Bu çalışmanın amacı Türkçe öğretmeni adaylarının hazırlıksız konuşmaya yönelik algılarını metaforlar aracılığıyla tespit etmektir. Olgubilim (fenomenoloji) yöntemiyle gerçekleştirilen çalışmada öğretmen adaylarının algılarını tespit etmek amacıyla araştırmacılar tarafından Hazırlıksız Konuşma Görüş Formu geliştirilmiş, formla ilgili alanın üç uzmanından görüşler alınmış ve forma son şekli verilmiştir. Çalışmanın örneklemi uygun örnekleme yöntemiyle oluşturulmuştur. Çalışmaya Hacettepe Üniversitesi, Gazi Üniversitesi ve Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nde öğrenim görmüş ve görmekte olan 30 öğretmen adayı gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmanın verileri anket yöntemiyle toplanmış, toplanan veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda öğretmen adaylarının %50’sinin hazırlıksız konuşmayla ilgili kaygı yansıtan metaforlar ürettikleri tespit edilmiştir. Formda yer alan diğer maddeler katılımcıların hazırlıksız konuşmaya yönelik hissettikleri duyguların sebeplerinin anlaşılması amacıyla analiz edilmiştir. Katılımcıların kaygı duymalarının sebeplerinin konuşma planlayamama, düşünceleri organize edememe ve konuşma sürecini kontrol altında tutamama olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının hazırlıksız konuşmanın pedagojik öneminin farkında oldukları ve kendi öğrencilerine hazırlıksız konuşma öğretimi verme konusunda istekli oldukları anlaşılmıştır. Çalışmanın sonunda konuşma eğitimi sürecine yönelik birtakım önerilerde bulunulmuştur.
hazırlıksız konuşma metafor hazırlıksız konuşma öğretimi konuşma eğitimi konuşma becerisi
The aim of this study is to determine the perceptions of Turkish teacher candidates for impromptu speech through metaphors. In the study carried out with the phenomenology method, the Impromptu Speaking Opinion Form was developed by the researchers in order to determine the perceptions of the teacher candidates, the opinions of three experts in the field related to the form were taken and the form was finalized. The sample of the study was created with the appropriate sampling method. Thirty teacher candidates, who were educated and currently studying at Hacettepe University, Gazi University and Ondokuz Mayıs University, participated in the study voluntarily. The data of the study were collected by the questionnaire method, and the collected data were analyzed using the content analysis method. As a result of the study, it was determined that 50% of the teacher candidates produced metaphors reflecting anxiety about impromptu speech. Other items in the form were analyzed in order to understand the reasons for the feelings participants felt about impromptu speech. It was determined that the reasons for the anxiety of the participants were inability to plan a speech, to organize thoughts and to control the speaking process. It was understood that the pre-service teachers were aware of the pedagogical importance of impromptu speech and were willing to teach their students unprepared speaking. At the end of the study, some suggestions were made for the speaking education process.
impromptu speech metaphor teaching impromptu speaking speaking training
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 24 Sayı: 1 |