BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of the Mental Status of Last-Grade High School Students with the General Health Questionnaire-12 in the Center of Malatya

Yıl 2012, Cilt: 19 Sayı: 2, 88 - 95, 01.04.2012

Öz

Objective: The aim of this study, to determine the mental status of last-grade high school students and to inguire the relationship between their situation and some socio demographical variables. Methods: This cross-sectional study enrolled 9042 last phase-high-school students having education in the 2005-2006 educational years in the centre of Malatya. 1225 last-grade students attending general, science and vocational high schools were included using stratified cluster sampling method. A 12-item General Health Questionnaire (GHQ-12) and other data were collected using a questionnaire inguiring some socio demographic charestirstics were applied in the classes under supervision. The recommended cut off probable psychiatric morbidity between 1 and 2 of GHQ-12 was accepted. In the statistical evaluation of data was applied chi-square test and logistic regression method. Results: 80.3% of the students participating in the study has been training in general state and science high-school and 19.7% in vocational schools. 69.4% of the students got 2 and over point from GHQ-12. This remark showed as “bad” of general mental health status, when compared to male students (64.5%), disorderly status were significantly high in female (75.2%) students (OR:1.66; CI=1.29-2.14). There was no relationship between disorder symptoms of mental status and parents' educational status, family structure and having social security. On the other hand, according to the self statements of the students, the unsuccessful ones in school education had disorder status of general mental health by 3.78 fold (CI=2.35-6.07) higher than very successful students and by 1.59 fold (CI=1.19-2.11) higher than moderately successful students. The students with prior mental disorders had 5.32 fold (CI=2.55-11.09) higher disorderly status of mental health than the students without previous mental disorders. Conclusion: The disorderly status of mental health in the students were detected fairly high. The students should be informed about the serious psychological changes and efficient guidance services should be provided. Key words: GHQ-12; Adolescent; High School Student.

Kaynakça

  • Köknel Ö. Genel ve Klinik Psikiyatri; İstanbul: Nobel Tıp Kitapevi. 1989.
  • Özgür G, Karaaslan A, Cem O, ve ark. Ruhsal Belirtilerin Değerlendirilmesi; İzmir: Güneş Kitapevi. 1998.
  • Çelikkol A. Koruyucu Ruh Sağlığı. Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri Anabilim Dalı Ders Kitabı. 2002.
  • Aksaray G, Kaptanoğlu C, Oflu S. Koruyucu Ruh Sağlığı. Yeni Symposium 1999; 37(3): 55-9.
  • Demir T, Demir D, Kayaalp ML, ve ark. Ergenlerde depresif bozuklukların yaygınlığı ve depresif bozukluğu olan ergenlerin özellikleri. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi 1999; 6: 3-11.
  • Hankin BL. Adolescent depression; Description, causes and interventions. Epilepsy Behavior 2000; 8: 102-14. DOI: 10.1016/j.yebeh.2005.10.012
  • Berk EL. Infant, Children and Adolescent; Illionis: Illionis State University. 1993.
  • Çuhadaroğlu F. Adölesanlarda depresyon ve anksiyete görülmesi. Türk Psikiyatri Dergisi 1993; 4: 189-94.
  • Kılıç C. Genel Sağlık Anketi: Güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi 1996; 7(1): 3-9.
  • Kılıç C. Rezaki M. Rezaki B, et al. General Health Questionnaire (GHQ12 & GHQ28): Psychometric properties and factor structure of the scales in a Turkish primary care sample. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 1997; 32(6): 327-31. DOI: 10.1007/BF00805437
  • Eskin M, Kamil E, Harlak H. Lise öğrencisi ergenlerde depresyonun yaygınlığı ve ilişkili olduğu etmenler. Türk Psikiyatri Dergisi 2008; 19(4): 382-9.
  • Üner S, Bağcı Bosi T, Velipaşaoğlu M. Ankara’da bulunan iki lisenin öğrencilerinin ruhsal durumlarının GSA-12 ile değerlendirilmesi. Toplum Hekimliği Bülteni 2007; 26(1): 25-31.
  • Şentürk M, Etiler N. Kocaeli Üniversitesi’nin üç meslek yüksekokulunda öğrencilerin sağlık düzeylerinin algılanan sağlık ölçeği ve GSA-12 ile değerlendirilmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin 2009: 8(4): 307-14.
  • French DJ, Tait RJ. Measurement invariance in the General Health Questionnaire-12 in young Australian adolescents. European Child & Adolescent Psychiatry 2004; 13(1): 1-7. DOI: 10.1007/s00787-004-0345-7
  • Eskin M. Ergen ruh sağlığı sorunları ve intihar davranışlarıyla ilişkileri. Klinik Psikiyatri 2000; 3; 228-34.
  • Görker I, Korkmazlar Ü, Durukan M, ve ark. Çocuk ve ergen psikiyatri kliniğine başvuran ergenlerde belirti ve tanı dağılımı. Klinik Psikiyatri 2004; 7: 103-10.
  • Kaya M, Genç M, Kaya B, Pehlivan E. Tıp fakültesi ve sağlık yüksekokulu öğrencilerinde depresif belirti yaygınlığı, stresle başa çıkma tarzları ve etkileyen faktörler. Türk Psikiyatri Dergisi 2007; 18(2): 137-46.
  • Bu makaleye atıf yapmak için: Çağan Ö, Pehlivan
  • E. Malatya İl Merkezindeki Lise Son Sınıf
  • Öğrencilerinin Ruhsal Durumlarının GSA-12 ile
  • Değerlendirilmesi. JIUMF 2012; 19(2): 88-95. DOI:
  • 7247/jiumf.19.2.5

Malatya İl Merkezindeki Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Ruhsal Durumlarının GSA-12 ile Değerlendirilmesi

Yıl 2012, Cilt: 19 Sayı: 2, 88 - 95, 01.04.2012

Öz

Amaç: Bu araştırmanın amacı, lise son sınıf öğrencilerinin genel ruhsal sağlık durumlarını saptamak ve bu durumun bazı sosyo demografik değişkenlerle ilişkisini incelemektir. Yöntem: Kesitsel tipte olan araştırma evrenini Malatya il merkezinde 2005-2006 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 9042 lise son sınıf öğrencisi oluşturdu. Genel, Mesleki ve Fen-Anadolu lisesi ağırlığına göre tabakalı küme örnekleme yöntemi ile 1225 öğrenciye ulaşılmış ve 12 soruluk Genel Sağlık Anketi (GSA-12) ve öğrencilerin bazı sosyo demografik özelliklerini sorgulayan bir anket, sınıflarda gözlem altında uygulanmıştır. Verilerin istatistik değerlendirmesinde ki-kare ve lojistik regresyon analizi uygulanmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %80.3' ü genel ve Anadolu liselerinde, %19.7'si ise meslek liselerinde eğitim görmekteydi. Öğrencilerin %69.4'ünün GSA puanı 2 ve üzerinde elde edilmiştir. Genel ruhsal sağlık durumunu “kötü” olarak yansıtan bu puan kız öğrencilerde (%75.2) erkek öğrencilere (%64.5) göre anlamlı düzeyde daha yüksek bulunmuştur (OR;1.66; GA=1.29-2.14). Öğrencilerin genel ruhsal sağlık durumunun bozukluğu ile ebeveynlerin öğrenim düzeyi, aile yapısı ve sosyal güvence gibi özellikler arasında bir ilişki bulunmamıştır. Buna karşılık, kendi ifadelerine göre başarısız olan öğrencilerde genel ruhsal sağlık durumu bozukluğu; orta derecede başarılı olanlara göre 1.59 (GA=1.19-2.11) kat, çok başarılı olanlara göre ise 3.78 (GA=2.35-6.07) kat daha fazla görünmektedir. Önceden ruhsal bozukluğu olanlarda olmayanlara göre genel ruhsal durum bozukluğu 5.32 (GA=2.55-11.09) kat daha yüksektir. Sonuç: Öğrencilerde ruhsal sağlık durumu bozukluğu oldukça yüksek bulundu. Öğrenciler, ciddi psikolojik değişiklikler konusunda bilinçlendirilmeli ve onlara etkili rehberlik hizmeti verilmelidir. Anahtar kelimeler: GSA-12; Ergen; Lise Öğrencisi.

Kaynakça

  • Köknel Ö. Genel ve Klinik Psikiyatri; İstanbul: Nobel Tıp Kitapevi. 1989.
  • Özgür G, Karaaslan A, Cem O, ve ark. Ruhsal Belirtilerin Değerlendirilmesi; İzmir: Güneş Kitapevi. 1998.
  • Çelikkol A. Koruyucu Ruh Sağlığı. Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri Anabilim Dalı Ders Kitabı. 2002.
  • Aksaray G, Kaptanoğlu C, Oflu S. Koruyucu Ruh Sağlığı. Yeni Symposium 1999; 37(3): 55-9.
  • Demir T, Demir D, Kayaalp ML, ve ark. Ergenlerde depresif bozuklukların yaygınlığı ve depresif bozukluğu olan ergenlerin özellikleri. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi 1999; 6: 3-11.
  • Hankin BL. Adolescent depression; Description, causes and interventions. Epilepsy Behavior 2000; 8: 102-14. DOI: 10.1016/j.yebeh.2005.10.012
  • Berk EL. Infant, Children and Adolescent; Illionis: Illionis State University. 1993.
  • Çuhadaroğlu F. Adölesanlarda depresyon ve anksiyete görülmesi. Türk Psikiyatri Dergisi 1993; 4: 189-94.
  • Kılıç C. Genel Sağlık Anketi: Güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi 1996; 7(1): 3-9.
  • Kılıç C. Rezaki M. Rezaki B, et al. General Health Questionnaire (GHQ12 & GHQ28): Psychometric properties and factor structure of the scales in a Turkish primary care sample. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 1997; 32(6): 327-31. DOI: 10.1007/BF00805437
  • Eskin M, Kamil E, Harlak H. Lise öğrencisi ergenlerde depresyonun yaygınlığı ve ilişkili olduğu etmenler. Türk Psikiyatri Dergisi 2008; 19(4): 382-9.
  • Üner S, Bağcı Bosi T, Velipaşaoğlu M. Ankara’da bulunan iki lisenin öğrencilerinin ruhsal durumlarının GSA-12 ile değerlendirilmesi. Toplum Hekimliği Bülteni 2007; 26(1): 25-31.
  • Şentürk M, Etiler N. Kocaeli Üniversitesi’nin üç meslek yüksekokulunda öğrencilerin sağlık düzeylerinin algılanan sağlık ölçeği ve GSA-12 ile değerlendirilmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin 2009: 8(4): 307-14.
  • French DJ, Tait RJ. Measurement invariance in the General Health Questionnaire-12 in young Australian adolescents. European Child & Adolescent Psychiatry 2004; 13(1): 1-7. DOI: 10.1007/s00787-004-0345-7
  • Eskin M. Ergen ruh sağlığı sorunları ve intihar davranışlarıyla ilişkileri. Klinik Psikiyatri 2000; 3; 228-34.
  • Görker I, Korkmazlar Ü, Durukan M, ve ark. Çocuk ve ergen psikiyatri kliniğine başvuran ergenlerde belirti ve tanı dağılımı. Klinik Psikiyatri 2004; 7: 103-10.
  • Kaya M, Genç M, Kaya B, Pehlivan E. Tıp fakültesi ve sağlık yüksekokulu öğrencilerinde depresif belirti yaygınlığı, stresle başa çıkma tarzları ve etkileyen faktörler. Türk Psikiyatri Dergisi 2007; 18(2): 137-46.
  • Bu makaleye atıf yapmak için: Çağan Ö, Pehlivan
  • E. Malatya İl Merkezindeki Lise Son Sınıf
  • Öğrencilerinin Ruhsal Durumlarının GSA-12 ile
  • Değerlendirilmesi. JIUMF 2012; 19(2): 88-95. DOI:
  • 7247/jiumf.19.2.5
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özlem Çağan Bu kişi benim

Erkan Pehlivan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çağan, Ö., & Pehlivan, E. (2012). Malatya İl Merkezindeki Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Ruhsal Durumlarının GSA-12 ile Değerlendirilmesi. Journal of Turgut Ozal Medical Center, 19(2), 88-95.
AMA Çağan Ö, Pehlivan E. Malatya İl Merkezindeki Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Ruhsal Durumlarının GSA-12 ile Değerlendirilmesi. J Turgut Ozal Med Cent. Nisan 2012;19(2):88-95.
Chicago Çağan, Özlem, ve Erkan Pehlivan. “Malatya İl Merkezindeki Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Ruhsal Durumlarının GSA-12 Ile Değerlendirilmesi”. Journal of Turgut Ozal Medical Center 19, sy. 2 (Nisan 2012): 88-95.
EndNote Çağan Ö, Pehlivan E (01 Nisan 2012) Malatya İl Merkezindeki Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Ruhsal Durumlarının GSA-12 ile Değerlendirilmesi. Journal of Turgut Ozal Medical Center 19 2 88–95.
IEEE Ö. Çağan ve E. Pehlivan, “Malatya İl Merkezindeki Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Ruhsal Durumlarının GSA-12 ile Değerlendirilmesi”, J Turgut Ozal Med Cent, c. 19, sy. 2, ss. 88–95, 2012.
ISNAD Çağan, Özlem - Pehlivan, Erkan. “Malatya İl Merkezindeki Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Ruhsal Durumlarının GSA-12 Ile Değerlendirilmesi”. Journal of Turgut Ozal Medical Center 19/2 (Nisan 2012), 88-95.
JAMA Çağan Ö, Pehlivan E. Malatya İl Merkezindeki Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Ruhsal Durumlarının GSA-12 ile Değerlendirilmesi. J Turgut Ozal Med Cent. 2012;19:88–95.
MLA Çağan, Özlem ve Erkan Pehlivan. “Malatya İl Merkezindeki Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Ruhsal Durumlarının GSA-12 Ile Değerlendirilmesi”. Journal of Turgut Ozal Medical Center, c. 19, sy. 2, 2012, ss. 88-95.
Vancouver Çağan Ö, Pehlivan E. Malatya İl Merkezindeki Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Ruhsal Durumlarının GSA-12 ile Değerlendirilmesi. J Turgut Ozal Med Cent. 2012;19(2):88-95.