Dijitalleşme olgusu özellikle 20. yüzyılın son çeyreğinde sanatın her alanında kendini göstermeye başlayan, dijital çağın bir getirisi olarak sıklıkla karşımıza çıkmaktadır. Teknolojik gelişmelere bağlı olarak gelişen ve zaman geçtikçe içi içe giren iki sanat dalı tasarım ve sinema da dijitalleşen bu dönemden doğrudan etkilenmekte ve paralel gelişmeler göstermektedirler. 21. yüzyıla gelindiğinde ise geleneksel tasarım süreçlerinin kendisini gelişen teknoloji ve dijitalleşme ile birlikte bambaşka bir boyuta taşıması ile birlikte, tasarımı kendi bünyesinde barındıran sinemanın da bu gelişim ile birlikte bambaşka bir boyuta taşındığı görülmektedir. Tasarımda gelişmekte olan dijitalleşme olgusunun filmlerin çekim, üretim, dağıtım, gösterim aşamalarına kadar olan bütün süreçlerini değiştirdiğini gözlemlemekteyiz. Bu çalışma, süreç içerisinde gelişen tasarım teknolojisinin ve dijitalleşme olgusunun animasyon sineması üzerindeki etkilerini, bu alanda öncül örnekler üzerinden incelemeyi ve teknoloji ve dijitalleşmenin tasarım sürecine nasıl uyarlandığını ve animasyon sineması üzerindeki etkilerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Seçilen örnekler üzerinden yapılan değerlendirmeler, tasarım sürecinde dijitalleşmenin nasıl kullanıldığını ve bu kullanımın animasyon sinemasındaki yansımalarını ortaya koyacaktır. Sonuç olarak, tasarımda dijitalleşmenin etkileriyle ilgili bir analiz sunularak, animasyon sinemasında meydana gelen değişikliklerle ilişkilendirilecektir.
The phenomenon of digitalisation is frequently encountered as a result of the digital age, which started to manifest itself in every field of art, especially in the last quarter of the 20th century. Design and cinema, two branches of art that develop on technological developments and become intertwined as time passes, are directly affected by this digitalised period and showed parallel developments. When it comes to the 21st century, it is seen that traditional design processes have carried themselves to a completely different dimension with the developing technology and digitalisation, and cinema, which incorporates design within itself, has moved to a completely different dimension with this development. We observe that the digitalisation phenomenon developing in design has changed all the processes of films from shooting, production, distribution and screening. This study aims to examine the effects of design technology and digitalisation phenomenon on animation cinema through pioneering examples in this field and to evaluate how technology and digitalisation are adapted to the design process and their effects on animation cinema. The evaluations made through the selected examples will reveal how digitalisation is used in the design process and the reflections of this use in animation cinema. As a result, an analysis of the effects of digitalisation in design will be presented and related to the changes in animation cinema.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Canlandırma-Animasyon, Güzel Sanatlar |
Bölüm | İNCELEME MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 13 Mart 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)