After all the methods and approaches of English
Language Teaching (ELT) have been through, today in 21st century
there are two current controversial ways of English language teaching named as
Communicative Language Teaching (CLT) and Postmethod pedagogy with the former
labeled as being an approach belonging to method era and the latter an outcome
of the belief in moving beyond the methods. This paper is concerned with the
common mainstream of ELT in Iran and aimed to explore the preferred way of
English language teaching in this context. After a careful review of literature
regarding the present debate, the study adopted a qualitative research design
including observation and semi-structured interviews. The participants of the
study were five experienced English language teachers teaching at five
well-known language institutes in Iran. The findings of this study help
teachers’ self-understanding of their teaching styles. Additionally, it helps
decision makers and teachers to know the reasons behind choosing specific ways
of ELT which work better in this particular context. Moreover, some practical
implications are suggested to teacher education programs.
English language teaching communicative language teaching postmethod pedagogy experienced language teachers
İngilizce Öğretimine (İÖ) yönelik tüm
yöntemler ve yaklaşımlar ele alındıktan sonra, günümüz 21.YY’da İÖ’ne yönelik
İletişimsel Dil Öğretimi (İDÖ) ve Yöntem-Sonrası Durum olmak üzere tartışmalı
iki farklı güncel yöntem bulunmaktadır. Bu yöntemlerden ilki yöntem çağına ait
olarak ele alınırken ikincisi yöntemlerin ötesine geçen bir inanışın çıktısı
olarak ele alınmaktadır. Bu çalışma İran’da İÖ’ndeki yaygın ana akımı
incelerken, bu bağlamda İÖ’nin en tercih edilen yöntemini keşfetmeyi
amaçlamaktadır. Güncel tartışmalara ilişkin alanyazın derinlemesine
incelendikten sonra araştırma, gözlem ve yarı-yapılandırılmış görüşmeleri
içeren nitel araştırma yöntemi ile desenlenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını
İran’da tanınmış beş farklı öğretim kurumunda görev yapmakta olan alanında
deneyimli beş İngilizce öğretmeni oluşturmaktadır. Bu çalışmanın bulguları
öğretmenlerin kendi öğretim stillerini anlamalarına yardımcı olacaktır. Ayrıca
çalışma, sözü edilen bu özel bağlamda hangi İÖ yönteminin seçileceğine ilişkin
nedenleri belirlemede karar vericilere ve öğretmenlere yol gösterecektir. Buna
ek olarak çalışmada, öğretmen eğitimi programlarına yönelik bazı pratik
uygulamalar önerilmektedir.
İngiliz dili öğretimi iletişimsel dil öğretimi yöntem sonrası dil öğretimi deneyimli dil öğretmenleri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2018 |
Gönderilme Tarihi | 20 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |