Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GENEALOGY AND ITS RELATION TO POWER IN THE POSTMODERN PHILOSOPHY OF MICHEL FOUCAULT

Yıl 2021, Cilt: 23 Sayı: 2, 735 - 746, 24.12.2021
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.875335

Öz

Michel Foucault is one of the most emblematic figures of postmodernism, who included a wide range of social-historical, philosophical-epistemological, cultural-anthropological issues through his numerous works. There is a rich assortment of matters in the works of Foucault: from his early interests in psychology and madness, through the birth of modern medicine and humanities, to the analysis of disciplining forms of the history of sexuality. By opposing modern views, he valorizes the peculiar effectiveness of the individual, discontinuous, and local critique compared to the driving effect of global and totalitarian theories, both on the theoretical and political level, although he acknowledges that theories such as Marxism and psychoanalysis created easier tools for local research, however he believed that they are reductionist and imposing in practice, and should be replaced by a plurality of forms of knowledge and microanalysis. Genealogy is one of the key notions in his philosophy, through which he aimed at problematizing the truth of our everydayness: our bodies (sexuality), our social institutions (prisons, schools, hospitals, families) and scientific norms (normality, madness, health and diseases) which are in fact objects produced in historically changeable relations of power. The genealogical analysis suggested by Foucault aims to destroy the unity of the well-known and natural objects of our experience, at the same time being aware that such a political will is not created in theory but it needs action and people who would operate in such a way. The purpose of this paper is to examine genealogy through the prism of Foucault’s thought and its relation to power.

Kaynakça

  • Bart, R. (2010). Lekcija. Loznica: Karpoš.
  • Eco, U. (1983). La lingua, il potera, la forze. In U. Eco, Sette anni di desiderio (pp. 183-195). Milano: Bompiani.
  • Foucault, M. (2001). À propos de la génealogie de l'ethique: un aperçu du travail en cours. In M. Foucault, Dits et écrits II (pp. 1428-1450). Paris: Gallimard.
  • Foucault, M. (2001). À propos de la génealogie de l'ethique: un aperçu du travail en cours. In M. Foucault, Dits et écrits II (pp. 1428-1450). Paris: Gallimard.
  • Foucault, M. (2001). Entretien avec Michel Foucault. In M. Foucault, Dits et écrits II (pp. 140-160). Paris: Gallimard.
  • Foucault, M. (2001). La pensée du dehors. In M. Foucault, Dits et écrits I (pp. 546-567). Paris: Gallimard.
  • Foucault, M. (2001). Le sujet et le pouvoir. In M. Foucault, Dits et ecrit II (pp. 1041-1062). Paris: Gallimard.
  • Foucault, M. (2001). Les intellectuells et le pouvoir. In M. Foucault, Dits et écrits I (pp. 1174-1183). Paris: Gallimard.
  • Foucault, M. (2001). Nietzcshe, la généalogie, l'histoire. In M. Foucault, Dits et écrits I (pp. 1004-1024). Paris: Gallimard.
  • Foucault, M. (2009). Metoda gjenealogjike dhe dijet e nënshtruara. In M. Foucault, Pushteti dh edija (pp. 67-93). Tiranë: ISP& DITA 200.
  • Foucault, M. (2011). Disiplinë dhe ndëshkim. Tiranë: Odeon.
  • Foucault, M. (2011). Historia e seksualitetit 1. Tiranë: UET Press.
  • Fuko, M. (1998). Arheologija znanja. Beograd: Plato.
  • Ферн, Х. (2002). Отаде постмодерната политика Лиотар, Ротри, Фуко. Скопје: ИНТСИТУТ ЗА ДЕМОКРАТИЈА, СОЛИДАРНОСТ И ЦИВИЛНО ОПШТЕСТВО.

SOY AĞACI VE MICHEAL FOUCAULT’UN POSTMODERN FELSEFESİNDEKİ SOY AĞACININ HAKİMİYET’LE İLİŞKİSİ

Yıl 2021, Cilt: 23 Sayı: 2, 735 - 746, 24.12.2021
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.875335

Öz

Michel Foucault, çok çeşitli sosyal-tarihsel, felsefi-epistemolojik, kültürel-antropolojik konuları içeren çok sayıda eseri aracılığıyla postmodernizmin en tanınmış figürlerinden biridir.
Foucault'nun eserlerinde zengin ve çok renkli konu yelpazesi vardır: psikoloji ve deliliğe olan eski ilgi alanlarından başlayıp, modern tıbbın ve beşeri bilimlerin doğrultusunda, cinsellik tarihinin disiplin biçimlerinin analizine kadar uzar.
Modern görüşlere karşı çıkarak, Marksizm ve psikanaliz gibi teorilerin daha kolay yerel araştırma araçları yarattığını kabul etse de, küresel ve totaliter teorilere hem teorik, hem de politik düzeyde itici etkisine kıyasla bireysel, süreksiz ve yerel eleştirinin kendine özgü etkililiğini değerlendirir. Yine de, uygulamada indirgemeci ve empoze edici olduklarına ve bu teorilerin çok sayıda bilgi ve mikroanaliz biçimiyle değiştirilmeleri gerektiğine inanıyordu.
Soy ağacı, onun felsesindeki temel kavramlardan biridir ve günlük hayatımızın gerçeğini sorunsallaştırmayı amaçlamıştır. Bunlar: bedenlerimiz (cinsellik), sosyal kurumlarımız (hapishaneler, okullar, hastaneler, aileler) ve bilimsel kuramlar (normallik, delilik, sağlık ve hastalıklar) aslında tarihsel olarak değişken güç ilişkilerinde üretilen nesnelerdir.
Foucault tarafından önerilen şecere analizi, doğal deneyimlerimizi iyi bilinen yanlarını ezberbozarak iyi bilinen bilgi birliğini yok etmeyi, aynı zamanda böyle bir siyasi iradenin teoride yaratılmadığını, ancak eyleme ve faaliyet gösterecek insanlara ihtiyaç duyulduğunun farkındalığını amaçlamaktadır.
Bu makalenin amacı, şecereyi Foucault’un düşünce penceresinden açıklamayı ve hakimiyet’le olan ilişkisi üzerinden incele yapmayı hedefler.

Kaynakça

  • Bart, R. (2010). Lekcija. Loznica: Karpoš.
  • Eco, U. (1983). La lingua, il potera, la forze. In U. Eco, Sette anni di desiderio (pp. 183-195). Milano: Bompiani.
  • Foucault, M. (2001). À propos de la génealogie de l'ethique: un aperçu du travail en cours. In M. Foucault, Dits et écrits II (pp. 1428-1450). Paris: Gallimard.
  • Foucault, M. (2001). À propos de la génealogie de l'ethique: un aperçu du travail en cours. In M. Foucault, Dits et écrits II (pp. 1428-1450). Paris: Gallimard.
  • Foucault, M. (2001). Entretien avec Michel Foucault. In M. Foucault, Dits et écrits II (pp. 140-160). Paris: Gallimard.
  • Foucault, M. (2001). La pensée du dehors. In M. Foucault, Dits et écrits I (pp. 546-567). Paris: Gallimard.
  • Foucault, M. (2001). Le sujet et le pouvoir. In M. Foucault, Dits et ecrit II (pp. 1041-1062). Paris: Gallimard.
  • Foucault, M. (2001). Les intellectuells et le pouvoir. In M. Foucault, Dits et écrits I (pp. 1174-1183). Paris: Gallimard.
  • Foucault, M. (2001). Nietzcshe, la généalogie, l'histoire. In M. Foucault, Dits et écrits I (pp. 1004-1024). Paris: Gallimard.
  • Foucault, M. (2009). Metoda gjenealogjike dhe dijet e nënshtruara. In M. Foucault, Pushteti dh edija (pp. 67-93). Tiranë: ISP& DITA 200.
  • Foucault, M. (2011). Disiplinë dhe ndëshkim. Tiranë: Odeon.
  • Foucault, M. (2011). Historia e seksualitetit 1. Tiranë: UET Press.
  • Fuko, M. (1998). Arheologija znanja. Beograd: Plato.
  • Ферн, Х. (2002). Отаде постмодерната политика Лиотар, Ротри, Фуко. Скопје: ИНТСИТУТ ЗА ДЕМОКРАТИЈА, СОЛИДАРНОСТ И ЦИВИЛНО ОПШТЕСТВО.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kushtrim Ahmeti 0000-0003-2689-6864

Erken Görünüm Tarihi 24 Aralık 2021
Yayımlanma Tarihi 24 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 23 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ahmeti, K. (2021). SOY AĞACI VE MICHEAL FOUCAULT’UN POSTMODERN FELSEFESİNDEKİ SOY AĞACININ HAKİMİYET’LE İLİŞKİSİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 735-746. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.875335
AMA Ahmeti K. SOY AĞACI VE MICHEAL FOUCAULT’UN POSTMODERN FELSEFESİNDEKİ SOY AĞACININ HAKİMİYET’LE İLİŞKİSİ. Trakya University Journal of Social Science. Aralık 2021;23(2):735-746. doi:10.26468/trakyasobed.875335
Chicago Ahmeti, Kushtrim. “SOY AĞACI VE MICHEAL FOUCAULT’UN POSTMODERN FELSEFESİNDEKİ SOY AĞACININ HAKİMİYET’LE İLİŞKİSİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 23, sy. 2 (Aralık 2021): 735-46. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.875335.
EndNote Ahmeti K (01 Aralık 2021) SOY AĞACI VE MICHEAL FOUCAULT’UN POSTMODERN FELSEFESİNDEKİ SOY AĞACININ HAKİMİYET’LE İLİŞKİSİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 23 2 735–746.
IEEE K. Ahmeti, “SOY AĞACI VE MICHEAL FOUCAULT’UN POSTMODERN FELSEFESİNDEKİ SOY AĞACININ HAKİMİYET’LE İLİŞKİSİ”, Trakya University Journal of Social Science, c. 23, sy. 2, ss. 735–746, 2021, doi: 10.26468/trakyasobed.875335.
ISNAD Ahmeti, Kushtrim. “SOY AĞACI VE MICHEAL FOUCAULT’UN POSTMODERN FELSEFESİNDEKİ SOY AĞACININ HAKİMİYET’LE İLİŞKİSİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 23/2 (Aralık 2021), 735-746. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.875335.
JAMA Ahmeti K. SOY AĞACI VE MICHEAL FOUCAULT’UN POSTMODERN FELSEFESİNDEKİ SOY AĞACININ HAKİMİYET’LE İLİŞKİSİ. Trakya University Journal of Social Science. 2021;23:735–746.
MLA Ahmeti, Kushtrim. “SOY AĞACI VE MICHEAL FOUCAULT’UN POSTMODERN FELSEFESİNDEKİ SOY AĞACININ HAKİMİYET’LE İLİŞKİSİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 23, sy. 2, 2021, ss. 735-46, doi:10.26468/trakyasobed.875335.
Vancouver Ahmeti K. SOY AĞACI VE MICHEAL FOUCAULT’UN POSTMODERN FELSEFESİNDEKİ SOY AĞACININ HAKİMİYET’LE İLİŞKİSİ. Trakya University Journal of Social Science. 2021;23(2):735-46.
Resim

Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.