BibTex RIS Kaynak Göster

MİMAR SİNAN’IN “KORUMA” ANLAYIŞI VE GÜNÜMÜZDE SİNAN’IN ESERLERİNİ “KORUMA” ANLAYIŞI (EDİRNE ÖRNEĞİ)

Yıl 2006, Cilt: 7 Sayı: 2, 143 - 152, 05.08.2016

Öz

2863 Sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu’na göre “koruma” ve “korunma”; taşınmaz kültür ve tabiat varlıklarında muhafaza, bakım, onarım, restorasyon, fonksiyon değiştirme işlemleri, taşınır kültür varlılarında ise muhafaza, bakım, onarım ve restorasyon işleri olarak tanımlanmaktadır. Ancak günümüze kadar sürdürülen doğal, tarihsel ve kültürel çevre koruma politikalarının ülkemizde başarıyla uygulandığını söylemek pek olası değildir. Bunda nitelikli tespit ve tescil çalışmalarının eksikliği, doku bütünlüğünün göz ardı edildiği yanlış planlama kararları, kötü uygulamalar, koruma bilincinin yetersizliği gibi pek çok neden ekili olmaktadır. Bu çalışmada yukarıda belirtilen sorunları çözüme ulaştırmış bir dünya mimarı olarak Mimar Sinan’ın “koruma anlayışı”; kendisinden önceki kültürlere yaklaşımı ile ele alınmaktadır. Mimar Sinan’ın Edirne’ de inşa ettiği yapıların korunmasında günümüzdeki tutum ise, Sinan’ın anlayışı çerçevesinde değerlendirilerek, daha bilinçli bir koruma için Sinan’ın eserlerinin barındırdığı mimari-kültürel mirasın gelecek kuşaklara aktarılması noktasında öneriler oluşturulmaktadır

Kaynakça

  • AHUNBAY, Z., Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, II. Baskı, s:38-58 , Y.E.M. Yayınları, İSTANBUL, 1999
  • AYVERDİ, E. H., Osmanlı Mimarisinde Fatih Devri (1451-1481), Cilt: 3, s: 222, Damla Ofset, İstanbul, 1989
  • BAYRAKAL, S., Edirne’deki Tek Kubbeli Camiler, s:67-71,131-134,135-139, Sistem Ofset, Ankara, 2001
  • BEKTAŞ, C., Koruma Onarım, 1. Baskı, s:60, Y.E.M. Yayınları, İstanbul, 1992
  • ÇEÇEN, K., “Sinan’ın Köprü ve Su Kemerleri”, Mimar Sinan Dönemi Türk Mimarlığı Ve Sanatı Sempozyumu, s:82, İş Bankası Yayınları, MSÜ, 1987, İstanbul
  • ÇELİK, Z., Değişen İstanbul, s: 13, 48, 89, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 1986
  • ERZEN, J. N., Mimar Sinan Estetik Bir Analiz, 1. Baskı, s:73,133-134, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları, Ankara, 1996
  • KUBAN, D., Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, 1.Baskı, s: 69, Y.E.M. Yayınları, İstanbul, 2000
  • KURAN, A., Mimar Sinan, 1. Baskı, s:152, 165, 303, 275, 397, 369, Hürriyet Vakfı Yayınları, 1986
  • ÖZER, F., “Mimar Sinan’ın Korumacı Yönü”, Mimar Sinan Dönemi Türk Mimarlığı Ve Sanatı Sempozyumu, s:209- 213, İş Bankası Yayınları, MSÜ 1987, İstanbul
  • SÖNMEZ, Z., Mimar Sinan İle İlgili Tarihi Yazmalar-Belgeler, M.S.Ü. Yayınları, İstanbul, 1988
  • SÖNMEZ, Z., Mimar Sinan İle İlgili Tarihi Yazmalar-Belgeler, M.S.Ü. Yayınları, İstanbul, 1988
  • Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıkları Mevzuatı, s:3, Ankara, 1980
  • ÜNSAL, B., Mimari Tarihi II, YTÜ Yayınları, s:60-63, İstanbul, 2001
  • SİREL, Ü., “Edirne’ de Taşınmaz Kültür Varlıklarının Korunma Sorunları”, Trakya’ da Sanayileşme ve Çevre Sempozyumu, s:291-304, Ekim 2005, Edirne
  • http//: www.edirneden.com

MİMAR SİNAN’S SENSE FOR “CONSERVATİON” AND THE (NON)CONSERVATİONİST APPROACH TO SİNAN’S WORKS TODAY (THE CİTY OF “EDİRNE” AS AN EXAMPLE)

Yıl 2006, Cilt: 7 Sayı: 2, 143 - 152, 05.08.2016

Öz

According to Law no. 28963 on the Protection of Cultural and Natural Heritage, “conservation” and “being conserved” are defined as preservation, maintenance, repair, restoration and functional changes in immovable cultural and natural properties; preservation, maintenance, repair and restoration works in movable cultural and natural properties, respectively. However, it is not probable to say that natural, historical and cultural conservation policies have not been applied successfully in our country by now. In this, various causes have been effective such as; inefficiency of qualified determination and official registration, incorrect planning decisions that pattern integrity are not taken into consideration, poor applications and inefficiency of conservation consciousness. In this study, Mimar Sinan’s “Sense for Conservation” has being discussed his approach to the previous cultures as he was one of the biggest architecture in the world and had solved the problems stated above before. The present attitude towards the conservation of Mimar Sinan’s works in Edirne is to evaluate around Sinan’s sense and to make suggestions considering the transfer of architectural-cultural heritage that Sinan’s works has in them to the next generations in a more conscious way of sense for conservation

Kaynakça

  • AHUNBAY, Z., Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, II. Baskı, s:38-58 , Y.E.M. Yayınları, İSTANBUL, 1999
  • AYVERDİ, E. H., Osmanlı Mimarisinde Fatih Devri (1451-1481), Cilt: 3, s: 222, Damla Ofset, İstanbul, 1989
  • BAYRAKAL, S., Edirne’deki Tek Kubbeli Camiler, s:67-71,131-134,135-139, Sistem Ofset, Ankara, 2001
  • BEKTAŞ, C., Koruma Onarım, 1. Baskı, s:60, Y.E.M. Yayınları, İstanbul, 1992
  • ÇEÇEN, K., “Sinan’ın Köprü ve Su Kemerleri”, Mimar Sinan Dönemi Türk Mimarlığı Ve Sanatı Sempozyumu, s:82, İş Bankası Yayınları, MSÜ, 1987, İstanbul
  • ÇELİK, Z., Değişen İstanbul, s: 13, 48, 89, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 1986
  • ERZEN, J. N., Mimar Sinan Estetik Bir Analiz, 1. Baskı, s:73,133-134, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları, Ankara, 1996
  • KUBAN, D., Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, 1.Baskı, s: 69, Y.E.M. Yayınları, İstanbul, 2000
  • KURAN, A., Mimar Sinan, 1. Baskı, s:152, 165, 303, 275, 397, 369, Hürriyet Vakfı Yayınları, 1986
  • ÖZER, F., “Mimar Sinan’ın Korumacı Yönü”, Mimar Sinan Dönemi Türk Mimarlığı Ve Sanatı Sempozyumu, s:209- 213, İş Bankası Yayınları, MSÜ 1987, İstanbul
  • SÖNMEZ, Z., Mimar Sinan İle İlgili Tarihi Yazmalar-Belgeler, M.S.Ü. Yayınları, İstanbul, 1988
  • SÖNMEZ, Z., Mimar Sinan İle İlgili Tarihi Yazmalar-Belgeler, M.S.Ü. Yayınları, İstanbul, 1988
  • Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıkları Mevzuatı, s:3, Ankara, 1980
  • ÜNSAL, B., Mimari Tarihi II, YTÜ Yayınları, s:60-63, İstanbul, 2001
  • SİREL, Ü., “Edirne’ de Taşınmaz Kültür Varlıklarının Korunma Sorunları”, Trakya’ da Sanayileşme ve Çevre Sempozyumu, s:291-304, Ekim 2005, Edirne
  • http//: www.edirneden.com
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA55TT99EF
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melek Bozdoğan Bu kişi benim

Pınar Kisa Ovalı

Selma Özkan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 5 Ağustos 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bozdoğan, M., Ovalı, P. K., & Özkan, S. (2016). MİMAR SİNAN’IN “KORUMA” ANLAYIŞI VE GÜNÜMÜZDE SİNAN’IN ESERLERİNİ “KORUMA” ANLAYIŞI (EDİRNE ÖRNEĞİ). Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 7(2), 143-152.
AMA Bozdoğan M, Ovalı PK, Özkan S. MİMAR SİNAN’IN “KORUMA” ANLAYIŞI VE GÜNÜMÜZDE SİNAN’IN ESERLERİNİ “KORUMA” ANLAYIŞI (EDİRNE ÖRNEĞİ). Trakya Univ J Sci. Ağustos 2016;7(2):143-152.
Chicago Bozdoğan, Melek, Pınar Kisa Ovalı, ve Selma Özkan. “MİMAR SİNAN’IN “KORUMA” ANLAYIŞI VE GÜNÜMÜZDE SİNAN’IN ESERLERİNİ ‘KORUMA’ ANLAYIŞI (EDİRNE ÖRNEĞİ)”. Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi 7, sy. 2 (Ağustos 2016): 143-52.
EndNote Bozdoğan M, Ovalı PK, Özkan S (01 Ağustos 2016) MİMAR SİNAN’IN “KORUMA” ANLAYIŞI VE GÜNÜMÜZDE SİNAN’IN ESERLERİNİ “KORUMA” ANLAYIŞI (EDİRNE ÖRNEĞİ). Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi 7 2 143–152.
IEEE M. Bozdoğan, P. K. Ovalı, ve S. Özkan, “MİMAR SİNAN’IN “KORUMA” ANLAYIŞI VE GÜNÜMÜZDE SİNAN’IN ESERLERİNİ ‘KORUMA’ ANLAYIŞI (EDİRNE ÖRNEĞİ)”, Trakya Univ J Sci, c. 7, sy. 2, ss. 143–152, 2016.
ISNAD Bozdoğan, Melek vd. “MİMAR SİNAN’IN “KORUMA” ANLAYIŞI VE GÜNÜMÜZDE SİNAN’IN ESERLERİNİ ‘KORUMA’ ANLAYIŞI (EDİRNE ÖRNEĞİ)”. Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi 7/2 (Ağustos 2016), 143-152.
JAMA Bozdoğan M, Ovalı PK, Özkan S. MİMAR SİNAN’IN “KORUMA” ANLAYIŞI VE GÜNÜMÜZDE SİNAN’IN ESERLERİNİ “KORUMA” ANLAYIŞI (EDİRNE ÖRNEĞİ). Trakya Univ J Sci. 2016;7:143–152.
MLA Bozdoğan, Melek vd. “MİMAR SİNAN’IN “KORUMA” ANLAYIŞI VE GÜNÜMÜZDE SİNAN’IN ESERLERİNİ ‘KORUMA’ ANLAYIŞI (EDİRNE ÖRNEĞİ)”. Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, c. 7, sy. 2, 2016, ss. 143-52.
Vancouver Bozdoğan M, Ovalı PK, Özkan S. MİMAR SİNAN’IN “KORUMA” ANLAYIŞI VE GÜNÜMÜZDE SİNAN’IN ESERLERİNİ “KORUMA” ANLAYIŞI (EDİRNE ÖRNEĞİ). Trakya Univ J Sci. 2016;7(2):143-52.