Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE KORONAVİRÜS SALGINI SÜRECİNDE ÖZEL EĞİTİM UYGULAMALARI VE YASAL DÜZENLEMELER

Yıl 2023, , 2118 - 2132, 26.09.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1341724

Öz

Koronavirüs salgını Türkiye’de de olmak üzere tüm dünyada eğitim sistemini etkilemiştir. Ülkeler genel ve özel eğitim alanlarında çeşitli müdahaleler uygulamış, kararlar almış ve bu zorlu süreçte hayatlarına ve eğitimlerine devam etmiştir. Bu araştırma kapsamında Türkiye’de özel eğitim alanına dair alınan kararlar ve yapılan açıklamaların özel eğitim alanına yönelik incelenmesi ve tartışılması amaçlanmaktadır. Araştırma kapsamında, Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı ve Milli Eğitim Bakanlığına ait 14 açıklama ve Türkiye Cumhuriyeti İçişleri Bakanlığına ait sekiz genelge çalışmaya dahil edilmiştir. Araştırmadaki veriler nitel araştırma yöntemlerinden betimsel araştırma deseniyle incelenmiştir. Çalışma koronavirüs döneminde paydaşların eğitimde yetersiz olduğunu, yasal düzenlemelerin yeterli ancak geç yürürlüğe girdiğini ve koronavirüs aşılaması sürecinde hazırlıksız olunduğunu ortaya koymaktadır. Ülkemizin bir sonraki salgın sürecinde yapılması gerekenlere yönelik önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Millîyet, (2021). ‘5-11 Yaş İçin Aşı Tanımlanabilir’. Erişim adresi: https://www.Millîyet.com.tr/gundem/5-11-yas-icin-asi-tanimlanabilir-6679877 (Erişim Tarihi:29/03/2022)
  • Nelson, L. M., Simard, J. F., Oluyomi, A., Nava, V., Rosas, L. G., Bondy, M. ve Linos, E. (2020). US public concerns about the COVID-19 pandemic from results of a survey given via social media. JAMA internal medicine, 180(7), 1020-1022. doi:10.1001/jamainternmed.2020.1369
  • Özer, M. (2020). Educational policy actions by the ministry of national education in the times of COVID-19. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1124-1129. doi: 10.24106/kefdergi.722280
  • Power, N., Dolby, R. ve Thorne, D. (2021). ‘Reflecting or frozen?’The impact of Covid-19 on art therapists working with people with a learning disability. International Journal of Art Therapy, 1-12. https://doi.org/10.1080/17454832.2020.1871388
  • Saban, A. ve Ersoy, A. (2019). Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sağlık Bakanlığı (2021). İlk Koronavirüs Aşısı Sağlık Bakanı Fahrettin Koca’ya Yapıldı. Erişim Adresi: https://www.saglik.gov.tr/TR,78148/ilk-koronavirus-asisi-saglik-bakani-fahrettin-kocaya-yapildi.html (Erişim Tarihi:29/06/2021)
  • Soylu, N., Dursun, B. O., Savas-Erdeve, S., Oztop, D. B. & Deveci, H. (2019). A healthy nutrition guide for people with autism spectrum disorder. The Ministry of Health.
  • Sürer, A. G. (2021). Covid-19 Sürecinde Kentten Kırsala Dönüş Turning From Urban To Rural In The Covid-19 Process. Kapadokya Coğrafya Dergisi,1 (3).
  • Şenol, F. B., & Yaşar, M. C. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde öğretmen ve ebeveyn gözünden “özel eğitim”. Millî Eğitim Dergisi, 49(1), 439-458. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787808
  • Şirin, H. ve Özkan, S. (2020). Dünyada ve Türkiye’de COVID-19 Epidemiyolojisi. Kulak Burun Boğaz ve Baş Boyun Cerrahisi Dergisi. (20). 6-13. Doi: 10.24179/kbbbbc.2020-76607
  • TRT Haber 1, (2020). Evde Eğitim Süresi 30 Nisan’a Kadar Uzatıldı. Erişim Adresi: https://www.trthaber.com/haber/gundem/evde-egitim-suresi-30-nisana-kadar-uzatildi-470161.html (Erişim Tarihi:29/06/2021)
  • TRT Haber 2, (2020). Meb’den Özel Çocuklara Mobil Uygulama “Özelim Eğitimdeyim”. Erişim Adresi: https://www.trthaber.com/haber/gundem/mebden-ozel-cocuklara-mobil-uygulama-ozelim-egitimdeyim-479082.html (Erişim Tarihi:29/06/2021)
  • TRT Haber 3, (2020). Ara Tatili Ne zaman Bitecek? Okullar Ne Zaman Açılacak? Kasım Ayı Ara Tatili. Erişim Adresi: https://www.trthaber.com/haber/guncel/ara-tatili-ne-zaman-bitecek-okullar-ne-zaman-acilacak-kasim-ayi-ara-tatil-2020-531558.html (Erişim Tarihi:29/06/2021)
  • TRT Haber 4, (2021). Engellilerin Aşılanması Başlıyor. ErişimAdresi: https://www.trthaber.com/haber/gundem/engellilerin-asilanmasi-basliyor-583956.html (Erişim Tarihi:29/06/2021)
  • TRT Haber 5, (2021). Aşılamada Yaş Sınırı 12’ye Düştü. Erişim adresi: https://www.trthaber.com/haber/gundem/asilamada-yas-siniri-12ye-dustu-606721.html (Erişim Tarihi:29/03/2022)
  • Tükel, R. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde ruh sağlığı. Türk Tabipler Birliği Covid-19 Pandemisi Altıncı Ay Değerlendirme Raporu. Erişim adresi: https://www.ttb.org.tr/arsiv_haber.php. (Erişim Tarihi:30/09/2020)
  • UNESCO, (2020). COVID-19 educational disruption and response. Erişim adresi: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse (Erişim Tarihi:1/10/2021)
  • UNESCO, (2022). Dashboards on the Global Monitoring of School Closures Caused by the COVID-19 Pandemic. Erişim adresi: https://covid19.uis.unesco.org/global-monitoring-school-closures-covid19/ (Erişim Tarihi:18/03/2023)
  • Üresin, E., İlik, Ş. Ş., Anıl, A. & Alıcıoğlugil, E. (2021) Pandemi Döneminde Uzaktan Eğitimin Özel Gereksinimli Öğrencilerin Ebeveynlerinin Görüşlerine Göre İncelenmesi. Millî Eğitim Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi, 1(2), 121-147.

SPECIAL EDUCATION PRACTICES AND LEGAL REGULATIONS DURING THE CORONAVIRUS EPIDEMIC IN TURKEY

Yıl 2023, , 2118 - 2132, 26.09.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1341724

Öz

The coronavirus epidemic has affected the education system all over the world, including in Turkey. Countries have implemented various interventions in the fields of general and special education, made decisions, and continued their lives and education in this difficult process. Within the scope of this research, it is aimed to examine and discuss the decisions taken and the explanations regarding the field of special education in Turkey. Within the scope of the research, 14 statements from the Presidency of the Republic of Turkey and the Ministry of National Education and eight circulars from the Ministry of Interior of the Republic of Turkey were included in the study. The data in the research were analyzed with descriptive research design, one of the qualitative research methods. The study reveals that the stakeholders are insufficient in education during the coronavirus period, the legal regulations are sufficient but come into effect late, and the coronavirus vaccination process is unprepared. Suggestions were made regarding what to do in the next epidemic process in our country.

Kaynakça

  • Millîyet, (2021). ‘5-11 Yaş İçin Aşı Tanımlanabilir’. Erişim adresi: https://www.Millîyet.com.tr/gundem/5-11-yas-icin-asi-tanimlanabilir-6679877 (Erişim Tarihi:29/03/2022)
  • Nelson, L. M., Simard, J. F., Oluyomi, A., Nava, V., Rosas, L. G., Bondy, M. ve Linos, E. (2020). US public concerns about the COVID-19 pandemic from results of a survey given via social media. JAMA internal medicine, 180(7), 1020-1022. doi:10.1001/jamainternmed.2020.1369
  • Özer, M. (2020). Educational policy actions by the ministry of national education in the times of COVID-19. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1124-1129. doi: 10.24106/kefdergi.722280
  • Power, N., Dolby, R. ve Thorne, D. (2021). ‘Reflecting or frozen?’The impact of Covid-19 on art therapists working with people with a learning disability. International Journal of Art Therapy, 1-12. https://doi.org/10.1080/17454832.2020.1871388
  • Saban, A. ve Ersoy, A. (2019). Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sağlık Bakanlığı (2021). İlk Koronavirüs Aşısı Sağlık Bakanı Fahrettin Koca’ya Yapıldı. Erişim Adresi: https://www.saglik.gov.tr/TR,78148/ilk-koronavirus-asisi-saglik-bakani-fahrettin-kocaya-yapildi.html (Erişim Tarihi:29/06/2021)
  • Soylu, N., Dursun, B. O., Savas-Erdeve, S., Oztop, D. B. & Deveci, H. (2019). A healthy nutrition guide for people with autism spectrum disorder. The Ministry of Health.
  • Sürer, A. G. (2021). Covid-19 Sürecinde Kentten Kırsala Dönüş Turning From Urban To Rural In The Covid-19 Process. Kapadokya Coğrafya Dergisi,1 (3).
  • Şenol, F. B., & Yaşar, M. C. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde öğretmen ve ebeveyn gözünden “özel eğitim”. Millî Eğitim Dergisi, 49(1), 439-458. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787808
  • Şirin, H. ve Özkan, S. (2020). Dünyada ve Türkiye’de COVID-19 Epidemiyolojisi. Kulak Burun Boğaz ve Baş Boyun Cerrahisi Dergisi. (20). 6-13. Doi: 10.24179/kbbbbc.2020-76607
  • TRT Haber 1, (2020). Evde Eğitim Süresi 30 Nisan’a Kadar Uzatıldı. Erişim Adresi: https://www.trthaber.com/haber/gundem/evde-egitim-suresi-30-nisana-kadar-uzatildi-470161.html (Erişim Tarihi:29/06/2021)
  • TRT Haber 2, (2020). Meb’den Özel Çocuklara Mobil Uygulama “Özelim Eğitimdeyim”. Erişim Adresi: https://www.trthaber.com/haber/gundem/mebden-ozel-cocuklara-mobil-uygulama-ozelim-egitimdeyim-479082.html (Erişim Tarihi:29/06/2021)
  • TRT Haber 3, (2020). Ara Tatili Ne zaman Bitecek? Okullar Ne Zaman Açılacak? Kasım Ayı Ara Tatili. Erişim Adresi: https://www.trthaber.com/haber/guncel/ara-tatili-ne-zaman-bitecek-okullar-ne-zaman-acilacak-kasim-ayi-ara-tatil-2020-531558.html (Erişim Tarihi:29/06/2021)
  • TRT Haber 4, (2021). Engellilerin Aşılanması Başlıyor. ErişimAdresi: https://www.trthaber.com/haber/gundem/engellilerin-asilanmasi-basliyor-583956.html (Erişim Tarihi:29/06/2021)
  • TRT Haber 5, (2021). Aşılamada Yaş Sınırı 12’ye Düştü. Erişim adresi: https://www.trthaber.com/haber/gundem/asilamada-yas-siniri-12ye-dustu-606721.html (Erişim Tarihi:29/03/2022)
  • Tükel, R. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde ruh sağlığı. Türk Tabipler Birliği Covid-19 Pandemisi Altıncı Ay Değerlendirme Raporu. Erişim adresi: https://www.ttb.org.tr/arsiv_haber.php. (Erişim Tarihi:30/09/2020)
  • UNESCO, (2020). COVID-19 educational disruption and response. Erişim adresi: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse (Erişim Tarihi:1/10/2021)
  • UNESCO, (2022). Dashboards on the Global Monitoring of School Closures Caused by the COVID-19 Pandemic. Erişim adresi: https://covid19.uis.unesco.org/global-monitoring-school-closures-covid19/ (Erişim Tarihi:18/03/2023)
  • Üresin, E., İlik, Ş. Ş., Anıl, A. & Alıcıoğlugil, E. (2021) Pandemi Döneminde Uzaktan Eğitimin Özel Gereksinimli Öğrencilerin Ebeveynlerinin Görüşlerine Göre İncelenmesi. Millî Eğitim Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi, 1(2), 121-147.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bora Görgün 0000-0002-9080-5667

Özge Ünlü 0000-0003-2569-2851

Bedirhan Özoğul 0000-0002-0113-4858

Erken Görünüm Tarihi 19 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 26 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Görgün, B., Ünlü, Ö., & Özoğul, B. (2023). TÜRKİYE’DE KORONAVİRÜS SALGINI SÜRECİNDE ÖZEL EĞİTİM UYGULAMALARI VE YASAL DÜZENLEMELER. Trakya Eğitim Dergisi, 13(3), 2118-2132. https://doi.org/10.24315/tred.1341724