Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çağdaş Halk Kütüphanesi Mekanlarinin Kullanici İhtiyaç Ve Amaçlarina Uygunluğu: Erzurum Örneği

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 3, 577 - 591, 01.07.2024
https://doi.org/10.7456/tojdac.1464075

Öz

Kütüphane, basılı ve elektronik bilgi kaynaklarına ev sahipliği yapan ve gerektiğinde bu kaynaklardan yararlanılmasını sağlayan toplumsal bir kurumdur. Halk kütüphaneleri, insanların yaş ve seviyeleri fark etmeksizin kütüphane hizmetlerinden ücretsiz yararlandığı, kitapların okunup ödünç alındığı yerler olmasının yanında konferans ve sergi gibi farklı sosyal, kültürel etkinliklerin de düzenlendiği yerlerdir. Bu anlamda halk kütüphanelerinin kullanıcılar tarafından neden tercih edildiği merak konusu olmuştur. Çalışmanın amacı günümüzde halk kütüphanelerinin kullanım amaçlarını tespit ederek kütüphanelerin mevcut durumlarının kullanım amaçlarına uygunluğunun belirlenmesidir. Bu kapsamda Erzurum’un Yakutiye ilçesinde bulunan “Erzurum İsmail Saib Sencer İl Halk Kütüphanesi” ve “Kazım Karabekir Halk Kütüphanesi” çalışma alanı olarak belirlenmiştir. İki kütüphanede toplam 110 kütüphane kullanıcısı ile yüz yüze anket çalışması yapılmış olup 100 anket değerlendirmeye alınmıştır. Anket formu çoktan seçmeli ve likert ölçekli sorularla hazırlanmıştır. Anket sonucunda ulaşılan veriler SPSS 23 programı ile değerlendirilmiştir. Veriler değerlendirilirken frekans, yüzdelik dağılım ve aritmetik ortalama değerleri kullanılmıştır. Elde edilen veriler doğrultusunda kütüphane bölümlerinin bina içerisinde kapladıkları alan ve halkın kullanım amaçları arasındaki ilişki analiz edilmiştir. Yapılan değerlendirme sonucunda kütüphane bölümlerinin halk kütüphanesi içerisinde geliştirilmesi gerektiği ve halkın hangi alanlarda kütüphaneye daha fazla yönlendirilmesi gerektiği üzerine öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Al, U., & Soydal, İ. (2014). Librar-e Turkey Project: Public Library Usage Research. Türk Kütüphaneciliği, 288-307.
  • Alaca, E. (2015). Process of Developing Innovative Services in Public Libraries: Example of Bartın Ulus Culture and Arthouse Public Library (Tez No. 414544) [Master's Thesis, Hacettepe University].
  • Alikılıç, D., & Yılmaz, M. (2018). The History and Today, of Erzurum Libraries. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 705-719.
  • Alikılıç, D. (2002). Erzurum Libraries from Past to Present. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 341-348.
  • Almaz, C. (2022, August 22). Erzurum İl Halk Kütüphanesi. Kültür ve Turizm Bakanlığı: retrieved from https://erzurum.ktb.gov.tr/TR-183446/il-halk-kutuphanesi.html
  • Anonymous. (2022, September 12). Erzurum Haber. Erzurum'a bir eğitim merkezi daha: retrieved from https://www.erzurumhaber.com.tr/foto/1559313/erzuruma-bir-egitim-merkezi-daha#google_vignette
  • Baysal, J. (1991). Kitap ve Kütüphane Tarihine Giriş. İstanbul: Turkish Librarians Association Istanbul Branch Publications.
  • Cevher, N. (2015). The Role of Public Libraries’ Children’s Departments in Ankara on Children’s Reading Habi, (Tez No. 414565) [Master's Thesis, Ankara University].
  • Candan, B. (2013). Libraries in Turkish Culture and Its Effects on Our Education Life: Pre-Republic Period. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 105-124.
  • Çakmak, Y. (2021). Samples of Principalities Bookbindings in Erzurum Manuscript Library, Art Magazine, (38), 52-80.
  • Çınar, (2022). Personal Interview, 5 August 2022.
  • Dursun, F., & Saracaloğlu, A. S., (2017). Assessment of The Qualification of Informatics Technologies Teachers, Electronic Turkish Studies, 12 (23), 89-120.
  • EArchive. (2022, 23 August). Kütüphane Listesi, Erzurum’da bulunan Kütüphaneler, http://earsiv.gov.tr/Kutuphane-Listesi.aspx
  • EMM. (2022, 23 August). Habib Baba Merkez Kütüphanesi, retrieved from https://www.erzurum.bel.tr/ebb-kutuphane-mic/2/1012/1010.html
  • Erkan, T., (2017). Bilgi Teknolojileri Bağlamında Kütüphane İç Mekân Analizi, (Tez No. 469093) [Master's Thesis, İstanbul Technical University].
  • Hasol, D. (2010). Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü. Yem Publications.
  • İbrahimhakkıoğlu, H. (2013). Erzurumlu Emrah Literature Museum Library, Türk Kütüphaneciliği, 27 (3), 532-533.
  • IFLAa, (1987). Halk Kütüphaneleri İçin Hizmet Kılavuzu. Culture and Tourism Ministry.
  • IFLAb, (2004). Halk Kütüphanesi Hizmeti: Gelişim için IFLA/UNESCO İlkeleri, Turkish Librarians Association Istanbul Branch Publications.
  • Kotan, H. (2017). Manuscript Dictionaries In Erzurum Manuscripts Library, Atatürk University Social Sciences Institute Journal,21 (4), 1491-1509.
  • MCT (2022, 22 August). Erzurum, Genel Bilgiler, retrieved from https://erzurum.ktb.gov.tr/TR-56044/genel-bilgiler.html
  • TDK (2005). Türkçe Sözlük, Türk Dil Kurumu.
  • TÜİK (2021). Address Based Population Registration System, Yakutiye, Erzurum.
  • Kurulgan, M., & Çekerol, G. S. (2008). A Study on Reading and Using The Library Habits of Students, Anadolu University Journal of Social Sciences, 8(2).
  • Özdemir, Z. (2018). Development of a Likert Type Attitude Scale in Health Sciences. Hacettepe University Faculty of Nursing Journal, 5 (1), 60-68.
  • Yalçın, İ. C. (2022). Personal Archive.

SUITABILITY OF CONTEMPORARY PUBLIC LIBRARY SPACES TO USER NEEDS AND PURPOSES: A CASE STUDY OF ERZURUM

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 3, 577 - 591, 01.07.2024
https://doi.org/10.7456/tojdac.1464075

Öz

The library is a societal institution that hosts printed and electronic information sources and facilitates access to these resources when needed. One type of library, public libraries, is an important institution for the education and development of society. Public libraries serve as places where individuals, regardless of age and level, can benefit from library services free of charge, borrow and read books, as well as venues for various social and cultural activities such as conferences, exhibitions, and presentations. In this regard, why public libraries are generally preferred by users has been a subject of curiosity. The changing technology and lifestyle over time have also changed the purposes of library use and users' expectations from the library. The aim of this study is to determine the purposes of use of public libraries today by identifying the purposes of use of libraries. In this context, the "Erzurum Ismail Saib Sencer Provincial Public Library" and "Kazim Karabekir Public Library" in Yakutiye district of Erzurum were selected as the study area. Face-to-face survey was conducted with a total of 110 library users in two libraries, and 100 surveys were evaluated. The survey form was prepared with multiple-choice and Likert scale questions. The data obtained from the survey were analyzed using the SPSS 23 program. Frequency, percentage distribution, and arithmetic mean values were used in the evaluation of the data. In light of the obtained data, the relationship between the areas occupied by library sections within the building and the purposes of use by the public was analyzed. As a result of the evaluation, recommendations were made on which areas of the library should be developed and in which areas the public should be directed more based on the needs of the users.

Kaynakça

  • Al, U., & Soydal, İ. (2014). Librar-e Turkey Project: Public Library Usage Research. Türk Kütüphaneciliği, 288-307.
  • Alaca, E. (2015). Process of Developing Innovative Services in Public Libraries: Example of Bartın Ulus Culture and Arthouse Public Library (Tez No. 414544) [Master's Thesis, Hacettepe University].
  • Alikılıç, D., & Yılmaz, M. (2018). The History and Today, of Erzurum Libraries. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 705-719.
  • Alikılıç, D. (2002). Erzurum Libraries from Past to Present. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 341-348.
  • Almaz, C. (2022, August 22). Erzurum İl Halk Kütüphanesi. Kültür ve Turizm Bakanlığı: retrieved from https://erzurum.ktb.gov.tr/TR-183446/il-halk-kutuphanesi.html
  • Anonymous. (2022, September 12). Erzurum Haber. Erzurum'a bir eğitim merkezi daha: retrieved from https://www.erzurumhaber.com.tr/foto/1559313/erzuruma-bir-egitim-merkezi-daha#google_vignette
  • Baysal, J. (1991). Kitap ve Kütüphane Tarihine Giriş. İstanbul: Turkish Librarians Association Istanbul Branch Publications.
  • Cevher, N. (2015). The Role of Public Libraries’ Children’s Departments in Ankara on Children’s Reading Habi, (Tez No. 414565) [Master's Thesis, Ankara University].
  • Candan, B. (2013). Libraries in Turkish Culture and Its Effects on Our Education Life: Pre-Republic Period. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 105-124.
  • Çakmak, Y. (2021). Samples of Principalities Bookbindings in Erzurum Manuscript Library, Art Magazine, (38), 52-80.
  • Çınar, (2022). Personal Interview, 5 August 2022.
  • Dursun, F., & Saracaloğlu, A. S., (2017). Assessment of The Qualification of Informatics Technologies Teachers, Electronic Turkish Studies, 12 (23), 89-120.
  • EArchive. (2022, 23 August). Kütüphane Listesi, Erzurum’da bulunan Kütüphaneler, http://earsiv.gov.tr/Kutuphane-Listesi.aspx
  • EMM. (2022, 23 August). Habib Baba Merkez Kütüphanesi, retrieved from https://www.erzurum.bel.tr/ebb-kutuphane-mic/2/1012/1010.html
  • Erkan, T., (2017). Bilgi Teknolojileri Bağlamında Kütüphane İç Mekân Analizi, (Tez No. 469093) [Master's Thesis, İstanbul Technical University].
  • Hasol, D. (2010). Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü. Yem Publications.
  • İbrahimhakkıoğlu, H. (2013). Erzurumlu Emrah Literature Museum Library, Türk Kütüphaneciliği, 27 (3), 532-533.
  • IFLAa, (1987). Halk Kütüphaneleri İçin Hizmet Kılavuzu. Culture and Tourism Ministry.
  • IFLAb, (2004). Halk Kütüphanesi Hizmeti: Gelişim için IFLA/UNESCO İlkeleri, Turkish Librarians Association Istanbul Branch Publications.
  • Kotan, H. (2017). Manuscript Dictionaries In Erzurum Manuscripts Library, Atatürk University Social Sciences Institute Journal,21 (4), 1491-1509.
  • MCT (2022, 22 August). Erzurum, Genel Bilgiler, retrieved from https://erzurum.ktb.gov.tr/TR-56044/genel-bilgiler.html
  • TDK (2005). Türkçe Sözlük, Türk Dil Kurumu.
  • TÜİK (2021). Address Based Population Registration System, Yakutiye, Erzurum.
  • Kurulgan, M., & Çekerol, G. S. (2008). A Study on Reading and Using The Library Habits of Students, Anadolu University Journal of Social Sciences, 8(2).
  • Özdemir, Z. (2018). Development of a Likert Type Attitude Scale in Health Sciences. Hacettepe University Faculty of Nursing Journal, 5 (1), 60-68.
  • Yalçın, İ. C. (2022). Personal Archive.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İç Mimarlık
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

İrem Cansu Yalçın 0000-0001-7480-0156

Serkan Sipahi 0000-0002-5684-8671

Erken Görünüm Tarihi 24 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 3 Nisan 2024
Kabul Tarihi 19 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yalçın, İ. C., & Sipahi, S. (2024). SUITABILITY OF CONTEMPORARY PUBLIC LIBRARY SPACES TO USER NEEDS AND PURPOSES: A CASE STUDY OF ERZURUM. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 14(3), 577-591. https://doi.org/10.7456/tojdac.1464075


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png