Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

VIEWS OF UNIVERSITY YOUTH ON THE DETERMINATION OF THE MEANING AND PURPOSE OF LIFE BY RELIGION: THE CASE OF KARABUK

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 207 - 224
https://doi.org/10.7456/tojdac.1566679

Öz

Meaning refers to the positioning of one's existence by providing answers to questions inherent to their own being. The quest for meaning is as ancient as human history itself. In the new world order, the importance of where the individual came from and where they are headed diminishes, with all emphasis directed towards worldly life. This perspective constructs a conception of eternity, thereby distancing itself from the meaning and purpose of life. The life understanding constructed upon the basis of speed and pleasure leads to the narrowing of young people's spiritual worlds. The aim of this study is to understand the foundations upon which young people base the meaning and purpose of life. In this research, designed as a phenomenological (descriptive) study, which is one of the qualitative research designs, interviews were conducted to learn about participants' feelings and thoughts regarding the meaning and purpose of life. The study group consists of 15 male and 11 female students, aged between 18 and 23, enrolled in various departments at Karabük University. Interviews were conducted with a total of 26 students. All participants stated that life is meaningless without purpose and meaning, with the majority emphasizing that the meaning and purpose of life should be faith-based.

Kaynakça

  • Adler, A. (1997) Yaşamanın anlam ve amacı. (K. Şipal, Çev). Say yayınları.
  • Akalın, Ş. H. (2011). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Akıncı, A. (005) Hayata anlam vermede dinî değerlerin ve din öğretiminin rolü. Değerler Eğitimi Dergisi 3/9, 7-24.
  • Aydoğan, Z. (2019). Ergenlere yönelik din eğitiminde hayatın anlamı (İmam hatip liseleri düzce örneği). (Tez No. 589312) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hitit üniversitesi, Ulusal Tez Merkezi).
  • Akgül, Ö. (2014). Hayatı anlamlandırmada inancın ve kişisel değerlerin rolü (ruh sağlığı çalışanları ve öğrencileri örneği). (Tez No. 366908) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Ulusal Tez Merkezi).
  • Ayverdi, İ. (2005). Misalli büyük Türkçe sözlük. Kubbealtı Neşriyatı.
  • Battista, J.&Almond, R. (1973). The development of meaning in life. Psychiatry: Interpersonal and Biological Processes, 36/4, 409-427.
  • Çolak, V. (2023). Ortaöğretim öğrencilerinin hayatın anlamına yönelik tutumları: Anadolu imam hatip lisesi ve diğer lise öğrenceleri arasında bir kargalaştırma (Erzurum ili örneği). (Tez No. 79020) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Iğdır Üniversitesi, Ulusal Tez Merkezi).
  • Ebu’l-Fadl Cemalüddin Muhammed b. Mükerrem İbn Manzur. (1997). Lisânü’l-arabi’l-muhit. Dâru’l-Fikr.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe sözlüğü. Paradigma Yayınları.
  • Ekşi, F. vd. (2019). Yaşamın anlamı ve yaşamın amacı değişkenlerinin ölüm kaygısını yordamaları üzerine bir model denemesi. Uluslararası Sosyal ve Beşeri bilimler Araştırma Dergisi, 72-84.
  • Holm, N. G. (2007). Din psikolojisine giriş. İnsan Yayınları.
  • Kandemir, S. (2022). Lise öğrencilerinin İslam inanç esaslarını benimseme düzeyleri üzerine bir araştırma. Kocatepe İslami İlimler Dergisi 2, 354-379.
  • Kulu, F. (2019). Ergenlik döneminde dini başa çıkma ve anlam arayışı. (Tez No. 591408) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Ulusal Tez Merkezi).
  • Kuruçay, Y. (2019). Ergenlerde dindarlık ve hayatın anlamı arasındaki çok yönlü ilişki üzerine bir araştırma. (Tez No. 596800) (Yayınlanmamış Doktora Tezi, Uludağ Üniversitesi, Ulusal Tez Merkezi).
  • Leontiev, D. (2005). Three facets of meaning. Journal of Russian and East European Psychology 43/6, 45-72.
  • Öztürk, A. H. (2018). Varoluşçu bakışa göre hayatın anlamı ve amacının depresyon ve umutsuzlukla ilişkisi. (Tez No. 524744) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Üsküdar Üniversitesi, Ulusal Tez Merkezi).
  • Pınarbaşı, G. (2021). New age inanış ve uygulamalarından astrolojinin facebook dolayımlı anahtar kelimelerle içerik analizi (2018-2019). İstanbul Kent Üniversitesi İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, 2(1), 67-89 Reber, A. S. (1985). The Penguin dictionary of psychology. Penguin Books.
  • Steger, M. F. vd. (2006). “The Meaning in life questionnaire: assessing the presence of and search for meaning in life”. Journal Of Counseling Psychology 1/53, 80-93.
  • Seyrek, Ö. D.& Ersanlı, K. (2017). Üniversite öğrencilerinde yaşamın anlamı ile psikolojik esneklik arasındaki ilişki. Electronic Turkish Studies, XII, 4, 143-162.
  • Şentürk, H. & Yakut, S. (2014). Hayatın anlamı ve din. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 33, 45-60.
  • Vural, M. E. (2021). Hayatın anlamı, dindarlık ve ruh sağlığı ilişkisi: bir karma yöntem araştırması. (Tez No. 698175) (Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Ulusal Tez Merkezi).
  • Wehmeier, S. (1994). Oxford wordpower dictionary. Oxford University Press.
  • Yalom, I. (1999) Varoluşçu psikoterapi. (Z. İyidoğan Babayiğit, Çev). Kabalcı Yayınları.
  • Yapıcı, A. (2012). “Modernleşme-sekülerleşme sürecinde türk gençliğinde dinî hayat: meta-analitik bir değerlendirme”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 12, 1-40.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, R. (2020). Hayatı anlamlandıran temel kurumlar: Aile sistemleri teorisi temelinde niceliksel bir araştırma”. Aydın İnsan ve Toplum Dergisi, 239-262.

ÜNİVERSİTE GENÇLERİNİN HAYATIN ANLAM VE AMACINI TEMELLENDİRMEDE DİNİN BELİRLEYİCİLİĞİNE DAİR GÖRÜŞLERİ: KARABÜK ÖRNEĞİ

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 207 - 224
https://doi.org/10.7456/tojdac.1566679

Öz

Anlam bireyin kendi varoluşuna ait sorulara verdiği cevaplarla varlığını konumlandırmasını ifade etmektedir. Varlığı, varoluşu anlama ve hayata anlam verme faaliyeti, insana özgü bir nitelik olarak görülmektedir İnsanın anlam arayışı insanlık tarihi kadar kadim bir arayıştır. Yeni dünya düzeninde bireyin nereden gelip nereye gittiğinin önemi kalmamakta, tüm vurgu dünya hayatına yapılmaktadır. Bu perspektif ebedilik tasavvurunu inşa etmekte, böylelikle hayat anlamından ve amacından uzaklaşmaktadır. Hız ve haz temeli üzerine kurgulanan hayat anlayışı gençlerin manevi dünyalarının daralmasına neden olmaktadır. Bu çalışmada gençlerin hayatın anlam ve amacını hangi temellere dayandırdıklarının anlaşılması amaçlanmaktadır. Nitel araştırma desenlerinden fenomenolojik (olgubilimsel) bir çalışma olarak tasarlanmış olan bu araştırmada katılımcıların hayatın anlam ve amacı konusundaki duygu ve düşünceleri öğrenilmek için görüşmeler yapılmıştır. Çalışma grubu 18-23 yaş aralığında bulunan ve Karabük Üniversitesinde eğitim gören, farklı bölümlerden olan 15’i erkek, 11’i kadın öğrenciden oluşturmaktadır. Toplam 26 öğrenciyle mülakat yapılmıştır. Katılımcıların tümü hayatın anlam ve amaç olmadan yaşanmayacağını belirtmişler, katılımcıların çoğunluğu hayatın anlam ve amacının inanç temelli olması gerektiğini vurgulamışlardır.

Kaynakça

  • Adler, A. (1997) Yaşamanın anlam ve amacı. (K. Şipal, Çev). Say yayınları.
  • Akalın, Ş. H. (2011). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Akıncı, A. (005) Hayata anlam vermede dinî değerlerin ve din öğretiminin rolü. Değerler Eğitimi Dergisi 3/9, 7-24.
  • Aydoğan, Z. (2019). Ergenlere yönelik din eğitiminde hayatın anlamı (İmam hatip liseleri düzce örneği). (Tez No. 589312) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hitit üniversitesi, Ulusal Tez Merkezi).
  • Akgül, Ö. (2014). Hayatı anlamlandırmada inancın ve kişisel değerlerin rolü (ruh sağlığı çalışanları ve öğrencileri örneği). (Tez No. 366908) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Ulusal Tez Merkezi).
  • Ayverdi, İ. (2005). Misalli büyük Türkçe sözlük. Kubbealtı Neşriyatı.
  • Battista, J.&Almond, R. (1973). The development of meaning in life. Psychiatry: Interpersonal and Biological Processes, 36/4, 409-427.
  • Çolak, V. (2023). Ortaöğretim öğrencilerinin hayatın anlamına yönelik tutumları: Anadolu imam hatip lisesi ve diğer lise öğrenceleri arasında bir kargalaştırma (Erzurum ili örneği). (Tez No. 79020) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Iğdır Üniversitesi, Ulusal Tez Merkezi).
  • Ebu’l-Fadl Cemalüddin Muhammed b. Mükerrem İbn Manzur. (1997). Lisânü’l-arabi’l-muhit. Dâru’l-Fikr.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe sözlüğü. Paradigma Yayınları.
  • Ekşi, F. vd. (2019). Yaşamın anlamı ve yaşamın amacı değişkenlerinin ölüm kaygısını yordamaları üzerine bir model denemesi. Uluslararası Sosyal ve Beşeri bilimler Araştırma Dergisi, 72-84.
  • Holm, N. G. (2007). Din psikolojisine giriş. İnsan Yayınları.
  • Kandemir, S. (2022). Lise öğrencilerinin İslam inanç esaslarını benimseme düzeyleri üzerine bir araştırma. Kocatepe İslami İlimler Dergisi 2, 354-379.
  • Kulu, F. (2019). Ergenlik döneminde dini başa çıkma ve anlam arayışı. (Tez No. 591408) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Ulusal Tez Merkezi).
  • Kuruçay, Y. (2019). Ergenlerde dindarlık ve hayatın anlamı arasındaki çok yönlü ilişki üzerine bir araştırma. (Tez No. 596800) (Yayınlanmamış Doktora Tezi, Uludağ Üniversitesi, Ulusal Tez Merkezi).
  • Leontiev, D. (2005). Three facets of meaning. Journal of Russian and East European Psychology 43/6, 45-72.
  • Öztürk, A. H. (2018). Varoluşçu bakışa göre hayatın anlamı ve amacının depresyon ve umutsuzlukla ilişkisi. (Tez No. 524744) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Üsküdar Üniversitesi, Ulusal Tez Merkezi).
  • Pınarbaşı, G. (2021). New age inanış ve uygulamalarından astrolojinin facebook dolayımlı anahtar kelimelerle içerik analizi (2018-2019). İstanbul Kent Üniversitesi İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, 2(1), 67-89 Reber, A. S. (1985). The Penguin dictionary of psychology. Penguin Books.
  • Steger, M. F. vd. (2006). “The Meaning in life questionnaire: assessing the presence of and search for meaning in life”. Journal Of Counseling Psychology 1/53, 80-93.
  • Seyrek, Ö. D.& Ersanlı, K. (2017). Üniversite öğrencilerinde yaşamın anlamı ile psikolojik esneklik arasındaki ilişki. Electronic Turkish Studies, XII, 4, 143-162.
  • Şentürk, H. & Yakut, S. (2014). Hayatın anlamı ve din. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 33, 45-60.
  • Vural, M. E. (2021). Hayatın anlamı, dindarlık ve ruh sağlığı ilişkisi: bir karma yöntem araştırması. (Tez No. 698175) (Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Ulusal Tez Merkezi).
  • Wehmeier, S. (1994). Oxford wordpower dictionary. Oxford University Press.
  • Yalom, I. (1999) Varoluşçu psikoterapi. (Z. İyidoğan Babayiğit, Çev). Kabalcı Yayınları.
  • Yapıcı, A. (2012). “Modernleşme-sekülerleşme sürecinde türk gençliğinde dinî hayat: meta-analitik bir değerlendirme”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 12, 1-40.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, R. (2020). Hayatı anlamlandıran temel kurumlar: Aile sistemleri teorisi temelinde niceliksel bir araştırma”. Aydın İnsan ve Toplum Dergisi, 239-262.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar (Diğer)
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Handan Yalvaç Arıcı 0000-0003-4179-3919

İsmail Çevik 0000-0003-3655-8092

Erken Görünüm Tarihi 23 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 14 Ekim 2024
Kabul Tarihi 14 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yalvaç Arıcı, H., & Çevik, İ. (2024). ÜNİVERSİTE GENÇLERİNİN HAYATIN ANLAM VE AMACINI TEMELLENDİRMEDE DİNİN BELİRLEYİCİLİĞİNE DAİR GÖRÜŞLERİ: KARABÜK ÖRNEĞİ. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 15(1), 207-224. https://doi.org/10.7456/tojdac.1566679


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png