The transformation of recreational activities with technological advancements brings forth various concepts such as digital literacy. In this regard, the aim of this study is to examine the impact of digital literacy on the frequency of participation in virtual recreational activities and the level of recreational benefits. The study included 243 participants, who were students from the Faculty of Sports Sciences at Gazi University. Data collection tools included a personal information form, the "Digital Literacy Scale," the "Recreational Benefits Scale," and the "Virtual Recreation Survey" created by the researchers. Descriptive statistics, normality analyses, Pearson correlation test, and regression analysis were employed in data analysis. Parametric tests were used due to the normal distribution of kurtosis and skewness values of the data. The internal consistency coefficients for this study were determined as .88 for digital literacy, .80 for the virtual recreation survey, and .94 for recreational benefits. The participants' digital literacy was found to be above average (3.68±0.67), while the frequency of participation in virtual recreational activities (2.51±0.87) was slightly below the average values. However, virtual sports (2.85±1.30) and virtual entertainment (2.82±1.28) activities were found to be above the average values. Furthermore, the level of recreational benefits was found to be below average (1.82±0.52). Weak positive significant relationships were determined between digital literacy and virtual cultural activities (r=177), virtual nature-based activities (r=133), virtual sports activities (r=139), and virtual entertainment activities (r=176). Negative weak significant relationships were found between digital literacy and the sub-dimensions of recreational benefits, namely physical benefits (r=-.257), psychological benefits (r=-.260), and social benefits (r=-.310). Additionally, digital literacy explains 15% of the variation in recreational benefit levels. In conclusion, it can be said that an increase in participants' digital literacy significantly predicts their frequency of participation in virtual recreational activities and their perceived level of recreational benefits.
Digital literacy Virtual recreation Recreational benefits Recreational activities.
Rekreasyon faaliyetlerinin teknolojik gelişmelerle değişime uğraması dijital okuryazarlık gibi farklı kavramları gündeme getirmektedir. Bu doğrultuda bu çalışmanın amacı dijital okuryazarlığın sanal rekreasyon etkinliklerine katılım sıklığına ve rekreasyon fayda düzeyine etkisinin incelenmesidir. Çalışmaya Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi öğrencisi olan 243 katılımcı dahil olurken, veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formunun yanı sıra “Dijital Okuryazarlık Ölçeği”, “Rekreasyon Fayda Ölçeği” ve araştırmacıların oluşturduğu “Sanal Rekreasyon Anketi” kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, katılımcılar dijital okuryazarlık konusunda ortalamanın üzerinde bir seviyeye sahiptir. Sanal rekreasyonel faaliyetlere katılım sıklığı ise ortalamanın biraz altında, rekreasyonel fayda düzeyleri ise ortalamanın altındadır. Ayrıca, sanal sportif ve sanal eğlence faaliyetlerine katılım oranları ortalamanın üzerindedir. Dijital okuryazarlığın sanal rekreasyon faaliyetlerine katılım etkinlikleriyle genelde pozitif yönde zayıf düzeyde anlamlı ilişki ortaya koyduğu belirlenmiştir. Dijital okuryazarlık ile rekreasyon fayda alt boyutları arasında zayıf düzeyde negatif anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır. Sonuç olarak katılımcıların dijital okuryazarlığının artması durumunun sanal rekreasyon etkinliklerine katılım sıklıklarını ve rekreasyona yönelik algıladıkları fayda düzeylerini anlamlı biçimde yordadığı söylenebilir.
Dijital okuryazarlık Sanal rekreasyon Rekreasyon fayda Rekreasyonel aktivite
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor ve Rekreasyon |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mayıs 2023 |
Kabul Tarihi | 3 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1 |
Tourism and Recreation tarafından yayınlanan eserler Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Lisence ile lisanslanmaktadır.