BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Öğretmenin Teknoloji Entegrasyonu Yolculuğu

Yıl 2014, Cilt: 5 Sayı: 4, 12 - 22, 01.04.2014
https://doi.org/10.17569/tojqi.70444

Öz

The purpose of this study is to evaluate the process of developing materials by online environments for 9th grade English language lesson curriculum by a language teacher and the teacher’s professional development. In this regard, first, online environments chosen by the researcher considering 9th grade outcomes and expert opinions. Then, researcher and the teacher conducted lessons which focused on how to use the online environments and developing materials by using them. In this respect, for the teaching to be conducted with the teacher, the teacher’s demands and preferences were taken into consideration, and the most appropriate environment and time were determined. As the environment to be taught, a suitable environment was determined at school together with the school administrator. Case study was used as a research model and data was collected with video recordings of lessons, researcher’s diary and developed materials. Collected data analyzed by the content analysis method. According to findings, if individual’s needs, interests and readiness take into consideration, professional development activities will be more effective. The other findings are individualized professional development activities contribute teacher’s motivation and effectiveness

Kaynakça

  • eğitimlerin gerçekleştirilmesi ve öğretmenlerin mesleki gelişimlerinin desteklenmesi gerekmektedir.
  • Öğretmenlere verilen hizmetiçi eğitimlerin etkililiği ise tartışılmaktadır. Bu soruna yönelik olarak
  • çalışmada kullanılan kişiselleştirilmiş mesleki gelişim uygulamasının çalışma kapsamında yararlı olduğu
  • ve öğretmenin mesleki gelişimine istenen yönde ve öğretmenin de memnun olacağı şekilde etki ettiği
  • sonucuna ulaşılmıştır.
  • Gerçekleştirilen çalışma ışığında sunulacak önerilerden ilki, bir örneği sunulan kişiselleştirilmiş mesleki
  • gelişim etkinliklerinin daha çok uygulamaya konulmasıdır. Özellikle etkililiği sorgulanan ve öğretmenler
  • tarafından olumsuz tutumlarla karşılanan hizmetiçi eğitimlerin aksine öğretmenin de istekli bir şekilde
  • sürece katkısıyla gerçekleştirilmiş bu mesleki gelişim etkinliği, MEB için de örnek bir etkinlik olarak ele
  • alınabilir. Bu bağlamda öğretmeni odağa alarak sürecin öğretmenin ilgi, ihtiyaç ve olanaklarına göre
  • düzenlenmesinin öğretmenlerin mesleki gelişim etkinliklerinden alacakları verimi arttıracağı
  • düşünülmektedir. Benzer şekilde bir öğretmenle gerçekleştirilen bu çalışmanın birden çok öğretmenle
  • hangi şartlarda gerçekleştirilebileceği de gelecek çalışmalar için uygulanabilir bir çalışma alanıdır.
  • Çalışma sonuçlarından yola çıkılarak sunulabilecek bir başka öneri de FATİH projesi kapsamında
  • sağlanacak olan e-içeriklerin öğretmenlerin desteğiyle oluşturulması önerisidir. Çalışmada kullanılan
  • çevrimiçi ortamlar ve benzeri diğer çevrimiçi ortamların öğretmenler tarafından tanınması ve
  • kullanılması desteklenmeli, öğretmenlerin kendi sınıflarının ilgi ve gereksinimlerine uygun materyallerini
  • kendilerinin hazırlayabileceği ve FATİH projesinin sosyal eğitim platformu olan EBA’ya yükleyerek
  • paylaşabilecekleri konusunda öğretmenler bilgilendirilip, yüreklendirilmelidir. Çevrimiçi ortamların
  • kullanımı ve bu ortamlarda materyal geliştirme konularını kapsayan hizmetiçi eğitimlerin verilmesi de bir diğer öneridir.
  • Akıncı, A., Kurtoğlu, M. ve Seferoğlu, S. S. (2012). Bir teknoloji politikası olarak FATİH projesinin başarılı olması için yapılması gerekenler: Bir durum analizi çalışması. Akademik Bilişim 2012, Uşak Üniversitesi.
  • Alkan, T., Bilici, A., Akdur, T. E., Temizhan, O. ve Çiçek, H. (2011). Fırsatları artırma teknolojiyi iyileştirme hareketi (FATİH) Projesi. 5. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Banoğlu, K., Madenoğlu, C., Uysal, Ş. ve Dede, A. (2014). FATİH projesine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Eskişehir ili örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi (EBAD), 4(1), 39-58.
  • Bulut, İ. ve Koçoğlu, E. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin akıllı tahta kullanımına ilişkin görüşleri: Diyarbakır ili örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 242-258.
  • Bümen, N. T. (2009). Possible effects of professional development on Turkish teachers’ self-efficacy and classroom practice. Professional Development in Education, 35(2), 261 - 278.
  • Bümen, N.T., Ateş, A., Çakar, E., Ural, G. ve Acar, V. (2012). Türkiye bağlamında öğretmenlerin mesleki gelişimi: Sorunlar ve öneriler. Milli Eğitim. 41(194), 31-50.
  • Cuban, L. (2001). Oversold and underused: Computers in the classroom. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Çağıltay, K., Çakıroğlu, J., Çağıltay, N. ve Çakıroğlu, E. (2001). Öğretimde bilgisayar kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 19-28.
  • Ertmer, P. A. (1999). Addressing first- and second-order barriers to change: Strategies for technology integration. Educational Technology Research & Development, 47(4), 47–61.
  • Gürol, M., Donmuş, V. ve Arslan, M. (2012). İlköğretim kademesinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin fatih projesi ile ilgili görüşleri. Eğitim Teknolojileri AraştırmalarıDergisi, 3(3).
  • Hew, K. F., ve Brush, T. (2007). Integrating technology into K-12 teaching and learning: Current knowledge gaps and recommendations for future research. Education Technology Research & Develeopment, 55, 223–252.
  • Özkan, M. (2010). Hizmetiçi eğitim programlarının oluşturulmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Richards, J. C. ve Farrell, T. S. C. (2005). Professional development for language teachers. New York: Cambridge University Press
  • Schrum, L. (1999). Technology professional development for teachers. Educational Technology Research & Development, 47(4), 83–90.
  • Smaldino, S. E., Lowther, D. L. ve Russell, J. D. (2008). Instructional technology and media for learning (8. baskı). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  • Smith, C. L., Hofer, J., Gillespie, M., Solomon, M. ve Rowe, K. (2003). How teachers change: A study of professional development in adult education. 10 Haziran 2014 tarihinde http://www.ncsall.net/fileadmin/resources/research/report25.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Tsai, C. C., ve Chai, C. S. (2012). The “third”-order barrier for technology-integration instruction: Implications for teacher education. Australasian Journal of Educational Technology, 28(6), 1057-1060.
  • Türel, Y. K. ve Johnson, T. E. (2012). Teachers' belief and use of interactive whiteboards for teaching and learning. Educational Technology & Society, 15(1), 381–394.
  • Yayla, D. (2009). Türk yetişkin eğitimi sisteminin değerlendirilmesi. 8 Haziran 2014 tarihinde www.meb.gov.tr/earged/earged/Yetiskin_Egitimi.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (7. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Bir Öğretmenin Teknoloji Entegrasyonu Yolculuğu

Yıl 2014, Cilt: 5 Sayı: 4, 12 - 22, 01.04.2014
https://doi.org/10.17569/tojqi.70444

Öz

Bu araştırmanın amacı bir öğretmenin çevrimiçi materyal geliştirme araçları ile 9. sınıf İngilizce öğretim programına yönelik materyallerin geliştirmesi ve öğretmenin bu süreçteki mesleki gelişim etkinliğinin incelenmesidir. Bu bağlamda öncelikle araştırmacı tarafından alan uzmanlarının da görüşlerine başvurularak 9. sınıf kazanımlarına yönelik materyal geliştirmeye uygun çevrimiçi ortam seçimleri yapılmıştır. Uygulama sürecinde öncelikle öğretmen ile araştırmacının yürüttüğü, çevrimiçi ortamları kullanma ile ilgili öğretimler gerçekleştirilmiş, ardından öğretmen çevrimiçi ortamlar aracılığıyla seçtiği kazanımlara uygun çeşitli öğretim materyalleri üretmiştir. Çalışma ortamı ve çalışma saatlerinin belirlenmesinde öğretmenin istek ve tercihleri göz önünde bulundurulmuştur. Yapılan çalışmalar öğretmenin ulaşımının kolaylaştırılması nedeniyle okul yönetimiyle okul içerisinde belirlenen bir odada, öğretmenin boş derslerinde gerçekleştirilmiştir. Durum çalışması olarak desenlenen araştırmanın verileri eğitsel materyal geliştirme sürecinin video kayıtları, araştırmacının günlükleri ve oluşturulan eğitsel materyallerden oluşmaktadır. Toplanan veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada, mesleki gelişim etkinliklerinin bireyin istek, gereksinim, beklenti ve hazırbulunuşluğu göz önünde bulundurulduğunda daha başarılı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Mesleki gelişim etkinliklerinin öğretmen özelliklerine göre bireyselleştirilmiş öğretim olarak tasarlanmalarının öğretmenin motivasyon ve verimliliğine katkısı bulunduğu da ulaşılan sonuçlardandır

Kaynakça

  • eğitimlerin gerçekleştirilmesi ve öğretmenlerin mesleki gelişimlerinin desteklenmesi gerekmektedir.
  • Öğretmenlere verilen hizmetiçi eğitimlerin etkililiği ise tartışılmaktadır. Bu soruna yönelik olarak
  • çalışmada kullanılan kişiselleştirilmiş mesleki gelişim uygulamasının çalışma kapsamında yararlı olduğu
  • ve öğretmenin mesleki gelişimine istenen yönde ve öğretmenin de memnun olacağı şekilde etki ettiği
  • sonucuna ulaşılmıştır.
  • Gerçekleştirilen çalışma ışığında sunulacak önerilerden ilki, bir örneği sunulan kişiselleştirilmiş mesleki
  • gelişim etkinliklerinin daha çok uygulamaya konulmasıdır. Özellikle etkililiği sorgulanan ve öğretmenler
  • tarafından olumsuz tutumlarla karşılanan hizmetiçi eğitimlerin aksine öğretmenin de istekli bir şekilde
  • sürece katkısıyla gerçekleştirilmiş bu mesleki gelişim etkinliği, MEB için de örnek bir etkinlik olarak ele
  • alınabilir. Bu bağlamda öğretmeni odağa alarak sürecin öğretmenin ilgi, ihtiyaç ve olanaklarına göre
  • düzenlenmesinin öğretmenlerin mesleki gelişim etkinliklerinden alacakları verimi arttıracağı
  • düşünülmektedir. Benzer şekilde bir öğretmenle gerçekleştirilen bu çalışmanın birden çok öğretmenle
  • hangi şartlarda gerçekleştirilebileceği de gelecek çalışmalar için uygulanabilir bir çalışma alanıdır.
  • Çalışma sonuçlarından yola çıkılarak sunulabilecek bir başka öneri de FATİH projesi kapsamında
  • sağlanacak olan e-içeriklerin öğretmenlerin desteğiyle oluşturulması önerisidir. Çalışmada kullanılan
  • çevrimiçi ortamlar ve benzeri diğer çevrimiçi ortamların öğretmenler tarafından tanınması ve
  • kullanılması desteklenmeli, öğretmenlerin kendi sınıflarının ilgi ve gereksinimlerine uygun materyallerini
  • kendilerinin hazırlayabileceği ve FATİH projesinin sosyal eğitim platformu olan EBA’ya yükleyerek
  • paylaşabilecekleri konusunda öğretmenler bilgilendirilip, yüreklendirilmelidir. Çevrimiçi ortamların
  • kullanımı ve bu ortamlarda materyal geliştirme konularını kapsayan hizmetiçi eğitimlerin verilmesi de bir diğer öneridir.
  • Akıncı, A., Kurtoğlu, M. ve Seferoğlu, S. S. (2012). Bir teknoloji politikası olarak FATİH projesinin başarılı olması için yapılması gerekenler: Bir durum analizi çalışması. Akademik Bilişim 2012, Uşak Üniversitesi.
  • Alkan, T., Bilici, A., Akdur, T. E., Temizhan, O. ve Çiçek, H. (2011). Fırsatları artırma teknolojiyi iyileştirme hareketi (FATİH) Projesi. 5. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Banoğlu, K., Madenoğlu, C., Uysal, Ş. ve Dede, A. (2014). FATİH projesine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Eskişehir ili örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi (EBAD), 4(1), 39-58.
  • Bulut, İ. ve Koçoğlu, E. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin akıllı tahta kullanımına ilişkin görüşleri: Diyarbakır ili örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 242-258.
  • Bümen, N. T. (2009). Possible effects of professional development on Turkish teachers’ self-efficacy and classroom practice. Professional Development in Education, 35(2), 261 - 278.
  • Bümen, N.T., Ateş, A., Çakar, E., Ural, G. ve Acar, V. (2012). Türkiye bağlamında öğretmenlerin mesleki gelişimi: Sorunlar ve öneriler. Milli Eğitim. 41(194), 31-50.
  • Cuban, L. (2001). Oversold and underused: Computers in the classroom. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Çağıltay, K., Çakıroğlu, J., Çağıltay, N. ve Çakıroğlu, E. (2001). Öğretimde bilgisayar kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 19-28.
  • Ertmer, P. A. (1999). Addressing first- and second-order barriers to change: Strategies for technology integration. Educational Technology Research & Development, 47(4), 47–61.
  • Gürol, M., Donmuş, V. ve Arslan, M. (2012). İlköğretim kademesinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin fatih projesi ile ilgili görüşleri. Eğitim Teknolojileri AraştırmalarıDergisi, 3(3).
  • Hew, K. F., ve Brush, T. (2007). Integrating technology into K-12 teaching and learning: Current knowledge gaps and recommendations for future research. Education Technology Research & Develeopment, 55, 223–252.
  • Özkan, M. (2010). Hizmetiçi eğitim programlarının oluşturulmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Richards, J. C. ve Farrell, T. S. C. (2005). Professional development for language teachers. New York: Cambridge University Press
  • Schrum, L. (1999). Technology professional development for teachers. Educational Technology Research & Development, 47(4), 83–90.
  • Smaldino, S. E., Lowther, D. L. ve Russell, J. D. (2008). Instructional technology and media for learning (8. baskı). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  • Smith, C. L., Hofer, J., Gillespie, M., Solomon, M. ve Rowe, K. (2003). How teachers change: A study of professional development in adult education. 10 Haziran 2014 tarihinde http://www.ncsall.net/fileadmin/resources/research/report25.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Tsai, C. C., ve Chai, C. S. (2012). The “third”-order barrier for technology-integration instruction: Implications for teacher education. Australasian Journal of Educational Technology, 28(6), 1057-1060.
  • Türel, Y. K. ve Johnson, T. E. (2012). Teachers' belief and use of interactive whiteboards for teaching and learning. Educational Technology & Society, 15(1), 381–394.
  • Yayla, D. (2009). Türk yetişkin eğitimi sisteminin değerlendirilmesi. 8 Haziran 2014 tarihinde www.meb.gov.tr/earged/earged/Yetiskin_Egitimi.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (7. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Betül Uluuysal Bu kişi benim

Sadife Demiral Bu kişi benim

A. Aşkım Kurt Bu kişi benim

Y. Levent Şahin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2014
Gönderilme Tarihi 6 Şubat 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Uluuysal, B., Demiral, S., Kurt, A. A., Şahin, Y. L. (2014). Bir Öğretmenin Teknoloji Entegrasyonu Yolculuğu. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 5(4), 12-22. https://doi.org/10.17569/tojqi.70444
AMA Uluuysal B, Demiral S, Kurt AA, Şahin YL. Bir Öğretmenin Teknoloji Entegrasyonu Yolculuğu. TOJQI. Ekim 2014;5(4):12-22. doi:10.17569/tojqi.70444
Chicago Uluuysal, Betül, Sadife Demiral, A. Aşkım Kurt, ve Y. Levent Şahin. “Bir Öğretmenin Teknoloji Entegrasyonu Yolculuğu”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 5, sy. 4 (Ekim 2014): 12-22. https://doi.org/10.17569/tojqi.70444.
EndNote Uluuysal B, Demiral S, Kurt AA, Şahin YL (01 Ekim 2014) Bir Öğretmenin Teknoloji Entegrasyonu Yolculuğu. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 5 4 12–22.
IEEE B. Uluuysal, S. Demiral, A. A. Kurt, ve Y. L. Şahin, “Bir Öğretmenin Teknoloji Entegrasyonu Yolculuğu”, TOJQI, c. 5, sy. 4, ss. 12–22, 2014, doi: 10.17569/tojqi.70444.
ISNAD Uluuysal, Betül vd. “Bir Öğretmenin Teknoloji Entegrasyonu Yolculuğu”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 5/4 (Ekim 2014), 12-22. https://doi.org/10.17569/tojqi.70444.
JAMA Uluuysal B, Demiral S, Kurt AA, Şahin YL. Bir Öğretmenin Teknoloji Entegrasyonu Yolculuğu. TOJQI. 2014;5:12–22.
MLA Uluuysal, Betül vd. “Bir Öğretmenin Teknoloji Entegrasyonu Yolculuğu”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, c. 5, sy. 4, 2014, ss. 12-22, doi:10.17569/tojqi.70444.
Vancouver Uluuysal B, Demiral S, Kurt AA, Şahin YL. Bir Öğretmenin Teknoloji Entegrasyonu Yolculuğu. TOJQI. 2014;5(4):12-2.