Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEACHER PATIENCE SCALE: VALIDITY AND RELIABILITY STUDY

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 2, 710 - 726, 30.05.2022
https://doi.org/10.24315/tred.928310

Öz

The purpose of this research is to develop a valid and reliable measurement tool to determine the patience levels of teachers. The research was carried out with two different study groups. The first study group of the research consisted of 336 classroom teachers working in 20 public primary schools determined by simple random sampling method in Unye and Fatsa districts of Ordu province; the second study group consisted of 257 classroom teachers working in 16 public primary schools determined by simple random sampling method in Altınordu district of Ordu province. While analyzing the data, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were performed for validity, and Cronbach Alpha and composite reliability coefficients and item total correlations were calculated for reliability. The relationships of the scale factors with each other were tested by correlation analysis and also the arithmetic mean and standard deviation values were calculated. "Teacher Patience Scale" consisting of 11 items under two factors was developed at the end of the study. The factors of the scale were named as "Teaching" and "Interaction" respectively. The total variance in the scale explained by two factors was 46.693%. As a result of the reliability analysis, the Cronbach's Alpha coefficients for the overall scale was calculated as .81 and .82 in the first and second study groups, respectively. The Cronbach Alpha and composite reliability coefficients calculated for the sub-factors of the scale were generally above .70. Goodness of fit indices obtained as a result of CFA revealed that the model was (X2/sd=1.83, GFI=.95, AGFI=.92, CFI=.95, NFI=.91, TLI=.94, IFI=.95, RMSEA=.06, SRMR=.05, RMR=.02). The results obtained from the validity and reliability analysis of the study suggested that the scale is a valid and reliable measurement tool that can be used to determine the patience levels of teachers working in schools affiliated with the Ministry of National Education.

Kaynakça

  • Aghababaei, N., & Tabik, M. T. (2015). Patience and mental health in Iranian students. Iran J Psychiatry Behav Sci. 9(3), 1-4. doi: 10.17795/ijpbs-1252
  • Alan, S. ve Ertac, S. (2015). Patience, self-control and the demand for commitment: Evidence from a large-scale field experiment. Journal of Economic Behavior & Organization, 115, 111-122.
  • Akbaş, U., Karabay, E., Yıldırım Seheryeli, M., Ayaz, A. ve Demir, Ö. O. (2019). Türkiye ölçme araçları dizininde yer alan açımlayıcı faktör analizi çalışmalarının paralel analiz sonuçları ile karşılaştırılması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(3), 1095-1123. http://dx.doi.org/10.30831/akukeg.453786
  • Ateş, A. (2019). Aile içi iletişimde sabır. Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 8(15), 61-90.
  • Ayas, T., Aydın, F. ve Horzum, M. B. (2015). Sanal zorbalık farkındalık ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Online Journal Of Technology Addiction & Cyberbullying, 2(2), 38-51.
  • Banks, S. R., & Thompson, C. L. (1995). Educational psychology: For teachers in training. West Publication.
  • Binbaşıoğlu, C. (1994). Genel öğretim bilgisi (7. Baskı). Kadıoğlu Matbaası.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Güz (32), 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (9. Baskı). Pegem Akademi.
  • Cambridge Sözlük. (2019). https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ ingilizce/patience (Erişim Tarihi: 15.12.2019).
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi.
  • Can, E. ve Baksi, O. (2014). Öğrencilerin sınıf içi tutum ve davranışlarının öğretmenlerin sınıf yönetimi başarısına etkisi. Asya Öğretim Dergisi, 2(1), 86-101.
  • Castillo, M., Ferraro, P. J., Jordan, J. L., & Petrie, R. (2011). The today and tomorrow of kids: Time preferences and educational outcomes of children. Journal of Public Economic, 95(11), 1377-1385.
  • Çapa, Y. ve Çil, N. (2000). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), 69-73.
  • Çeliköz, N. ve Gül, Y. E. (2018). Üniversite öğrencileri sabır eğilim ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. E. Hamarta, vd. (Ed.), Eğitim bilimleri araştırmaları İçinde (ss. 11-21). E kitap Ankara: Çizgi. ISBN: 978-605-196-187-3.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 207-237.
  • Çırak, A. (2021). Özel okulda öğrenim gören 8. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine ilişkin algılarının incelenmesi. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 7(1), 1-12.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve Lısrel uygulamaları (4. Baskı). Pegem Akademi.
  • Dağlıoğlu, H. E. (2010). Üstün yetenekli çocukların eğitiminde öğretmen yeterlikleri ve özellikleri. Milli Eğitim, (186), 72-84.
  • Derman, A., Özkan, E., Altuk Gödek, Y. ve Mülazımoğlu, İ. E. (2008). Kimya öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9(2), 113-127.
  • Dilekmen, M. (2008). Etkili eğitim için etkili öğretmenlik. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 213-221.
  • Doğan, M. (2014a). Dindarlık sabır ve psikolojik iyi olma arasındaki ilişkiler. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Doğan, M. (2014b). Dinlerde ve İslam kültüründe sabır. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 3(5), 93-130.
  • Doğan, M. (2016). Sabır psikolojisi. Çamlıca Yayınları.
  • Doğan, M. (2017). Karakter gücü olarak sabır ve psikolojik iyi oluş ilişkisi. The Journal of Happiness & Well-Being, 5(1), 134-153.
  • Doğan, M. (2018). Üniversite öğrencilerinin travma sonrası gelişimlerinde içsel dinî motivasyon, dini başa çıkma, sabır ve şükrün rolü. Turkish Studies Comperative Religious Studies, 13(25), 207-230. DOI: 10.7827/TurkishStudies.14583
  • Dudley, K. C. (2003). Empirical development of a scale of patience. (Unpublished Doctoral Dissertation). West Virginia University/College of Human Resources and Education, Morgantown.
  • Efilti, E., Demirci, B., ve Karaduman, M. (2021). Özel eğitim öğretmenlerinin özel eğitime ve özel eğitim öğrencilerine yönelik metaforik algılarının incelenmesi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(33), 221-251. https://doi.org/10.26466/opus.754317
  • Eliüşük, A. (2014). Sabır eğiliminin öz-belirleme öz-anlayış ve kişilik özellikleri açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Eliüşük Bülbül, A. ve Izgar, G. (2018) Effects of the patience training program on patience and well being levels of university students. Journal of Education and Training Studies, 6(1), 159-168. https://doi.org/10.11114/jets.v6i1.2900
  • Eraslan, L. ve Çakıcı, D. (2011). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 427-438.
  • Erdem, A. R. (2018). “Öğrenmeyi öğretmeyi öğrenmiş öğretmen” eğitimi modeli [4ÖEM]. Eğiten Kitap.
  • Erden, M. (2005). Öğretmenlik mesleğine giriş. Epsilon Yayınları.
  • Ermiş, E. ve İmamoğlu, O. (2019). Değişik fakültelerdeki öğrencilerin sabır eğilimlerinin araştırılması. OPUS – Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 263-280. DOI: 10.26466/opus.571552
  • Esen Ateş, N. ve Kayıklık, H. (2019). Şehit ailelerinde, gazilerde ve gazi ailelerinde sabır ve dinî başa çıkma ilişkisi. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 19(1), 225-236.
  • Gökçe, E. (2002). İlköğretim öğrencilerinin görüşlerine göre öğretmenlerin etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2), 111-119.
  • Gül, Y. E. ve Çeliköz, N. (2018). Üniversite öğrencilerinin sabır eğilim düzeylerinin incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(3), 77-87.
  • Gültekin, M. (2015). İlköğretim öğrencilerinin ideal öğretmen algısı. Journal of Turkish Studies-Language and Literature, 10(11), 725-756.
  • Gültekin, M. (2020). Değişen toplumda eğitim ve öğretmen nitelikleri. AJESI - Anadolu Journal of Educational Sciences International, 10(1), 654-700. DOI: 10.18039/ajesi.682130
  • Gür Erdoğan, D. ve Zafer Güneş, D. (2012). Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine karşı tutumları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 51-62.
  • Işık, A., Çiltaş, A. ve Baş, F. (2010). Öğretmen yetiştirme ve öğretmenlik mesleği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 53-62.
  • Kan, A. ve Akbaş, A. (2005). Lise öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 227-237.
  • Karakaş, A. C. (2018). Sabır tutumunun sürekli öfke ifade tarzlarına ve öfke kontrolüne etkisi. Türkiye İlahiyat Araştırmaları Dergisi, 2(1), 93-111.
  • Karakelle, S. (2005). Öğretmenlerin etkili öğretmen tanımlarının etkili öğretmenlik boyutlarına göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 30(135), 1-10.
  • Kaytez, N. ve Güngör Aytar, F. A. (2018). Çocuk gelişimi bölümü öğrencilerinin iyimserlik düzeylerinin sabır ve empatik eğilim açısından incelenmesi (Meslek lisesi örneği). Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(Özel Sayı), 159-175.
  • Khormaei, F., Dehbidi, F. A., & Haghju, S. (2016). The structural model of relationship between moral virtue of patience and difficulty in emotion regulation among university students. Research in Psychological Health, 10(1), 21-31.
  • Khormaei, F., & Farmani, A. (2016). Patience and its components in predicting bullying among primary school students. Int J Behav Sci, 10(1), 1-5.
  • Khormaei, F., Farmani, A., & Yazdani, F. (2017). Predicting self-control on the basis of patience and ıts components among high school students. Journal of Practice in Clinical Psychology, 5(1), 11-16. https://doi.org/10.18869/acadpub.jpcp.5.1.11
  • Kıral, B. (2019). Akademik hayatta sabır üzerine nitel bir çalışma. Journal of Computer and Education Research, 7(14), 250-283. DOI:10.18009/jcer.570871
  • Kıranlı Güngör, S. ve Atalay, B. (2018). Anadolu liselerinde görev yapan öğretmenlerin meslek etiğine ilişkin görüşleri. Kastamonu Education Journal, 26(5), 1751-1764. doi:10.24106/kefdergi.3055
  • Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling (4th Edition). Guilford Press.
  • Koç, H. ve Arslan, C. (2019). Üniversite öğrencilerinde algılanan sosyal destek, benlik saygısı ve sabır arasındaki ilişkiler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 9(54), 821-840.
  • Koç, Y. (2017). A study on the relationship between high school students’ physical education course sportsmanship behaviors and their patience levels. mariateresa gammone. M. A. Icbay & H. Arslan (Eds.), Recent developments in education in (ss. 195-203). E-Book. International Association of Social Science Research (IASSR).
  • Mahdiyar, M., Taghavi, S. M. R., & Goodarzi, M. A. (2016). Predicting patience based on the worldly and divine attachments among the students of Shiraz University, Iran. Religion and Health, 4(2), 29-38.
  • Mahdiyar, M., Taghavi, S. M. R., & Goudarzi, M. A. (2017). Predicting depression among Shiraz University students based on patience and its components. Journal of Research on Religion & Health, 3(4), 21-31.
  • Marhemati, Z., & Khormaei, F. (2017). Explaining eudaimonic well-being: The role of religiousness and patience. Health, Spirituality and Medical Ethics. 4(4), 24-30. URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-129-fa.html
  • Mehrabian, A. (1999). Manual for the revised achieving tendency (MACH) and disciplined goal orientation (CGO) scales. Alta Mesa.
  • Murphy, P. K., Delli, L. A. M. & Edwards, M. N. (2004). The good teacher and good teaching: Comparing beliefs of second-grade students, preservice teachers, and inservice teachers. The Journal of Experimental Education, 72(2), 69-92. https://doi.org/10.3200/JEXE.72.2.69-92
  • Murray, H. G. (1983). Low-inference classroom teaching behaviors and student ratings of college teaching effectiveness. Journal of Educational Psychology, 75(1), 138-149. https://doi.org/10.1037/0022-0663.75.1.138
  • Okçu, D. ve Pilatin, U. (2018). Ortaokul öğrencilerinin sabır değeri ile ilgili algılarının resim yoluyla değerlendirilmesi. Batman Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Hakemli Dergisi, 2(1), 102-113.
  • Okoro, C. O., & Chukwudi, E. K. (2011). The ideal teacher and the motivated student in a changing environment. Journal of Educational and Social Research, 1(3), 107-112.
  • Oral, O. (2015). Mâturîdî‘de sabır, şükür ve hikmet ilişkisi. Mütefekkir Aksaray Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi, 2(4), 343-362.
  • Özabacı, N. ve Acat, B. (2005). Öğretmen adaylarının kendi özellikleri ile ideal öğretmen özelliklerine dönük algılarının karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, (42), 211-236.
  • Özdamar, K. (2002). Paket programlarla istatistiksel veri analizi-1 (4. Baskı). Kaan Kitabevi.
  • Özdoğan, Ö. (2006). Sabır. http://www.gazetevatan.com/prof-dr-oznur-ozdogan-963023-yazar-yazisi-sabir/ (Erişim Tarihi: 08.12.2019).
  • Paliç, G. ve Keleş, E. (2011). Sınıf yönetimine ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(2), 199-220.
  • Schnitker, S. A. (2012). An Examination of patience and well-being. The Journal of Positive Psychology, 7(4), 263-280. https://doi.org/10.1080/17439760.2012.697185
  • Sharifi Saki, S., Alipour, A., AghaYousefi, A. R., Mohammadi, M. R., Ghobari Bonab, B., & Anbiaee, R. (2018). Relationship of patience and self- compassion with depression in patients with breast cancer. Iranian Quarterly Journal of Breast Disease, 11(2), 36-45. DOI: 10.30699/acadpub.ijbd..11.2.36
  • Schermelleh-Engel, K., & Moosbrugger, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Shishavan, H. B., & Sadeghi, K. (2009). Characteristics of an effective English Language teacher as perceived by Iranian teachers and learners of English. English Language Teaching, 2(4), 130-143.
  • Sipahi, B., Yurtkoru, E. S. ve Çinko, M. (2008). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi (2. Baskı). Beta Yayınları.
  • Şen, H. Ş. ve Erişen, Y. (2002). Öğretmen yetiştiren kurumlarda öğretim elemanlarının etkili öğretmenlik Özellikleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 99-116.
  • Şişman, M. (1999). Öğretmenliğe giriş. Pegem Akademi.
  • TDK. (2019). Güncel Türkçe sözlük. https://sozluk.gov.tr/
  • Tabachnick, B. G., & Fidell. L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th Edition). Pearson Education.
  • Toklu, İ. T. ve Tuygun Toklu, A. (2017). Ürün adı değişimi ile yapılan yeniden markalamaya tüketici tepkisi: pirina yağı üzerine bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(4), 91-108. https://doi.org/10.18037/ausbd.417381
  • Tokur, B. (2011). Stres-dindarlık ilişkisi üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Üstüner, M., Abdurrezzak, S. ve Yıldızbaş, Y. V. (2021). Öğretmenlerin İdeal Öğretmen Özelliklerine İlişkin Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 50(229), 567-585.
  • Velicer, W. F., & Fava, J. L. (1998). Affects of variable and subject sampling on factor pattern recovery. Psychological Methods, 3(2), 231–251. https://doi.org/10.1037/1082-989X.3.2.231
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46(Özel Sayı), 74-85.
  • Yılmaz, E. ve Güner, B. (2017). Investigation of the relationship between the university students’ emotional ıntelligence and their patience. Multidisciplinery Academic Conference, 8-10 December 2017. Prague: Czech Technical University.
  • Weinstein, C. S. (1990) Prospective elementary teachers’ beliefs about teaching: implications for teacher education. Teaching and Teacher Education, 6(3), 279-290. https://doi.org/10.1016/0742-051X(90)90019-2

ÖĞRETMEN SABIR ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 2, 710 - 726, 30.05.2022
https://doi.org/10.24315/tred.928310

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin sabır düzeylerini belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırma iki farklı çalışma grubu ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın birinci çalışma grubu Ordu ilinin Ünye ve Fatsa ilçelerinde basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenen kamuya bağlı 20 ilkokulda görev yapan toplam 336 sınıf öğretmeninden; ikinci çalışma grubu ise Ordu ilinin Altınordu ilçesinde basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenen kamuya bağlı 16 ilkokulda görev yapan toplam 257 sınıf öğretmeninden oluşturulmuştur. Veriler analiz edilirken geçerlik için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmış, güvenirlik için Cronbach Alfa ve kompozit güvenirlik katsayıları ile madde toplam korelâsyonları hesaplanmıştır. Ölçek faktörlerinin birbirleriyle olan ilişkileri korelâsyon analiziyle test edilmiş ve ayrıca aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır. Araştırmanın sonucunda iki faktör altında toplanan 11 maddelik “Öğretmen Sabır Ölçeği” geliştirilmiştir. Ölçeğin faktörleri sırasıyla “Öğretim” ve “Etkileşim” olarak isimlendirilmiştir. Ölçekteki iki faktörün birlikte açıkladıkları toplam varyans %46.693’tür. Yapılan güvenirlik analizi sonucunda ölçeğin geneli için Cronbach Alfa katsayıları birinci ve ikinci çalışma gruplarında sırasıyla .81 ve .82 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin alt faktörleri için hesaplanan Cronbach Alfa ve kompozit güvenirlik katsayıları da genel olarak .70’in üzerindedir. DFA sonucunda elde edilen uyum iyiliği indeksleri modelin uyumlu olduğunu ortaya koymuştur (X2/sd=1.83, GFI=.95, AGFI=.92, CFI=.95, NFI=.91, TLI=.94, IFI=.95, RMSEA=.06, SRMR=.05, RMR=.02). Araştırmanın geçerlik ve güvenirlik analizlerinden elde edilen sonuçlar, ölçeğin Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda görev yapan öğretmenlerin sabır düzeylerinin belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Aghababaei, N., & Tabik, M. T. (2015). Patience and mental health in Iranian students. Iran J Psychiatry Behav Sci. 9(3), 1-4. doi: 10.17795/ijpbs-1252
  • Alan, S. ve Ertac, S. (2015). Patience, self-control and the demand for commitment: Evidence from a large-scale field experiment. Journal of Economic Behavior & Organization, 115, 111-122.
  • Akbaş, U., Karabay, E., Yıldırım Seheryeli, M., Ayaz, A. ve Demir, Ö. O. (2019). Türkiye ölçme araçları dizininde yer alan açımlayıcı faktör analizi çalışmalarının paralel analiz sonuçları ile karşılaştırılması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(3), 1095-1123. http://dx.doi.org/10.30831/akukeg.453786
  • Ateş, A. (2019). Aile içi iletişimde sabır. Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 8(15), 61-90.
  • Ayas, T., Aydın, F. ve Horzum, M. B. (2015). Sanal zorbalık farkındalık ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Online Journal Of Technology Addiction & Cyberbullying, 2(2), 38-51.
  • Banks, S. R., & Thompson, C. L. (1995). Educational psychology: For teachers in training. West Publication.
  • Binbaşıoğlu, C. (1994). Genel öğretim bilgisi (7. Baskı). Kadıoğlu Matbaası.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Güz (32), 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (9. Baskı). Pegem Akademi.
  • Cambridge Sözlük. (2019). https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ ingilizce/patience (Erişim Tarihi: 15.12.2019).
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi.
  • Can, E. ve Baksi, O. (2014). Öğrencilerin sınıf içi tutum ve davranışlarının öğretmenlerin sınıf yönetimi başarısına etkisi. Asya Öğretim Dergisi, 2(1), 86-101.
  • Castillo, M., Ferraro, P. J., Jordan, J. L., & Petrie, R. (2011). The today and tomorrow of kids: Time preferences and educational outcomes of children. Journal of Public Economic, 95(11), 1377-1385.
  • Çapa, Y. ve Çil, N. (2000). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), 69-73.
  • Çeliköz, N. ve Gül, Y. E. (2018). Üniversite öğrencileri sabır eğilim ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. E. Hamarta, vd. (Ed.), Eğitim bilimleri araştırmaları İçinde (ss. 11-21). E kitap Ankara: Çizgi. ISBN: 978-605-196-187-3.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 207-237.
  • Çırak, A. (2021). Özel okulda öğrenim gören 8. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine ilişkin algılarının incelenmesi. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 7(1), 1-12.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve Lısrel uygulamaları (4. Baskı). Pegem Akademi.
  • Dağlıoğlu, H. E. (2010). Üstün yetenekli çocukların eğitiminde öğretmen yeterlikleri ve özellikleri. Milli Eğitim, (186), 72-84.
  • Derman, A., Özkan, E., Altuk Gödek, Y. ve Mülazımoğlu, İ. E. (2008). Kimya öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9(2), 113-127.
  • Dilekmen, M. (2008). Etkili eğitim için etkili öğretmenlik. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 213-221.
  • Doğan, M. (2014a). Dindarlık sabır ve psikolojik iyi olma arasındaki ilişkiler. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Doğan, M. (2014b). Dinlerde ve İslam kültüründe sabır. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 3(5), 93-130.
  • Doğan, M. (2016). Sabır psikolojisi. Çamlıca Yayınları.
  • Doğan, M. (2017). Karakter gücü olarak sabır ve psikolojik iyi oluş ilişkisi. The Journal of Happiness & Well-Being, 5(1), 134-153.
  • Doğan, M. (2018). Üniversite öğrencilerinin travma sonrası gelişimlerinde içsel dinî motivasyon, dini başa çıkma, sabır ve şükrün rolü. Turkish Studies Comperative Religious Studies, 13(25), 207-230. DOI: 10.7827/TurkishStudies.14583
  • Dudley, K. C. (2003). Empirical development of a scale of patience. (Unpublished Doctoral Dissertation). West Virginia University/College of Human Resources and Education, Morgantown.
  • Efilti, E., Demirci, B., ve Karaduman, M. (2021). Özel eğitim öğretmenlerinin özel eğitime ve özel eğitim öğrencilerine yönelik metaforik algılarının incelenmesi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(33), 221-251. https://doi.org/10.26466/opus.754317
  • Eliüşük, A. (2014). Sabır eğiliminin öz-belirleme öz-anlayış ve kişilik özellikleri açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Eliüşük Bülbül, A. ve Izgar, G. (2018) Effects of the patience training program on patience and well being levels of university students. Journal of Education and Training Studies, 6(1), 159-168. https://doi.org/10.11114/jets.v6i1.2900
  • Eraslan, L. ve Çakıcı, D. (2011). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 427-438.
  • Erdem, A. R. (2018). “Öğrenmeyi öğretmeyi öğrenmiş öğretmen” eğitimi modeli [4ÖEM]. Eğiten Kitap.
  • Erden, M. (2005). Öğretmenlik mesleğine giriş. Epsilon Yayınları.
  • Ermiş, E. ve İmamoğlu, O. (2019). Değişik fakültelerdeki öğrencilerin sabır eğilimlerinin araştırılması. OPUS – Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 263-280. DOI: 10.26466/opus.571552
  • Esen Ateş, N. ve Kayıklık, H. (2019). Şehit ailelerinde, gazilerde ve gazi ailelerinde sabır ve dinî başa çıkma ilişkisi. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 19(1), 225-236.
  • Gökçe, E. (2002). İlköğretim öğrencilerinin görüşlerine göre öğretmenlerin etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2), 111-119.
  • Gül, Y. E. ve Çeliköz, N. (2018). Üniversite öğrencilerinin sabır eğilim düzeylerinin incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(3), 77-87.
  • Gültekin, M. (2015). İlköğretim öğrencilerinin ideal öğretmen algısı. Journal of Turkish Studies-Language and Literature, 10(11), 725-756.
  • Gültekin, M. (2020). Değişen toplumda eğitim ve öğretmen nitelikleri. AJESI - Anadolu Journal of Educational Sciences International, 10(1), 654-700. DOI: 10.18039/ajesi.682130
  • Gür Erdoğan, D. ve Zafer Güneş, D. (2012). Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine karşı tutumları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 51-62.
  • Işık, A., Çiltaş, A. ve Baş, F. (2010). Öğretmen yetiştirme ve öğretmenlik mesleği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 53-62.
  • Kan, A. ve Akbaş, A. (2005). Lise öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 227-237.
  • Karakaş, A. C. (2018). Sabır tutumunun sürekli öfke ifade tarzlarına ve öfke kontrolüne etkisi. Türkiye İlahiyat Araştırmaları Dergisi, 2(1), 93-111.
  • Karakelle, S. (2005). Öğretmenlerin etkili öğretmen tanımlarının etkili öğretmenlik boyutlarına göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 30(135), 1-10.
  • Kaytez, N. ve Güngör Aytar, F. A. (2018). Çocuk gelişimi bölümü öğrencilerinin iyimserlik düzeylerinin sabır ve empatik eğilim açısından incelenmesi (Meslek lisesi örneği). Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(Özel Sayı), 159-175.
  • Khormaei, F., Dehbidi, F. A., & Haghju, S. (2016). The structural model of relationship between moral virtue of patience and difficulty in emotion regulation among university students. Research in Psychological Health, 10(1), 21-31.
  • Khormaei, F., & Farmani, A. (2016). Patience and its components in predicting bullying among primary school students. Int J Behav Sci, 10(1), 1-5.
  • Khormaei, F., Farmani, A., & Yazdani, F. (2017). Predicting self-control on the basis of patience and ıts components among high school students. Journal of Practice in Clinical Psychology, 5(1), 11-16. https://doi.org/10.18869/acadpub.jpcp.5.1.11
  • Kıral, B. (2019). Akademik hayatta sabır üzerine nitel bir çalışma. Journal of Computer and Education Research, 7(14), 250-283. DOI:10.18009/jcer.570871
  • Kıranlı Güngör, S. ve Atalay, B. (2018). Anadolu liselerinde görev yapan öğretmenlerin meslek etiğine ilişkin görüşleri. Kastamonu Education Journal, 26(5), 1751-1764. doi:10.24106/kefdergi.3055
  • Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling (4th Edition). Guilford Press.
  • Koç, H. ve Arslan, C. (2019). Üniversite öğrencilerinde algılanan sosyal destek, benlik saygısı ve sabır arasındaki ilişkiler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 9(54), 821-840.
  • Koç, Y. (2017). A study on the relationship between high school students’ physical education course sportsmanship behaviors and their patience levels. mariateresa gammone. M. A. Icbay & H. Arslan (Eds.), Recent developments in education in (ss. 195-203). E-Book. International Association of Social Science Research (IASSR).
  • Mahdiyar, M., Taghavi, S. M. R., & Goodarzi, M. A. (2016). Predicting patience based on the worldly and divine attachments among the students of Shiraz University, Iran. Religion and Health, 4(2), 29-38.
  • Mahdiyar, M., Taghavi, S. M. R., & Goudarzi, M. A. (2017). Predicting depression among Shiraz University students based on patience and its components. Journal of Research on Religion & Health, 3(4), 21-31.
  • Marhemati, Z., & Khormaei, F. (2017). Explaining eudaimonic well-being: The role of religiousness and patience. Health, Spirituality and Medical Ethics. 4(4), 24-30. URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-129-fa.html
  • Mehrabian, A. (1999). Manual for the revised achieving tendency (MACH) and disciplined goal orientation (CGO) scales. Alta Mesa.
  • Murphy, P. K., Delli, L. A. M. & Edwards, M. N. (2004). The good teacher and good teaching: Comparing beliefs of second-grade students, preservice teachers, and inservice teachers. The Journal of Experimental Education, 72(2), 69-92. https://doi.org/10.3200/JEXE.72.2.69-92
  • Murray, H. G. (1983). Low-inference classroom teaching behaviors and student ratings of college teaching effectiveness. Journal of Educational Psychology, 75(1), 138-149. https://doi.org/10.1037/0022-0663.75.1.138
  • Okçu, D. ve Pilatin, U. (2018). Ortaokul öğrencilerinin sabır değeri ile ilgili algılarının resim yoluyla değerlendirilmesi. Batman Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Hakemli Dergisi, 2(1), 102-113.
  • Okoro, C. O., & Chukwudi, E. K. (2011). The ideal teacher and the motivated student in a changing environment. Journal of Educational and Social Research, 1(3), 107-112.
  • Oral, O. (2015). Mâturîdî‘de sabır, şükür ve hikmet ilişkisi. Mütefekkir Aksaray Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi, 2(4), 343-362.
  • Özabacı, N. ve Acat, B. (2005). Öğretmen adaylarının kendi özellikleri ile ideal öğretmen özelliklerine dönük algılarının karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, (42), 211-236.
  • Özdamar, K. (2002). Paket programlarla istatistiksel veri analizi-1 (4. Baskı). Kaan Kitabevi.
  • Özdoğan, Ö. (2006). Sabır. http://www.gazetevatan.com/prof-dr-oznur-ozdogan-963023-yazar-yazisi-sabir/ (Erişim Tarihi: 08.12.2019).
  • Paliç, G. ve Keleş, E. (2011). Sınıf yönetimine ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(2), 199-220.
  • Schnitker, S. A. (2012). An Examination of patience and well-being. The Journal of Positive Psychology, 7(4), 263-280. https://doi.org/10.1080/17439760.2012.697185
  • Sharifi Saki, S., Alipour, A., AghaYousefi, A. R., Mohammadi, M. R., Ghobari Bonab, B., & Anbiaee, R. (2018). Relationship of patience and self- compassion with depression in patients with breast cancer. Iranian Quarterly Journal of Breast Disease, 11(2), 36-45. DOI: 10.30699/acadpub.ijbd..11.2.36
  • Schermelleh-Engel, K., & Moosbrugger, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Shishavan, H. B., & Sadeghi, K. (2009). Characteristics of an effective English Language teacher as perceived by Iranian teachers and learners of English. English Language Teaching, 2(4), 130-143.
  • Sipahi, B., Yurtkoru, E. S. ve Çinko, M. (2008). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi (2. Baskı). Beta Yayınları.
  • Şen, H. Ş. ve Erişen, Y. (2002). Öğretmen yetiştiren kurumlarda öğretim elemanlarının etkili öğretmenlik Özellikleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 99-116.
  • Şişman, M. (1999). Öğretmenliğe giriş. Pegem Akademi.
  • TDK. (2019). Güncel Türkçe sözlük. https://sozluk.gov.tr/
  • Tabachnick, B. G., & Fidell. L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th Edition). Pearson Education.
  • Toklu, İ. T. ve Tuygun Toklu, A. (2017). Ürün adı değişimi ile yapılan yeniden markalamaya tüketici tepkisi: pirina yağı üzerine bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(4), 91-108. https://doi.org/10.18037/ausbd.417381
  • Tokur, B. (2011). Stres-dindarlık ilişkisi üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Üstüner, M., Abdurrezzak, S. ve Yıldızbaş, Y. V. (2021). Öğretmenlerin İdeal Öğretmen Özelliklerine İlişkin Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 50(229), 567-585.
  • Velicer, W. F., & Fava, J. L. (1998). Affects of variable and subject sampling on factor pattern recovery. Psychological Methods, 3(2), 231–251. https://doi.org/10.1037/1082-989X.3.2.231
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46(Özel Sayı), 74-85.
  • Yılmaz, E. ve Güner, B. (2017). Investigation of the relationship between the university students’ emotional ıntelligence and their patience. Multidisciplinery Academic Conference, 8-10 December 2017. Prague: Czech Technical University.
  • Weinstein, C. S. (1990) Prospective elementary teachers’ beliefs about teaching: implications for teacher education. Teaching and Teacher Education, 6(3), 279-290. https://doi.org/10.1016/0742-051X(90)90019-2
Toplam 82 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erdal Meriç 0000-0001-8994-7708

Mustafa Erdem 0000-0001-8595-0504

Erken Görünüm Tarihi 30 Mayıs 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Meriç, E., & Erdem, M. (2022). ÖĞRETMEN SABIR ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Trakya Eğitim Dergisi, 12(2), 710-726. https://doi.org/10.24315/tred.928310