Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INVESTIGATION OF MUNICIPALITY EMPLOYEES' MOTIVATION TO PARTICIPATE IN SPORTS

Yıl 2023, , 207 - 223, 30.04.2023
https://doi.org/10.22282/tojras.1265781

Öz

The purpose of this research is to examine the motivation of municipality employees to participate in sports. The research is designed as a descriptive and relational survey model and is a quantitative research in which the survey method is used. The questionnaire form created to collect data from volunteer participants consists of 2 parts. In the first part, personal information form, in the second part; The “Sport Participation Motivation Scale” (SPMS) developed by Oyar et al. (2001) is used. SPSS statistical analysis program was used in the analysis of the research data. After taking the frequency of the data, reliability and normality analysis has been applied. Since the data showed normal distribution, parametric tests were applied between the research personal information form and the motivation to participate in sports scale. According to the research findings, a significant difference was determined according to the results of the independent samples t-test analysis made between gender and “SPMS”. A significant difference was determined according to the results of the one-way analysis of variance (Anova) between age, educational status, type of participation in sports and “SPMS”. In conclusion; male municipality employees have a higher motivation to participate in sports than female employees; The motivation to participate in sports is higher for the municipality employees whose sports participation type is team sports compared to the employees who do not participate in individual sports and any type of sports.

Kaynakça

  • Altunay, R. B. & Balcı, V. (2018). Ankara ili Keçiören ilçesindeki ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin boş zaman etkinliklerine katılım motivasyonu. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 9(1), 50-63.
  • Altunbaş H. (2007). Sporun pazarlaması ve pazarlama iletişiminde spor. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 5(1), 93-101.
  • Aygün, M., & Yetim, A. A. (2017). Türkiye’de buz hokeyi sporcularının eğitim düzeylerine göre spora katılım güdülerinin incelenmesi. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 27-33.
  • Başar, O. (2014). Türkiye’de sualtı hokeyi oynayan sporcuların spora katılım motivasyonlarının belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Bahçeşehir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bilyeu, J., ve Wann, D. (2002). An investigation of racial differences in sport fan motivation. International Sports Journal, 6(2), 93-106.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Yayıncılık.
  • Bozkurt, M. T. & Tamer, K. (2020). Fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu düzeyi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 286-298.
  • Dağ, M. (2022). Temel ve savaş beden eğitimi dersi alan öğrencilerin spora katılım motivasyonları ile algılanan empatik ve sosyal öz yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. T.C. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Spor Bilimleri Fakültesi Beden Eğitim ve Spor Öğretimi Anabilim Dalı, Denizli.
  • Deci, E. L. & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum.
  • Deci, E. & Ryan, R. (2000). The ‘what’ and ‘why’ of goal pursuits: human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227-268 http://Dx.Doi.Org/10.1207/S15327965PLI1104_01.
  • Demir, A. & Çetin, A. (2021). Rekreasyonel spor etkinliğine katılan ve profesyonel olmayan sporcuların motivasyon boyutları: Tarihi yarımada bisiklet turu üzerine bir araştırma. Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi, 3(2), 73-82.
  • Demir, G. T. & Hazar, Z. (2018). Dijital oyun oynama motivasyonu ölçeği (doomö): geçerlik ve güvenirlik çalışması. Beden Egitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 128-139.
  • Altun Ekiz, M., Kır, S. & Ulucan, H. (2021). Ortaokul ve lise öğrencilerinin fiziksel aktiviteye katılım motivasyon düzeylerinin karşılaştırılması. Uluslararası Türk Spor ve Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 1(2), 1-11.
  • Eren, E. (2004). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. Genişletilmiş 8. Baskı. Beta Basım Yayım.
  • Gill, D. L., Gross, J. B. & Huddleston, S. (1983). Participation motivation in youth sport. International Journal of Sport Psychology, 14, 1-4.
  • Hazar, Z., Tekkurşun Demir, G. & Can, B. (2018). Lise öğrencilerinin spora katılım güdülerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(4), 225-235.
  • İlhan, E. L. (2008). Eğitilebilir zihinsel engelli çocuklarda beden eğitimi ve sporun sosyalleşme düzeyine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 315-324.
  • İnal, Ö. & Tunçer, B. (2020). Investigation of motivation for participation in physical activity and barriers in young adults. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 7(3), 260-270.
  • James, J., ve Ridinger, L. (2002). Female and male sport fans: A comparison of sport consumption motives. Journal of Sport Behavior, 25(3), 260-278
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler. Nobel Akademik.
  • Kiper, H. (2004). Eğitim kurumlarında öğrencilerin spora katılım motivasyonlarının cinsiyete ve yaş guruplarına göre karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sporda Psiko-Sosyal Alanlar Anabilim Dalı Programı, İzmir.
  • Kirazlı, S. (2018). Takım ve bireysel spor ile uğraşan sporcuların spora katılım motivasyonlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. T.C. Yozgat Bozok Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yozgat.
  • Korkutata, A. (2016). Participation motivation in sport: a study on taekwondo athletes. Turkish Journal of Sport and Exercise, 18(3), 47-55.
  • Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50(4), 370–396. https://doi.org/10.1037/h0054346
  • Oyar, Z. B., Aşçı, F. H., Çelebi, M. & Mülazımoğlu, Ö. (2001). Spora katılım güdüsü ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 21-23.
  • Polat, E., Hazar, S. & Eker, Y. (2018). Spor lisesi öğrencileri ve spor merkezi üyelerinin spora katılım motivasyonlarının bazı değişkenler açısından karşılaştırılması. Journal of Human Sciences, 15(4), 2579-2591. https://doi.org/10.14687/jhs.v15i4.5607
  • Roberts, G. C., Treasure, D. C. & Conroy, D. E. (2007). Understanding the dynamics of motivation insport and physical activity: An achievement goal interpretation. In G. Tenenbaum & R. C. Eklund (Ed.), Handbook of Sport Psychology (Third Edition). John Wiley & Sons.
  • Sarıkol, E., Öçalan, M. & Öztürk, M. A. (2017). Türk silahlı kuvvetleri bünyesinde yer alan subay, astsubay ve uzman erbaşların fiziksel aktivitelere katılım motivasyonlarının belirlenmesi (Çankırı ili örneği). Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 14-30.
  • Sevinç, K. & Kapçak, V. (2021). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin spora katılım motivasyonlarının ve öz yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 3(2), 68-78. https://doi.org/10.51538/intjourexerpsyc.1038957
  • Sunay, H. (2016). Spor yönetimi. 2.Baskı. Gazi Kitabevi.
  • Şen, M. (2018). Ortaokul ve lise öğrencilerinin spora katılım motivasyonunun incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. T.C. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Kahramanmaraş.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. (6th ed.). Pearson.
  • Tazegül, Ü. (2013). The determination of the relationship between motivational trends and the style of coping with stress. World Applied Sciences Journal, 21(1), 08-14. https://doi.org/10.5829/idosi.wasj.2013.21.1.2427.
  • Toros, T. (2010). Examination of the relationship between autocratic coaching behaviors perceived by elite sportsmen and their motive to approach success. World Applied Sciences Journal, 11(10), 1210-1215.
  • Üstün, Ü. D., Acet, M. & Ersoy, A. (2016). Sporcular için spora özgü başarı motivasyonu: yaz spor okulundan bir örnek. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (49), 115-123.
  • Yalçın, İ., Turgut, M., Gacar, A. & Çalık, F. (2020). Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda öğrenim gören kadın sporcuların spora katılım motivasyonlarının bazı değişkenlere göre araştırılması. International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS), 6(1), 420-427.
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Detay Yayıncılık,
  • Yıldıran, İ. & Yetim, A. (1996). Orta öğretimde beden eğitimi dersinin öncelikli amaçları üzerine bir araştırma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 36-43.
  • Zorba, E. & Saygın, Ö. (2017). Fiziksel aktivite ve fiziksel uygunluk. 4. Baskı. Perspektif.

BELEDİYE ÇALIŞANLARININ SPORA KATILIM MOTİVASYONLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2023, , 207 - 223, 30.04.2023
https://doi.org/10.22282/tojras.1265781

Öz

Bu araştırmanın amacı belediye çalışanlarının spora katılım motivasyonlarının incelenmesidir. Araştırma betimsel ve ilişkisel tarama modeli olarak tasarlanmış olup anket tekniğinin kullanıldığı nicel bir araştırmadır. Gönüllü katılımcılardan veri toplamak adına oluşturulan anket formu 2 bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümünde kişisel bilgiler formu, ikinci bölümde ise; Oyar ve ark. (2001) tarafından geliştirilen “Spora Katılım Güdüsü Ölçeği” (SKMÖ) kullanılmaktadır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS istatistik analiz programı kullanılmıştır. Verilerin frekansı alındıktan sonra güvenirlik ve normallik analizi uygulanmıştır. Veriler normal dağılım gösterdiği için araştırma kişisel bilgi formu ve spora katılım motivasyonu ölçeği arasında parametrik testler uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre cinsiyet ve “SKMÖ” arasında yapılan bağımsız örneklemler t-test analizi sonucuna göre anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Yaş, öğrenim durumu, spora katılım türü ve “SKMÖ” arasında yapılan tek yönlü varyans (Anova) analizi sonucuna göre anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Sonuç olarak; erkek belediye çalışanlarının spora katılım motivasyonu kadın çalışanlara göre daha yüksek; spora katılım türü takım sporları olan belediye çalışanlarının spora katılım motivasyonu bireysel sporlar ve herhangi bir spor türüne katılım sağlamayan çalışanlara göre daha yüksektir.

Kaynakça

  • Altunay, R. B. & Balcı, V. (2018). Ankara ili Keçiören ilçesindeki ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin boş zaman etkinliklerine katılım motivasyonu. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 9(1), 50-63.
  • Altunbaş H. (2007). Sporun pazarlaması ve pazarlama iletişiminde spor. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 5(1), 93-101.
  • Aygün, M., & Yetim, A. A. (2017). Türkiye’de buz hokeyi sporcularının eğitim düzeylerine göre spora katılım güdülerinin incelenmesi. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 27-33.
  • Başar, O. (2014). Türkiye’de sualtı hokeyi oynayan sporcuların spora katılım motivasyonlarının belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Bahçeşehir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bilyeu, J., ve Wann, D. (2002). An investigation of racial differences in sport fan motivation. International Sports Journal, 6(2), 93-106.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Yayıncılık.
  • Bozkurt, M. T. & Tamer, K. (2020). Fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu düzeyi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 286-298.
  • Dağ, M. (2022). Temel ve savaş beden eğitimi dersi alan öğrencilerin spora katılım motivasyonları ile algılanan empatik ve sosyal öz yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. T.C. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Spor Bilimleri Fakültesi Beden Eğitim ve Spor Öğretimi Anabilim Dalı, Denizli.
  • Deci, E. L. & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum.
  • Deci, E. & Ryan, R. (2000). The ‘what’ and ‘why’ of goal pursuits: human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227-268 http://Dx.Doi.Org/10.1207/S15327965PLI1104_01.
  • Demir, A. & Çetin, A. (2021). Rekreasyonel spor etkinliğine katılan ve profesyonel olmayan sporcuların motivasyon boyutları: Tarihi yarımada bisiklet turu üzerine bir araştırma. Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi, 3(2), 73-82.
  • Demir, G. T. & Hazar, Z. (2018). Dijital oyun oynama motivasyonu ölçeği (doomö): geçerlik ve güvenirlik çalışması. Beden Egitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 128-139.
  • Altun Ekiz, M., Kır, S. & Ulucan, H. (2021). Ortaokul ve lise öğrencilerinin fiziksel aktiviteye katılım motivasyon düzeylerinin karşılaştırılması. Uluslararası Türk Spor ve Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 1(2), 1-11.
  • Eren, E. (2004). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. Genişletilmiş 8. Baskı. Beta Basım Yayım.
  • Gill, D. L., Gross, J. B. & Huddleston, S. (1983). Participation motivation in youth sport. International Journal of Sport Psychology, 14, 1-4.
  • Hazar, Z., Tekkurşun Demir, G. & Can, B. (2018). Lise öğrencilerinin spora katılım güdülerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(4), 225-235.
  • İlhan, E. L. (2008). Eğitilebilir zihinsel engelli çocuklarda beden eğitimi ve sporun sosyalleşme düzeyine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 315-324.
  • İnal, Ö. & Tunçer, B. (2020). Investigation of motivation for participation in physical activity and barriers in young adults. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 7(3), 260-270.
  • James, J., ve Ridinger, L. (2002). Female and male sport fans: A comparison of sport consumption motives. Journal of Sport Behavior, 25(3), 260-278
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler. Nobel Akademik.
  • Kiper, H. (2004). Eğitim kurumlarında öğrencilerin spora katılım motivasyonlarının cinsiyete ve yaş guruplarına göre karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sporda Psiko-Sosyal Alanlar Anabilim Dalı Programı, İzmir.
  • Kirazlı, S. (2018). Takım ve bireysel spor ile uğraşan sporcuların spora katılım motivasyonlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. T.C. Yozgat Bozok Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yozgat.
  • Korkutata, A. (2016). Participation motivation in sport: a study on taekwondo athletes. Turkish Journal of Sport and Exercise, 18(3), 47-55.
  • Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50(4), 370–396. https://doi.org/10.1037/h0054346
  • Oyar, Z. B., Aşçı, F. H., Çelebi, M. & Mülazımoğlu, Ö. (2001). Spora katılım güdüsü ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 21-23.
  • Polat, E., Hazar, S. & Eker, Y. (2018). Spor lisesi öğrencileri ve spor merkezi üyelerinin spora katılım motivasyonlarının bazı değişkenler açısından karşılaştırılması. Journal of Human Sciences, 15(4), 2579-2591. https://doi.org/10.14687/jhs.v15i4.5607
  • Roberts, G. C., Treasure, D. C. & Conroy, D. E. (2007). Understanding the dynamics of motivation insport and physical activity: An achievement goal interpretation. In G. Tenenbaum & R. C. Eklund (Ed.), Handbook of Sport Psychology (Third Edition). John Wiley & Sons.
  • Sarıkol, E., Öçalan, M. & Öztürk, M. A. (2017). Türk silahlı kuvvetleri bünyesinde yer alan subay, astsubay ve uzman erbaşların fiziksel aktivitelere katılım motivasyonlarının belirlenmesi (Çankırı ili örneği). Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 14-30.
  • Sevinç, K. & Kapçak, V. (2021). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin spora katılım motivasyonlarının ve öz yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 3(2), 68-78. https://doi.org/10.51538/intjourexerpsyc.1038957
  • Sunay, H. (2016). Spor yönetimi. 2.Baskı. Gazi Kitabevi.
  • Şen, M. (2018). Ortaokul ve lise öğrencilerinin spora katılım motivasyonunun incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. T.C. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Kahramanmaraş.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. (6th ed.). Pearson.
  • Tazegül, Ü. (2013). The determination of the relationship between motivational trends and the style of coping with stress. World Applied Sciences Journal, 21(1), 08-14. https://doi.org/10.5829/idosi.wasj.2013.21.1.2427.
  • Toros, T. (2010). Examination of the relationship between autocratic coaching behaviors perceived by elite sportsmen and their motive to approach success. World Applied Sciences Journal, 11(10), 1210-1215.
  • Üstün, Ü. D., Acet, M. & Ersoy, A. (2016). Sporcular için spora özgü başarı motivasyonu: yaz spor okulundan bir örnek. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (49), 115-123.
  • Yalçın, İ., Turgut, M., Gacar, A. & Çalık, F. (2020). Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda öğrenim gören kadın sporcuların spora katılım motivasyonlarının bazı değişkenlere göre araştırılması. International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS), 6(1), 420-427.
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Detay Yayıncılık,
  • Yıldıran, İ. & Yetim, A. (1996). Orta öğretimde beden eğitimi dersinin öncelikli amaçları üzerine bir araştırma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 36-43.
  • Zorba, E. & Saygın, Ö. (2017). Fiziksel aktivite ve fiziksel uygunluk. 4. Baskı. Perspektif.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tonguç Osman Mutlu 0000-0003-1270-6978

Asil Çetinkaya 0000-0001-5497-4335

Uğur Uysal 0009-0007-5679-3520

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

Vancouver Mutlu TO, Çetinkaya A, Uysal U. BELEDİYE ÇALIŞANLARININ SPORA KATILIM MOTİVASYONLARININ İNCELENMESİ. TOJRAS. 2023;12(2):207-23.