in this area. The media tools that people often refer to in their daily lives and that aim to provide them with the right information are also taking care to keep up with the latest news by using artificial intelligence technologies. The use of artificial intelligence is particularly important in media monitoring centres, where thousands of data points need to be located every day, and the speed it provides makes it preferred. In this context, in this study, artificial intelligence technologies used in the process of monitoring print media, audio-visual media and internet media in media monitoring centers in Turkey were examined. The focus group method was used in the study, which aims to explain how artificial intelligence technologies have changed in different areas of media monitoring centers. As a result of the research carried out by conducting semi-structured interviews, it was determined that the sub-branches of artificial intelligence differed between the media while monitoring the media. Accordingly, while machine learning is frequently used in the follow-up of print media and internet media, natural language processing methods are used more in the follow-up of audio-visual media.

Keywords: Artificial Intelligence, Media Monitoring Centers, New Media, Internet Press, Print Media.

Kaynakça

  • Acar, O. (2022). Yapay zekâ fırsat mı tehdit mi?. Kriter Yayınevi.
  • Ammina, K. & Andrea, H. (2020). Challenges for journalism education in the era of automation, Media Practice and Education, 21:3, 212-228
  • Aydın, O. A. (2013). Yapay zekâ: bütünleşik bilişe doğru. İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları.
  • Baş, T., Çamır, M. & Özmaldar, B. (2008). Odak grubu çalışması. T. Baş & U. Akturan. (Ed.), Nitel araştırma yöntemleri (s. 103-109) içinde. Seçkin Yayıncılık.
  • Canavilhas, J. (2022). Artificial intelligence and journalism: Current situation and expectations in the Portuguese sports media. Journalism and Media, 3(3), 510-520. Çokluk, Ö., Kürşad Y. ve Ebru O. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak grup görüşmesi, Kuramsal Eğitimbilim, 4 (1), 95-107.
  • Eren Erdoğmuş, İ. (2020). Yapay zekâ kullanarak iyileştirilmiş ve kişiselleştirilmiş müşteri deneyimi oluşturmak. M. Yılmaz & Ö. İyigün. (Ed.), Oyun Değiştiren Güç Yapay Zekâ (s. 67-93) içinde. İnkılap Yayınevi.
  • Fan, S. (2020). Yapay Zekâ Yerimizi Alacak mı? 21. Yüzyıl için bir rehber. Çev. İpek Güneş Çıgay. Hep Kitap
  • Frank, M., Roehrig, P. & Pring, B. (2019). Makineler her şeyi yaptığında biz ne yapacağız. Çev. Emine Yılmaz. Agenta Kitap
  • Goertzel, B. & Pennachin, C. (2007). Contemporary approaches to artificial general intelligence. Goertzel, B. & Pennachin, C. (Ed.), Artificial general intelligence (s.1-28) içinde. Springer.
  • Güçlütürk, O. G. (2022). Yapay zekâ ve verinin kullanımı. On İki Levha Yayınları
  • Kayım, N. (2021). Yapay zekânın halkla ilişkiler uygulamalarındaki yeri. [Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi. Ulusal Tez Merkezi].
  • Laacke, S., Mueller, R., Schomerus, G. & Salloch, S. (2020). Artificial intelligence, social media and depression. A new concept of health-related digital autonomy. The American Journal of Bioethics, 1-33.
  • Leiser, M. R. (2022), Bias, journalistic endeavours and the risks of artificial intelligence, Pihlajarinne, T. ve Alén-Savikko, A. (Ed.), Artificial intelligence and the media reconsidering rights and responsibilities içinde (8 – 32), Edward Elgar Publishing.
  • Saad, S. & Issa, T. (2020). Integration or replacement: Journalism in the era of artificial intelligence and robot journalism. International Journal of Media, Journalism and Mass Communications, 6(3), 01-13.
  • Say, C. (2021). 50 soruda yapay zekâ. İstanbul: 7 Renk Basım Yayın
  • Tosyalı, H. & Aytekin, Ç. (2020). Development of robot journalism application: Tweets of news content in the Turkish language shared by a bot. Journal of Information Technology Management, 12 (Özel Sayı: The Importance of Human Computer Interaction: Challenges, Methods and Applications.), 68-88.
  • Türksoy, N. (2022). The future of public relations, advertising and journalism: How artificial intelligence may transform the communication profession and why society should care?. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (40), 394-410.
  • Yengin, D. & Bayrak, T. (2022). Yeni Medya Kuramları 101. Der Yayınevi
  • Yılmaz, A. (2022). Yapay zekâ. KODLAB Yayıncılık

EVALUATION OF THE USE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN THE MEDIA IN TURKEY THROUGH MEDIA MONITORING CENTERS

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 3, 700 - 714, 01.07.2023
https://doi.org/10.7456/tojdac.1275183

Öz

Hangi Alandan Hakem Atanmalı: İLETİŞİM

MEDYA TAKİP MERKEZLERİ ÜZERİNDEN TÜRKİYE’DE YAPAY ZEKÂNIN MEDYADAKİ KULLANIMININ DEĞERLENDİRİLMESİ*


Prof. Dr. Mehmet ÖZÇAĞLAYAN
Marmara Üniversitesi, Türkiye
mehmet.ozcaglayan@marmara.edu.tr
https://orcid.org/0000-0001-6459-8054

İrem YENİCELER KORTAK
Marmara Üniversitesi, Türkiye
iremynclr@gmail.com
https://orcid.org/0000-0002-5375-8013

ÖZ
Yapay zekâ teknolojilerinin gelişmesi ve bireylerin rahatlıkla kullanabileceği bir hale gelmesi bu alana yönelik yapılan çalışmaları da derinleştirmiştir. Kişilerin gündelik hayatta sıklıkla başvurduğu ve onlara doğru bilgiyi sağlamayı amaç edinen medya araçları da yapay zekâ teknolojilerini kullanarak güncel olanı yakalamaya özen göstermektedir. Yapay zekânın kullanımı, özellikle her gün binlerce verinin yer aldığı medya takip merkezlerinde özellikle önemli olmakta ve sağladığı hız, tercih edilebilirliğini artırmaktadır. Bu kapsamda, çalışmada Türkiye’de bulunan medya takip merkezlerindeki gerçekleştirilen basılı medya, görsel – işitsel medya ve internet medyası takibi sürecinde kullanılan yapay zekâ teknolojileri incelenmiştir. Yapay zekâ teknolojilerinin medya takip merkezlerinin farklı alanlarında ne şekilde değişim gösterdiğini açıklamayı amaçlayan çalışmada, odak grup yöntemi kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılarak sürdürülen araştırmanın sonucunda yapay zekânın alt dallarının medya takibini gerçekleştirirken mecralar arasında farklılaştığı saptanmıştır. Buna göre basılı medya ve internet medyasının takibinde makine öğrenmesi sıklıkla kullanılırken görsel – işitsel medya takibinde ise doğal dil işleme yöntemlerinden daha fazla şekilde faydalanılmaktadır.

Anahtar Kelimeler: Yapay Zekâ, Medya Takip Merkezleri, Yeni Medya, İnternet Basını, Basılı Medya


EVALUATION OF THE USE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN THE MEDIA IN TURKEY THROUGH MEDIA MONITORING CENTERS


ABSTRACT
The development of artificial intelligence technologies and the fact that they can be easily used by individuals has also had an impact on research in this area. The media tools that people often refer to in their daily lives and that aim to provide them with the right information are also taking care to keep up with the latest news by using artificial intelligence technologies. The use of artificial intelligence is particularly important in media monitoring centres, where thousands of data points need to be located every day, and the speed it provides makes it preferred. In this context, in this study, artificial intelligence technologies used in the process of monitoring print media, audio-visual media and internet media in media monitoring centers in Turkey were examined. The focus group method was used in the study, which aims to explain how artificial intelligence technologies have changed in different areas of media monitoring centers. As a result of the research carried out by conducting semi-structured interviews, it was determined that the sub-branches of artificial intelligence differed between the media while monitoring the media. Accordingly, while machine learning is frequently used in the follow-up of print media and internet media, natural language processing methods are used more in the follow-up of audio-visual media.

Keywords: Artificial Intelligence, Media Monitoring Centers, New Media, Internet Press, Print Media.

Kaynakça

  • Acar, O. (2022). Yapay zekâ fırsat mı tehdit mi?. Kriter Yayınevi.
  • Ammina, K. & Andrea, H. (2020). Challenges for journalism education in the era of automation, Media Practice and Education, 21:3, 212-228
  • Aydın, O. A. (2013). Yapay zekâ: bütünleşik bilişe doğru. İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları.
  • Baş, T., Çamır, M. & Özmaldar, B. (2008). Odak grubu çalışması. T. Baş & U. Akturan. (Ed.), Nitel araştırma yöntemleri (s. 103-109) içinde. Seçkin Yayıncılık.
  • Canavilhas, J. (2022). Artificial intelligence and journalism: Current situation and expectations in the Portuguese sports media. Journalism and Media, 3(3), 510-520. Çokluk, Ö., Kürşad Y. ve Ebru O. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak grup görüşmesi, Kuramsal Eğitimbilim, 4 (1), 95-107.
  • Eren Erdoğmuş, İ. (2020). Yapay zekâ kullanarak iyileştirilmiş ve kişiselleştirilmiş müşteri deneyimi oluşturmak. M. Yılmaz & Ö. İyigün. (Ed.), Oyun Değiştiren Güç Yapay Zekâ (s. 67-93) içinde. İnkılap Yayınevi.
  • Fan, S. (2020). Yapay Zekâ Yerimizi Alacak mı? 21. Yüzyıl için bir rehber. Çev. İpek Güneş Çıgay. Hep Kitap
  • Frank, M., Roehrig, P. & Pring, B. (2019). Makineler her şeyi yaptığında biz ne yapacağız. Çev. Emine Yılmaz. Agenta Kitap
  • Goertzel, B. & Pennachin, C. (2007). Contemporary approaches to artificial general intelligence. Goertzel, B. & Pennachin, C. (Ed.), Artificial general intelligence (s.1-28) içinde. Springer.
  • Güçlütürk, O. G. (2022). Yapay zekâ ve verinin kullanımı. On İki Levha Yayınları
  • Kayım, N. (2021). Yapay zekânın halkla ilişkiler uygulamalarındaki yeri. [Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi. Ulusal Tez Merkezi].
  • Laacke, S., Mueller, R., Schomerus, G. & Salloch, S. (2020). Artificial intelligence, social media and depression. A new concept of health-related digital autonomy. The American Journal of Bioethics, 1-33.
  • Leiser, M. R. (2022), Bias, journalistic endeavours and the risks of artificial intelligence, Pihlajarinne, T. ve Alén-Savikko, A. (Ed.), Artificial intelligence and the media reconsidering rights and responsibilities içinde (8 – 32), Edward Elgar Publishing.
  • Saad, S. & Issa, T. (2020). Integration or replacement: Journalism in the era of artificial intelligence and robot journalism. International Journal of Media, Journalism and Mass Communications, 6(3), 01-13.
  • Say, C. (2021). 50 soruda yapay zekâ. İstanbul: 7 Renk Basım Yayın
  • Tosyalı, H. & Aytekin, Ç. (2020). Development of robot journalism application: Tweets of news content in the Turkish language shared by a bot. Journal of Information Technology Management, 12 (Özel Sayı: The Importance of Human Computer Interaction: Challenges, Methods and Applications.), 68-88.
  • Türksoy, N. (2022). The future of public relations, advertising and journalism: How artificial intelligence may transform the communication profession and why society should care?. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (40), 394-410.
  • Yengin, D. & Bayrak, T. (2022). Yeni Medya Kuramları 101. Der Yayınevi
  • Yılmaz, A. (2022). Yapay zekâ. KODLAB Yayıncılık
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Özçağlayan Bu kişi benim 0000-0001-6459-8054

İrem Yeniceler Kortak 0000-0002-5375-8013

Erken Görünüm Tarihi 24 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2023
Kabul Tarihi 25 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özçağlayan, M., & Yeniceler Kortak, İ. (2023). MEDYA TAKİP MERKEZLERİ ÜZERİNDEN TÜRKİYE’DE YAPAY ZEKÂNIN MEDYADAKİ KULLANIMININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 13(3), 700-714. https://doi.org/10.7456/tojdac.1275183


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png