This study investigates how collaborative design pedagogy affects students' learning experiences in an architectural design studio (AD VII) that aims to develop cross-scale and interdisciplinary thinking skills. The study considers an AD VII studio case study using quantitative research methods. Throughout the semester, individual and group work processes were monitored, and students' experiences were evaluated through survey questions. The responses indicate that the collaborative design method applied in AD VII provides significant advantages in terms of access to information, diversity of ideas, depth of research, efficiency, quality of presentation, memorability, understanding the relationships between interdisciplinary fields of knowledge, and developing strategies across scales — all in line with the essential motivations of the method, which are collective mind and collective labor. There is a need to test collaborative learning pedagogy in courses other than the design studio and across the curriculum for a more extended period. Additionally, this study's hybrid configuration and process design can guide future research and practice, considering the specific areas for improvement mentioned in the conclusion. Ultimately, this study reveals the potential of collective intelligence and labor power, laying the foundation for future interdisciplinary studies in education and professional life.
Collaborative Design Pedagogy Collective Design Collective effort Design Education Interdisciplinarity
Bu çalışma, işbirliğine dayalı tasarım pedagojisinin, ölçekler arası ve disiplinler arası düşünme becerilerini geliştirmeyi amaçlayan bir mimari tasarım stüdyosunda (AD VII) öğrencilerin öğrenme deneyimlerini nasıl etkilediğini araştırmaktadır. Çalışmada nicel araştırma yöntemleri kullanılarak bir AD VII stüdyosu vaka çalışması ele alınmaktadır. Dönem boyunca bireysel ve grup çalışma süreçleri izlenmiş ve öğrencilerin deneyimleri anket soruları aracılığıyla değerlendirilmiştir. Yanıtlar, AD VII'de uygulanan işbirliğine dayalı tasarım yönteminin bilgiye erişim, fikir çeşitliliği, araştırma derinliği, verimlilik, sunum kalitesi, akılda kalıcılık, disiplinler arası bilgi alanları arasındaki ilişkileri anlama ve ölçekler arası stratejiler geliştirme açısından önemli avantajlar sağladığını göstermektedir. Bulgular yöntemin temel motivasyonları olan kolektif akıl ve kolektif emek ile uyumludur. İşbirliğine dayalı öğrenme pedagojisinin tasarım stüdyosu dışındaki derslerde ve müfredat genelinde daha uzun bir süre boyunca test edilmesine ihtiyaç vardır. Ayrıca, bu çalışmanın hibrit yapılandırması ve süreç tasarımı, sonuç bölümünde belirtilen belirli iyileştirme alanları göz önünde bulundurularak gelecekteki araştırma ve uygulamalara rehberlik edebilir. Nihayetinde bu çalışma, kolektif zeka ve emek gücünün potansiyelini ortaya koyarak, eğitim ve profesyonel hayatta gelecekte yapılacak disiplinler arası çalışmalar için temel oluşturmaktadır.
İş birliğine dayalı pedagoji Kolektif tasarım Kolektif emek Tasarım eğitimi Disiplinlerarasılık
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Mimari Tasarım |
| Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 7 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 27 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 3 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)
