There are two important and equally famous debates in the art world that have been going on for years: Art is for art and art is for society. It is possible for art to be for both society and art, when the artist/producer meets with the art lover/consumer in an artistic environment/market and creates value for the parties. Art, which has turned into a commodity in a capitalist system. It has reached a widespread area of influence with the effect of globalization. At the last point, works of art are accepted as a consumption product and have become a tool that financial gain for the parties who are stakeholders in art, especially the artist provides. Art has transformed into an economic value and created the art market by presenting the produced and consumed works of art according to the target audience, introducing them to the interested parties, and bringing the works of art to large masses by branding the artist. From this point of view, as a result of the commodification of art and the transformation of its value into price, the interaction of art and marketing has given birth to the concept of art marketing. This work is about art, which is the expression of emotions examines the concepts of art market and art marketing, which are market and marketing aspects, and their reflections in various art genres.
Sanat dünyasında yüzyıllardır süre gelen iki önemli ve bir o kadar meşhur tartışma konusu vardır: Sanat, sanat içindir ve sanat, toplum içindir. Sanatın hem toplum için hem de sanat için olması sanatçının/üreticinin sanatsever/tüketici ile sanatsal bir ortamda/pazarda buluşarak taraflara değer yaratması ile mümkündür. Kapitalist bir sistem içerisinde metaya dönüşen sanat, küreselleşmenin etkisi ile yaygın bir etki alanına ulaşmıştır. Gelinen son noktada sanat eserleri bir tüketim ürünü olarak kabul edilmekte ve başta sanatçı olmak üzere, sanata paydaş olan taraflar için maddi kazanım sağlayan bir araç halini almıştır. Üretilen ve tüketilen sanat eserlerinin hedef kitleye göre sunulması, ilgililere tanıtılması, sanatçının markalaşarak eserlerini geniş kitlelere ulaştırması ile sanat, ekonomik bir değere dönüşerek sanat piyasasını oluşturmuştur. Buradan hareketle sanatın metalaşması ve sahip olduğu değerin edere dönüşmesi sonucunda sanat ve pazarlama etkileşime geçmesi sanat pazarlaması kavramını doğurmuştur. Bu çalışma duygusal bir dışa vurum olarak kabul edilen sanatın; piyasa ve pazarlama yönü olan sanat piyasası ve sanat pazarlaması kavramlarını ve çeşitli sanat türlerindeki yansımalarını incelemektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2023 |
Gönderilme Tarihi | 26 Nisan 2023 |
Kabul Tarihi | 5 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 3 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)