Eğitim sistemlerini dünyadaki tüm ülkeler için, özellikle de Türkiye gibi
gelişmekte olan ülkeler için ekonomik kalkınmada en önemli faktörlerden biri
haline getiren günümüz bilgi ekonomisi toplumunda, öğrencilerin okullaşmalarını
arttırmak çok önemlidir. Bununla birlikte, okul terki, eğitimsel gelişmelerin
önündeki en büyük engellerden biridir. Her ulusun, eğitim sisteminde, özellikle
de önemli terk sorunlarının yaşandığı ortaöğretim düzeyindeki okul terki sorunu
ile başa çıkmak için geliştirdiği çeşitli sistemler mevcuttur. Türkiye'de ise
açık liseler, resmi liselerden erken ayrıldıktan sonra eğitimlerine devam etmek
veya lise diplomasına sahip olmak isteyen öğrenciler için başlıca bir
alternatif haline gelmiştir. Açık liseler bu bağlamda bir yedekleme sistemi
olarak ele alınabilir. Bu araştırmanın amacı Şanlıurfa Açık Meslek Liselerinin
okul terkleri ile başa çıkılması anlamında örgütsel sorunlarını, okul
yöneticilerinin görüşleri doğrultusunda incelemektir. Araştırma durum çalışması
olarak desenlenmiştir. Araştırmanın verisi, Haliliye, Karaköprü ve Eyyubiye
olmak üzere Şanlıurfa’nın üç merkez ilçesinde bulunan açık meslek liseleri
yöneticileriyle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmıştır.
Araştırmanın sonuçlarına göre, Şanlıurfa'daki açık meslek liselerinin
kapasitelerini daha etkili bir şekilde kullanmalarını engelleyen idari,
akademik ve yasal sorunlar olarak üç temel tema ortaya çıkmıştır. Araştırmanın
sonunda yetkililere bazı önerilerde bulunulmuştur.
Increasing the student
enrolment in schools is very important in today’s knowledge economy, which
makes education systems one of the most prominent factors of economic
development for all the countries in the world, especially the developing ones
like Turkey. However, school dropout is one of the major obstacles in front of
the advancements. Every nation has got a kind of structure in their education
system to deal with school dropouts, particularly in secondary education level
in which major dropout issues occur. In Turkey, open high schools constitute of
the major alternative for the students who left formal high schools early and
want to continue their education or to get a high school diploma. The aim of this
study is to examine the organizational problems of Vocational Open High Schools
in Şanlıurfa, regarding these schools as a backup system for school dropouts,
based on the opinions of the school managers. Using a case study design, the
data was collected through semi-structured interviews with the managers of open
vocational schools in Haliliye, Karaköprü and Eyyubiye counties. According to
the results of the study, organizational problems can be categorized into three
main themes as administrative, academic and legal problems. At the end of the
study, there are some suggestions to the authorities.
School dropout secondary education open vocational high schools
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2018 |
Gönderilme Tarihi | 27 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 1 |