Bu çalışmada, kavramsal sanatın tekstil üzerindeki etkileri lif sanatı başlığıyla incelenmektedir. Lif sanatı, tekstil sanatı olarak da bilinmektedir. Liflerin ve tekstil materyallerinin sanatsal ifade aracı olarak kullanıldığı disiplinlerarası bir alandır. Yalnızca liflerden oluşan yüzeylerle sınırlı kalmamakta, aynı zamanda giysi gibi işlevsel tekstil ürünlerini de kapsamaktadır. Bu nedenle giysi tasarımı da lif sanatı olarak incelemeye uygundur. Lif sanatı yalnızca yüzey odaklı bir üretim alanı olarak değil, giysileri de kapsayan geniş bir çerçeve olarak ele alınmış, sanat ve tekstil arasındaki çok yönlü ilişkiler incelenmiştir. Araştırma tekstil sanatının dokumacılık geleneğinden başlayarak lif sanatı olarak evrilmesinde, Endüstri Devrimi, Bauhaus ekolü ve kavramsal sanatın etkilerini irdelemiş; Sanat ve Zanaat gibi tarihsel süreçlerin lif sanatının dönüşümündeki etkisini ortaya koymuştur. Bunlar sonucunda lif sanatı ve tekstil sanatının ortak bir çerçevede değerlendirilmesi gerektiğini savunmuştur. Kavramsal sanatın izleyiciyi düşünmeye sevk eden yaklaşımı, lif sanatının sanat dünyasına katkı sağlamasına zemin hazırlamıştır. Joseph Beuys, Miriam Schapiro, Judy Chicago, Christo ve Jeanne-Claude gibi sanatçıların eserleri incelenerek kavramsal sanatın lif sanatı ile kesişim noktaları araştırılmıştır. Lif sanatı ile kavramsal sanat arasındaki bağı açıklamaya ve tekstil malzemelerinin sanat dünyasındaki konumunu değerlendirmeye yönelik sistematik bir yaklaşım sunmak için metodoloji olarak tarihsel ve kavramsal analiz yöntemlerinden yardım alınmış; güncel literatür taraması ve örnek incelemeleriyle kavramsal sanat ve tekstil ilişkisi incelenmiştir.
In this study, the effects of conceptual art on textiles are examined under the title of fiber art. Fiber art is also known as textile art. It is an interdisciplinary field in which fibers and textile materials are used as a means of artistic expression. It is not limited to surfaces composed solely of fibers but also includes functional textile products such as clothing. Therefore, clothing design is also suitable to be examined within the scope of fiber art. Fiber art is considered not only as a surface-focused production area but also as a broad framework that encompasses garments, and the multifaceted relationships between art and textiles have been explored. This research investigates the evolution of textile art from the weaving tradition to fiber art, analyzing the impacts of the Industrial Revolution, the Bauhaus school, and conceptual art; and reveals the influence of historical processes such as the Arts and Crafts movement on the transformation of fiber art. As a result, it argues that fiber art and textile art should be evaluated within a common framework. The approach of conceptual art that prompts the viewer to think has paved the way for fiber art to contribute to the art world. The works of artists such as Joseph Beuys, Miriam Schapiro, Judy Chicago, and Christo and Jeanne-Claude have been analyzed to explore the intersection points between conceptual art and fiber art. Historical and conceptual analysis methods have been used as methodology to present a systematic approach to explaining the connection between fiber art and conceptual art and to evaluate the position of textile materials in the art world; the relationship between conceptual art
Conceptual Art Fiber Art Conceptual Fashion Conceptual Textile
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Tekstil ve Moda Tasarımı |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 6 Temmuz 2025 |
Kabul Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 4 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)