Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 4, 824 - 846, 20.12.2019
https://doi.org/10.24315/tred.532641

Öz

Kaynakça

  • Ada, Ş. ve Küçükali R. (2009). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Akbaşlı, S. (2009). Öğretmenlik mesleğinin özellikleri, eğitim sisteminde öğretmenin rolü, öğretmen yetiştirme alanında uygulamalar ve gelişmeler. K. Kıroğlu ve C. Elma (Ed.), Eğitim bilimine giriş (s.275-322). Ankara: Pagem Akademi.
  • Aziz, A. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. (6. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Bağçeci, B. Çetin, B. ve Ünsal, S. (2013). Öğretmenlerin mesleki imaj ölçeği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(1), 34-48.
  • Bal, H. (2016). Nitel araştırma yöntem ve teknikleri: Uygulamalı-örnekli. İstanbul: Sentez Yayınları.
  • Bektaş, F. (2010). Örgütsel imaj ve örgüt kültürü: Öğretmen adayı örnekleminde nedensel bir araştırma. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 1(2), 5-18.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi: Teknik ve örnek çalışmalar. (2. Baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Ceviz, H. (2018). Toplumdaki öğretmenlik mesleğine ilişkin algı ile öğretmenlerin mesleki motivasyonu arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Bölümü çeviren Miraç Aydın, Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir Editörlüğünde). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çalışkan, N. (2005). Öğretmenlerin özellikleri ve yeterlikleri. K. Keskinkılıç (Ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş (s.327-353). Ankara: Pagem A Yayıncılık.
  • Çeliköz, N. (2004). Bir meslek olarak öğretmenlik ve etiği. M. Ç. Özdemir (Ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş (s.333-394, 2. Baskı). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Demir, O. Ö. (2009). Nitel araştırma yöntemleri. K. Böke (Ed.), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. (s. 285-318). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Dinçer, M. K. (2001). Kişisel imaj. (3. Baskı). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Eskicumalı, A. (2004). Eğitim, öğretim ve öğretmenlik mesleği. Y. Özden (Ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş (s.1-32, 3. Baskı). Ankara: Pagem A Yayıncılık.
  • Everton, T., Turner, P., Hargreaves, L. ve Pell, T. (2007). Public perceptions of the teaching profession, Research Papers in Education, 22:3, 247-265, DOI: 10.1080/02671520701497548
  • Geçikli, F. (2012). Kurum imajı. Erzurum: Fenomen Yayıncılık.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B. ve Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hargreaves, L., Cunningham, M., Everton, T., Hansen, A., Hopper, B., McIntyre, D., ... ve Wilson, L. (2006). The status of teachers and the teaching profession: Views from inside and outside the profession. Interim Findings from the Teacher Status Project.
  • Hargreaves, L., Cunningham, M., Everton, T., Hansen, A., Hopper, B., McIntyre, D.,… ve Turner,, P. (2007). The status of teachers and the teaching profession in England: Views from inside and outside the profession. The Chancellor, Masters and Scholars of the University of Cambridge.
  • Küçükahmet, L. (2003). Bir meslek olarak öğretmenlik. L. Küçükahmet (Ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş (s.1-26, 4. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.MEB. (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. Erişim tarihi: 27.03.2018, http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • OECD (2014). TALIS 2013 Results: An International Perspective on Teaching and Learning, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264196261-en
  • Özdemirci, A. (2012). Popüler kültür, tüketim psikolojisi ve imaj yönetimi: Türkiye (1950-1980). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Özüpek, M. N. (2005). Kurum imajı ve sosyal sorumluluk. Konya: Tablet Kitabevi.
  • Peltekoğlu, F. B. (2004). Halkla ilişkiler nedir? (3. Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Roberts, L. M. (2005). Changing faces: Professional image construction in diverse organizational settings. Academy of management review, 30(4), 685-711.
  • Sönmez, V. (2004). Eğitimin tarihsel temelleri. V. Sönmez (Ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş (s.25-60, 4. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sözer, Z. (2015). Köy ilkokul ve ortaokullarında görev yapan öğretmenlerin sosyolojik profilleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları: Mersin örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Şişman, M. (2006). Eğitim bilimine giriş. (2. Baskı). Ankara: Pagem A Yayıncılık.
  • TEDMEM (2014). Öğretmen gözüyle öğretmenlik mesleği rapor dizisi: 3. Erişim tarihi: 27.03.2018, https://tedmem.org/download/ogretmen-gozuyle-ogretmenlik-meslegi? wpdmdl=968
  • TDK, Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr. (27.03.2018)
  • Ulutaş, P. (2017). Öğretmenlerin bakış açısından öğretmenlik mesleğinin toplumsal statüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Ünsal, S. (2015). Öğretmenlerin mesleki imajlarına ilişkin görüşleri ve mesleki imaja etki eden faktörler. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Ünsal, S. (2018). Türkiye’de öğretmenlik mesleğinin statüsüne ilişkin bir Pareto analizi. Sakarya University Journal of Education, 8(2), 111-130.
  • Ünsal, S. ve Bağçeci, B. (2016). Öğretmenlerin mesleki imajlarına ilişkin görüşleri ve mesleki imaja etki eden faktörler. Journal of Human Sciences, 13(3), 3905-3926.
  • Yavuz, C. (2006). Halkla ilişkiler. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yurdakul, S., Gür, B. S., Çelik, Z. ve Kurt, T.(2016). Öğretmenlik mesleği ve mesleğin statüsü. Ankara: Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi.

Öğretmenlerin “Öğretmenlik Mesleğinin İmajı” Hakkındaki Görüşleri

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 4, 824 - 846, 20.12.2019
https://doi.org/10.24315/tred.532641

Öz

Bu araştırmanın
amacı, Elazığ İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı ilkokul, ortaokul ve liselerde
görev yapan öğretmenlerin “öğretmenlik mesleğinin imajı” hakkındaki görüşlerini
belirlemektir. Bu araştırma, nitel araştırma yöntemleri arasında yer alan olgu
bilim (fenomenoloji)  deseninde gerçekleştirilmiştir.  Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim
öğretim yılında Elazığ İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı ilkokul, ortaokul ve
liselerde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Katılımcılar ile ön
görüşmeler yapılarak, görüşlerini belirtmekten kaçınmayacaklarını belirten 40
öğretmen çalışma grubuna dahil edilmiştir. Araştırma verileri, yarı
yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Elde edilen verilerin
analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenler
öğretmenlik mesleği imajını genel olarak olumsuz gördüklerini ve mesleki
imajlarının geçmişe oranla daha kötü durumda olduğunu belirtmişlerdir. Mesleki
imajlarına katkıda bulunmak için öğretmenlerin yapması gerekenlerde, en fazla
kendini geliştirme-yenileme ifadesi; MEB ve siyasilerin yapması gerekenlerde
ise, ekonomik şartlar iyileştirilmeli ve öğretmenlere saygı gösterilmeli-değer
verilmeli ifadeleri ön plana çıkmıştır. 

Kaynakça

  • Ada, Ş. ve Küçükali R. (2009). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Akbaşlı, S. (2009). Öğretmenlik mesleğinin özellikleri, eğitim sisteminde öğretmenin rolü, öğretmen yetiştirme alanında uygulamalar ve gelişmeler. K. Kıroğlu ve C. Elma (Ed.), Eğitim bilimine giriş (s.275-322). Ankara: Pagem Akademi.
  • Aziz, A. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. (6. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Bağçeci, B. Çetin, B. ve Ünsal, S. (2013). Öğretmenlerin mesleki imaj ölçeği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(1), 34-48.
  • Bal, H. (2016). Nitel araştırma yöntem ve teknikleri: Uygulamalı-örnekli. İstanbul: Sentez Yayınları.
  • Bektaş, F. (2010). Örgütsel imaj ve örgüt kültürü: Öğretmen adayı örnekleminde nedensel bir araştırma. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 1(2), 5-18.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi: Teknik ve örnek çalışmalar. (2. Baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Ceviz, H. (2018). Toplumdaki öğretmenlik mesleğine ilişkin algı ile öğretmenlerin mesleki motivasyonu arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Bölümü çeviren Miraç Aydın, Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir Editörlüğünde). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çalışkan, N. (2005). Öğretmenlerin özellikleri ve yeterlikleri. K. Keskinkılıç (Ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş (s.327-353). Ankara: Pagem A Yayıncılık.
  • Çeliköz, N. (2004). Bir meslek olarak öğretmenlik ve etiği. M. Ç. Özdemir (Ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş (s.333-394, 2. Baskı). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Demir, O. Ö. (2009). Nitel araştırma yöntemleri. K. Böke (Ed.), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. (s. 285-318). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Dinçer, M. K. (2001). Kişisel imaj. (3. Baskı). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Eskicumalı, A. (2004). Eğitim, öğretim ve öğretmenlik mesleği. Y. Özden (Ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş (s.1-32, 3. Baskı). Ankara: Pagem A Yayıncılık.
  • Everton, T., Turner, P., Hargreaves, L. ve Pell, T. (2007). Public perceptions of the teaching profession, Research Papers in Education, 22:3, 247-265, DOI: 10.1080/02671520701497548
  • Geçikli, F. (2012). Kurum imajı. Erzurum: Fenomen Yayıncılık.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B. ve Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hargreaves, L., Cunningham, M., Everton, T., Hansen, A., Hopper, B., McIntyre, D., ... ve Wilson, L. (2006). The status of teachers and the teaching profession: Views from inside and outside the profession. Interim Findings from the Teacher Status Project.
  • Hargreaves, L., Cunningham, M., Everton, T., Hansen, A., Hopper, B., McIntyre, D.,… ve Turner,, P. (2007). The status of teachers and the teaching profession in England: Views from inside and outside the profession. The Chancellor, Masters and Scholars of the University of Cambridge.
  • Küçükahmet, L. (2003). Bir meslek olarak öğretmenlik. L. Küçükahmet (Ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş (s.1-26, 4. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.MEB. (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. Erişim tarihi: 27.03.2018, http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • OECD (2014). TALIS 2013 Results: An International Perspective on Teaching and Learning, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264196261-en
  • Özdemirci, A. (2012). Popüler kültür, tüketim psikolojisi ve imaj yönetimi: Türkiye (1950-1980). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Özüpek, M. N. (2005). Kurum imajı ve sosyal sorumluluk. Konya: Tablet Kitabevi.
  • Peltekoğlu, F. B. (2004). Halkla ilişkiler nedir? (3. Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Roberts, L. M. (2005). Changing faces: Professional image construction in diverse organizational settings. Academy of management review, 30(4), 685-711.
  • Sönmez, V. (2004). Eğitimin tarihsel temelleri. V. Sönmez (Ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş (s.25-60, 4. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sözer, Z. (2015). Köy ilkokul ve ortaokullarında görev yapan öğretmenlerin sosyolojik profilleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları: Mersin örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Şişman, M. (2006). Eğitim bilimine giriş. (2. Baskı). Ankara: Pagem A Yayıncılık.
  • TEDMEM (2014). Öğretmen gözüyle öğretmenlik mesleği rapor dizisi: 3. Erişim tarihi: 27.03.2018, https://tedmem.org/download/ogretmen-gozuyle-ogretmenlik-meslegi? wpdmdl=968
  • TDK, Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr. (27.03.2018)
  • Ulutaş, P. (2017). Öğretmenlerin bakış açısından öğretmenlik mesleğinin toplumsal statüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Ünsal, S. (2015). Öğretmenlerin mesleki imajlarına ilişkin görüşleri ve mesleki imaja etki eden faktörler. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Ünsal, S. (2018). Türkiye’de öğretmenlik mesleğinin statüsüne ilişkin bir Pareto analizi. Sakarya University Journal of Education, 8(2), 111-130.
  • Ünsal, S. ve Bağçeci, B. (2016). Öğretmenlerin mesleki imajlarına ilişkin görüşleri ve mesleki imaja etki eden faktörler. Journal of Human Sciences, 13(3), 3905-3926.
  • Yavuz, C. (2006). Halkla ilişkiler. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yurdakul, S., Gür, B. S., Çelik, Z. ve Kurt, T.(2016). Öğretmenlik mesleği ve mesleğin statüsü. Ankara: Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuncay Yavuz Özdemir 0000-0002-5361-7261

Mustafa Orhan 0000-0002-6254-6733

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Özdemir, T. Y., & Orhan, M. (2019). Öğretmenlerin “Öğretmenlik Mesleğinin İmajı” Hakkındaki Görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi, 9(4), 824-846. https://doi.org/10.24315/tred.532641

Cited By