The research aims to determine the opinions and thoughts of physical education and sports teachers on inclusive education. The research was conducted with a qualitative method. Since the inclusive education process will be tried to be explained with the opinions of physical education and sports teachers, the phenomenology design was used in the research. The opinions of physical education and sports teachers on inclusive education were sought in the research, therefore, the purposeful sampling method was used. In this context, while determining the research participants, the criteria of being a physical education and sports teacher and having inclusive students were sought and 10 physical education and sports teachers, 4 of whom were female and 6 of whom were male, who met these criteria were included in the research. Data were collected with the interview technique in the research and in this context, a semi-structured interview form developed by the researchers was used to collect the data. The data of the research were evaluated with content analysis. When the opinions of the physical education and sports teachers participating in the research regarding the instructional arrangements they made in physical education and sports lessons for inclusive students were analyzed, six subthemes emerged, when the participant statements revealing the emotional and professional experiences of the teachers regarding the inclusive education process were analyzed, five subthemes emerged, and when the opinions of the teachers regarding the peer and parent attitudes in inclusive education were analyzed, five subthemes emerged. All of the participants clearly stated that they supported inclusive education, and four subthemes emerged within this scope. The participants associated the difficulties they encountered during the inclusive education process with a lack of theoretical knowledge, although they were mainly practice-based, and five subthemes emerged within this scope. As a result of the research, it was determined that different adaptations were made by the teachers during the inclusive education process, that this process was open to development, but that they faced many different problems.
Araştırma beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine dair görüş ve düşüncelerinin belirlenmesini amaçlamaktadır. Araştırma nitel yöntem ile yürütülmüştür. Kaynaştırma eğitimi süreci beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin görüşleriyle anlamlandırılmaya çalışılacağından araştırmada fenomenoloji deseninden faydalanılmıştır. Araştırmada kaynaştırma eğitimine yönelik beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin görüşlerine başvurulmuştur bu nedenle amaçlı örneklem alma yönteminden faydalanılmıştır. Bu kapsamda araştırma katılımcıları belirlenirken beden eğitimi ve spor öğretmeni olması ve kaynaştırma öğrencilerinin olması ölçütleri aranmış bu ölçütleri sağlayan 4’ü kadın 6’sı erkek 10 beden eğitimi ve spor öğretmeni araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırmada görüşme tekniği ile veriler toplanmış bu kapsamda verilerin toplanması için araştırmacıların oluşturduğu yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın verileri içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırmaya katılan beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin kaynaştırma öğrencilerine yönelik beden eğitimi ve spor derslerinde gerçekleştirdikleri öğretimsel düzenlemelere ilişkin görüşleri analiz edildiğinde altı alt tema, kaynaştırma eğitimi sürecine ilişkin öğretmenlerin duygusal ve mesleki deneyimlerini ortaya koyan katılımcı ifadeleri analiz edildiğinde beş alt tema, kaynaştırma eğitiminde akran ve ebeveyn tutumlarına ilişkin öğretmen görüşleri analiz edildiğinde beş alt tema öne çıkmıştır. Katılımcıların tamamı, kaynaştırma eğitimini desteklediklerini açıkça ifade etmişler ve bu kapsamda dört alt tema öne çıkmıştır. Katılımcılar, kaynaştırma eğitimi sürecinde karşılaştıkları zorlukları ağırlıklı olarak uygulama temelli olmakla birlikte teorik bilgi eksikliğiyle de ilişkilendirmişler ve bu kapsamda beş alt tema öne çıkmıştır. Araştırma sonucunda kaynaştırma eğitimi sürecinde öğretmenler tarafından farklı uyarlamalar yapıldığı bu sürecin geliştirmeye açık olduğu ancak farklı pek çok sorun ile karşı karşıya kaldıkları belirlenmiştir.
| Birincil Dil | Türkçe | 
|---|---|
| Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi, Engelliler için Beden Eğitimi, Spor ve Fiziksel Aktivite | 
| Bölüm | Araştırma Makaleleri | 
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2025 | 
| Gönderilme Tarihi | 29 Temmuz 2025 | 
| Kabul Tarihi | 7 Ekim 2025 | 
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 4 |