Abstract
A/r/tography, which is a practice oriented research method living along with the lives of artists, researchers and teachers, enables to present new lives in creative ways by interpreting the experiments these people interacted with each other. In the light of this information I transferred music, which is a different field of study, to my working field and experimented a/r/tography research method on my paintings, which is a new study. In this context the study was conducted by the same person as an a/r/tographer being an artist, researcher and teacher. A/r/tography is also important from the point of view that it is a research method, which defines aesthetic experiences overpowering meaning at the end of the application process that people have gone through. In this study in which observing the effect of knowledge on to what extent one’s sense of hearing intuitively could develop was the thing aimed at, George Gershwin’s composition Rhapsody in Blue was painted. In the first phase without knowing his compositions at all, one of his compositions was painted down with sheer common intuitive merely by just listening to it in a certain discipline. In the second phase however, after examining Gershwin’s life and his compositions thoroughly, the same compositions, while being listened to at the same time was painted again. In the paintings made in the second phase, there were significant differences from the point of view of compositions, colours and forms.
Keywords: A/r/tography, George Gershwin, Rhapsody in Blue, intuition, interdisciplinary art practices
Öz
Canlılığını sanatçıların, araştırmacıların ve eğitimcilerin yaşantılarıyla sürdüren uygulamaya yönelik bir araştırma yöntemi olan a/r/tografi (sanatçı, araştırmacı, öğretmen etkileşimli araştırma yöntemi) bunun yanında bu kişilerin birbirleriyle etkileşimde bulundukları deneyimleri de yorumlayarak yeni yaşantıları yaratıcı yollarla sunmayı sağlar. Bu bilgiler ışığında farklı bir disiplin olan müziği kendi çalışma alanıma aktararak, resimlerimde yeni bir araştırma metodu olan a/r/tografiyi deneyimledim. Bu kapsamda çalışma, hem araştırmacı ve eğitimci hem de sanatçı olarak (a/r/tographer) aynı kişi tarafından gerçekleştirilmiştir. A/r/tografi kişilerin uygulama sürecini yaşadıkları ve sürecin sonunda anlamın ağır bastığı estetik deneyimlerin tanımlandığı bir araştırma yöntemi olması bakımından da önemlidir. Bilginin, kişinin sezgisel olarak işitme duyusunu geliştirme derecesine etkisinin görülmesinin amaçlandığı bu çalışmada, George Gershwin’in Rhapsody in Blue adlı eserinin resmi yapılmıştır. Birinci aşamada Gershwin’i ve eserini hiç tanımadan sadece sezgi ile eseri belli bir disiplinle dinleyerek resimler yapılmış, ikinci aşamada ise Gershwin’in hayatı ve eserleri derinlemesine incelendikten sonra dinlenerek aynı eserin uyandırdığı duygular ile tekrar resim yapılmıştır. İkinci aşamada eser hakkında bilgilendikten sonra yapılan resimler kompozisyon, renk ve biçim yönünden ciddi farklılıklar göstermiştir.
Anahtar Sözcükler: A/r/tografi, George Gershwin, Rhapsody in Blue, sezgi, disiplinlerarası sanat uygulamaları
A/r/tography George Gershwin Rhapsody in Blue intuition interdisciplinary art practices
Abstract
A/r/tography, which is a practice oriented research method living along with the lives of artists, researchers and teachers, enables to present new lives in creative ways by interpreting the experiments these people interacted with each other. In the light of this information I transferred music, which is a different field of study, to my working field and experimented a/r/tography research method on my paintings, which is a new study. In this context the study was conducted by the same person as an a/r/tographer being an artist, researcher and teacher. A/r/tography is also important from the point of view that it is a research method, which defines aesthetic experiences overpowering meaning at the end of the application process that people have gone through. In this study in which observing the effect of knowledge on to what extent one’s sense of hearing intuitively could develop was the thing aimed at, George Gershwin’s composition Rhapsody in Blue was painted. In the first phase without knowing his compositions at all, one of his compositions was painted down with sheer common intuitive merely by just listening to it in a certain discipline. In the second phase however, after examining Gershwin’s life and his compositions thoroughly, the same compositions, while being listened to at the same time was painted again. In the paintings made in the second phase, there were significant differences from the point of view of compositions, colours and forms.
Keywords: A/r/tography, George Gershwin, Rhapsody in Blue, intuition, interdisciplinary art practices
Öz
Canlılığını sanatçıların, araştırmacıların ve eğitimcilerin yaşantılarıyla sürdüren uygulamaya yönelik bir araştırma yöntemi olan a/r/tografi (sanatçı, araştırmacı, öğretmen etkileşimli araştırma yöntemi) bunun yanında bu kişilerin birbirleriyle etkileşimde bulundukları deneyimleri de yorumlayarak yeni yaşantıları yaratıcı yollarla sunmayı sağlar. Bu bilgiler ışığında farklı bir disiplin olan müziği kendi çalışma alanıma aktararak, resimlerimde yeni bir araştırma metodu olan a/r/tografiyi deneyimledim. Bu kapsamda çalışma, hem araştırmacı ve eğitimci hem de sanatçı olarak (a/r/tographer) aynı kişi tarafından gerçekleştirilmiştir. A/r/tografi kişilerin uygulama sürecini yaşadıkları ve sürecin sonunda anlamın ağır bastığı estetik deneyimlerin tanımlandığı bir araştırma yöntemi olması bakımından da önemlidir. Bilginin, kişinin sezgisel olarak işitme duyusunu geliştirme derecesine etkisinin görülmesinin amaçlandığı bu çalışmada, George Gershwin’in Rhapsody in Blue adlı eserinin resmi yapılmıştır. Birinci aşamada Gershwin’i ve eserini hiç tanımadan sadece sezgi ile eseri belli bir disiplinle dinleyerek resimler yapılmış, ikinci aşamada ise Gershwin’in hayatı ve eserleri derinlemesine incelendikten sonra dinlenerek aynı eserin uyandırdığı duygular ile tekrar resim yapılmıştır. İkinci aşamada eser hakkında bilgilendikten sonra yapılan resimler kompozisyon, renk ve biçim yönünden ciddi farklılıklar göstermiştir.
Anahtar Sözcükler: A/r/tografi, George Gershwin, Rhapsody in Blue, sezgi, disiplinlerarası sanat uygulamaları
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2015 |
Gönderilme Tarihi | 3 Mayıs 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 6 Sayı: 2 |