DİJİTAL PAZARLAMA ÇAĞINDA ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK UYGULAMALARININ SATIN ALMA ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Yıl 2024,
Cilt: 14 Sayı: 3, 660 - 672, 01.07.2024
Sinem Karaçuha
,
Tolga Kara
Öz
Web teknolojilerindeki gelişmeler internet kullanıcılarına pek çok farklı alanda yenilik ve ayrıcalıklar sunmaktadır. Dijital pazarlama, web teknolojileri özelindeki gelişmelerin gözlemlenebildiği ve marka sahiplerinin bu bağlamda yeni stratejiler geliştirebildiği alanlar arasında yer almaktadır. Son dönemlerin dikkat çeken uygulamalarından biri olan Artırılmış Gerçeklik, duyular yoluyla deneyimlenebilen nesnelerin bilgisayarlar aracılığıyla dijital hale getirilerek ve ses, görüntü, grafik ve GPS verileriyle zenginleştirilerek kullanıcılara sanal deneme ayrıcalığı sunduğu teknolojiler bütünüdür. Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları kullanılarak geliştirilen, deneyim alanını genişleterek ürün/hizmet bilgisi alabilmeyi mümkün kılmayı merkeze koyan dijital pazarlama stratejileri; bahsi geçen ürün veya hizmete en hızlı ve pratik biçimde ulaşabilmeyi hedefleyen günümüz tüketicilerinin satın alma davranışı ve kararları üzerinde etkili olabilmektedir. 50 katılımcı ile bireysel görüşme yapılan bu çalışmada Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının satın alma üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının kimi tüketicilerin satın alma davranışını şekillendirerek kararlarında etkili olduğu kimi tüketicileri ise fiziksel deneyimi terk etme konusunda ikna edemediği ve sanal deneyim bağlamında bir güven teşkil edemediği görülmüştür.
Kaynakça
- Akman Dömbekci, H. ve Erişen, M.A. (2022). Nitel araştırmalarda görüşme tekniği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 141-160. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227330
- Aylan, F. K., Aylan, S. (2020). Sanal Gerçeklik ve Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Rekreatif Faaliyetlere Yansıması: Dijital Rekreasyon. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3), 2746-2760.
- Azuma, R. T. (1997). A Survey of Augmented Reality. In Presence: Teleoperators and Virtual Environments 6(4), 355-385.
- Baudrillard, J. (2021). Simülakrlar ve Simülasyon. Ankara : Doğu Batı Yayınları, Çevirmen: Oğuz Adanır.
- Baudrillard, J. (2012). Neden Her Şey Hala Yok Olup Gitmedi? İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, Çevirmen: Oğuz Adanır.
- Bauman, Z. (2021). Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları . İstanbul: Ayrıntı Yayınları, Çevirmen: Akın Emre Pilgir.
- Brown, L. D., Hua, H. (2006). Magic Lenses for Augmented Virtual Environments. IEEE Computer Graphics and Applications 26(4), 64-73. DOI: 10.1109/MCG.2006.84
- Chen, Y., Wang, Q., Chen, H., Song, X., Tang, H., Tian, M. (2019). An Overview of Augmented Reality Technology. In Journal of Physics: Conference Series, 1237(2), (s. 1-5). Beijing: IOP Publishing. DOI: 10.1088/1742-6596/1237/2/022082
- Dağ, K., Bükey, A., Altunöz, Ö. (2022). Artırılmış Gerçeklik Pazarlamasında Çevrimiçi Hizmet Deneyiminin İncelenmesi. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 5(2), 769-784. DOI: 10.33083/joghat.2022.167
- Erciş, A., Ünal, S., Can, P. (2007). Yaşam Tarzlarının Satın Alma Karar Süreci Üzerindeki Rolü . Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 21(2), 281-311.
- Gajjar, N. B. (2013). Factors Affecting Consumer Behavior. International Journal of Research In Humanities and Social Sciences, 1(2), 10-15.
- Gedik, A. (2020). Davranış Ekonomisi ve Tüketici Davranışları Açısından Bir Uygulama. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi (SAYOD), (1), 23-40. https://doi.org/10.35375/sayod.731799
- Keskin, H. D., Kurtuldu, H. S. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Dijital Pazarlamaya Yatkınlık Düzeylerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Global Journal of Economics and Business Studies Küresel İktisat ve İşletme Çalışmaları Dergisi, 7(14), 117-128.
- Koçak Alan, A., Tümer Kabadayı, E., Erişke, T. (2018). İletişimin Yeni Yüzü: Dijital Pazarlama ve Sosyal Medya Pazarlaması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(66), 494-504. https://doi.org/10.17755/esosder.334699
- Koçer, L. L. (2021). Tüketici Davranışını Etkileyen Faktörler . D. Karaman içinde, Tüketici Davranışları -I- Güncel Akademik Çalışmalar (s. 2-41). Konya: Eğitim Kitabevi.
- Kurum, B. (2020). Kobiler için Etkili Dijital Pazarlama Teknikleri . İstanbul: Sumru Yayınevi.
- Robins, K. (2020). İmaj: Görmenin Kültür ve Politikası. İstanbul : Ayrıntı Yayınları, Çevirmen: Nurçay Türkoğlu.
- Şahin, B. G., Akballı, E. E. (2019). Tüketici Davranışlarını Etkileyen Faktörler ve Yöntem Analizi Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi 1(1), 43-85.
- Todor, R. D. (2016). Blending Traditional and Digital Marketing . Transilvania University of Brasov Economic Sciences Series V, 9(1), 51-56.
- Varinli, İ., Çakır, Y. E. (1999). Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörler ve Çamaşır Deterjanı Üzerine Bir Uygulama. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi (14), 92-110.
- Yükselen, C. (2013). Pazarlama: İlkeler, Yönetim ve Örnek Olaylar. Ankara : Detay Yayıncılık.
THE IMPACT OF AUGMENTED REALITY APPLICATIONS ON PURCHASING IN THE DIGITAL MARKETING ERA
Yıl 2024,
Cilt: 14 Sayı: 3, 660 - 672, 01.07.2024
Sinem Karaçuha
,
Tolga Kara
Öz
ABSTRACT
Developments in web technologies offer internet users innovations and privileges in many different areas. Digital marketing is one of the areas where these technological developments can be observed and brand owners can develop new strategies in this context. Augmented Reality, one of the most striking applications of recent times, is a set of technologies that offer users the privilege of virtual experimentation by digitizing objects that can be experienced through the senses. Digital marketing strategies developed using AR applications can have an impact on the purchasing decisions of today's consumers who aim to access a product or service in the fastest and most practical way. 50 participants were interviewed individually and the impact of AR Applications on purchasing was analyzed in this study. According to the results obtained from the research, it was seen that AR applications were effective in the purchasing decisions of some consumers, while they could not convince some consumers to leave the physical experience.
Kaynakça
- Akman Dömbekci, H. ve Erişen, M.A. (2022). Nitel araştırmalarda görüşme tekniği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 141-160. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227330
- Aylan, F. K., Aylan, S. (2020). Sanal Gerçeklik ve Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Rekreatif Faaliyetlere Yansıması: Dijital Rekreasyon. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3), 2746-2760.
- Azuma, R. T. (1997). A Survey of Augmented Reality. In Presence: Teleoperators and Virtual Environments 6(4), 355-385.
- Baudrillard, J. (2021). Simülakrlar ve Simülasyon. Ankara : Doğu Batı Yayınları, Çevirmen: Oğuz Adanır.
- Baudrillard, J. (2012). Neden Her Şey Hala Yok Olup Gitmedi? İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, Çevirmen: Oğuz Adanır.
- Bauman, Z. (2021). Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları . İstanbul: Ayrıntı Yayınları, Çevirmen: Akın Emre Pilgir.
- Brown, L. D., Hua, H. (2006). Magic Lenses for Augmented Virtual Environments. IEEE Computer Graphics and Applications 26(4), 64-73. DOI: 10.1109/MCG.2006.84
- Chen, Y., Wang, Q., Chen, H., Song, X., Tang, H., Tian, M. (2019). An Overview of Augmented Reality Technology. In Journal of Physics: Conference Series, 1237(2), (s. 1-5). Beijing: IOP Publishing. DOI: 10.1088/1742-6596/1237/2/022082
- Dağ, K., Bükey, A., Altunöz, Ö. (2022). Artırılmış Gerçeklik Pazarlamasında Çevrimiçi Hizmet Deneyiminin İncelenmesi. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 5(2), 769-784. DOI: 10.33083/joghat.2022.167
- Erciş, A., Ünal, S., Can, P. (2007). Yaşam Tarzlarının Satın Alma Karar Süreci Üzerindeki Rolü . Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 21(2), 281-311.
- Gajjar, N. B. (2013). Factors Affecting Consumer Behavior. International Journal of Research In Humanities and Social Sciences, 1(2), 10-15.
- Gedik, A. (2020). Davranış Ekonomisi ve Tüketici Davranışları Açısından Bir Uygulama. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi (SAYOD), (1), 23-40. https://doi.org/10.35375/sayod.731799
- Keskin, H. D., Kurtuldu, H. S. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Dijital Pazarlamaya Yatkınlık Düzeylerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Global Journal of Economics and Business Studies Küresel İktisat ve İşletme Çalışmaları Dergisi, 7(14), 117-128.
- Koçak Alan, A., Tümer Kabadayı, E., Erişke, T. (2018). İletişimin Yeni Yüzü: Dijital Pazarlama ve Sosyal Medya Pazarlaması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(66), 494-504. https://doi.org/10.17755/esosder.334699
- Koçer, L. L. (2021). Tüketici Davranışını Etkileyen Faktörler . D. Karaman içinde, Tüketici Davranışları -I- Güncel Akademik Çalışmalar (s. 2-41). Konya: Eğitim Kitabevi.
- Kurum, B. (2020). Kobiler için Etkili Dijital Pazarlama Teknikleri . İstanbul: Sumru Yayınevi.
- Robins, K. (2020). İmaj: Görmenin Kültür ve Politikası. İstanbul : Ayrıntı Yayınları, Çevirmen: Nurçay Türkoğlu.
- Şahin, B. G., Akballı, E. E. (2019). Tüketici Davranışlarını Etkileyen Faktörler ve Yöntem Analizi Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi 1(1), 43-85.
- Todor, R. D. (2016). Blending Traditional and Digital Marketing . Transilvania University of Brasov Economic Sciences Series V, 9(1), 51-56.
- Varinli, İ., Çakır, Y. E. (1999). Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörler ve Çamaşır Deterjanı Üzerine Bir Uygulama. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi (14), 92-110.
- Yükselen, C. (2013). Pazarlama: İlkeler, Yönetim ve Örnek Olaylar. Ankara : Detay Yayıncılık.