The
purpose of this present study is to determine the metaphorical perceptions of
science preservice teachers on teaching classroom management courses through
the educational movies. The method of research is qualitative. Phenomenological
design was conducted. The study group of the research consists of 75 science
preservice teacher taking the classroom management course during the fall
semester of 2017 - 2018 academic year. The data were obtained through the
metaphors of the preservice teachers teaching the classroom management courses
through the movies declared by the Ministry of National Education in September
2017 seminar period. The preservice teachers were asked to fill in the sentence
“Educational movies are like … for classroom management courses because…”. Data were analyzed through the inductive content
analysis. Accordingly, 57 metaphors were grouped under 8 categories. These
categories are place for learning and knowledge acquisition, guiding for
situations not yet encountered, complementary for classroom management course,
tool for presenting life experience, supportive for education, reflection of
theoretical knowledge, preparation tool for the profession, a tool for being
model. As a result, it can be mentioned that teaching classroom management
courses through educational movies is positively reflected on the preservice
teachers. It is thought that the study may contribute to the literature in the
context of questioning the philosophical and theoretical foundations of the
educational movies for classroom management and create a reference point for
consecutive studies.
Classroom management educational film teacher candidates learning environments.
Bu
araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının sınıf yönetimi dersleri için eğitim
konulu filmler ile ilgili metaforik algılarını belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden
fenomenolojik desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017 – 2018
eğitim öğretim yılı güz döneminde sınıf yönetimi dersini almış 75 Fen Bilgisi
öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veriler
sınıf yönetimi derslerini Millî Eğitim Bakanlığı’nın 2017 Eylül seminer
döneminde öğretmenlerin izlemesi üzere ilan edilmiş filmler üzerinden işleyen
öğretmen adaylarından metaforlar yolu ile elde edilmiştir. Adaylardan
“Eğitim konulu filmler sınıf yönetimi dersleri için … gibidir; çünkü …”
cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Veriler tümevarımcı içerik analizi ile
analiz edilmiştir. Buna göre elde edilen 57 metafor 8 kategoride toplanmıştır.
Bu kategoriler; öğrenme ve bilgi edinme yeri olma, henüz karşılaşılmayan
durumlar için yol gösterici olma, sınıf yönetimi dersi için tamamlayıcı olma,
yaşam tecrübesi sunma aracı olma, eğitim öğretim aracı olma, teorik bilginin
yansıması olma, mesleğe hazırlık aracı olma, model sunma aracı olma
şeklindedir. Sonuç olarak; sınıf
yönetimi derslerinin eğitim konulu filmler yolu ile işlenmesi öğretmen
adaylarına olumlu yönde yansıdığı söylenebilir. Çalışmanın sınıf
yönetimi için eğitim konulu filmlerin felsefi ve teorik temellerinin
sorgulanması bağlamında alan yazına katkı sağlayabileceği ve ardıl çalışmalar
için bir referans noktası oluşturabileceği düşünülmektedir.
Sınıf yönetimi eğitim konulu film öğretmen adayları öğrenme ortamları.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 4 |