Bu
çalışmada, beş yıldızlı otel işletmelerinde çalışan işgörenlerin yaptıkları
işlerin özellikleri ve çalıştıkları işletmenin örgütsel yapısına ilişkin
algılarının, yabancılaşma düzeylerine etkisi araştırılmıştır. Bağımlı değişken
olarak yabancılaşma, güçsüzlük, anlamsızlık, kendine yabancılaşma ve toplumsal
yabancılaşma olarak dört boyutta incelenmiştir. Yabancılaşmanın öncülleri
olarak iş özellikleri, çeşitlilik, özerklik, görev kimliği, geribildirim,
işbirliği ve arkadaşlık olarak altı boyutta; örgütsel yapı ise merkezileşme
(kararlara katılım, yetki hiyerarşisi) ve biçimselleşme (işi standartlaşma ve
kural denetimi) olmak üzere iki boyutta ve dört alt boyutta incelenmiştir.
Antalya’daki beş yıldızlı otel işletmelerinde çalışan işgörenlerden elde edilen
523 anket analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre işin özerklik, görev
kimliği, geribildirim, işbirliği ve arkadaşlık özellikleri yabancılaşmayı
azaltmakta, olumlu anlamda etkilemektedir. İşin çeşitlilik özelliğinin ise
yabancılaşmayı olumsuz anlamda etkilediği, arttırdığı belirlenmiştir. Diğer
yandan çalışanların örgütsel yapının merkezileşmesine ilişkin algısı
yabancılaşmayı olumsuz anlamda etkilediği, arttırdığı anlaşılmıştır. Örgütsel
yapının biçimselleşmesinin yabancılaşmayı anlamlı olarak etkilemediği tespit
edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 24 Temmuz 2018 |
Kabul Tarihi | 5 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 1 |