BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Services Provided for the Hearing Impaired in Republic of Kosovo: From Diagnosis to Education

Yıl 2016, Cilt: 7 Sayı: 2, 31 - 70, 21.04.2016
https://doi.org/10.17569/tojqi.36788

Öz

Following the unilateral declaration of independence in 2008, Republic of Kosovo initiated a thorough reconstruction process in all areas including education. Conducted within the scope of a protocol signed by Kosovo Ministry of Education and Anadolu University as a reflection of this reform era, this research aims to identify the problems and needs of children with hearing impairment in Kosovo through analyzing the regulations in diagnosis, assessment, and education of the hearing impaired. Including 92 participants and employing simultaneous variation design, one of the mixed methods, this study has utilized questionnaires administered to the parents (n = 34) and teachers (n = 28) of the children with hearing impairment, and the healthcare personnel (n = 20) working with these kids. In addition, semi-structured interviews have been held with a group of parents (n = 4) and teachers (n = 6). Descriptive analysis of semi-structured interviews—a qualitative technique—and questionnaires—a quantitative tool—has revealed major problems in two fundamental areas: (a) diagnosis, assessment, and intervention (b) and educational arrangements. Primary issues in the first group are diagnosis and assessment of the impairment, use of hearing aids, support services for the family after the diagnosis, and prominent deficiencies and inadequacies in pre-school education. On the other hand, troubles in the second group include the mismatch of communicative approaches preferred by families and applied by schools and incredibility of the number and quality of teachers, the physical infrastructure of schools, instructional planning and application, and the inclusion practice. This research has clearly depicted that serious structural modifications regarding the problem areas have to be launched immediately.

Keywords: Hearing-impaired children, Republic of Kosovo, diagnosis-assessment, educational arrangements.


Tanıdan Eğitime Kosova Cumhuriyeti’nde İşitme Engelli Çocuklara Yönelik Düzenlemelerin İncelenmesi

Öz

Bağımsızlığını 2008’de tek taraflı ilan etmesinin ardından Kosova Cumhuriyeti diğer tüm alanlarda olduğu gibi eğitim alanında da yeniden yapılanma sürecine girmiştir. Bunun bir yansıması olarak Kosova Cumhuriyeti Eğitim Bakanlığı ile Anadolu Üniversitesi arasında yapılan bir protokol çerçevesinde gerçekleştirilen bu araştırmanın amacı, Kosova’daki işitme engelli çocukların tanı, değerlendirme ve eğitimlerine yönelik düzenlemelerin incelenmesi yoluyla sorun ve gereksinimlerin ortaya konmasıdır. Karma yöntem araştırmalarından eşzamanlı çeşitleme deseniyle ve toplam 92 katılımcıyla yürütülen çalışmada Kosova’daki işitme engelli çocukların ailelerine (n = 34), öğretmenlerine (n = 28) ve sağlık personeline (n = 20) anket uygulanmış, ayrıca bir grup aile (n = 4) ve öğretmenle (n = 6) yarı-yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir. Nicel bir araç olan anket ve nitel bir teknik olan yarı-yapılandırılmış görüşmelerin betimsel analizi iki temel alanda ciddi sorunlara işaret etmiştir: (a) tanı, değerlendirme ve müdahale ve (b) eğitimsel düzenlemeler. İlk grupta öne çıkan sorunlar işitme kaybının tanılanması, değerlendirilmesi, çocuğun cihazlandırılması, tanı sonrası aileye destek hizmetleri ve okul öncesi eğitim alanlarında belirgin yoksunluk ya da yetersizliklerdir. İkinci gruptaki sorunlar ise ailelerin istediği iletişim yaklaşımı ile okullarda kullanılanın örtüşmemesi, öğretmen sayı ve niteliğinin, eğitim ortamındaki fiziksel düzenlemelerin, öğretim planlanması ve uygulanmasının ve kaynaştırma uygulamalarının ciddi derecede sorgulanabilir olmasıdır. Araştırma, anılan problem alanlarında ciddi yapısal düzenlemelerin acil olarak gerçekleştirilmesi gerektiğini açık biçimde ortaya koymuştur. 

Anahtar Sözcükler: İşitme engelli çocuklar, Kosova Cumhuriyeti, tanı-değerlendirme, eğitimsel düzenleme.

Kaynakça

  • Association of Paraplegics and Paralyzed Children of Kosova [HANDİKOS] (2007a). Project CARDS: National report for people with disabilities in Kosovo. http://www.handikos.org/trunk/modules/news/files/ProjektiCARDS2E_englishfinal_1.pdf. adresinden 02.07.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • Association of Paraplegics and Paralyzed Children of Kosova [HANDİKOS] (2007b). Joint implementation of the Law on Education. http://www.handi-kos.org/repository/docs/HANDIKOS__REPORT_January-December_2007_631798.pdf adresinden 23.10.2015’de erişilmiştir.
  • Bartlett, B., Power, D. ve Blatch, P. (2004). Education in a recovering nation: Renewing special education in Kosovo. Exceptional Children, 70(4), 485-495.
  • Girgin, C. (2003). İşitme engelli çocukların eğitimine giriş. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Gürgür, H. (2012). İşitme yetersizliğine sahip çocuklar. Vuran, S. (Ed.) Özel eğitim (s.150-175) içinde. Ankara: Maya Yayıncılık.
  • Kabashi-Hima, A. (2011). Education for sustainable development Kosovo. Research report, Kosova Education Centre (KEC).
  • Kastrati, V. (2010). Report on promoting INCLUSION across all components and activities in the EU Education SWAP project. Pristina: Cambridge Education, Kosova Education Center.
  • Koro, B. (2008). Kosova eğitim sistemi ve Türkçe eğitim. http://www.kosovahaber.net/haber/haberdetay.asp?bolum=3755&uyeid =9 adresinden 29 Kasım 2015’de erişilmiştir.
  • Kosova Office of the Prime Minister [Kosova Başbakanlık Ofisi] (2010). Report of the status of Deaf people in Republic of Kosovo. http://www.finlandkosovo.org/public/download.aspx adresinden 12.12.2015’de erişilmiştir.
  • Kosova Offıce of the Prime Minister [Kosova Başbakanlık Ofisi] (2011). Board survey of persons with disabilities in kosovo. Pristina. http://www.humanrights-ks.org/repository/docs.pdf adresinden 05.08.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Kosovo Minister of Education, Science and Technology [MEST] (2010). Kosovo education strategic plan 2011-2016. http://www.entwicklung.at/uploads/media/2c__Kosovo_Education_Strategic_Plan__EN__FINAL_DRAFT.pdf adresinden 02.07.2015 tarihinde erişilmiştir.
  • Landsman, M. ve Maloku-Berdyna, E. (2009). Justice denied: The state of education of children with specıal needs in post-conflict Kosovo. Kosovo Center for Advancement of Children, UNICEF.
  • Lunacek, U. (2010). Commission staff working document Kosovo 2010 progress report. http://ec.europa.eu/enlargement/pdf/key_documents.pdf adresinden 02.07.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Rexhepaj, R. (2011). Problem in the new educational system of Kosova. Research Paper.
  • Schuard, H. (2009) Praxisbericht: Projekte der CARITAS für Menschen mit Behinderung im Kosovo. Heilpädagogik Online 04(09), 80-96.
  • Sommers, M. ve Buckland, P. (2004). Parallel worlds: Rebuilding the education system in Kosovo. International Institute for Educational Planning, UNESCO.
  • Spencer, P.E. ve Marschark M. (2006) Advances in the spoken language development of deaf and hard-of-hearing children. New York: Oxford University Press.
  • Topsakal, C. ve Koro, B. (2007). Kosova'da yaşayan Türkçe eğitim. Balkan Aydınlar ve Yazarlar Yayınları.
  • UNICEF (2010). Education in UN administered province of Kosovo. http://www.unicef.org/ceecis/Kosovo_2010.pdf adresinden 05.08.2015 tarihinde erişilmiştir.
  • Westwood, P.E. ve Marschark, M. (2006). Advences in spoken language development of deaf and hard-of-hearing children. New York: Oxford University Press.

Tanıdan Eğitime Kosova Cumhuriyeti’nde İşitme Engelli Çocuklara Yönelik Düzenlemelerin İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 7 Sayı: 2, 31 - 70, 21.04.2016
https://doi.org/10.17569/tojqi.36788

Öz

Bağımsızlığını 2008’de tek taraflı ilan etmesinin ardından Kosova Cumhuriyeti diğer tüm alanlarda olduğu gibi eğitim alanında da yeniden yapılanma sürecine girmiştir. Bunun bir yansıması olarak Kosova Cumhuriyeti Eğitim Bakanlığı ile Anadolu Üniversitesi arasında yapılan bir protokol çerçevesinde gerçekleştirilen bu araştırmanın amacı, Kosova’daki işitme engelli çocukların tanı, değerlendirme ve eğitimlerine yönelik düzenlemelerin incelenmesi yoluyla sorun ve gereksinimlerin ortaya konmasıdır. Karma yöntem araştırmalarından eşzamanlı çeşitleme deseniyle ve toplam 92 katılımcıyla yürütülen çalışmada Kosova’daki işitme engelli çocukların ailelerine (n = 34), öğretmenlerine (n = 28) ve sağlık personeline (n = 20) anket uygulanmış, ayrıca bir grup aile (n = 4) ve öğretmenle (n = 6) yarı-yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir. Nicel bir araç olan anket ve nitel bir teknik olan yarı-yapılandırılmış görüşmelerin betimsel analizi iki temel alanda ciddi sorunlara işaret etmiştir: (a) tanı, değerlendirme ve müdahale ve (b) eğitimsel düzenlemeler. İlk grupta öne çıkan sorunlar işitme kaybının tanılanması, değerlendirilmesi, çocuğun cihazlandırılması, tanı sonrası aileye destek hizmetleri ve okul öncesi eğitim alanlarında belirgin yoksunluk ya da yetersizliklerdir. İkinci gruptaki sorunlar ise ailelerin istediği iletişim yaklaşımı ile okullarda kullanılanın örtüşmemesi, öğretmen sayı ve niteliğinin, eğitim ortamındaki fiziksel düzenlemelerin, öğretim planlanması ve uygulanmasının ve kaynaştırma uygulamalarının ciddi derecede sorgulanabilir olmasıdır. Araştırma, anılan problem alanlarında ciddi yapısal düzenlemelerin acil olarak gerçekleştirilmesi gerektiğini açık biçimde ortaya koymuştur. 

Anahtar Sözcükler: İşitme engelli çocuklar, Kosova Cumhuriyeti, tanı-değerlendirme, eğitimsel düzenleme.


Examination of Services Provided for the Hearing Impaired in Republic of Kosovo: From Diagnosis to Education

Abstract 

Following the unilateral declaration of independence in 2008, Republic of Kosovo initiated a thorough reconstruction process in all areas including education. Conducted within the scope of a protocol signed by Kosovo Ministry of Education and Anadolu University as a reflection of this reform era, this research aims to identify the problems and needs of children with hearing impairment in Kosovo through analyzing the regulations in diagnosis, assessment, and education of the hearing impaired. Including 92 participants and employing simultaneous variation design, one of the mixed methods, this study has utilized questionnaires administered to the parents (n = 34) and teachers (n = 28) of the children with hearing impairment, and the healthcare personnel (n = 20) working with these kids. In addition, semi-structured interviews have been held with a group of parents (n = 4) and teachers (n = 6). Descriptive analysis of semi-structured interviews—a qualitative technique—and questionnaires—a quantitative tool—has revealed major problems in two fundamental areas: (a) diagnosis, assessment, and intervention (b) and educational arrangements. Primary issues in the first group are diagnosis and assessment of the impairment, use of hearing aids, support services for the family after the diagnosis, and prominent deficiencies and inadequacies in pre-school education. On the other hand, troubles in the second group include the mismatch of communicative approaches preferred by families and applied by schools and incredibility of the number and quality of teachers, the physical infrastructure of schools, instructional planning and application, and the inclusion practice. This research has clearly depicted that serious structural modifications regarding the problem areas have to be launched immediately.

Keywords: Hearing-impaired children, Republic of Kosovo, diagnosis-assessment, educational arrangements.

Kaynakça

  • Association of Paraplegics and Paralyzed Children of Kosova [HANDİKOS] (2007a). Project CARDS: National report for people with disabilities in Kosovo. http://www.handikos.org/trunk/modules/news/files/ProjektiCARDS2E_englishfinal_1.pdf. adresinden 02.07.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • Association of Paraplegics and Paralyzed Children of Kosova [HANDİKOS] (2007b). Joint implementation of the Law on Education. http://www.handi-kos.org/repository/docs/HANDIKOS__REPORT_January-December_2007_631798.pdf adresinden 23.10.2015’de erişilmiştir.
  • Bartlett, B., Power, D. ve Blatch, P. (2004). Education in a recovering nation: Renewing special education in Kosovo. Exceptional Children, 70(4), 485-495.
  • Girgin, C. (2003). İşitme engelli çocukların eğitimine giriş. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Gürgür, H. (2012). İşitme yetersizliğine sahip çocuklar. Vuran, S. (Ed.) Özel eğitim (s.150-175) içinde. Ankara: Maya Yayıncılık.
  • Kabashi-Hima, A. (2011). Education for sustainable development Kosovo. Research report, Kosova Education Centre (KEC).
  • Kastrati, V. (2010). Report on promoting INCLUSION across all components and activities in the EU Education SWAP project. Pristina: Cambridge Education, Kosova Education Center.
  • Koro, B. (2008). Kosova eğitim sistemi ve Türkçe eğitim. http://www.kosovahaber.net/haber/haberdetay.asp?bolum=3755&uyeid =9 adresinden 29 Kasım 2015’de erişilmiştir.
  • Kosova Office of the Prime Minister [Kosova Başbakanlık Ofisi] (2010). Report of the status of Deaf people in Republic of Kosovo. http://www.finlandkosovo.org/public/download.aspx adresinden 12.12.2015’de erişilmiştir.
  • Kosova Offıce of the Prime Minister [Kosova Başbakanlık Ofisi] (2011). Board survey of persons with disabilities in kosovo. Pristina. http://www.humanrights-ks.org/repository/docs.pdf adresinden 05.08.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Kosovo Minister of Education, Science and Technology [MEST] (2010). Kosovo education strategic plan 2011-2016. http://www.entwicklung.at/uploads/media/2c__Kosovo_Education_Strategic_Plan__EN__FINAL_DRAFT.pdf adresinden 02.07.2015 tarihinde erişilmiştir.
  • Landsman, M. ve Maloku-Berdyna, E. (2009). Justice denied: The state of education of children with specıal needs in post-conflict Kosovo. Kosovo Center for Advancement of Children, UNICEF.
  • Lunacek, U. (2010). Commission staff working document Kosovo 2010 progress report. http://ec.europa.eu/enlargement/pdf/key_documents.pdf adresinden 02.07.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Rexhepaj, R. (2011). Problem in the new educational system of Kosova. Research Paper.
  • Schuard, H. (2009) Praxisbericht: Projekte der CARITAS für Menschen mit Behinderung im Kosovo. Heilpädagogik Online 04(09), 80-96.
  • Sommers, M. ve Buckland, P. (2004). Parallel worlds: Rebuilding the education system in Kosovo. International Institute for Educational Planning, UNESCO.
  • Spencer, P.E. ve Marschark M. (2006) Advances in the spoken language development of deaf and hard-of-hearing children. New York: Oxford University Press.
  • Topsakal, C. ve Koro, B. (2007). Kosova'da yaşayan Türkçe eğitim. Balkan Aydınlar ve Yazarlar Yayınları.
  • UNICEF (2010). Education in UN administered province of Kosovo. http://www.unicef.org/ceecis/Kosovo_2010.pdf adresinden 05.08.2015 tarihinde erişilmiştir.
  • Westwood, P.E. ve Marschark, M. (2006). Advences in spoken language development of deaf and hard-of-hearing children. New York: Oxford University Press.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Doğan

Hasan Gürgür

Ümit Girgin

H. Pelin Karasu

Zerrin Turan

Yayımlanma Tarihi 21 Nisan 2016
Gönderilme Tarihi 18 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Doğan, M., Gürgür, H., Girgin, Ü., Karasu, H. P., vd. (2016). Tanıdan Eğitime Kosova Cumhuriyeti’nde İşitme Engelli Çocuklara Yönelik Düzenlemelerin İncelenmesi. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(2), 31-70. https://doi.org/10.17569/tojqi.36788
AMA Doğan M, Gürgür H, Girgin Ü, Karasu HP, Turan Z. Tanıdan Eğitime Kosova Cumhuriyeti’nde İşitme Engelli Çocuklara Yönelik Düzenlemelerin İncelenmesi. TOJQI. Nisan 2016;7(2):31-70. doi:10.17569/tojqi.36788
Chicago Doğan, Murat, Hasan Gürgür, Ümit Girgin, H. Pelin Karasu, ve Zerrin Turan. “Tanıdan Eğitime Kosova Cumhuriyeti’nde İşitme Engelli Çocuklara Yönelik Düzenlemelerin İncelenmesi”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 7, sy. 2 (Nisan 2016): 31-70. https://doi.org/10.17569/tojqi.36788.
EndNote Doğan M, Gürgür H, Girgin Ü, Karasu HP, Turan Z (01 Nisan 2016) Tanıdan Eğitime Kosova Cumhuriyeti’nde İşitme Engelli Çocuklara Yönelik Düzenlemelerin İncelenmesi. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 7 2 31–70.
IEEE M. Doğan, H. Gürgür, Ü. Girgin, H. P. Karasu, ve Z. Turan, “Tanıdan Eğitime Kosova Cumhuriyeti’nde İşitme Engelli Çocuklara Yönelik Düzenlemelerin İncelenmesi”, TOJQI, c. 7, sy. 2, ss. 31–70, 2016, doi: 10.17569/tojqi.36788.
ISNAD Doğan, Murat vd. “Tanıdan Eğitime Kosova Cumhuriyeti’nde İşitme Engelli Çocuklara Yönelik Düzenlemelerin İncelenmesi”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 7/2 (Nisan 2016), 31-70. https://doi.org/10.17569/tojqi.36788.
JAMA Doğan M, Gürgür H, Girgin Ü, Karasu HP, Turan Z. Tanıdan Eğitime Kosova Cumhuriyeti’nde İşitme Engelli Çocuklara Yönelik Düzenlemelerin İncelenmesi. TOJQI. 2016;7:31–70.
MLA Doğan, Murat vd. “Tanıdan Eğitime Kosova Cumhuriyeti’nde İşitme Engelli Çocuklara Yönelik Düzenlemelerin İncelenmesi”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, c. 7, sy. 2, 2016, ss. 31-70, doi:10.17569/tojqi.36788.
Vancouver Doğan M, Gürgür H, Girgin Ü, Karasu HP, Turan Z. Tanıdan Eğitime Kosova Cumhuriyeti’nde İşitme Engelli Çocuklara Yönelik Düzenlemelerin İncelenmesi. TOJQI. 2016;7(2):31-70.