Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 1, 251 - 264, 28.06.2018

Öz

Kaynakça

  • Ar, H. (2015). Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunmasında Turist Rehberlerinin Rolü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.Arslan, M. M. & Bayrakçı, M. (2006). Metaforik Düşünme ve Öğrenme Yaklaşımının Eğitim-Öğretim Açısından İncelenmesi, Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 171 (2006), 100-108.Aydın, E. & Sulak, S. E. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Değer” Kavramına Yönelik Metafor Algıları, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (2), 482-500.Aydın, F. (2011). Üniversite Öğrencilerinin “Çevre” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları, Doğu Coğrafya Dergisi, 16 (26), 25-4.Bahar, O. (2006). Turizm Sektörünün Türkiye’nin Ekonomik Büyümesi Üzerindeki Etkisi: VAR Analizi Yaklaşımı, Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13 (2), 137-150.Barbieri, F., Ronzano, F. & Saggion, H. (2016). What does this Emoji Mean? A Vector Space Skip-Gram Model for Twitter Emojis. Calzolari, N., Choukri, K., Declerck, T. (Eds). Tenth International Conference on Language Resources and Evaluation. Paris: European Language Resources Association.Clarken, R. H. (1997). Five Metaphors for Educators. Annual Meeting of the American Educational Research Association. Chicago.Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı (8. Baskı), Sakarya Yayıncılık, Sakarya.Çımat, A. & Bahar, O. (2003). Turizm Sektörünün Türkiye Ekonomisi İçindeki Yeri ve Önemi Üzerine Bir Değerlendirme, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 6 (2003), 1-18.Dilek, Kulakoğlu N., Dilek, S. E. & Gümüş, M. (2016). Otel Çalışanlarının Turizm ve Barış İlişkisine Yönelik Metaforik Algıları, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 6 (2), 1-15.Eren, F., Çelik, İ. & Aktürk, A. O. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Facebook Algısı: Bir Metafor Analizi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 22 (2), 635-648.Gökdeniz, A., Dinç, Y., Nuran, A. A., Münger, L. & Taşkır, H. (2009). Türkiye’de İç Turizm Kavramı ve İç Turizmde Önemli Bir Destinasyon Olan Ayvalık’ta Müşteri Arz ve Talebine Yönelik Ampirik Bir Araştırma Işığında Geliştirme Stratejileri, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (22), 216-231.Güzel, Ö. (2011). Türkiye’de İç Turizm Pazarı Analizi ve Pazarı Canlandırmaya Yönelik Alternatif Turizm Olanakları, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (16), 127-144.Lakoff, G. & Johnsen, M. (1980). Metaphors We Live By, The University Press, Chicago.Mastercard. (2016). Global Destination Cities Index. https://newsroom.mastercard.com/wp-content/uploads/2016/09/Global-Destination-Cities-Index-Report.pdf adresinden 04.03.2018’de alınmıştır.Öztürk, Ç. (2007). Sosyal Bilgiler, Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının “Coğrafya” Kavramına Yönelik Metafor Durumları, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8 (2), 55-69.Palmquist, R. A. (2001). Cognitive Style and Users’ Metaphors for The Web: An Exploratory Study, The Journal of Academic Librarianship, 27 (1), 24-32.Riejos, R., Mansilla, P. U., & Castillejos, M. (2010). The Impact of Visuals: Using A Poster to Present Metaphor, European Journal of Engineering Education, 26 (3), 301-310.Saban, A. (2008). Primary School Teachers’ and Their Students’ Mental Images about the Concept of Knowledge, Elementary Education Online, 7 (2), 421-455.Saçılık, Yıldırım M., Çevik, S. & Özkan, Ç. (2016). Turizm ve Otel İşletmeciliği Bölümü Önlisans Öğrencilerinin "Turizm" Olgusuna İlişkin Metaforik Algıları, Akademik Bakış Dergisi, 53 (2016), 84-103.Sanchez, A., Barreiro, J. M. & V, Maojo. (2000). Design of Virtual Reality Systems for Education: A Cognitive Approach, Education and Information Technologies, 5 (4), 345-362.Seckelmann, A. (2002). Domestic Tourism A Chance for Regional Development in Turkey?, Tourism Management, Volume 23, 85-92.Solmaz, C. (2012). Turizm Politikalarının Oluşturulmasında Turist Rehberlerinin Rolü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.Taş, M., Düz, İ. & Ünlü, E. (2016). Ortaöğretim Öğrencilerinin “Alternatif Turizm” Kavramına İlişkin Algılarının Metaforlar Yardımıyla Analizi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5 (39), 352-360.Tetik, N. (2006). Türkiye’de Profesyonel Turist Rehberliği ve Müşterilerin Turist Rehberlerinden Beklentilerinin Analizi: Kuşadası Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.Tokay, S. (2015). Profesyonel Turist Rehberlerinin Türkiye İmajını Algılamalarındaki Değişim, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.TUREB, Turist Rehberleri Birliği. (2018). Rehber İstatistikleri. http://tureb.org.tr/tr/RehberIstatistik/ adresinden 07.04.2018’de alınmıştır. TÜİK, Türkiye İstatistik Kurumu. (2016). Yurtiçinde İkamet Edenlerden Yurtiçi Seyahat Yapanların Seyahat ve Geceleme Sayısı ile Harcamaları. http://www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=1608 adresinden 01.03.2018’de alınmıştır.TÜROFED, Türkiye Otelciler Federasyonu. (2017). Turizm Raporu 2017. https://issuu.com/yediiletisim/docs/t__rofed_tur__zm_raporu_2017-1 adresinden 04.03.2018’de alınmıştır.TÜRSAB, Türkiye Seyahat Acentaları Birliği. (2017). Incoming Turizm Raporu Aralık 2017. https://www.tursab.org.tr/dosya/16412/aralik-2017_16412_5636555.pdf adresinden 03.03.2018’de alınmıştır.UNWTO, Dünya Turizm Örgütü. (2017). UNWTO Annual Report 2016. http://media.unwto.org/publication/unwto-annual-report-2016 adresinden 04.03.2018 tarihinde alınmıştır.Yağcı, P. & Avcıkurt, C. (2017). Seferihisar Halkının Sakin Şehir Kavramına İlişkin Metaforik Algıları, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (3). Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. Baskı), Seçkin Yayıncılık, Ankara.

Yerli Turistlerin Türkiye, İstanbul, Turizm ve Turist Rehberi ile İlgili Metaforları

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 1, 251 - 264, 28.06.2018

Öz

Coğrafi
konumu ve zengin tarihi kültürel mirası ile Türkiye, Asya ile Avrupa’yı
birbirine bağlayan köprü vazifesi görmektedir. Geçmişte birçok medeniyete ev
sahipliği yapmış olan İstanbul bugün, Türkiye’nin önemli turistik
destinasyonlarından biri konumundadır. Turist rehberi ise, turistlere
seyahatleri boyunca eşlik eden, turistlerin seyahatlerini kolaylaştıran, yöreyi
ve ülkeyi turistlere tanıtan, turizm sektöründe önemli rol oynayan aktörlerden
biridir. Araştırmada yerli turistlerin “Türkiye”,
“İstanbul”, “Turizm” ve “Turist Rehberi” kavramlarına yönelik algılarının
metaforlar aracılığıyla belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini
İstanbul’u turist rehberleri eşliğinde ziyaret eden yerli turist grupları
oluşturmaktadır. Araştırmaya veri sağlamak amacıyla hazırlanan yarı
yapılandırılmış anket formu, kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak 2017 yılı
Temmuz-Ağustos ayları arasında İstanbul’u turist rehberi eşliğinde ziyaret eden
yerli turist gruplarına uygulanmıştır. Elde edilen 38 adet anket formundan 8
tanesi katılımcıların
oluşturduğu metafor ile bu metaforların kaynağı arasındaki ilişkinin
kurulamaması nedeniyle elenmiş, geriye kalan 30 adet anket formu araştırmaya
dahil edilmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgu bilim (fenomenoloji)
deseninin kullanıldığı bu araştırmanın verileri, içerik analizi tekniği ile
değerlendirilmiştir. Yapılan araştırma sonucunda İstanbul’u turist
rehberi aracılığıyla ziyaret etmiş 30 yerli turist tarafından; “Türkiye”
kavramı için 22, “İstanbul” kavramı için 19, “Turizm” kavramı için 22 ve
“Turist Rehberi” kavramı için ise 22 adet metafor geliştirildiği ve bu
metaforların daha çok olumlu algılardan oluştuğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Ar, H. (2015). Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunmasında Turist Rehberlerinin Rolü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.Arslan, M. M. & Bayrakçı, M. (2006). Metaforik Düşünme ve Öğrenme Yaklaşımının Eğitim-Öğretim Açısından İncelenmesi, Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 171 (2006), 100-108.Aydın, E. & Sulak, S. E. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Değer” Kavramına Yönelik Metafor Algıları, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (2), 482-500.Aydın, F. (2011). Üniversite Öğrencilerinin “Çevre” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları, Doğu Coğrafya Dergisi, 16 (26), 25-4.Bahar, O. (2006). Turizm Sektörünün Türkiye’nin Ekonomik Büyümesi Üzerindeki Etkisi: VAR Analizi Yaklaşımı, Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13 (2), 137-150.Barbieri, F., Ronzano, F. & Saggion, H. (2016). What does this Emoji Mean? A Vector Space Skip-Gram Model for Twitter Emojis. Calzolari, N., Choukri, K., Declerck, T. (Eds). Tenth International Conference on Language Resources and Evaluation. Paris: European Language Resources Association.Clarken, R. H. (1997). Five Metaphors for Educators. Annual Meeting of the American Educational Research Association. Chicago.Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı (8. Baskı), Sakarya Yayıncılık, Sakarya.Çımat, A. & Bahar, O. (2003). Turizm Sektörünün Türkiye Ekonomisi İçindeki Yeri ve Önemi Üzerine Bir Değerlendirme, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 6 (2003), 1-18.Dilek, Kulakoğlu N., Dilek, S. E. & Gümüş, M. (2016). Otel Çalışanlarının Turizm ve Barış İlişkisine Yönelik Metaforik Algıları, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 6 (2), 1-15.Eren, F., Çelik, İ. & Aktürk, A. O. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Facebook Algısı: Bir Metafor Analizi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 22 (2), 635-648.Gökdeniz, A., Dinç, Y., Nuran, A. A., Münger, L. & Taşkır, H. (2009). Türkiye’de İç Turizm Kavramı ve İç Turizmde Önemli Bir Destinasyon Olan Ayvalık’ta Müşteri Arz ve Talebine Yönelik Ampirik Bir Araştırma Işığında Geliştirme Stratejileri, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (22), 216-231.Güzel, Ö. (2011). Türkiye’de İç Turizm Pazarı Analizi ve Pazarı Canlandırmaya Yönelik Alternatif Turizm Olanakları, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (16), 127-144.Lakoff, G. & Johnsen, M. (1980). Metaphors We Live By, The University Press, Chicago.Mastercard. (2016). Global Destination Cities Index. https://newsroom.mastercard.com/wp-content/uploads/2016/09/Global-Destination-Cities-Index-Report.pdf adresinden 04.03.2018’de alınmıştır.Öztürk, Ç. (2007). Sosyal Bilgiler, Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının “Coğrafya” Kavramına Yönelik Metafor Durumları, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8 (2), 55-69.Palmquist, R. A. (2001). Cognitive Style and Users’ Metaphors for The Web: An Exploratory Study, The Journal of Academic Librarianship, 27 (1), 24-32.Riejos, R., Mansilla, P. U., & Castillejos, M. (2010). The Impact of Visuals: Using A Poster to Present Metaphor, European Journal of Engineering Education, 26 (3), 301-310.Saban, A. (2008). Primary School Teachers’ and Their Students’ Mental Images about the Concept of Knowledge, Elementary Education Online, 7 (2), 421-455.Saçılık, Yıldırım M., Çevik, S. & Özkan, Ç. (2016). Turizm ve Otel İşletmeciliği Bölümü Önlisans Öğrencilerinin "Turizm" Olgusuna İlişkin Metaforik Algıları, Akademik Bakış Dergisi, 53 (2016), 84-103.Sanchez, A., Barreiro, J. M. & V, Maojo. (2000). Design of Virtual Reality Systems for Education: A Cognitive Approach, Education and Information Technologies, 5 (4), 345-362.Seckelmann, A. (2002). Domestic Tourism A Chance for Regional Development in Turkey?, Tourism Management, Volume 23, 85-92.Solmaz, C. (2012). Turizm Politikalarının Oluşturulmasında Turist Rehberlerinin Rolü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.Taş, M., Düz, İ. & Ünlü, E. (2016). Ortaöğretim Öğrencilerinin “Alternatif Turizm” Kavramına İlişkin Algılarının Metaforlar Yardımıyla Analizi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5 (39), 352-360.Tetik, N. (2006). Türkiye’de Profesyonel Turist Rehberliği ve Müşterilerin Turist Rehberlerinden Beklentilerinin Analizi: Kuşadası Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.Tokay, S. (2015). Profesyonel Turist Rehberlerinin Türkiye İmajını Algılamalarındaki Değişim, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.TUREB, Turist Rehberleri Birliği. (2018). Rehber İstatistikleri. http://tureb.org.tr/tr/RehberIstatistik/ adresinden 07.04.2018’de alınmıştır. TÜİK, Türkiye İstatistik Kurumu. (2016). Yurtiçinde İkamet Edenlerden Yurtiçi Seyahat Yapanların Seyahat ve Geceleme Sayısı ile Harcamaları. http://www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=1608 adresinden 01.03.2018’de alınmıştır.TÜROFED, Türkiye Otelciler Federasyonu. (2017). Turizm Raporu 2017. https://issuu.com/yediiletisim/docs/t__rofed_tur__zm_raporu_2017-1 adresinden 04.03.2018’de alınmıştır.TÜRSAB, Türkiye Seyahat Acentaları Birliği. (2017). Incoming Turizm Raporu Aralık 2017. https://www.tursab.org.tr/dosya/16412/aralik-2017_16412_5636555.pdf adresinden 03.03.2018’de alınmıştır.UNWTO, Dünya Turizm Örgütü. (2017). UNWTO Annual Report 2016. http://media.unwto.org/publication/unwto-annual-report-2016 adresinden 04.03.2018 tarihinde alınmıştır.Yağcı, P. & Avcıkurt, C. (2017). Seferihisar Halkının Sakin Şehir Kavramına İlişkin Metaforik Algıları, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (3). Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. Baskı), Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seda Şahin 0000-0001-5977-1561

Ayşe Ebru Tezcan 0000-0002-3612-158X

Muhammed Bekci 0000-0001-8101-7223

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 21 Mayıs 2018
Kabul Tarihi 22 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şahin, S., Tezcan, A. E., & Bekci, M. (2018). Yerli Turistlerin Türkiye, İstanbul, Turizm ve Turist Rehberi ile İlgili Metaforları. Turizm Akademik Dergisi, 5(1), 251-264.
AMA Şahin S, Tezcan AE, Bekci M. Yerli Turistlerin Türkiye, İstanbul, Turizm ve Turist Rehberi ile İlgili Metaforları. Turizm Akademik Dergisi. Haziran 2018;5(1):251-264.
Chicago Şahin, Seda, Ayşe Ebru Tezcan, ve Muhammed Bekci. “Yerli Turistlerin Türkiye, İstanbul, Turizm Ve Turist Rehberi Ile İlgili Metaforları”. Turizm Akademik Dergisi 5, sy. 1 (Haziran 2018): 251-64.
EndNote Şahin S, Tezcan AE, Bekci M (01 Haziran 2018) Yerli Turistlerin Türkiye, İstanbul, Turizm ve Turist Rehberi ile İlgili Metaforları. Turizm Akademik Dergisi 5 1 251–264.
IEEE S. Şahin, A. E. Tezcan, ve M. Bekci, “Yerli Turistlerin Türkiye, İstanbul, Turizm ve Turist Rehberi ile İlgili Metaforları”, Turizm Akademik Dergisi, c. 5, sy. 1, ss. 251–264, 2018.
ISNAD Şahin, Seda vd. “Yerli Turistlerin Türkiye, İstanbul, Turizm Ve Turist Rehberi Ile İlgili Metaforları”. Turizm Akademik Dergisi 5/1 (Haziran 2018), 251-264.
JAMA Şahin S, Tezcan AE, Bekci M. Yerli Turistlerin Türkiye, İstanbul, Turizm ve Turist Rehberi ile İlgili Metaforları. Turizm Akademik Dergisi. 2018;5:251–264.
MLA Şahin, Seda vd. “Yerli Turistlerin Türkiye, İstanbul, Turizm Ve Turist Rehberi Ile İlgili Metaforları”. Turizm Akademik Dergisi, c. 5, sy. 1, 2018, ss. 251-64.
Vancouver Şahin S, Tezcan AE, Bekci M. Yerli Turistlerin Türkiye, İstanbul, Turizm ve Turist Rehberi ile İlgili Metaforları. Turizm Akademik Dergisi. 2018;5(1):251-64.