Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

8-BİT OYUN GRAFİKLERİNİN TEKNİK OLARAK ÇÖZÜMLENMESİ: PAC-MAN ÖRNEĞİ

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 3, 731 - 743, 01.07.2023
https://doi.org/10.7456/tojdac.1291419

Öz

Transistör çipin geliştirilmesi ve elektronik devre elemanlarının veri iletimini daha etkili bir biçimde yapabilmesi ile günümüzde kullandığımız bilgisayar teknolojileri ortaya çıkmıştır. Mikro işlemcilerin hızlı biçimde veriyi işlemeleri sayesinde de bilgi üretimi ve bilginin hemen her alana yayılması ivme kazanmıştır. Teknolojideki bu ilerlemeler bilişim ve tasarım gibi alanları da şekillendirmiştir. Bilgisayarların işlemci gücü ve tasarım bilgisinin bir araya gelmesi ile dijital oyunlar ortaya çıkmış ve serbest zaman aktivitesi olarak kullanılmaya başlanmıştır. Dijital oyun tasarımına dair ilk akla gelen algoritma ve programlama olsa da önemli diğer bir unsur görsel tasarım sürecidir. Özellikle tasarım ve animasyon öğeleri içeren dijital oyunlar daha akılda kalıcı olabilmekte ve içerdikleri senaryoyu da daha etkili biçimde oyunculara aktarabilmektedirler. Bu çalışmada dijital oyunların öncülerinden biri olarak kabul edilen 1980 yapımı Pac-Man isimli oyun teknik olarak analiz edilecek ve oyuna ait grafikler günümüz teknolojileri ile yeniden üretilecektir. Türkiye’nin genç nüfusuna bakıldığında dijital oyun üretiminin gelişmesi ve üretilen bilişim ürünlerinin ihraç edilmesi ihtimaller dahilindedir. Bu çalışma ile dijital oyun üretimine alanında Türkçe literatüre katkı sağlamak ve bu alanda çalışma yapan araştırmacılara yol gösterici olmak amaçlanmıştır.

Destekleyen Kurum

Yıldız Teknik Üniversitesi

Proje Numarası

5758

Teşekkür

Bu makale Yıldız Teknik Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından 5758 numaralı proje kapsamında desteklenmiştir.

Kaynakça

  • Ambrose, G. & Harris, P. (2019). Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü. Çev. Bilge Barhana, AVA Publishing.
  • Aydıngüler, M. H. (2016). Illustrator CC. Abaküs Yayınları.
  • Ceruzzi, P. E. (2003). A History of Modern Computing. MIT Press.
  • Chandler, H. (2018). The Doom Generation: The Role of Violence in The Evolution Of Video Games. Routledge.
  • Hünerli, S. (2005). Canlandırma Sineması Üzerine. Es Yayınları.
  • Özon, N. (2000). Sinema, Televizyon, Video, Bilgisayarlı Sinema Sözlüğü. Kabalcı Yayınevi.
  • Poell, T. & Nieborg, D. B. (2018). The platformization of cultural production: Theorizing the contingent cultural commodity. New Media & Society. 20 (11), 4276, https://doi.org/10.1177/146144481876969
  • Sankur, B. & İstefanopulos, Y. (1994). Bilgisayar Mantık Devreleri. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Been, J. (2022, Temmuz 7). Identify Indirect Voice Sentences – Spanish, Latin. https://blogs.baylor.edu/digitalscholarship/2022/07/16/identify-indirect-voice-sentences-spanish-latin/ (Erişim Tarihi: 14 Nisan 2023)
  • Buchoz, K. (2020, Mayıs 19). Pac-Man is the Best-Selling Arcade Game of All Time. https://www.statista.com/chart/21768/best-selling-arcade-games/ (Erişim Tarihi: 18 Nisan 2023)
  • Corral, M. (2018, Aralık 10). Pac-Man. https://www.cs.csubak.edu/~mcorral/cs2680/Final/pac.html (Erişim Tarihi: 20 Nisan 2023)
  • Fruin, N. W. (2020, Kasım 16). How Pac-Man Revolutionized Gaming. https://thereader.mitpress.mit.edu/how-pac-man-revolutionized-gaming/ (Erişim Tarihi: 22 Mart 2023)
  • Google. (2010, Mayıs 21). PAC-MAN’in 30. Yıldönümü. https://www.google.com/doodles/30th-anniversary-of-pac-man (Erişim Tarihi: 18 Nisan 2023)
  • Herzfeld, A. (t.y.) Computer Games 1952-1976. https://home.adelphi.edu/~al20721/1958.html#:~:text=Anyway%2C%20in%201952%2C%20a%20Cambridge,player%20plays%20against%20the%20computer. (Erişim Tarihi: 10 Nisan 2023)
  • HUI, S. C. (2018). Computer Games. https://www3.ntu.edu.sg/home/asschui/Computer%20Games.pdf (Erişim tarihi: 20 Nisan 2023)
  • IMDB. (2015, Temmuz 24). Pixels. https://www.imdb.com/title/tt2120120/?ref_=tt_sims_tt_i_3 (Erişim Tarihi: 16 Nisan 2023)
  • Joehanes, R. (1997, Ağustos 1). http://www.baskent.edu.tr/~tkaracay/etudio/ders/prg/pascal/PasHTM2/pas/pasl2007.html (Erişim tarihi: 12 Nisan 2023).
  • Kenney, A. R. & Rieger, O. Y. Bit Depth. (2003, Şubat 20). http://preservationtutorial.library.cornell.edu/tutorial/intro/intro-04.html (Erişim tarihi: 10 Nisan 2023)
  • Lowood, H. E. (2021, Kasım 1). Brittanica: Electronic Game. https://www.britannica.com/topic/electronic-game/Interactive-fiction (Erişim tarihi: 13 Nisan 2023)
  • McFerran, D. (2015, Mayıs 22). 35 years of Pac-Man: The 24 kilobytes that changed the world. https://www.trustedreviews.com/opinion/35-years-of-pac-man-the-24-kilobytes-that-changed-the-world-2925249 (Erişim Tarihi: 15 Nisan 2023)
  • Purdue University. (1999, 30 Eylül). Browser (Hexadecimal) Color. https://cgtweb1.tech.purdue.edu/courses/cgt215/141/Htmlhowto/hexcolor.html Sığırcı, M. (2022, Mart 25). Video Oyunları: Kim, Ne Zaman İcat Etti? https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/video-oyunlari-kim-ne-zaman-icat-etti (Erişim Tarihi: 22 Mart 2023)
  • Statista. (2023, Nisan 1). Video Games – Worldwide. https://www.statista.com/outlook/dmo/digital-media/video-games/worldwide (Erişim tarihi: 10 Nisan 2023).
  • TÜİK. (2022, Mayıs 17). İstatistiklerle Gençlik. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Genclik-2021-45634#:~:text=T%C3%BCrkiye%20n%C3%BCfusunun%20%15%2C3',15%2C3'%C3%BCn%C3%BC%20olu%C5%9Fturdu. (Erişim Tarihi: 20 Nisan 2023)
  • University of Pennsylvania. (t.y.). The world’s first general purpose computer turns 75. https://penntoday.upenn.edu/news/worlds-first-general-purpose-computer-turns-75/ (Erişim tarihi: 17 Mart 2023).

TECHNICAL ANALYSIS OF 8-BIT GAME GRAPHICS: CASE OF PAC-MAN

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 3, 731 - 743, 01.07.2023
https://doi.org/10.7456/tojdac.1291419

Öz

With the development of the transistor chip and the ability of electronic circuit elements to transmit data more effectively, the computer technologies we use today have emerged. Thanks to the rapid data processing of microprocessors, the production and dissemination of information in almost every field has gained momentum. These advances in technology have also shaped fields such as informatics and design. With the combination of the processing power of computers and design knowledge, digital games emerged and started to be used as a leisure activity. Although the first thing that comes to mind about digital game design is algorithms and programming, another important element is the visual design process. Digital games, especially those that include design and animation elements, can be more memorable and convey the scenario they contain more effectively to the players. In this study, the 1980 Pac-Man game, which is considered one of the pioneers of digital games, will be technically analyzed and the graphics of the game will be reproduced with today's technologies. Considering Turkey's young population, it is possible to develop digital game production and export the IT products produced. With this study, it is aimed to contribute to the Turkish literature on digital game production and to guide researchers working in this field.

Proje Numarası

5758

Kaynakça

  • Ambrose, G. & Harris, P. (2019). Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü. Çev. Bilge Barhana, AVA Publishing.
  • Aydıngüler, M. H. (2016). Illustrator CC. Abaküs Yayınları.
  • Ceruzzi, P. E. (2003). A History of Modern Computing. MIT Press.
  • Chandler, H. (2018). The Doom Generation: The Role of Violence in The Evolution Of Video Games. Routledge.
  • Hünerli, S. (2005). Canlandırma Sineması Üzerine. Es Yayınları.
  • Özon, N. (2000). Sinema, Televizyon, Video, Bilgisayarlı Sinema Sözlüğü. Kabalcı Yayınevi.
  • Poell, T. & Nieborg, D. B. (2018). The platformization of cultural production: Theorizing the contingent cultural commodity. New Media & Society. 20 (11), 4276, https://doi.org/10.1177/146144481876969
  • Sankur, B. & İstefanopulos, Y. (1994). Bilgisayar Mantık Devreleri. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Been, J. (2022, Temmuz 7). Identify Indirect Voice Sentences – Spanish, Latin. https://blogs.baylor.edu/digitalscholarship/2022/07/16/identify-indirect-voice-sentences-spanish-latin/ (Erişim Tarihi: 14 Nisan 2023)
  • Buchoz, K. (2020, Mayıs 19). Pac-Man is the Best-Selling Arcade Game of All Time. https://www.statista.com/chart/21768/best-selling-arcade-games/ (Erişim Tarihi: 18 Nisan 2023)
  • Corral, M. (2018, Aralık 10). Pac-Man. https://www.cs.csubak.edu/~mcorral/cs2680/Final/pac.html (Erişim Tarihi: 20 Nisan 2023)
  • Fruin, N. W. (2020, Kasım 16). How Pac-Man Revolutionized Gaming. https://thereader.mitpress.mit.edu/how-pac-man-revolutionized-gaming/ (Erişim Tarihi: 22 Mart 2023)
  • Google. (2010, Mayıs 21). PAC-MAN’in 30. Yıldönümü. https://www.google.com/doodles/30th-anniversary-of-pac-man (Erişim Tarihi: 18 Nisan 2023)
  • Herzfeld, A. (t.y.) Computer Games 1952-1976. https://home.adelphi.edu/~al20721/1958.html#:~:text=Anyway%2C%20in%201952%2C%20a%20Cambridge,player%20plays%20against%20the%20computer. (Erişim Tarihi: 10 Nisan 2023)
  • HUI, S. C. (2018). Computer Games. https://www3.ntu.edu.sg/home/asschui/Computer%20Games.pdf (Erişim tarihi: 20 Nisan 2023)
  • IMDB. (2015, Temmuz 24). Pixels. https://www.imdb.com/title/tt2120120/?ref_=tt_sims_tt_i_3 (Erişim Tarihi: 16 Nisan 2023)
  • Joehanes, R. (1997, Ağustos 1). http://www.baskent.edu.tr/~tkaracay/etudio/ders/prg/pascal/PasHTM2/pas/pasl2007.html (Erişim tarihi: 12 Nisan 2023).
  • Kenney, A. R. & Rieger, O. Y. Bit Depth. (2003, Şubat 20). http://preservationtutorial.library.cornell.edu/tutorial/intro/intro-04.html (Erişim tarihi: 10 Nisan 2023)
  • Lowood, H. E. (2021, Kasım 1). Brittanica: Electronic Game. https://www.britannica.com/topic/electronic-game/Interactive-fiction (Erişim tarihi: 13 Nisan 2023)
  • McFerran, D. (2015, Mayıs 22). 35 years of Pac-Man: The 24 kilobytes that changed the world. https://www.trustedreviews.com/opinion/35-years-of-pac-man-the-24-kilobytes-that-changed-the-world-2925249 (Erişim Tarihi: 15 Nisan 2023)
  • Purdue University. (1999, 30 Eylül). Browser (Hexadecimal) Color. https://cgtweb1.tech.purdue.edu/courses/cgt215/141/Htmlhowto/hexcolor.html Sığırcı, M. (2022, Mart 25). Video Oyunları: Kim, Ne Zaman İcat Etti? https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/video-oyunlari-kim-ne-zaman-icat-etti (Erişim Tarihi: 22 Mart 2023)
  • Statista. (2023, Nisan 1). Video Games – Worldwide. https://www.statista.com/outlook/dmo/digital-media/video-games/worldwide (Erişim tarihi: 10 Nisan 2023).
  • TÜİK. (2022, Mayıs 17). İstatistiklerle Gençlik. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Genclik-2021-45634#:~:text=T%C3%BCrkiye%20n%C3%BCfusunun%20%15%2C3',15%2C3'%C3%BCn%C3%BC%20olu%C5%9Fturdu. (Erişim Tarihi: 20 Nisan 2023)
  • University of Pennsylvania. (t.y.). The world’s first general purpose computer turns 75. https://penntoday.upenn.edu/news/worlds-first-general-purpose-computer-turns-75/ (Erişim tarihi: 17 Mart 2023).
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Hikmet Aydıngüler 0000-0002-9625-1730

Proje Numarası 5758
Erken Görünüm Tarihi 24 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 2 Mayıs 2023
Kabul Tarihi 30 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aydıngüler, M. H. (2023). 8-BİT OYUN GRAFİKLERİNİN TEKNİK OLARAK ÇÖZÜMLENMESİ: PAC-MAN ÖRNEĞİ. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 13(3), 731-743. https://doi.org/10.7456/tojdac.1291419


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png