Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of the Interaction Between Professional Competence, Experiential Value and Behavioral Intention: A Research on Local Tourists Taking Tourist Guidance Service

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 2, 581 - 595, 19.12.2022

Öz

In this study, it is aimed to reveal how the perceived professional competence level of tourist guides affects the experiential values of tourists during the tour and their behavioral intentions after the tour. It has also been tried to determine whether an experiential value has a mediating effect between perceived professional competence and behavioral intention. For this purpose, a quantitative research approach was adopted in the research and a questionnaire technique was used to collect primary data. A survey was conducted on the domestic tourists who participated in the package tours accompanied by tourist guides for the South East Anatolian Region and the East Anatolian Region. As a result of the research, it was determined that the perceived professional competence of tourist guides has a positive effect on the experiential values and behavioral intentions of the tourists during the tour. In addition, it has been observed that the experiential value of the tourists as a result of the guidance service they receive within the scope of the package tour has a positive effect on their behavioral intentions. When the mediating effect of experiential value between professional competence and behavioral intention is examined, it has been determined that experiential value has a full mediator effect.

Destekleyen Kurum

Balıkesir Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü

Proje Numarası

2018/031

Kaynakça

  • Akgül, O. (2020). Rehberli Turlarda Algılanan Değer, Akış Deneyimi ve Davranışsal Niyet İlişkisi: Çanakkale Savaşları Gelibolu Tarihi Alanı Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri -SPSS Uygulamalı (Geliştirilmiş 7. baskı), Sakarya Yayıncılık, Sakarya.
  • Ap, J. & Wong, K. K. F. (2001). Case Study on Tour Guiding: Professionalism, Issues and Problems, Tourism Management, 22, 551-563.
  • Atay, L. & Çeti, B. (2018). Temalı Otellerde Konaklayan Turistlerin Deneyimlerinin Belirlenmesi: Botel Örneği, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (1), 555-572.
  • Baş, M. (2018). Algılanan Otel İmajının Davranışsal Niyetler Üzerine Etkisi: Marmaris’teki 5 Yıldızlı Otellerde Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Baştuğ, M. (2018). Deneyimsel Pazarlama ile Hizmet Kalitesi Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma, Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (2), 20-49.
  • Bezirgan, M. (2014). Destinasyon İmajı, Algılanan Değer, Aidiyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesi: Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Bowie, D. & Chang, J. C. (2005). Tourist Satisfaction: A View from a Mixed International Guided Package Tour, Journal of Vacation Marketing, 11 (4), 303-322.
  • Büyükkuru, M. & Aslan, Z. (2016). Turist Rehberlerinin İletişim Becerilerinin Turistlerin Tur Deneyimi Üzerine Etkisi: Nevşehir İlinde Bir Araştırma, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (34), 338-354.
  • Caner, F. (2008). Hava Trafik Kontrolörlerinin Mesleki Yeterlilik Düzeyleri ve Hizmetiçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Chan, A., Hsu, C. H. & Baum, T. (2015). The Impact of Tour Service Performance on Tourist Satisfaction and Behavioral Intentions: A Study of Chinese Tourists in Hong Kong, Journal of Travel & Tourism Marketing, 32, 18-33.
  • Chien, M. C. (2016). An Empirical Study on the Effect of Attractiveness of Ecotourism Destination on Experiential Value and Revisit Intention, Applied Ecology and Environmental Research, 15 (2), 43-53.
  • Choi, S. (2015). Understanding Roles of Experiential Value and Perceived Switching Drivers on Travelers’ Loyalty: An Empirical Study of Third-Party Travel Websites, Unpublished Phd Thesis, Kansas State University, Manhattan, Kansas.
  • Çamlıca, Ç. (2020). Turistlerin Yiyeceklerin Kalitesine İlişkin Algılarının Tatmine ve Tatminin Davranışsal Niyete Etkisi: Nevşehir Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
  • Çapar, G. (2020). Turist Rehberlerinin Yorumlama Performansının Hatırlanır Tur Deneyimi ve Davranışsal Niyetlere Etkisi: Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Çetin, G. & Dinçer, F. İ. (2014). Influence of Customer Experience on Loyalty and Word-of-Mouth in Hospitality Operations, Anatolia-An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 25 (2), 181-194.
  • Deligöz, K. & Ünal, S. (2017). Deneyimsel Pazarlama Uygulamalarının Marka Tercihi Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma (Kahve Dünyası ve Starbucks Örneği), Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 31 (1), 135-156.
  • Fullerton, G. (2003). When Does Commitment Lead to Loyalty?. Journal of Service Research, 5 (4), S. 333-344.
  • Goldsmith, R. E. & Tsiotsou, R. H. (2012). Introduction to Experiential Marketing, R. H. Tsiotsou and R. E Goldsmith (Ed.) İn Strategic Marketing in Tourism Services (pp. 207-214), Emerald Group Publishing Limited, UK.
  • Güleç, E. (2016). Kullanım ve Doyumlar Yaklaşımının Sosyal Medya Kullanım Niyeti ve Turistik Deneyim Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Holbrook, M. B. & Hirschman, E. C. (1982). The Experiential Aspects of Consumption: Consumer Fantasies, Feelings, and Fun, Journal of Consumer Research, 9, 132-140.
  • Holbrook, M. B. (1994). The Nature of Customer Value: An Axiology of Services in the Consumption Experience, R. T. Rust and R. L. Oliver (Ed.). In Service Quality: New Directions in Theory and Practice (pp. 21-71), CAL Sage, Thousand Oaks, CA.
  • Hosany, S. & Witham, M. (2009). Dimensions of Cruisers' Experiences, Satisfaction and Intention to Recommend, Journal of Travel Research, 49 (3), 351-364.
  • Huang, S., Hsu, C. H. & Chan, A. (2010). Tour Guide Performance and Tourist Satisfaction: A Study of the Package Tours in Shanghai, Journal of Hospitality & Tourism Research, 34 (1), 3-33.
  • Huang, S., Weiler, B. & Assaker, G. (2014). Effects of Interpretive Guiding Outcomes on Tourist Satisfaction and Behavioral Intention, Journal of Travel Research, 54 (3), 344-358.
  • Huang, Y. C. (2009). Examining the Antecedents of Behavioral Intentions in a Tourism Context, Unpublished Phd Thesis. Texas A&M University, Recreation, Park and Tourism Sciences, Texas.
  • Hwang, J. & Lee, J. (2019). Relationships among Senior Tourists’ Perceptions of Tour Guides’ Professional Competencies, Rapport, Satisfaction with the Guide Service, Tour Satisfaction and Word of Mouth, Journal of Travel Research, 58 (8), 1331-1346.
  • İşler, D. B. & Güzel, F. Ö. (2014). Tur Yönetiminde Profesyonel Turist Rehberlerinin Deneyimsel Rolü: Alman Turistlerin Kültür Turu Satın Alma Davranışına Yönelik Bir Değerlendirme, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19 (1), 125-138.
  • Jin, N. P., Line, N. D. & Goh, B. (2013). Experiential Value, Relationship Quality, and Customer Loyalty in Full-Service Restaurants: The Moderating Role of Gender, Journal of Hospitality Marketing & Management, 22 (7), 679-700.
  • Kara, S. (2019). Profesyonel Turist Rehberlerinin Davranış ve Mesleki Yeterliliklerinin Tur Kalitesine Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Kim, M. S. & Stepchenkova, S. (2018). Examining the Impact of Experiential Value on Emotions, Self-Connective Attachment and Brand Loyalty in Korean Family Restaurants, Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 19 (3), 298-321.
  • Konencnik, M. & Gartner, W. (2007). Customer-Based Brand Equity for a Destination. Annals of Tourism Research, 34 (2), 400-421.
  • Konuk, G. (2014). Deneyimsel Pazarlama, G. Yüksek (Editör), Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Kozak, N., Özel, Ç. H. & Yüncü, D. K. (2014). Hizmet Pazarlaması (2. Baskı), Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Köroğlu, Ö. & Merter, B. (2012). Seyahat Acentelerinin Turist Rehberlerini Seçme ve İşe Alma Sürecindeki Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20 (9), 213-238.
  • Lin, Y. C., Lin, M. L. & Chen, Y. C. (2017). How Tour Guides’ Professional Competencies Influence on Service Quality of Tour Guiding and Tourist Satisfaction: An Exploratory Research, International Journal of Human Resource Studies, 7 (1), 1-19.
  • Mathwick, C., Malhotra, N. & Rigdon, E. (2001). Experiential Value: Conceptualization, Measurement and Application in the Catalog and Internet Shopping Environment, Journal of Retailing, 77 (1), 39-56.
  • Müküs, C. (2009). Doğu Anadolu Bölgesi’nde Çalışan Turist Rehberlerinin Yeterliliği ve Turist Memnuniyetinin Analizi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van.
  • Oh, H., Fiore, A. M. & Jeoung, M. (2007). Measuring Experience Economy Concepts: Tourism Applications, Journal of Travel Research, 46, 119-132.
  • Okazaki, S. (2008). Exploring Experiential Value in Online Mobile Gaming Adoption, Cyberpsychology & Behavior, 11 (5), 619-622.
  • Olcay, A., Bozgeyik, Y., Akköz, H. & Sürme, M. (2015). Profesyonel Turist Rehberlerinin Performanslarının Yerli Turistler Tarafından Değerlendirilmesi, İşletme Araştırmaları Dergisi, 7 (2), 349-374.
  • Oral, S. & Yetim, A. Ç. (2014). Deneyimsel Değer, Tüketici Tatmini ve Tüketici Sadakati Arasındaki İlişkinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (3), 469-497.
  • Özdemir, M. A. (2020). Kültür Turizminde Aktivite Seçimi, Destinasyon İmajı ve Kişiliğinin Davranışsal Niyet Üzerindeki Etkisi: İstanbul’a Gelen Yabancı Turistler Üzerinde Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Park, H., Lim, H. & Kim, Y. K. (2013). Experiential Value: Application to Innovative Consumer Technology Products, Journal of Customer Behaviour, 12 (1), 7-24.
  • Park, S. R. (2012). The Role of Interactivity in Internet Business on Customer Experiential Values and Behavioral Intentions, Unpublished Phd Thesis, Nebraska: University of Nebraska, Lincoln.
  • Profesyonel Turist Rehberi Ulusal Meslek Standardı (2010). Profesyonel Turist Rehberi Mesleğinin Ulusal Standardı Belirlendi. Erişim adresi: https://www.myk.gov.tr/index. php/tr/haberler/34-meslek-standartlar-dairesi-bakanl/596-profesyonel-turist-rehberi-mesleinin-ulusal-standard-belirlendi. (Erişim tarihi: 20.05.2021).
  • Reisinger, Y. & Waryszak, R. (1994). Japanese Tourists’ Perceptions of Their Tour Guides: Australian Experience, Journal of Vacation Marketing, 1 (1), 28-40.
  • Salazar, N. B. (2008). Envisioning Eden: A Glocal Ethnogrphy of Tour Guiding. Unpublished Phd Thesis, University of Pennsylvania Department of Anthropology, USA.
  • Song, H. J., Lee, C. K., Park, J. A., Hwang, Y. H. & Reisinger, Y. (2015). The Influence of Tourist Experience on Perceived Value and Satisfaction with Temple Stays: The Experience Economy Theory, Journal of Travel & Tourism Marketing, 32 (4), 401-415.
  • Syakier, W. A. &Hanafiah, M. H. (2021). Tour Guide Performances, Tourist Satisfaction and Behavioural Intentions: A Study on Tours in Kuala Lumpur City Centre, Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 1-18.
  • Şimşek, K. & Demirbağ, O. (2017). Modeling Service Quality, Customer Satisfaction and Behavioral Intentions in Airline Industry: A SEM Approach, The Journal of International Scientific Researches, 2 (6), 11-29.
  • Tan, W. K. (2017). Repeat Visitation: A Study from the Perspective of Leisure Constraint, Tourist Experience, Destination Images, and Experiential Familiarity, Journal of Destination Marketing & Management, 6 (3), 233-242.
  • Taşkıran, Ö. & Kızılırmak, İ. (2019). Deneyimsel Pazarlama Kapsamında Sanal Turların Müze Ziyaretlerine Etkisi: Panorama 1453 Örneği, Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (1), 1-19.
  • Tetik, N. (2012). Turist Rehberlerinin Ekoturizm Alanındaki Yeterlilikleri: Doğu Karadeniz Örneği, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü., Balıkesir.
  • Turan, İ. (2013). Din Görevlilerinin Mesleki Yeterlilikleri, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 13 (1), 47-73.
  • Türkiye İstatistik Kurumu, (2021). Hanehalkı Yurtiçi Turizm Araştırması. Erişim adresi: https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=Egitim,-Kultur,-Spor-ve-Turizm-105 (Erişim tarihi: 15.06.2021).
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2013). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi (Gözden Geçirilmiş ve Geliştirilmiş 4. Baskı), Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Usullu, Ö. (2019). Turist Rehberlerine Yönelik Algılanan Hizmet Kalitesinin Davranışsal Niyetlere Etkisi: Çanakkale Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Ünal, C. (2015). Profesyonel Turist Rehberlerinin Mesleki Yeterliliklerinin Turistlerin Destinasyon İmaj Algısı ve Genel Memnuniyeti Üzerine Etkisi (Alman Turistlere Yönelik Antalya Şehir Turunda Bir Uygulama), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Varshneya, G. & Das, G. (2017). Experiential Value: Multi-Item Scale Development and Validation, Journal of Retailing and Consumer Services, 34, 48-57.
  • Wang, K. C., Hsieh, A. T. & Huan, T. C. (2000). Critical Service Features in Group Package Tour: An Exploratory Research, Tourism Management, 21 (2), 177-189.
  • Yetim, A. Ç. (2015). Kongre Etkinliklerinin Deneyimsel Değeri Üzerine Bir Araştırma, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 12 (2), 57-72.
  • Yuan, Y. H. E. & Wu, C. K. (2008). Relationships Among Experiential Marketing, Experiential Value, and Customer Satisfaction, Journal of Hospitality & Tourism Research, 32 (3), 387-410.,
  • Zeithaml, V. A., Berry, L. L. & Parasuraman, A. (1996). The Behavioral Consequences of Service Quality, Journal of Marketing, 60, 31-46.
  • Zhang, H. Q. & Chow, I. (2004). Application of Importance-Performance Model in Tour Guides’ Performance: Evidence from Mainland Chinese Outbound Visitors in Hong Kong, Tourism Management, 25, 81-91.
Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 2, 581 - 595, 19.12.2022

Öz

Proje Numarası

2018/031

Kaynakça

  • Akgül, O. (2020). Rehberli Turlarda Algılanan Değer, Akış Deneyimi ve Davranışsal Niyet İlişkisi: Çanakkale Savaşları Gelibolu Tarihi Alanı Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri -SPSS Uygulamalı (Geliştirilmiş 7. baskı), Sakarya Yayıncılık, Sakarya.
  • Ap, J. & Wong, K. K. F. (2001). Case Study on Tour Guiding: Professionalism, Issues and Problems, Tourism Management, 22, 551-563.
  • Atay, L. & Çeti, B. (2018). Temalı Otellerde Konaklayan Turistlerin Deneyimlerinin Belirlenmesi: Botel Örneği, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (1), 555-572.
  • Baş, M. (2018). Algılanan Otel İmajının Davranışsal Niyetler Üzerine Etkisi: Marmaris’teki 5 Yıldızlı Otellerde Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Baştuğ, M. (2018). Deneyimsel Pazarlama ile Hizmet Kalitesi Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma, Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (2), 20-49.
  • Bezirgan, M. (2014). Destinasyon İmajı, Algılanan Değer, Aidiyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesi: Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Bowie, D. & Chang, J. C. (2005). Tourist Satisfaction: A View from a Mixed International Guided Package Tour, Journal of Vacation Marketing, 11 (4), 303-322.
  • Büyükkuru, M. & Aslan, Z. (2016). Turist Rehberlerinin İletişim Becerilerinin Turistlerin Tur Deneyimi Üzerine Etkisi: Nevşehir İlinde Bir Araştırma, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (34), 338-354.
  • Caner, F. (2008). Hava Trafik Kontrolörlerinin Mesleki Yeterlilik Düzeyleri ve Hizmetiçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Chan, A., Hsu, C. H. & Baum, T. (2015). The Impact of Tour Service Performance on Tourist Satisfaction and Behavioral Intentions: A Study of Chinese Tourists in Hong Kong, Journal of Travel & Tourism Marketing, 32, 18-33.
  • Chien, M. C. (2016). An Empirical Study on the Effect of Attractiveness of Ecotourism Destination on Experiential Value and Revisit Intention, Applied Ecology and Environmental Research, 15 (2), 43-53.
  • Choi, S. (2015). Understanding Roles of Experiential Value and Perceived Switching Drivers on Travelers’ Loyalty: An Empirical Study of Third-Party Travel Websites, Unpublished Phd Thesis, Kansas State University, Manhattan, Kansas.
  • Çamlıca, Ç. (2020). Turistlerin Yiyeceklerin Kalitesine İlişkin Algılarının Tatmine ve Tatminin Davranışsal Niyete Etkisi: Nevşehir Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
  • Çapar, G. (2020). Turist Rehberlerinin Yorumlama Performansının Hatırlanır Tur Deneyimi ve Davranışsal Niyetlere Etkisi: Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Çetin, G. & Dinçer, F. İ. (2014). Influence of Customer Experience on Loyalty and Word-of-Mouth in Hospitality Operations, Anatolia-An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 25 (2), 181-194.
  • Deligöz, K. & Ünal, S. (2017). Deneyimsel Pazarlama Uygulamalarının Marka Tercihi Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma (Kahve Dünyası ve Starbucks Örneği), Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 31 (1), 135-156.
  • Fullerton, G. (2003). When Does Commitment Lead to Loyalty?. Journal of Service Research, 5 (4), S. 333-344.
  • Goldsmith, R. E. & Tsiotsou, R. H. (2012). Introduction to Experiential Marketing, R. H. Tsiotsou and R. E Goldsmith (Ed.) İn Strategic Marketing in Tourism Services (pp. 207-214), Emerald Group Publishing Limited, UK.
  • Güleç, E. (2016). Kullanım ve Doyumlar Yaklaşımının Sosyal Medya Kullanım Niyeti ve Turistik Deneyim Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Holbrook, M. B. & Hirschman, E. C. (1982). The Experiential Aspects of Consumption: Consumer Fantasies, Feelings, and Fun, Journal of Consumer Research, 9, 132-140.
  • Holbrook, M. B. (1994). The Nature of Customer Value: An Axiology of Services in the Consumption Experience, R. T. Rust and R. L. Oliver (Ed.). In Service Quality: New Directions in Theory and Practice (pp. 21-71), CAL Sage, Thousand Oaks, CA.
  • Hosany, S. & Witham, M. (2009). Dimensions of Cruisers' Experiences, Satisfaction and Intention to Recommend, Journal of Travel Research, 49 (3), 351-364.
  • Huang, S., Hsu, C. H. & Chan, A. (2010). Tour Guide Performance and Tourist Satisfaction: A Study of the Package Tours in Shanghai, Journal of Hospitality & Tourism Research, 34 (1), 3-33.
  • Huang, S., Weiler, B. & Assaker, G. (2014). Effects of Interpretive Guiding Outcomes on Tourist Satisfaction and Behavioral Intention, Journal of Travel Research, 54 (3), 344-358.
  • Huang, Y. C. (2009). Examining the Antecedents of Behavioral Intentions in a Tourism Context, Unpublished Phd Thesis. Texas A&M University, Recreation, Park and Tourism Sciences, Texas.
  • Hwang, J. & Lee, J. (2019). Relationships among Senior Tourists’ Perceptions of Tour Guides’ Professional Competencies, Rapport, Satisfaction with the Guide Service, Tour Satisfaction and Word of Mouth, Journal of Travel Research, 58 (8), 1331-1346.
  • İşler, D. B. & Güzel, F. Ö. (2014). Tur Yönetiminde Profesyonel Turist Rehberlerinin Deneyimsel Rolü: Alman Turistlerin Kültür Turu Satın Alma Davranışına Yönelik Bir Değerlendirme, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19 (1), 125-138.
  • Jin, N. P., Line, N. D. & Goh, B. (2013). Experiential Value, Relationship Quality, and Customer Loyalty in Full-Service Restaurants: The Moderating Role of Gender, Journal of Hospitality Marketing & Management, 22 (7), 679-700.
  • Kara, S. (2019). Profesyonel Turist Rehberlerinin Davranış ve Mesleki Yeterliliklerinin Tur Kalitesine Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Kim, M. S. & Stepchenkova, S. (2018). Examining the Impact of Experiential Value on Emotions, Self-Connective Attachment and Brand Loyalty in Korean Family Restaurants, Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 19 (3), 298-321.
  • Konencnik, M. & Gartner, W. (2007). Customer-Based Brand Equity for a Destination. Annals of Tourism Research, 34 (2), 400-421.
  • Konuk, G. (2014). Deneyimsel Pazarlama, G. Yüksek (Editör), Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Kozak, N., Özel, Ç. H. & Yüncü, D. K. (2014). Hizmet Pazarlaması (2. Baskı), Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Köroğlu, Ö. & Merter, B. (2012). Seyahat Acentelerinin Turist Rehberlerini Seçme ve İşe Alma Sürecindeki Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20 (9), 213-238.
  • Lin, Y. C., Lin, M. L. & Chen, Y. C. (2017). How Tour Guides’ Professional Competencies Influence on Service Quality of Tour Guiding and Tourist Satisfaction: An Exploratory Research, International Journal of Human Resource Studies, 7 (1), 1-19.
  • Mathwick, C., Malhotra, N. & Rigdon, E. (2001). Experiential Value: Conceptualization, Measurement and Application in the Catalog and Internet Shopping Environment, Journal of Retailing, 77 (1), 39-56.
  • Müküs, C. (2009). Doğu Anadolu Bölgesi’nde Çalışan Turist Rehberlerinin Yeterliliği ve Turist Memnuniyetinin Analizi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van.
  • Oh, H., Fiore, A. M. & Jeoung, M. (2007). Measuring Experience Economy Concepts: Tourism Applications, Journal of Travel Research, 46, 119-132.
  • Okazaki, S. (2008). Exploring Experiential Value in Online Mobile Gaming Adoption, Cyberpsychology & Behavior, 11 (5), 619-622.
  • Olcay, A., Bozgeyik, Y., Akköz, H. & Sürme, M. (2015). Profesyonel Turist Rehberlerinin Performanslarının Yerli Turistler Tarafından Değerlendirilmesi, İşletme Araştırmaları Dergisi, 7 (2), 349-374.
  • Oral, S. & Yetim, A. Ç. (2014). Deneyimsel Değer, Tüketici Tatmini ve Tüketici Sadakati Arasındaki İlişkinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (3), 469-497.
  • Özdemir, M. A. (2020). Kültür Turizminde Aktivite Seçimi, Destinasyon İmajı ve Kişiliğinin Davranışsal Niyet Üzerindeki Etkisi: İstanbul’a Gelen Yabancı Turistler Üzerinde Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Park, H., Lim, H. & Kim, Y. K. (2013). Experiential Value: Application to Innovative Consumer Technology Products, Journal of Customer Behaviour, 12 (1), 7-24.
  • Park, S. R. (2012). The Role of Interactivity in Internet Business on Customer Experiential Values and Behavioral Intentions, Unpublished Phd Thesis, Nebraska: University of Nebraska, Lincoln.
  • Profesyonel Turist Rehberi Ulusal Meslek Standardı (2010). Profesyonel Turist Rehberi Mesleğinin Ulusal Standardı Belirlendi. Erişim adresi: https://www.myk.gov.tr/index. php/tr/haberler/34-meslek-standartlar-dairesi-bakanl/596-profesyonel-turist-rehberi-mesleinin-ulusal-standard-belirlendi. (Erişim tarihi: 20.05.2021).
  • Reisinger, Y. & Waryszak, R. (1994). Japanese Tourists’ Perceptions of Their Tour Guides: Australian Experience, Journal of Vacation Marketing, 1 (1), 28-40.
  • Salazar, N. B. (2008). Envisioning Eden: A Glocal Ethnogrphy of Tour Guiding. Unpublished Phd Thesis, University of Pennsylvania Department of Anthropology, USA.
  • Song, H. J., Lee, C. K., Park, J. A., Hwang, Y. H. & Reisinger, Y. (2015). The Influence of Tourist Experience on Perceived Value and Satisfaction with Temple Stays: The Experience Economy Theory, Journal of Travel & Tourism Marketing, 32 (4), 401-415.
  • Syakier, W. A. &Hanafiah, M. H. (2021). Tour Guide Performances, Tourist Satisfaction and Behavioural Intentions: A Study on Tours in Kuala Lumpur City Centre, Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 1-18.
  • Şimşek, K. & Demirbağ, O. (2017). Modeling Service Quality, Customer Satisfaction and Behavioral Intentions in Airline Industry: A SEM Approach, The Journal of International Scientific Researches, 2 (6), 11-29.
  • Tan, W. K. (2017). Repeat Visitation: A Study from the Perspective of Leisure Constraint, Tourist Experience, Destination Images, and Experiential Familiarity, Journal of Destination Marketing & Management, 6 (3), 233-242.
  • Taşkıran, Ö. & Kızılırmak, İ. (2019). Deneyimsel Pazarlama Kapsamında Sanal Turların Müze Ziyaretlerine Etkisi: Panorama 1453 Örneği, Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (1), 1-19.
  • Tetik, N. (2012). Turist Rehberlerinin Ekoturizm Alanındaki Yeterlilikleri: Doğu Karadeniz Örneği, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü., Balıkesir.
  • Turan, İ. (2013). Din Görevlilerinin Mesleki Yeterlilikleri, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 13 (1), 47-73.
  • Türkiye İstatistik Kurumu, (2021). Hanehalkı Yurtiçi Turizm Araştırması. Erişim adresi: https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=Egitim,-Kultur,-Spor-ve-Turizm-105 (Erişim tarihi: 15.06.2021).
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2013). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi (Gözden Geçirilmiş ve Geliştirilmiş 4. Baskı), Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Usullu, Ö. (2019). Turist Rehberlerine Yönelik Algılanan Hizmet Kalitesinin Davranışsal Niyetlere Etkisi: Çanakkale Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Ünal, C. (2015). Profesyonel Turist Rehberlerinin Mesleki Yeterliliklerinin Turistlerin Destinasyon İmaj Algısı ve Genel Memnuniyeti Üzerine Etkisi (Alman Turistlere Yönelik Antalya Şehir Turunda Bir Uygulama), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Varshneya, G. & Das, G. (2017). Experiential Value: Multi-Item Scale Development and Validation, Journal of Retailing and Consumer Services, 34, 48-57.
  • Wang, K. C., Hsieh, A. T. & Huan, T. C. (2000). Critical Service Features in Group Package Tour: An Exploratory Research, Tourism Management, 21 (2), 177-189.
  • Yetim, A. Ç. (2015). Kongre Etkinliklerinin Deneyimsel Değeri Üzerine Bir Araştırma, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 12 (2), 57-72.
  • Yuan, Y. H. E. & Wu, C. K. (2008). Relationships Among Experiential Marketing, Experiential Value, and Customer Satisfaction, Journal of Hospitality & Tourism Research, 32 (3), 387-410.,
  • Zeithaml, V. A., Berry, L. L. & Parasuraman, A. (1996). The Behavioral Consequences of Service Quality, Journal of Marketing, 60, 31-46.
  • Zhang, H. Q. & Chow, I. (2004). Application of Importance-Performance Model in Tour Guides’ Performance: Evidence from Mainland Chinese Outbound Visitors in Hong Kong, Tourism Management, 25, 81-91.
Toplam 65 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arzu Balıkoğlu 0000-0001-6284-4661

Nuray Tetik Dinç 0000-0002-1366-3714

Proje Numarası 2018/031
Yayımlanma Tarihi 19 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 31 Ağustos 2022
Kabul Tarihi 1 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Balıkoğlu, A., & Tetik Dinç, N. (2022). Examination of the Interaction Between Professional Competence, Experiential Value and Behavioral Intention: A Research on Local Tourists Taking Tourist Guidance Service. Turizm Akademik Dergisi, 9(2), 581-595.
AMA Balıkoğlu A, Tetik Dinç N. Examination of the Interaction Between Professional Competence, Experiential Value and Behavioral Intention: A Research on Local Tourists Taking Tourist Guidance Service. Turizm Akademik Dergisi. Aralık 2022;9(2):581-595.
Chicago Balıkoğlu, Arzu, ve Nuray Tetik Dinç. “Examination of the Interaction Between Professional Competence, Experiential Value and Behavioral Intention: A Research on Local Tourists Taking Tourist Guidance Service”. Turizm Akademik Dergisi 9, sy. 2 (Aralık 2022): 581-95.
EndNote Balıkoğlu A, Tetik Dinç N (01 Aralık 2022) Examination of the Interaction Between Professional Competence, Experiential Value and Behavioral Intention: A Research on Local Tourists Taking Tourist Guidance Service. Turizm Akademik Dergisi 9 2 581–595.
IEEE A. Balıkoğlu ve N. Tetik Dinç, “Examination of the Interaction Between Professional Competence, Experiential Value and Behavioral Intention: A Research on Local Tourists Taking Tourist Guidance Service”, Turizm Akademik Dergisi, c. 9, sy. 2, ss. 581–595, 2022.
ISNAD Balıkoğlu, Arzu - Tetik Dinç, Nuray. “Examination of the Interaction Between Professional Competence, Experiential Value and Behavioral Intention: A Research on Local Tourists Taking Tourist Guidance Service”. Turizm Akademik Dergisi 9/2 (Aralık 2022), 581-595.
JAMA Balıkoğlu A, Tetik Dinç N. Examination of the Interaction Between Professional Competence, Experiential Value and Behavioral Intention: A Research on Local Tourists Taking Tourist Guidance Service. Turizm Akademik Dergisi. 2022;9:581–595.
MLA Balıkoğlu, Arzu ve Nuray Tetik Dinç. “Examination of the Interaction Between Professional Competence, Experiential Value and Behavioral Intention: A Research on Local Tourists Taking Tourist Guidance Service”. Turizm Akademik Dergisi, c. 9, sy. 2, 2022, ss. 581-95.
Vancouver Balıkoğlu A, Tetik Dinç N. Examination of the Interaction Between Professional Competence, Experiential Value and Behavioral Intention: A Research on Local Tourists Taking Tourist Guidance Service. Turizm Akademik Dergisi. 2022;9(2):581-95.