Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Erken Çocukluk Farkındalık Çalıştayı: Mevcut Durum, Sonuçlar ve Öneriler

Yıl 2018, , 176 - 201, 31.07.2018
https://doi.org/10.17569/tojqi.396288

Öz

Bu
çalışmanın amacı Türkiye OMEP temsilciliğini yürütmekte olan Türkiye Okul
Öncesi Eğitimi Geliştirme Derneği’nin düzenlemiş olduğu Erken Çocukluk
Farkındalık Çalıştayı sonucunda ortaya çıkan raporu görüş öneri ve tespitleri
açısından incelemektir. Çalıştayda ele alınan konular erken çocukluk bağlamında
eğitim, göç, ihmal ve istismar, değerler ve toplumsal bağlamda ailedir. Bu
başlıklarda oluşturulan gruplarda sorunların tespiti ve çözüm önerilerinin
getirilmesi amacıyla tartışmalar yürütülmüştür. Erken Çocukluk Dönemi
Farkındalık Çalıştayı’nın sonuç raporunu incelemek amacıyla nitel araştırma
yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada;
incelenen dokümanın analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Erken Çocukluk
Dönemi Farkındalık Çalıştayı Sonuç Raporu detaylı olarak
incelenerek, grupların sonuç raporlarına yansıttıkları
sorun ve öneri ifadeleri arasındaki benzerlik ve farklılıklar karşılaştırılmış,
kodlanmış ve temalar oluşturulmuştur. Bu temalar  “Devlet ve Kurumların İşleyişi İle İlgili
Sorunlar- Öneriler, “Bireylerden Kaynaklanan Sorunlar- Öneriler, “Toplumsal
Kaynaklı Sorunlar ve Toplum Temelli Öneriler” 
bağlamında incelenmiştir. Çalıştay sonucunda tüm gruplarda elde edilen
bulgular;  Türkiye’de var olan yasal
düzenlemelerin uygulanmasında, denetlenmesinde ve gerekli yaptırımların hayata
geçirilmesinde önemli sınırlılıkların yaşandığı,  bu durum, yoksul ve/veya göçmen çocuklar söz
konusu olduğunda daha da sınırlı bir hale geldiğini göstermektedir. Bunun yanı
sıra öğretmen yetiştiren kurumlarda ve öğretmenlerin niteliğinde
yetersizliklerin olduğu vurgulanmış ve öğretmen yetiştirme sisteminin ve
öğretmen niteliğinin artırılması yönünde yapılacak çalışmalarla ilgili çeşitli
öneriler sunulmuştur. Çalıştay kapsamında çocukların yüksek yararını gözetecek
uygulamaların hayata geçirilmesi yönünde, çeşitli çözüm önerileri ve modeller
geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Avrupa Komisyonu (2016). Türkiye: mülteci krizi. http://ec.europa.eu/echo/files/aid/countries/factsheets/turkey_syrian_crisis_tr.pdf adresinden 10.11.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Bahçeli Kahraman, P. ve Taner Derman, M. (2012).The Views of Primary and Preschool Education Teachers About Home Visiting:A Study in Turkey. The Online Journal of Counselling and Education, 106.
  • Barnett, W. S. (2003). Better Teachers, Better Preschools: Student Achievement Linked to Teacher Qualifications. NIEER Preschool Policy Matters, Issue 2.
  • Bedel, E. F. (2008). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları Ve Bazı Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkiler. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 4(1), 31-48.
  • Berat, A. H. İ., ve Kıldan, A. O. (2013). Türkiye'de okul öncesi eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (2002-2011). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(27).
  • Bertan, M., Haznedaroğlu, D., Yurdakök, K., ve Güçiz, B. D. (2009). Ülkemizde erken çocukluk gelişimine ilişkin yapılan çalı şmaların derlenmesi (2000-2007). Cocuk Sagligi ve Hastaliklari Dergisi, 52(1).
  • Bursalıoğlu Z. (1981) Eğitim Yöneticisinin Yeterlikleri, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları No:93,Ankara.
  • Büyükkaragöz S. ve Kesici Ş. (1996). Öğretmenlerin Hoşgörülü ve Demokratik Tutumları, Eğitim Yönetimi Dergisi, Ankara.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Demirel, Ö. (2004). Öğretme sanatı: Planlamadan değerlendirmeye. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pagem Akedemi Yayıncılık.
  • Deniz, Ü., ve Kesicioğlu, O. S. (2012). Okul öncesi öğretmen adaylarının kişilik özelliklerinin bazı değişkenlerle ilişkisinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Dilek, N.(2011). Öğretim Yöntem ve Teknikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtımı.
  • ERG (2016). Eğitim izleme raporu (2015-2016). http://www.egitimreformugirisimi.org/sites/www.egitimreformugirisimi.org/files/EIR2015-16.17.11.16.web.pdf adresinden 02 Şubat 2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Gülcan, M., ve Taner, N. (2011). Öğretmen Görüşlerine Göre İlköğretimde Ev Ziyaretinin Okul Başarısına Etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 129 –144.
  • Kök, M., Çiftçi, M., ve Ayık, A. (2011). Öğretmenlik Mesleği Özel Alan Yeterliklerine İlişkin Bir İnceleme (Okul Öncesi Öğretmenliği Örneği)/An Examination on Teachers Competencies in Their Branches (Sample of Early Childhood Teacher’s). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1).
  • Kuru N. (2000) “Nitelikli Bir Okul Öncesi Eğitim Öğretmeninden Beklenilen Kişisel Niteliklerin Eğitimde Kalite Kapsamında İncelenmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Küçükoğlu, A., ve Kızıltaş, E. (2012). Almanya, Fransa, İngiltere, İtalya, Rusya ve Türkiye okul öncesi öğretmen yetiştirme programlarının karşılaştırılması. İlköğretim Online, 11(3).
  • MEB. (2006). MEB 36-72 aylık çocuklar için okul öncesi eğitim programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Oktay A. (1999) Yaşamın Sihirli Yılları, Epsilon Yayınları, İstanbul.
  • Pianta, R. C., ve Stuhlman, M. W. (2004). Teacher-child relationships and children's success in the first years of school. School psychology review, 33(3), 444.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon Yayınları.
  • TÜİK (2015). Ülke içi göç. https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=95&locale=tr adresinden 18.11.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • UNHCR (2016). Registered Syrian Refugees. http://data.unhcr.org/syrianrefugees/regional.php adresinden 19.11.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • UNICEF (2016). http://www.unicef.org.tr/basinmerkezidetay.aspx?id=2400 adresinden 02 Şubat 2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldız, S. (2012). Okul Öncesi Eğitim Programında Yer Alan Ev Ziyaretlerinin İşlevselliğinim Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Nevşehir İli Örneği).Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • YÖK (2016). https://istatistik.yok.gov.tr 02 Şubat 2017 tarihinde adresinden alınmıştır.

Awareness of Early Childhood Period Workshop in Turkey: Current Situation, Results and Suggestions

Yıl 2018, , 176 - 201, 31.07.2018
https://doi.org/10.17569/tojqi.396288

Öz

The
purpose of this study is to examine the opinions, suggestions and findings of
the report emerged as results of Awareness of Early Childhood Period Workshop
organized by Association for the Development of Early Childhood Education in
Turkey that is the representative of OMEP in Turkey. The topics covered in the
workshop concerning early childhood are education, migration, neglect and
abuse, values and family in social context. Discussions were held in the groups
based on these topics to identify problems and offer solutions to current
problems. Document review from one of the qualitative research methods was used
to examine the report. The report was analyzed by content analysis. Based on
these they were coded and themes were created. These themes were
"Problems-Suggestions on the Functioning of the State and Institutions",
"Problems and Suggestions from Individuals",
"Problems-Suggestions Based on Society".
Findings showed that
there are limitations in Turkey in terms of reaching facilities in early
childhood so poor or/and immigrant children have become even more limited in
this respect.
In
addition to this, it was emphasized that there are inadequacies in teacher
training institutions and in the quality of teachers and various suggestions
were given about the studies to be done in order to increase teacher training
system and teacher quality. Various solutions and models have proposed in order
to realize implementations taking high benefit of children into consideration.

Kaynakça

  • Avrupa Komisyonu (2016). Türkiye: mülteci krizi. http://ec.europa.eu/echo/files/aid/countries/factsheets/turkey_syrian_crisis_tr.pdf adresinden 10.11.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Bahçeli Kahraman, P. ve Taner Derman, M. (2012).The Views of Primary and Preschool Education Teachers About Home Visiting:A Study in Turkey. The Online Journal of Counselling and Education, 106.
  • Barnett, W. S. (2003). Better Teachers, Better Preschools: Student Achievement Linked to Teacher Qualifications. NIEER Preschool Policy Matters, Issue 2.
  • Bedel, E. F. (2008). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları Ve Bazı Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkiler. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 4(1), 31-48.
  • Berat, A. H. İ., ve Kıldan, A. O. (2013). Türkiye'de okul öncesi eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (2002-2011). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(27).
  • Bertan, M., Haznedaroğlu, D., Yurdakök, K., ve Güçiz, B. D. (2009). Ülkemizde erken çocukluk gelişimine ilişkin yapılan çalı şmaların derlenmesi (2000-2007). Cocuk Sagligi ve Hastaliklari Dergisi, 52(1).
  • Bursalıoğlu Z. (1981) Eğitim Yöneticisinin Yeterlikleri, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları No:93,Ankara.
  • Büyükkaragöz S. ve Kesici Ş. (1996). Öğretmenlerin Hoşgörülü ve Demokratik Tutumları, Eğitim Yönetimi Dergisi, Ankara.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Demirel, Ö. (2004). Öğretme sanatı: Planlamadan değerlendirmeye. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pagem Akedemi Yayıncılık.
  • Deniz, Ü., ve Kesicioğlu, O. S. (2012). Okul öncesi öğretmen adaylarının kişilik özelliklerinin bazı değişkenlerle ilişkisinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Dilek, N.(2011). Öğretim Yöntem ve Teknikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtımı.
  • ERG (2016). Eğitim izleme raporu (2015-2016). http://www.egitimreformugirisimi.org/sites/www.egitimreformugirisimi.org/files/EIR2015-16.17.11.16.web.pdf adresinden 02 Şubat 2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Gülcan, M., ve Taner, N. (2011). Öğretmen Görüşlerine Göre İlköğretimde Ev Ziyaretinin Okul Başarısına Etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 129 –144.
  • Kök, M., Çiftçi, M., ve Ayık, A. (2011). Öğretmenlik Mesleği Özel Alan Yeterliklerine İlişkin Bir İnceleme (Okul Öncesi Öğretmenliği Örneği)/An Examination on Teachers Competencies in Their Branches (Sample of Early Childhood Teacher’s). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1).
  • Kuru N. (2000) “Nitelikli Bir Okul Öncesi Eğitim Öğretmeninden Beklenilen Kişisel Niteliklerin Eğitimde Kalite Kapsamında İncelenmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Küçükoğlu, A., ve Kızıltaş, E. (2012). Almanya, Fransa, İngiltere, İtalya, Rusya ve Türkiye okul öncesi öğretmen yetiştirme programlarının karşılaştırılması. İlköğretim Online, 11(3).
  • MEB. (2006). MEB 36-72 aylık çocuklar için okul öncesi eğitim programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Oktay A. (1999) Yaşamın Sihirli Yılları, Epsilon Yayınları, İstanbul.
  • Pianta, R. C., ve Stuhlman, M. W. (2004). Teacher-child relationships and children's success in the first years of school. School psychology review, 33(3), 444.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon Yayınları.
  • TÜİK (2015). Ülke içi göç. https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=95&locale=tr adresinden 18.11.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • UNHCR (2016). Registered Syrian Refugees. http://data.unhcr.org/syrianrefugees/regional.php adresinden 19.11.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • UNICEF (2016). http://www.unicef.org.tr/basinmerkezidetay.aspx?id=2400 adresinden 02 Şubat 2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldız, S. (2012). Okul Öncesi Eğitim Programında Yer Alan Ev Ziyaretlerinin İşlevselliğinim Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Nevşehir İli Örneği).Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • YÖK (2016). https://istatistik.yok.gov.tr 02 Şubat 2017 tarihinde adresinden alınmıştır.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serap Erdoğan 0000-0001-6149-4460

Nalan Kuru Turaşlı 0000-0003-3536-8238

Nurbanu Parpucu 0000-0002-4544-3927

Gözde Tomris 0000-0001-9035-9110

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 17 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Erdoğan, S., Kuru Turaşlı, N., Parpucu, N., Tomris, G. (2018). Awareness of Early Childhood Period Workshop in Turkey: Current Situation, Results and Suggestions. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 9(3), 176-201. https://doi.org/10.17569/tojqi.396288
AMA Erdoğan S, Kuru Turaşlı N, Parpucu N, Tomris G. Awareness of Early Childhood Period Workshop in Turkey: Current Situation, Results and Suggestions. TOJQI. Temmuz 2018;9(3):176-201. doi:10.17569/tojqi.396288
Chicago Erdoğan, Serap, Nalan Kuru Turaşlı, Nurbanu Parpucu, ve Gözde Tomris. “Awareness of Early Childhood Period Workshop in Turkey: Current Situation, Results and Suggestions”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 9, sy. 3 (Temmuz 2018): 176-201. https://doi.org/10.17569/tojqi.396288.
EndNote Erdoğan S, Kuru Turaşlı N, Parpucu N, Tomris G (01 Temmuz 2018) Awareness of Early Childhood Period Workshop in Turkey: Current Situation, Results and Suggestions. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 9 3 176–201.
IEEE S. Erdoğan, N. Kuru Turaşlı, N. Parpucu, ve G. Tomris, “Awareness of Early Childhood Period Workshop in Turkey: Current Situation, Results and Suggestions”, TOJQI, c. 9, sy. 3, ss. 176–201, 2018, doi: 10.17569/tojqi.396288.
ISNAD Erdoğan, Serap vd. “Awareness of Early Childhood Period Workshop in Turkey: Current Situation, Results and Suggestions”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 9/3 (Temmuz 2018), 176-201. https://doi.org/10.17569/tojqi.396288.
JAMA Erdoğan S, Kuru Turaşlı N, Parpucu N, Tomris G. Awareness of Early Childhood Period Workshop in Turkey: Current Situation, Results and Suggestions. TOJQI. 2018;9:176–201.
MLA Erdoğan, Serap vd. “Awareness of Early Childhood Period Workshop in Turkey: Current Situation, Results and Suggestions”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, c. 9, sy. 3, 2018, ss. 176-01, doi:10.17569/tojqi.396288.
Vancouver Erdoğan S, Kuru Turaşlı N, Parpucu N, Tomris G. Awareness of Early Childhood Period Workshop in Turkey: Current Situation, Results and Suggestions. TOJQI. 2018;9(3):176-201.