Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FENOMENOLOJİK BİR ÇALIŞMA ERKEKLİK VE KİMLİK ÇATIŞMASI, TÜRKİYE’DE MÜSLÜMAN ERKEĞİN DEĞİŞİMİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 50 - 63, 31.12.2018

Öz

Müslüman
erkeğin dönüşümü/değişimi fenomeni etrafında şekillenen bu nitel araştırma
çalışması; öncelikle fenomeninin varlığını, sonrasında ise var olan kimlik
çatışmasını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Belirli kriterlerin oluşturulmasıyla
amaçlı örneklemin kullanıldığı çalışmada, altı şehirden sekiz katılımcıya
ulaşılmıştır. Araştırma hakkında verilen bilgiler akabinde, katılımcılardan
sözlü onay alınmış ve yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır.



Yapılan
görüşmeler neticesinde Türkiye’de Müslüman erkek profilinin, dünya cinsiyet
düzeninin servis ettiği hegemonik/ideal erkek modelini öykünme eğiliminde olduğu
görülmüştür. Küresel-hegemonik olana var olan öykünmenin yanı sıra, seküler
hayat biçimini takip eden Müslümanların, siyasal iktidarın etrafında oluşan
yerel-hegemonik erkekliği belli yer ve zamanlarda taklit ettiği ortaya
çıkmıştır. Elde edilen bilgiler, hiçbir şekilde değişimi kabul etmeyen ve hatta
farklı olanla çatışan bir grubun olduğunu da ortaya koymuştur.

Kaynakça

  • Ayatollah, H., (2008) The Role of Media in the Threatsand Opportunities of Globalization for Religion. Journal of Media and Religion, 7(34), 34-44.
  • Baszanger, I., & Dodier, N. (2004). Etnography: Relating the part to the whole. In D. Silverman (Ed.), Qualitative Research: Theory, Method and Practice (2nd ed.). London: Sage.
  • Beauvoir, S. d. (1949). Kadın: İkinci Cins. (B. Onaran, Çev.) İstanbul: Payel.
  • Bryman, A. (2012). Social Research Methods (5th Ed. ed.). Oxford: Oxford University Press.
  • Cairney, P., & Denny, S. E. (2014). What is Qualitative Research. International Journal of Social Research Methodology, 1(18), 117-125.
  • Connell, R. W., & Wood, J. (2005). Globalization and Business Masculinities. Men & Masculinities, 7(4), 347-364.
  • Connell, W. R. (1987). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. (C. Soydemir, Çev.) İstanbul: Ayrıntı.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry & Research Design Choosing Among Five Approaches. London: Sage Publications .
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (3. b.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Faludi, S. (1999), Stiffed: The Betrayal of the American Men, New York: Putnam.
  • Giddens, A. (1990). The Consequences of Modernity. Cambridge: Polity.
  • Gubrium, J., & Holstein, J. A. (1998). Narrative Practice and the Coherence of the Personal Stories. SociologicalQuarterly (39), 163-187.
  • Holloway, I., & Wheeler, S. (2010). Qualitative Research in Nursing and Healthcare. Oxford: Blackwell.
  • Mac an Ghaill, M. (1994), The Making of Men: Masculinities, Sexualities and Schooling, Buckingham: Open University Press.
  • Neuman, W. L. (1999). Social Research Methods - Qualitative and Quantitative Approaches (4th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  • Özbay, C. (2010). Neoliberalizm ve Erkeklik Halleri. A. Öztürk (Dü.) içinde, Yeni Sol Yeni Sağ (s. 101-132). Ankara: Phoenix.
  • Özbay, C. (2013). Türkiye'de Hegemonik Erkekliği Aramak. 5 20, 2017 tarihinde https://cenkozbay.files.wordpress.com/2011/12/2013-turkiyede-hegemonik-erkekligi-aramak.pdf adresinden alındı.
  • Palinkas, L. A., Horwitz, S. M., Green, C. A., Wisdom, J. P., Duan, N., & Hoagwood, K. (2015). Purposeful Sampling for Qualitative Data Collection and Analysis in Mixed Method Implementation Research. Adm Policy Ment Health, 42(5), 533-544.
  • Pleck, J. (1981). The Myth of Masculinity. Cambridge: MIT.
  • Priest, H. (2016). An Approach To The Phenomenological Analysis of Data. Nurse Researcher , 10(2), 50-63.
  • Ray, L. (2007). Globalization and Everyday Life. Oxon: Routledge. Sancar, S. (2009). Erkeklik: İmkansız İktidar Ailede Piyasada ve Sokakta Erkekler (3. Baskı b.). İstanbul: Metis Yayınları. Silverman, D. (2014). Interpreting Qualitative Data (5. Edition ed.). London: Sage. Yıldırım, E. (1995). Türkiye'nin Modernleşmesi ve İslam. İstanbul: İnsan Yayınları.

A PHENOMENOLOGICAL STUDY: MASCULINITY AND IDENTITY CONFLICT, AN ASSESSMENT OF THE ALTERATION OF MUSLIM MAN IN TURKEY

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 50 - 63, 31.12.2018

Öz

This qualitative study that composed at the core of
transformation/alteration of Muslim men phenomenon aims to reveal respectively
the reality of phenomenon and the existence of identity conflict. In the study
that purposeful sampling is used, eight participants from six cities were
reached. The verbal approvals have been received from the participants after
informing about the research. Then semi-structured interviews have been
conducted.










As a result of conducted interviews, it has been seen
that the Muslim men profile in Turkey are apt to imitate the presented
hegemonic and idealized masculinity model of the World gender order. Apart from
that the local hegemonic masculinity which occurs as a result of the government
is imitated among secular Muslim men at specific locations and times. The
obtained information has revealed that there is another group who rejects the
change and clashes with various groups.

Kaynakça

  • Ayatollah, H., (2008) The Role of Media in the Threatsand Opportunities of Globalization for Religion. Journal of Media and Religion, 7(34), 34-44.
  • Baszanger, I., & Dodier, N. (2004). Etnography: Relating the part to the whole. In D. Silverman (Ed.), Qualitative Research: Theory, Method and Practice (2nd ed.). London: Sage.
  • Beauvoir, S. d. (1949). Kadın: İkinci Cins. (B. Onaran, Çev.) İstanbul: Payel.
  • Bryman, A. (2012). Social Research Methods (5th Ed. ed.). Oxford: Oxford University Press.
  • Cairney, P., & Denny, S. E. (2014). What is Qualitative Research. International Journal of Social Research Methodology, 1(18), 117-125.
  • Connell, R. W., & Wood, J. (2005). Globalization and Business Masculinities. Men & Masculinities, 7(4), 347-364.
  • Connell, W. R. (1987). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. (C. Soydemir, Çev.) İstanbul: Ayrıntı.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry & Research Design Choosing Among Five Approaches. London: Sage Publications .
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (3. b.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Faludi, S. (1999), Stiffed: The Betrayal of the American Men, New York: Putnam.
  • Giddens, A. (1990). The Consequences of Modernity. Cambridge: Polity.
  • Gubrium, J., & Holstein, J. A. (1998). Narrative Practice and the Coherence of the Personal Stories. SociologicalQuarterly (39), 163-187.
  • Holloway, I., & Wheeler, S. (2010). Qualitative Research in Nursing and Healthcare. Oxford: Blackwell.
  • Mac an Ghaill, M. (1994), The Making of Men: Masculinities, Sexualities and Schooling, Buckingham: Open University Press.
  • Neuman, W. L. (1999). Social Research Methods - Qualitative and Quantitative Approaches (4th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  • Özbay, C. (2010). Neoliberalizm ve Erkeklik Halleri. A. Öztürk (Dü.) içinde, Yeni Sol Yeni Sağ (s. 101-132). Ankara: Phoenix.
  • Özbay, C. (2013). Türkiye'de Hegemonik Erkekliği Aramak. 5 20, 2017 tarihinde https://cenkozbay.files.wordpress.com/2011/12/2013-turkiyede-hegemonik-erkekligi-aramak.pdf adresinden alındı.
  • Palinkas, L. A., Horwitz, S. M., Green, C. A., Wisdom, J. P., Duan, N., & Hoagwood, K. (2015). Purposeful Sampling for Qualitative Data Collection and Analysis in Mixed Method Implementation Research. Adm Policy Ment Health, 42(5), 533-544.
  • Pleck, J. (1981). The Myth of Masculinity. Cambridge: MIT.
  • Priest, H. (2016). An Approach To The Phenomenological Analysis of Data. Nurse Researcher , 10(2), 50-63.
  • Ray, L. (2007). Globalization and Everyday Life. Oxon: Routledge. Sancar, S. (2009). Erkeklik: İmkansız İktidar Ailede Piyasada ve Sokakta Erkekler (3. Baskı b.). İstanbul: Metis Yayınları. Silverman, D. (2014). Interpreting Qualitative Data (5. Edition ed.). London: Sage. Yıldırım, E. (1995). Türkiye'nin Modernleşmesi ve İslam. İstanbul: İnsan Yayınları.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi Cilt 2 Sayı 2
Yazarlar

Taner Sabancı

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sabancı, T. (2018). FENOMENOLOJİK BİR ÇALIŞMA ERKEKLİK VE KİMLİK ÇATIŞMASI, TÜRKİYE’DE MÜSLÜMAN ERKEĞİN DEĞİŞİMİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 2(2), 50-63.