Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eskişehir’de Hamburgercilik: Pino ve Buck’s Burger?

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 77 - 84, 30.06.2021

Öz

Dışarıda yemek yeme kavramı ve hızlı hazır yemek (fast food) sektörü Türkiye’de 1980’li yıllardan itibaren gelişmiştir. Hızlı hazır yemek sektöründe faaliyet gösteren Mcdonald’s ve Burger King gibi yabancı menşeli zincir restoranların Türkiye’de faaliyete başlaması ile hamburger tanınmış ve popülerliği artmıştır. Sonraki yıllarda Türkiye’de zincir hamburger firmaları kurulmaya başlamıştır. Son yıllarda butik hamburgercilik kavramı ortaya çıkmış ve hamburger işletmeleri zincir ve butik işletmeler olarak gelişim göstermeye devam etmiştir. Bu çalışmada zincir hamburger işletmeleri ile butik hamburger işletmeleri arasındaki etkileşimin yorumlanması ve müşterilerin bu işletmelere bakış açılarının araştırılması amaçlanmaktadır. Bu bağlamda Eskişehir’deki ilk ve tek yerel zincir hamburger işletmesi olan Pino ve butik hamburger işletmesi olan Buck’s Burger ele alınmıştır. Çalışmanın amacına uygun olarak derinlemesine bilgi elde etmek amacı ile nitel araştırma tekniklerinden görüşme tekniği kullanılmıştır. İki hamburger işletmecisi ve altı tüketici olmak üzere toplam sekiz katılımcı ile derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Eskişehir’deki hamburger işletmelerinin birbirlerinden etkilenme durumu zincir ve butik işletme bakış açısıyla incelenmiş ayrıca müşteri yorumları da eklenmiştir. Araştırma sonucunda işletmelerin faaliyetlerini birbirlerinden bağımsız ve asgari etkileşimle sürdürdükleri anlaşılmıştır. Buck’s Burger’e göre Eskişehir’de daha uzun süredir faaliyet gösteren Pino’nun bilinirliği de daha yüksektir. Bucks Burger butik bir hamburger işletmesi olarak Pino’ya benzer şekilde sürdürülebilir bir işletme olarak faaliyetine devam etmek için çalışmalarını sürdürmektedir. İki işletmeyi de tercih eden dikkate değer tüketici grubunun varlığından söz edilebilmektedir.

Kaynakça

  • Akarçay, E., & Suğur, N. (2015). Dışarıda Yemek: Eskişehir’de Yeni Orta Sınıfın Fast-Food Yeme-İçme Örüntüleri, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 18(1), 1-29.
  • Akbay, C., Tiryaki, G. Y., & Gül, A. (2007). Consumer Characteristics Influencing Fast Food Consumption in Turkey, Food Control, 18(8), 904-913.
  • Akıncı, Z., Kayalar, M., & Demirel, O. N. (2012). Konaklama İşletmelerinde Kriz Yönetimi: Yöneticilerin Kriz Yönetimi Yaklaşımına Yönelik Bir Uygulama, Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar Dergisi, 49(572), 79-100.
  • Bahşi, N., & Budak, D. B. (2014). Tüketicilerin Gıda Ürünlerini Satınalma Davranışı Üzerine Pazarlama İletişimi Araçlarının Etkisi, Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 1(Özel Sayı-1), 1349-1359.
  • Bayuk, M. N., & Küçük, F. (2007). Müşteri Tatmini ve Müşteri Sadakati İlişkisi, Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 12(1), 285-292.
  • Bekar, A., & Sürücü, Ç. (2015). Yiyecek İçecek İşletmesi Tasarımının Tüketici Tercihleri Üzerindeki Etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(1), 349-376.
  • Çakıcı, C., Çalhan, H., & Karamustafa, K. (2016). Yiyecek İçecek İşletmelerinde İnovasyon ve Sürdürülebilir Rekabet Üstünlüğü İlişkisi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 11-39.
  • Daniels, M., & Wosicki, C. (2020). Wedding Planning and Management: Consultancy For Diverse Clients, Routledge, New York.
  • Demirdöğen, S., & Sarı, S. S. (2016). Erzincan Tulum Peyniri İşletmelerinde Tutundurma Faaliyetleri ve Bir Alan Araştırması, Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 171- 184.
  • Divya, A., Uduman, P. S., & Fathima, D. (2014). Controlling of Heart Disease by Detecting the Threshold Value of Fast Food Eaters, International Journal of Computing Algorithm, 3(3), 188-191.
  • Doğantan, E., Geyik, S., & Emir, O. (2013). Pino Hamburger, İçinde, N. Kozak (Ed.), Dünden Bugüne Eskişehir’deki 14 İşletmenin Öyküsü, ss. 211-223, Tepebaşı Belediyesi, Eskişehir.
  • Görgülü, M. (2011). Yiyecek İçecek Sektöründe Fast Food Uygulamaları ve Franchising Sisteminin Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İzmir.
  • Gül, K., & Gül, M. (2016). Fast Food Restoranlarda Marka Değeri: Balıkesir’deki Yerli ve Yabancı Menşeli Markalara Yönelik Kıyaslama, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 27(2), 258- 272.
  • Güler, S. (2007). Türk Mutfağının Değişim Nedenleri Üzerine Genel Bir Değerlendirme, 1. Ulusal Gastronomi Sempozyumu ve Sanatsal Etkinlikler, 4-5 Mayıs, ss. 18-28, Antalya.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Khan, Z. (2018). What makes a good restaurant? A consultancy service using online consumer reviews. Laurea University of Applies Sciences, Helsinki.
  • Kıngır, S., Karakaş, A., Şengün, H. İ., & Çenberlitaş, İ. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Fast-Food Tercih Etme Sebeplerinin Belirlenmesi: Dicle Üniversitesi Örneği, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 12(3), 102-119.
  • Met, Ö. L., & Sarıoğlan, M. (2010). Otel İşletmeleri Yiyecek-İçecek Ünitelerinde İşgören Devri Üzerine Görgül Bir Araştırma, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(5), 200-213.
  • Öncü, M. A., Çatı, K., & Özbay, G. (2007). Hızlı Yiyecek İşletmelerinin Tercihinde Etkili Olan Faktörler, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 317-336.
  • Öztürk, M., & Sancak, S. (2007). Hizmet İçi Eğitim Uygulamalarının Çalışma Hayatına Etkileri, Journal of Yaşar University, 2(7), 761- 794.
  • Saxena, J. (2016). The Book of Lost Recipes-The Best Signature Dishes From Historic Restaurants Rediscovered, Page Street Publishing Co., Salem.
  • Shore, E. (2008). Dışarıda Yemek, İçinde, P. Freedman (Ed.), Yemek, Damak Tadının Tarihi (Çev.: Nurettin Elhüseyni), ss. 301-331, Oğlak Yayıncılık, İstanbul.
  • Smith, A. F. (2008). Hamburger: A Global History, Reaktion Books, Londra.
  • Sürücüoğlu, M. S., & Çakıroğlu, F. P. (2000). Ankara Üniversitesi Öğrencilerinin Hızlı Hazır Yiyecek Tercihleri Üzerinde Bir Araştırma, Tarım Bilimler Dergisi, 6(3), 116-121.
  • Tanyeri, M., & Fırat, A. (2005). Rekabet Değişkeni Olarak Dış Kaynak Kullanımı (Outsourcing), Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(3), 268-279.
  • McDonald’s, (Aralık 2020). Tarihçemiz, https://www.mcdonalds. com.tr/tarihcemiz, Erişim Tarihi: 23.12.2020
  • Tekin, H. H., & Tekin, H. (2006). Nitel Araştırma Yönteminin Bir Veri Toplama Tekniği Olarak Derinlemesine Görüşme, İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3(13), 101-116.
  • Tucker, S. (2009). New Orleans Cuisine- Fourteen Signature Dishes and Their Histories, University Press of Mississippi, Mississippi.
  • Uzun, Ö., & Yelkikalan, N. (1997). İşletmelerde Benchmarking’in Önemi ve Benchmarking Uygulaması Yapan İşletmelerden Örnekler, Anadolu Üniversitesi İkstisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(1-2), 311-328.
  • Üçer, N. (2012). Hamburgers and Hand-Holding: McDonald’s In Turkey, Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Yazıcıoğlu, İ., Işın, A., & Koç, B. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Fast Food Ürünleri Tercih Etme Nedenleri, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 1(1), 36-41.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.

Hamburgercism in Eskişehir: Pino and Buck’s Burger?

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 77 - 84, 30.06.2021

Öz

The concept of eating out and the fast food sector have developed in Turkey since the 1980s. With the establishment of foreign-origin chain restaurants such as McDonald’s and Burger King operating in the fast food sector in Turkey, the hamburger became known and its popularity increased. In the following years, chain hamburger companies started to be established in Turkey. In recent years, the concept of boutique hamburger business has emerged and hamburger businesses have continued to develop as chain and boutique businesses. In this study, it is aimed to interpret the interaction between chain hamburger businesses and boutique hamburger businesses and to investigate the perspectives of customers on these businesses. In this context, Pino, the first and only local chain hamburger business in Eskişehir, and Buck’s Burger, a boutique hamburger business, are discussed. Interview technique, one of the qualitative research techniques, was used in order to obtain in-depth information in accordance with the purpose of the study. In-depth interviews were conducted with a total of eight participants, two hamburger business manager and six consumers. The influence of hamburger businesses in Eskişehir from each other has been examined from the perspective of chain and boutique businesses, and customer comments have also been added. As a result of the research, it has been understood that the enterprises continue their activities independently from each other and with minimum interaction. According to Buck’s Burger, Pino, which has been operating in Eskişehir for a longer time, is also more well-known. Bucks Burger continues to work as a boutique hamburger business to continue its activities as a sustainable business similar to Pino. It can be mentioned that there is a remarkable consumer group that prefers both businesses.Hamburgercism in Eskişehir: Pino and Buck’s Burger?

Kaynakça

  • Akarçay, E., & Suğur, N. (2015). Dışarıda Yemek: Eskişehir’de Yeni Orta Sınıfın Fast-Food Yeme-İçme Örüntüleri, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 18(1), 1-29.
  • Akbay, C., Tiryaki, G. Y., & Gül, A. (2007). Consumer Characteristics Influencing Fast Food Consumption in Turkey, Food Control, 18(8), 904-913.
  • Akıncı, Z., Kayalar, M., & Demirel, O. N. (2012). Konaklama İşletmelerinde Kriz Yönetimi: Yöneticilerin Kriz Yönetimi Yaklaşımına Yönelik Bir Uygulama, Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar Dergisi, 49(572), 79-100.
  • Bahşi, N., & Budak, D. B. (2014). Tüketicilerin Gıda Ürünlerini Satınalma Davranışı Üzerine Pazarlama İletişimi Araçlarının Etkisi, Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 1(Özel Sayı-1), 1349-1359.
  • Bayuk, M. N., & Küçük, F. (2007). Müşteri Tatmini ve Müşteri Sadakati İlişkisi, Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 12(1), 285-292.
  • Bekar, A., & Sürücü, Ç. (2015). Yiyecek İçecek İşletmesi Tasarımının Tüketici Tercihleri Üzerindeki Etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(1), 349-376.
  • Çakıcı, C., Çalhan, H., & Karamustafa, K. (2016). Yiyecek İçecek İşletmelerinde İnovasyon ve Sürdürülebilir Rekabet Üstünlüğü İlişkisi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 11-39.
  • Daniels, M., & Wosicki, C. (2020). Wedding Planning and Management: Consultancy For Diverse Clients, Routledge, New York.
  • Demirdöğen, S., & Sarı, S. S. (2016). Erzincan Tulum Peyniri İşletmelerinde Tutundurma Faaliyetleri ve Bir Alan Araştırması, Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 171- 184.
  • Divya, A., Uduman, P. S., & Fathima, D. (2014). Controlling of Heart Disease by Detecting the Threshold Value of Fast Food Eaters, International Journal of Computing Algorithm, 3(3), 188-191.
  • Doğantan, E., Geyik, S., & Emir, O. (2013). Pino Hamburger, İçinde, N. Kozak (Ed.), Dünden Bugüne Eskişehir’deki 14 İşletmenin Öyküsü, ss. 211-223, Tepebaşı Belediyesi, Eskişehir.
  • Görgülü, M. (2011). Yiyecek İçecek Sektöründe Fast Food Uygulamaları ve Franchising Sisteminin Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İzmir.
  • Gül, K., & Gül, M. (2016). Fast Food Restoranlarda Marka Değeri: Balıkesir’deki Yerli ve Yabancı Menşeli Markalara Yönelik Kıyaslama, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 27(2), 258- 272.
  • Güler, S. (2007). Türk Mutfağının Değişim Nedenleri Üzerine Genel Bir Değerlendirme, 1. Ulusal Gastronomi Sempozyumu ve Sanatsal Etkinlikler, 4-5 Mayıs, ss. 18-28, Antalya.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Khan, Z. (2018). What makes a good restaurant? A consultancy service using online consumer reviews. Laurea University of Applies Sciences, Helsinki.
  • Kıngır, S., Karakaş, A., Şengün, H. İ., & Çenberlitaş, İ. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Fast-Food Tercih Etme Sebeplerinin Belirlenmesi: Dicle Üniversitesi Örneği, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 12(3), 102-119.
  • Met, Ö. L., & Sarıoğlan, M. (2010). Otel İşletmeleri Yiyecek-İçecek Ünitelerinde İşgören Devri Üzerine Görgül Bir Araştırma, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(5), 200-213.
  • Öncü, M. A., Çatı, K., & Özbay, G. (2007). Hızlı Yiyecek İşletmelerinin Tercihinde Etkili Olan Faktörler, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 317-336.
  • Öztürk, M., & Sancak, S. (2007). Hizmet İçi Eğitim Uygulamalarının Çalışma Hayatına Etkileri, Journal of Yaşar University, 2(7), 761- 794.
  • Saxena, J. (2016). The Book of Lost Recipes-The Best Signature Dishes From Historic Restaurants Rediscovered, Page Street Publishing Co., Salem.
  • Shore, E. (2008). Dışarıda Yemek, İçinde, P. Freedman (Ed.), Yemek, Damak Tadının Tarihi (Çev.: Nurettin Elhüseyni), ss. 301-331, Oğlak Yayıncılık, İstanbul.
  • Smith, A. F. (2008). Hamburger: A Global History, Reaktion Books, Londra.
  • Sürücüoğlu, M. S., & Çakıroğlu, F. P. (2000). Ankara Üniversitesi Öğrencilerinin Hızlı Hazır Yiyecek Tercihleri Üzerinde Bir Araştırma, Tarım Bilimler Dergisi, 6(3), 116-121.
  • Tanyeri, M., & Fırat, A. (2005). Rekabet Değişkeni Olarak Dış Kaynak Kullanımı (Outsourcing), Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(3), 268-279.
  • McDonald’s, (Aralık 2020). Tarihçemiz, https://www.mcdonalds. com.tr/tarihcemiz, Erişim Tarihi: 23.12.2020
  • Tekin, H. H., & Tekin, H. (2006). Nitel Araştırma Yönteminin Bir Veri Toplama Tekniği Olarak Derinlemesine Görüşme, İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3(13), 101-116.
  • Tucker, S. (2009). New Orleans Cuisine- Fourteen Signature Dishes and Their Histories, University Press of Mississippi, Mississippi.
  • Uzun, Ö., & Yelkikalan, N. (1997). İşletmelerde Benchmarking’in Önemi ve Benchmarking Uygulaması Yapan İşletmelerden Örnekler, Anadolu Üniversitesi İkstisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(1-2), 311-328.
  • Üçer, N. (2012). Hamburgers and Hand-Holding: McDonald’s In Turkey, Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Yazıcıoğlu, İ., Işın, A., & Koç, B. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Fast Food Ürünleri Tercih Etme Nedenleri, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 1(1), 36-41.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bölgesel Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Aysucan Aydın 0000-0003-2610-9955

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 5 Nisan 2021
Kabul Tarihi 24 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aydın, A. (2021). Eskişehir’de Hamburgercilik: Pino ve Buck’s Burger?. Tourism and Recreation, 3(1), 77-84.