Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine ilişkin zihinsel risk alma becerisi algı düzeyleri ile STEM’e yönelik tutumlarının belirlenmesi, cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenleri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca çalışmada öğrencilerin zihinsel risk alma becerileri ile STEM’e yönelik tutumları arasındaki ilişki de incelenmiştir. Araştırma, betimsel ve ilişkisel (korelasyonel) tarama modelleri kullanılarak tasarlanmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 294 ortaokul öğrencisi (154 kız, 140 erkek) oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Beghetto (2009) tarafından geliştirilen, Yaman ve Köksal’ın (2014) Türkçe’ye uyarladığı “Zihinsel Risk Alma Ölçeği” ile Faber, Unfried, Wiebe, Corn, Townsend ve Collins (2013) tarafından geliştirilen, Yıldırım ve Selvi’nin (2015) Türkçe’ye uyarlamasını yaptığı “STEM Tutum Ölçeği” kullanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre cinsiyet değişkeninin ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine ilişkin zihinsel risk alma becerisi algı düzeylerinde kız ve erkek öğrenciler arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olmadığı belirlenmiştir. Sınıf düzeyi değişkenine göre ise 5. sınıf öğrencileri ile 6., 7. ve 8. sınıf öğrencileri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark gözlenmiş olup, bu farkın 5. sınıflar lehine olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin STEM’e yönelik tutum puanlarının ortalamasının iyi düzeyde olduğu gözlenmiştir. Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine ilişkin zihinsel risk alma becerisi algısı ile STEM’e yönelik tutum arasında regresyon analizi sonucunda elde edilen R=0.705 değeri ikili arasında güçlü pozitif yönde bir ilişki olduğunu göstermektedir. Bu bulgular, zihinsel risk alma becerilerinin STEM alanında başarıyı desteklediğini ve fen bilimlerine olan bakış açılarını olumlu etkilediğini göstermektedir.
Etik Açıdan Uygun Yukarıda adı ve araştırmacıları belirtilen ve kısaca özetlenen çalışma başvurusu, tarafımca incelenmiş olup çalışmanın amaç, yöntem, uygulama ve hedeflerinin; etik açıdan uygun olduğu kanaatindeyim.
Kaynakça
Akça, B. (2017). Ortaokul öğrencilerinin fene yönelik zihinsel risk alma davranışları ile fen kaygıları
arasındaki ilişkinin belirlenmesi. [Yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi].
http://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/SearchTez adresinden alınmıştır. (Tez No:465182).
Akdağ, E. M., ve Köksal, M. S. (2017). Üstün yetenekli ortaokul öğrencilerinin fen bilimlerini öğrenmede
zihinsel risk alma davranışları açısından akranlarıyla karşılaştırılması. İlköğretim Online, 16 (4),
1644-1651. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.342982
Akdağ, E., Köksal, M., ve Ertekin, P. (2017). Üstün yetenekli ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmede
zihinsel risk alma davranışlarının sınıf düzeyi ve cinsiyet değişkenleri açısından incelenmesi. Adnan
Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (2), 16-25.
https://doi.org/10.30803/adusobed.321024
Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T., ve Özdemir, S. (2015). STEM
eğitimi Türkiye raporu. İstanbul: Scala Basım.
Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T., ve Özdemir, S. (2015). STEM
eğitimi Türkiye raporu. Scala Basım. https://l24.im/mOL5 adresinden alındı.
Ayar, 2015 Educational Sciences: Theory ve Practice • 2015 December • 15(6) • 1655-1675.
https://doi.org/10.12738/estp.2015.6.0134
Aydagül, B., ve Terzioğlu, T. (2014). Bilim, teknoloji, mühendislik ve matematiğin önemi. Tüsiad Görüş
Dergisi, 85, 13-19. https://www.tusiadstem.com/kesfet/makaleler/2-bilim-teknoloji-muehendislikve-matematigin-oenemi
Aydeniz, M (2017, Ekim). Eğitim sistemimiz ve 21. Yüzyıl hayalimiz: 2045 Hedeflerine İlerlerken, Türkiye
için STEM Odaklı Ekonomik Bir Yol Haritası. University of Tennessee, Knoxville.
https://trace.tennessee.edu/utk_theopubs/17/
Aydın, G., Saka, M. ve Guzey, S. (2017). 4., 5., 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin STEM (FETEMM)
tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,
13 (2), 787-802. https://doi.org/10.17860/mersinefd.290319
Baran, E., Bilici, S. C., Mesutoglu, C., ve Ocak, C., (2016). Moving STEM Beyond Schools: Students'
Perceptions about an Out-of-School STEM Education Program. Internatıonal Journal of Educatıon
ın Mathematıcs scıence and technology, vol.4, no.1, 9-19. https://l24.im/MRfOPJF