Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Social Media Addiction On The Academic Success of High School Students

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 61 - 76, 25.06.2021

Öz

The aim of the research is to reveal the relationship between high school students' social media use and academic delay behaviors. The sample consists 485 students studying in 7 different schools in Ümraniye, Istanbul during 2018-2019 academic year. Survey questions created based on the studies of Fariz, Sinem’s (2017), “Internet Addiction Levels of High School Students in Terms of Social Support and Academic Achievement”, Karakuş, Ziya’s (2016), “Internet Addiction Level in terms of Teog Course scores and some Variables.” and Tutgun Ünal, Aylin’s (2015) “Social Media Addiction: A Research on University Students”. The effects of social media use of high school students on academic achievement found that it changes according to some variables like; gender, age, class, academic grades, school code, mother or/both father education level, class, presence of computer at home, parents separated or divorced, number of siblings, purpose for using social media and spending time on internet.
In the conclusion, it is determined that using social media differs among these variables and high school students are affected negatively on academic success when they use social media.
Keywords: Social Media, Social Network, New Media, Academic Success

Kaynakça

  • 1. Akbay, E., S. (2009). Cinsiyete göre üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışı: akademik güdülenme, akademik öz yeterlik ve akademik yükleme stillerinin rolü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • 2. Akdemir, T. N. (2013). İlköğretim öğrencilerinin facebook tutumları ile akademik erteleme davranışları ve akademik başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • 3. Akyazı, E. ve Tutgun Ünal, A. (2013). İletişim fakültesi öğrencilerinin amaç, benimseme, yalnızlık düzeyi ilişkisi bağlamında sosyal ağları kullanımı. Global Media Journal TR, 3(6), 1-24.
  • 4. Andreassen, C. S., Torsheim, T., Brunborg, G. S., & Pallesen, S. (2012). Development of a Facebook Addiction Scale. Psychological Reports, 110(2), 501-517.
  • 5. Ata EE, Akpınar Ş, Kelleci M. Üniversite Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımı ile Öfke İfade Tarzları Arasındaki İlişki. Taf Preventive Medicine Bulletin 2011; 10(4): 473-480.
  • 6. Aydoğan, D. (2008). Akademik erteleme davranışlarının benlik saygısı, durumluluk kaygı ve öz-yeterlik ile açıklanabilirliği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara
  • 7. Büyüköztürk, G. (2015). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (21. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • 8. Brunborg, Mentzoni, Molde, Myrseth, Skouveroe, Bjorvatn Ve Diğerleri, (2011). The relationship between media use in the bedroom, sleep habits and symptoms of insomnia. J Sleep Res. Feb 16(this study indicates that the use of computers and mobile telephones in the bedroom are related to poor sleep habits).
  • 9. Byun, S., Ruffini, C., Mills, J. E., Douglas, A. C., Niang, M., Stepchenkova, S., Lee, S. K., Loutfı, J., Lee, J. K., Atallah, M., Blan¬ton, M. (2009). Internet addiction: Metasynthesis of 1996-2006 quantitative research. Cyberpsychology & Behavior, 12(2), 203-207.
  • 10. Çam, E., & Isbulan, O. (2012). A New Addiction for Teacher Candidates: Social Networks. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 11(3), 14-19.
  • 11. Çakıcı, D.Ç.,(2003), Lise Ve Üniversite Öğrencilerinde Genel Erteleme Ve Akademik Erteleme Davranışının İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • 12. Demirel, Ö. (1993). Eğitim Terimleri Sözlüğü. Ankara: Usem Yayınları.
  • 13. Dewald,Maijer, Oort, Kerkhof Ve Bögels, (2010). The İnfluence Of Sleep Quality, Sleep Duration And Sleepiness On School Performance İn Children And Adolescents: A Meta-Analytic Review.Sleep medicine reviews, 14(3), 179-189.
  • 14.Duman, M. Z., (2008). İnternet kullanımının öğrencilerin sosyal ilişkileri ve okul başarıları üzerindeki etkisi. Toplum ve Demok¬rasi, 2 (3), Mayıs-Ağustos, s. 93-112.
  • 15. Esen KB. Çeşitli Değişkenlere Göre Ergenlerde İnternet Bağımlılığının Yordanması. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences 2009; 4(4): 1331-1340.
  • 16. Fariz, Sinem (2017), ‘’ lise Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Düzeylerinin Sosyal Destek Ve Akademik Başarı Açısından İncelenmesi.’’, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • 17. Griffiths, M. (2003). Internet Gambling: Issues, Concerns, and Recommendations. CyberPsychology & Behavior, 6(6), 557-68.
  • 18. Griffiths, M. A. (2005). ‘Components’ Model of Addiction within a Biopsychosocial Framework. Journal of Substance Use, 191-197.
  • 19. Griffiths, M. J., Kuss, D. L., & King, D. (2012). Video Game Addiction: Past, Present and Future. Current Psychiatry Reviews, 8(4), 308-318.
  • 20.Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı-bir alan çalışması iletişim. İletişim: Kuram ve Araştırma Dergisi, Bahar, Sayı:32, 151-177.
  • 21. Holden, C. (2001). Behavioral addictions: Do they exist? Science, 294 (5544), 980-982.
  • 22. Jackson, C. (2003). “Laddishness” as a self- worth protection strategy. Gender and Education, 14, 37- 51.
  • 23. Kandemir, Mehmet(2010), Akademik Erteleme Davranışını Açıklayıcı Bir Model, Doktora Tezi, Ankara Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • 24. Karakuş, Ziya (2016), İnternet Bağımlılık Düzeyinin Teog Ders puanları ve bazı Değişkenler açısından İncelenmesi. Yüksek Lisan Tezi, Mersin: Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 25. Kızılkaya Cumaoğlu, G., ve Diker Coşkun, Y. (2012). Öğretmenlerin akademik erteleme davranışı ile teknoloji kullanım durum¬ları arasındaki ilişki. Electronic Turkish Studies, 7(4).
  • 26. Köroğlu, O. ve Tutgun Ünal, A. (2013). Öğretmen adaylarının sosyal ağları benimseme düzeyleri ile yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişki. I. Ulusal Yeni Medya Kongresi 7-8 Mayıs 2013, Kocaeli.
  • 27. Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2012a). Internet Gaming Addiction: A Systematic Review of Empirical Research. International Journal of Mental Health and Addiction, 10(2), 278-296.
  • 28. Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2012b). Internet and Gaming Addiction: A Systematic Literature Review of Neuroimaging Studies. Brain Sciences, 2(3), 347-374.
  • 29. Özcan Ve Buzlu (2005), Problemli İnternet Kullanımını Belirlemede Yardımcı Bir Araç: “İnternette Bilişsel Durum Ölçeği”Nin Üniversite Öğrencilerinde Geçerlik Ve Güvenirliği, Bağımlılık Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 1.
  • 30. Özer, B. U. (2005). Academic procrastination: prevalance, self-reported reasons, gender difference and it’s relation with academic achievement. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • 31. Sarıoğlu, A. F., (2011), Öğretmen Adaylarının Akademik Erteleme Eğilimi İle Mükemmeliyetçilik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim dalı.
  • 32. Suganuma, Kikuchi, Yanagi, Yamamura, Morishima, Adachi Ve Diğerleri, (2007). Using Electronic Media Before sleep can curtail sleep time and result in self-perceived insufficient sleep. Sleep and Biological Rhythms, 5(3), 204-214. http://doi.org/10.1111/j.1479-8425.2007.00276.x
  • 33. Shaffer, H.J. (1999). On the nature and meaning of addiction. National Forum, 79(4), 9- 14. Tanrıverdi, H. ve Sağır, S. (2014). Lise öğrencilerinin sosyal ağ kullanım amaçlarının ve sosyal ağları benimseme düzeylerinin öğrenci başarısına etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Yıl: 7(18), 776-821.
  • 34. Tutgun Ünal, A. (2015). Sosyal medya bağımlılığı: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Yayınlanmış doktora tezi, Mar¬mara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 35. Usluel, Y.K. ve Mazman, S.G., Adoption of Web 2.0 tools in distance education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2009. 1(1), 818-823
  • 36. Wu, Y.T. ve Tsai, C.C. (2006). University Students Internet Attitudes and Internet Self-Efficacy: A Study At Three Universities in Taiwan. Cyberpsychology and Behavior. 9 (4): 441- 450.
  • 37. Vural, Z. B. A. ve Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma. Yaşar Üniversitesi Dergisi, 20(5), 3348‐3382.
  • 38. Young, K. S. (1996). Internet Addiction: The Emergence of a New Clinical Disorder. Cyberpsychology & Behavior, 1(3), 237-244.

Sosyal Medya Bağımlılığının Lise Öğrencilerinin Akademik Başarıları Üzerindeki Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 61 - 76, 25.06.2021

Öz

Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin sosyal medya kullanımı ile akademik erteleme davranışları arasındaki ilişkinin ortaya çıkarılmasıdır. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim öğretim yılnda İstanbul ili Ümraniye ilçesinde 7 farklı okulda öğrenim gören 485 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin sosyal medyaya karşı tutumlarını belirtmek amacıyla Tutgun Ünal, Aylin (2015) ‘’Sosyal Medya Bağımlılığı: üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma’’, Fariz, Sinem (2017), ‘’lise Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Düzeylerinin Sosyal Destek ve Akademik Başarı Açısından İncelenmesi.’’, Karakuş, Ziya (2016),’’İnternet Bağımlılık Düzeyinin Teog Ders puanları ve bazı Değişkenler açısından İncelenmesi.’’ Çalışmalarından hareketle oluşturulan anket soruları kullanılmıştır. Araştırmada genel olarak lise öğrencilerinin sosyal medya kullandıklarında akademik başarıya olumsuz etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca lise öğrencilerinin sosyal medya kullanımlarının akademik başarıya etkisinin cinsiyete göre, yaşa göre, sınıfa göre, başarı notlarına göre, okul koduna göre, anne eğitim durumuna göre, baba eğitim durumuna göre, sınıfa göre, evde bilgisayar olup olmadığı durumuna göre, anne-baba ayrı (boşanmış) durumuna göre, kardeş sayısına göre, sosyal medyayı hangi amaçla kullandığına göre, internet süresine göre değişkenler arasında farklılaştığı belirlenmiştir. “Sosyal Medyanın akademik başarıya etkisi’’ konusunda alan yazına katkı sağlanacağı ve araştırmacılara yol göstereceği umulmaktadır.

Kaynakça

  • 1. Akbay, E., S. (2009). Cinsiyete göre üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışı: akademik güdülenme, akademik öz yeterlik ve akademik yükleme stillerinin rolü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • 2. Akdemir, T. N. (2013). İlköğretim öğrencilerinin facebook tutumları ile akademik erteleme davranışları ve akademik başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • 3. Akyazı, E. ve Tutgun Ünal, A. (2013). İletişim fakültesi öğrencilerinin amaç, benimseme, yalnızlık düzeyi ilişkisi bağlamında sosyal ağları kullanımı. Global Media Journal TR, 3(6), 1-24.
  • 4. Andreassen, C. S., Torsheim, T., Brunborg, G. S., & Pallesen, S. (2012). Development of a Facebook Addiction Scale. Psychological Reports, 110(2), 501-517.
  • 5. Ata EE, Akpınar Ş, Kelleci M. Üniversite Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımı ile Öfke İfade Tarzları Arasındaki İlişki. Taf Preventive Medicine Bulletin 2011; 10(4): 473-480.
  • 6. Aydoğan, D. (2008). Akademik erteleme davranışlarının benlik saygısı, durumluluk kaygı ve öz-yeterlik ile açıklanabilirliği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara
  • 7. Büyüköztürk, G. (2015). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (21. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • 8. Brunborg, Mentzoni, Molde, Myrseth, Skouveroe, Bjorvatn Ve Diğerleri, (2011). The relationship between media use in the bedroom, sleep habits and symptoms of insomnia. J Sleep Res. Feb 16(this study indicates that the use of computers and mobile telephones in the bedroom are related to poor sleep habits).
  • 9. Byun, S., Ruffini, C., Mills, J. E., Douglas, A. C., Niang, M., Stepchenkova, S., Lee, S. K., Loutfı, J., Lee, J. K., Atallah, M., Blan¬ton, M. (2009). Internet addiction: Metasynthesis of 1996-2006 quantitative research. Cyberpsychology & Behavior, 12(2), 203-207.
  • 10. Çam, E., & Isbulan, O. (2012). A New Addiction for Teacher Candidates: Social Networks. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 11(3), 14-19.
  • 11. Çakıcı, D.Ç.,(2003), Lise Ve Üniversite Öğrencilerinde Genel Erteleme Ve Akademik Erteleme Davranışının İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • 12. Demirel, Ö. (1993). Eğitim Terimleri Sözlüğü. Ankara: Usem Yayınları.
  • 13. Dewald,Maijer, Oort, Kerkhof Ve Bögels, (2010). The İnfluence Of Sleep Quality, Sleep Duration And Sleepiness On School Performance İn Children And Adolescents: A Meta-Analytic Review.Sleep medicine reviews, 14(3), 179-189.
  • 14.Duman, M. Z., (2008). İnternet kullanımının öğrencilerin sosyal ilişkileri ve okul başarıları üzerindeki etkisi. Toplum ve Demok¬rasi, 2 (3), Mayıs-Ağustos, s. 93-112.
  • 15. Esen KB. Çeşitli Değişkenlere Göre Ergenlerde İnternet Bağımlılığının Yordanması. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences 2009; 4(4): 1331-1340.
  • 16. Fariz, Sinem (2017), ‘’ lise Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Düzeylerinin Sosyal Destek Ve Akademik Başarı Açısından İncelenmesi.’’, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • 17. Griffiths, M. (2003). Internet Gambling: Issues, Concerns, and Recommendations. CyberPsychology & Behavior, 6(6), 557-68.
  • 18. Griffiths, M. A. (2005). ‘Components’ Model of Addiction within a Biopsychosocial Framework. Journal of Substance Use, 191-197.
  • 19. Griffiths, M. J., Kuss, D. L., & King, D. (2012). Video Game Addiction: Past, Present and Future. Current Psychiatry Reviews, 8(4), 308-318.
  • 20.Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı-bir alan çalışması iletişim. İletişim: Kuram ve Araştırma Dergisi, Bahar, Sayı:32, 151-177.
  • 21. Holden, C. (2001). Behavioral addictions: Do they exist? Science, 294 (5544), 980-982.
  • 22. Jackson, C. (2003). “Laddishness” as a self- worth protection strategy. Gender and Education, 14, 37- 51.
  • 23. Kandemir, Mehmet(2010), Akademik Erteleme Davranışını Açıklayıcı Bir Model, Doktora Tezi, Ankara Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • 24. Karakuş, Ziya (2016), İnternet Bağımlılık Düzeyinin Teog Ders puanları ve bazı Değişkenler açısından İncelenmesi. Yüksek Lisan Tezi, Mersin: Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 25. Kızılkaya Cumaoğlu, G., ve Diker Coşkun, Y. (2012). Öğretmenlerin akademik erteleme davranışı ile teknoloji kullanım durum¬ları arasındaki ilişki. Electronic Turkish Studies, 7(4).
  • 26. Köroğlu, O. ve Tutgun Ünal, A. (2013). Öğretmen adaylarının sosyal ağları benimseme düzeyleri ile yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişki. I. Ulusal Yeni Medya Kongresi 7-8 Mayıs 2013, Kocaeli.
  • 27. Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2012a). Internet Gaming Addiction: A Systematic Review of Empirical Research. International Journal of Mental Health and Addiction, 10(2), 278-296.
  • 28. Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2012b). Internet and Gaming Addiction: A Systematic Literature Review of Neuroimaging Studies. Brain Sciences, 2(3), 347-374.
  • 29. Özcan Ve Buzlu (2005), Problemli İnternet Kullanımını Belirlemede Yardımcı Bir Araç: “İnternette Bilişsel Durum Ölçeği”Nin Üniversite Öğrencilerinde Geçerlik Ve Güvenirliği, Bağımlılık Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 1.
  • 30. Özer, B. U. (2005). Academic procrastination: prevalance, self-reported reasons, gender difference and it’s relation with academic achievement. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • 31. Sarıoğlu, A. F., (2011), Öğretmen Adaylarının Akademik Erteleme Eğilimi İle Mükemmeliyetçilik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim dalı.
  • 32. Suganuma, Kikuchi, Yanagi, Yamamura, Morishima, Adachi Ve Diğerleri, (2007). Using Electronic Media Before sleep can curtail sleep time and result in self-perceived insufficient sleep. Sleep and Biological Rhythms, 5(3), 204-214. http://doi.org/10.1111/j.1479-8425.2007.00276.x
  • 33. Shaffer, H.J. (1999). On the nature and meaning of addiction. National Forum, 79(4), 9- 14. Tanrıverdi, H. ve Sağır, S. (2014). Lise öğrencilerinin sosyal ağ kullanım amaçlarının ve sosyal ağları benimseme düzeylerinin öğrenci başarısına etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Yıl: 7(18), 776-821.
  • 34. Tutgun Ünal, A. (2015). Sosyal medya bağımlılığı: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Yayınlanmış doktora tezi, Mar¬mara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 35. Usluel, Y.K. ve Mazman, S.G., Adoption of Web 2.0 tools in distance education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2009. 1(1), 818-823
  • 36. Wu, Y.T. ve Tsai, C.C. (2006). University Students Internet Attitudes and Internet Self-Efficacy: A Study At Three Universities in Taiwan. Cyberpsychology and Behavior. 9 (4): 441- 450.
  • 37. Vural, Z. B. A. ve Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma. Yaşar Üniversitesi Dergisi, 20(5), 3348‐3382.
  • 38. Young, K. S. (1996). Internet Addiction: The Emergence of a New Clinical Disorder. Cyberpsychology & Behavior, 1(3), 237-244.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Necati Borak Bu kişi benim 0000-0002-7034-0313

Abdulhakim Beki 0000-0001-5572-2113

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2021
Kabul Tarihi 13 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Borak, N., & Beki, A. (2021). Sosyal Medya Bağımlılığının Lise Öğrencilerinin Akademik Başarıları Üzerindeki Etkisi. Toplumsal Politika Dergisi, 2(1), 61-76.