Yabancı dil eğitimindeki paradigma değişimine
bağlı olarak otonom öğrenme her alanda tartışılan ve amaç edilen bir beceri
haline gelmiştir. Otonom öğrenmede amaç, öğrencinin kendi potansiyeli,
ihtiyaçları doğrultusunda öğrenme sürecine ilişkin kararları bağımsız bir
şekilde vererek bireysel öğrenme sürecini etkinleştirmesidir. Ancak, öğrencinin
bunu başarabilmesi için öncelikle öğrenme stratejilerini bilmesi ve bu
stratejileri bilinçli bir şekilde kullanmayı öğrenmesi gerekmektedir. Bu
anlamda, öğrencinin stratejileri bilinçli bir şekilde kullanması da öğrenme
sürecinin üst bilişsel boyutlarından bir tanesini yansıtmaktadır. Öğrenme
stratejilerini bilme ve bunları bilinçli kullanma, öğrenme süreci hakkında
konuşma, öz değerlendirme yapma, öğrenme sürecini planlama gibi etkinlikler kazandırılabilen
ve geliştirilebilen bilişsel ve üst bilişsel becerilerdir. Bu çalışmadaki amaç,
Almanca öğretmen adaylarının bilişsel öğrenme stratejileri edinçlerini ve
öğrenme bilinçlerini saptamaktır. Araştırmaya 2014-2015 eğitim-öğretim yılı
Trakya Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu hazırlık sınıfı öğrencileri ve
Trakya Üniversitesi Yabancı Diller Eğitimi Bölümü Almanca Öğretmenliği Ana
Bilim Dalı 1. ve 2. sınıf öğrencileri olmak üzere toplam 108 kişi katılmıştır.
Veriler nitel ve nicel olmak üzere iki farklı öçme aracıyla toplanmıştır.
Araştırmadan elde edilen veriler, Almanca Öğretmen adaylarında bilişsel öğrenme
stratejileri edincinin ve öğrenme bilincinin yeteri kadar gelişmediğini ortaya
koymuştur; ancak buna karşın Öğretmen adaylarının üst bilişsel boyutta öğrenme
süreçleri hakkında düşünme ve öz değerlendirme becerilerine karşı olumlu bir
tutum sergiledikleri saptanmıştır.
Bilişsel Öğrenme Stratejileri Edinci Öğrenme Bilinci Bilişsel ve Üstbilişsel Edinç Otonom Öğrenme
Um
autonom lernen zu können und den Lernprozess effektiv gestalten zu können, ist
es für Lernende wichtig, dass sie die Lernstrategien kennen und diese bewusst
und zielorientiert einsetzen. Die Lernbewusstsheit stellt dabei die metakognive
Dimension des Lernprozesses dar. Die kognitive und metakognitive Kompetenz,
d.h. die Lernstrategien zu kennen und sie ziel- und situationsorientiert auf
der deklarativen Ebene einzusetzen sowie über den eigenen Lernprozess zu sprechen
und auf der exekutiven Ebene sich selbst zu evaluieren sind Fähigkeiten, die
entwickelt werden können. Das Ziel dieser Arbeit ist damit, die kognitive
Lernstrategienkompetenz und die Lernbewusstsheit der Lehramtskandidaten für
Deutsch zu ermitteln. Auf dieses Ziel gerichtet wurde eine Umfrage
durchgeführt, die sich aus qualitativen und quantitativen Fragen zusammensetzt.
An der Umfrage nahmen sowohl Studierende der Vorbereitungsklasse der
Fremdsprachenhochschule der Universität Trakya als auch Studierende der
Deutschlehrerausbildung im Studienjahr 2014-2015 (2. Semester und 4. Semester)
dergleichen Universität teil (n=108). Die Datein wurden teils mit qualitativen
teils mit quantitativen Erhebungsinstrumenten gesammelt. Die Ergebnisse, die
aus der Studie resultieren, legen den Schluss nahe, dass die Studierenden der
Deutschlehrerausbildung an der Trakya Universität über keine ausreichende
Lernstrategienkompetenz und Lernbewussheit im DaF-Bereich verfügen, aber eine
positive Grundhaltung bezüglich der exekutiven Ebene der Metakognition
aufweisen.
Kognitive Lernstrategienkompetenz Lernbewusstheit kognitive und metakognitive Kompetenz Lernerautonomie
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 2 |