Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Zümre Öğretmeler Kurulu Çalışmalarının Yönetim Süreçleri Temelinde İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 4, 791 - 808, 20.12.2019
https://doi.org/10.24315/tred.528193

Öz

Bu araştırmada müdürlerin
zümre çalışmalarını yönetmede, yönetim süreçlerini uygulama durumlarını
derinlemesine incelemek, güçlü ve zayıf yönlerini ortaya koymak ve önerilerde
bulunmak amaçlanmıştır. Nitel araştırma desenindeki çalışmanın katılımcılarını
okul müdürleri ve öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırma sorularının
yanıtlarına ulaşabilmek için veri çeşitlemesi (data
triangulation)
yöntemi kullanılmıştır. Müdürlerin zümre çalışmalarında yönetim süreçlerini
nasıl kullandıkları müdür, öğretmen görüşleri ve zümre tutanaklarına dayalı
olarak incelenmiş, betimlenerek yorumlanmıştır. Veriler 2018 yılında okulöncesi,
ilkokul, ortaokul ve liselerdeki müdür ve öğretmenlerden toplanmıştır.
Verilerin toplanmasında odak grup görüşmesi, yarı-yapılandırılmış görüşme ve
doküman analizi teknikleri kullanılmış, betimsel analiz yöntemi ile analiz
edilerek sonuçlara ulaşılmıştır. Çalışma sonunda: zümre yönetiminin güçlü
yönleri olarak toplantıları planlama ve yapma, biçimsel denetim uygulama; amaç
ve hedeflerin açık ve net planlanmaması, örgütlemenin yeteri kadar yapılmaması,
müdürlerin toplantılara katılmamaları ve öğretmenleri etkileyememeleri gibi
zayıf yönler olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Değerlendirmede
standart olabilecek açık ve net hedeflerin konulması ve zümrelerin yönetilmesi
gerektiği düşüncesinin okul yöneticilerine hizmet öncesi ve hizmet içindeki
yöneticilik eğitimleri ile verilmesi gibi önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Albez, C., Sezer, Ş., Akan, D., & Ada, Ş. (2014). İlköğretim okullarında zümre öğretmenler kurulu çalışmalarının etkililiği üzerine bir inceleme. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 7, 4-19
  • Alım, M., & Doğanay, G. (2016). Coğrafya öğretiminde zümreler arası işbirliğinin önemi ve ortak konuların analizi. Eastern Geographical Review, 20(35), 1–16.
  • Aydın, F. (2018). Coğrafya dersi zümre toplantılarına ilişkin öğretmen görüşleri. Eastern Geographical Review, 23(40), 75–86
  • Bateman, T. S., ve Snell, S. A. (2016). Yönetim (Çev. S. Besler ve C. Erbil). Ankara, Nobel.
  • Bessant, J. ve Tidd, J. (2018). İnovasyon ve girişimcilik (Çev. E. Arslan). Ankara, Nobel.
  • Betz, F. (2010). Yönetim stratejisi stratejik yönetim ve enformasyon teknolojisi. (Çev. Ü. Şensoy). Ankara: Sistem.
  • Bursalıoğlu, Z. (1991). Eğitim yönetiminde teori ve uygulama. Ankara, Pegem.
  • Bush, T. (2018). Eğitim liderliği ve yönetim kuramları (Çev. R. Sarpkaya). Ankara: Pegem.
  • Bush, T. (2009). Leadership development and school improvement: contemporary issues in leadership development. Educational Review, 61(4) 375–389, DOI: 10.1080/00131910903403956
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara, Pegem.
  • Cemaloğlu, N. (2018). Yönetim sihirli değnek. 8 Nisan 2018 tarihinde http://www.kamudanhaber.net/güncel/ yonetim-sihirli-degnek-h367197.html adresinden erişildi.
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K., & Oguz, E. (2011). A qualitative interview method: Focus group interview. The Journal of Theoretical Educational Science (JTES), 4(1), 95-107
  • Darling-Hammond, L., & Snyder, J. (2015). Professional capacity and accountability: An introduction. Education Policy Analysis Archives, 23(14). Retrieved from http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v23.2005.
  • Demirtaş, H. ve Cömert, M. (2006). Zümre öğretmenler kurulu toplantılarının etkililiğinin öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi (Malatya ili örneği). Eurasian Journal of Educational Research, 25.
  • Dinçer, Ö. (1994). Stratejik yönetim ve işletme politikası. İstanbul, İz Yayıncılık San. ve Tic. Ltd. Şti.
  • Doğan, S., Tatık, R. Ş. ve Yurtseven, N. (2017). Professional learning communities assessment: adaptation, ınternal validity, and multidimensional model testing in turkish context. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, Cilt 17(4), s. 1203-1229
  • Eren, R. (2001) Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. Ankara: Beta.
  • Eroğlu, M. ve Özbek, R. (2018). Zümre Öğretmenler Kurulu Toplantılarının Mesleki Gelişim Bağlamında İncelenmesi. Researcher Social Science Studies, 6(3), 255–271. https://doi.org/
  • Güler, M., Altun, T. ve Türkdoğan, A. (2015). Investigating the Views of Mathematics Teachers on the Effectiveness of Branch Teachers’ Committee Meeting. Elementary Education Online İlköğretim Online, 14(142), 395–406. https://doi.org/10.17051/io.2015.30323
  • Göksoy, S. ve Yenipınar, Ş. (2015) Öğretmenlerin okul zümre öğretmenler kurullarına ilişkin görüşleri. Milli Eğitim, 205, 26-43.
  • Gökyer, N. (2011). İlköğretim okulu zümre öğretmenler kurulu toplantılarının gerçekleşme düzeyi. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 127-148.
  • Göze, A. (1989). Siyasal düşünceler ve yönetimler. İstanbul, Beta.
  • Güler, M., Altun, T., & Türkdoğan, A. (2015). Investigating the Views of Mathematics Teachers on the Effectiveness of Branch Teachers’ Committee Meeting. Elementary Education Online İlköğretim Online, 14(142), 395–406. https://doi.org/10.17051/io.2015.30323
  • Johnson, D. W. ve Johnson, R. T. (2005). New developments in social interdependence theory. Genetic, Social, and General Psychology Monographs, 131(4), 285–358.
  • Karal Eyüpoğlu, I. S (2015). Eğitim bölgesi fizik öğretmenleri zümre başkanları kurulunun etkinliği. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6 (3), 1-27.
  • Kılcan, B., Çepni, O. ve Kılınç, A. Ç. (2018). Examining Social Studies Teachers ‘Views on Branch Teachers’, 6(4), 143–153. https://doi.org/10.11114/jets.v6i4.3029.
  • Kıvılcımlı, H. (1995). Diyalektik nedir? İstanbul, Diayalektik yayınları.
  • Koçak, E., Turan, S. ve Aydoğdu, E. (2012). Öğretmenlerin yetki devri, otonomi ve hesap verebilirliklerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 3(5), 117-148.
  • Kruse, S., D. ve Gates, G., S. (2016). Leading professional learning communities: applying a high reliability organization perspective. Proceedings of the Multidisciplinary Academic Conference, p38-45.
  • Lunenburg, F. C. ve Ornstein, A. C. (2013). Eğitim yönetimi (Çev. Ed. G. Arastaman). Ankara, Nobel.
  • MEB (2018a). Okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliği. Resmi Gazete, 21 Haziran 2018 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr/html/ilkveokuloncyon_0/ ilkveokuloncyon_0.html adresinden erişildi.
  • MEB (2018b). Ortaöğretim kurumları yönetmeliği. Resmi Gazete, 21 Haziran 2018 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr/html/ortaogrkurumyon_1/ortaogrkurumyon_1.html adresinden erişildi.
  • Merrıam, S., B. (2015). Nitel araştırma. (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel.
  • O'Day, J. (2002). Complexity, accountability, and school ımprovement. Harvard Educational Review, 72(3).
  • Özden, Y. (2013). Eğitimde yeni değerler. Pegem Akademi. 9. Baskı. Ankara.
  • Punch, K., F. (2005). Sosyal araştırmalara giriş. Nitel ve nicel yaklaşımlar (D. Bayrak, H. B. Arslan ve Z. Akyüz, Çev.). Ankara, Siyasal Kitabevi.
  • Robbins, S. P., Deconzo, D. A., & Coulter, M. (2016). Yönetimin Esasları Temel Kavramlar ve Uygulamalar. (A. Öğüt, Ed.) (8. baskı). Ankara: Nobel.
  • Reeves, D., B. (2004) Accountability for learning: how teachers and school leaders can take charge. Association for Supervision and Curriculum Development. USA.
  • Senge, P.M. (1993) Beşinci disiplin (A. İldeniz ve A. Doğukan, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Sertkaya, F. (2017). Zümre öğretmenler kurulu çalışmalarının yönetim süreçleri açısından değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Smith, K. (2017). Teachers as self-directed learners active positioning through professional learning. Springer Nature Singapore Pte Ltd. DOI 10.1007/978-981-10-3587-6
  • Stoll, L., Bolam, R., Mcmahon, A., Wallace, M., & Thomas, S. (2006). Professional learning communities: A review of theliterature. Journal of Educational Change, 7(4), 221-258
  • Şahin, E., Maden, S., & Gedik, M. (2011). Zümre Öğretmenler Kurulu Toplantılarının Etkililiğinin Türkçe Öğretmenlerinin Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi, 13(1), 155–172
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Wolgast, A. ve Fischer, N. (2017). You are not alone: colleague support and goal-oriented cooperation as resources to reduce teachers’ stress. Social Psychology of Education, 20, 97–114. https://doi.org/10.1007/s11218-017-9366-1
  • Yıldırım, K. (2018). Okulda insan kaynaklarının yönetimi. N. Cemaloğlu ve M. G. Gülcan (Ed.), Kuramdan uygulamaya okul yönetimi içinde (s. 187-218). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yüksel, Ö. (1998). İnsan kaynakları yönetimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şenyurt Yenipınar 0000-0002-0568-876X

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Yenipınar, Ş. (2019). Zümre Öğretmeler Kurulu Çalışmalarının Yönetim Süreçleri Temelinde İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 9(4), 791-808. https://doi.org/10.24315/tred.528193