Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEMEL YETERLİLİK TESTİ BAŞARI SIRASI BARAJININ MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMLARI ÖZEL YETENEK SEÇME SINAVINA ETKİLERİ

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 3, 1356 - 1371, 28.09.2022
https://doi.org/10.24315/tred.979210

Öz

Mesleki müzik eğitimi verilen yükseköğretim kurumlarına öğrenci seçimi üniversitelerin düzenlediği özel yetenek sınavıyla yapılmaktadır. Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) 2020 yılındaki kararı ile 2020-YKS’de özel yetenek sınavıyla öğrenci alan öğretmenlik programlarına öğrenci başvurularında; adayların, Temel Yeterlilik Testinde (TYT) en düşük 800.000’inci başarı sırasına sahip olmaları şartı getirilmiştir.
Araştırmanın amacı; eğitim fakültelerinin özel yetenek sınavıyla öğrenci alan öğretmenlik programlarına getirilen TYT’de en düşük 800.000’inci başarı sırasına sahip olma şartı uygulamasının müzik öğretmenliği özel yetenek seçme sınavına etkilerinin neler olduğunu ortaya koymaktır.
Bu araştırmada, betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 15 üniversitenin Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi ABD oluşturmaktadır. Araştırmanın veri kaynağını oluşturan Üniversitelerin 2019 ve 2020 yıllarında yapılan Müzik Eğitimi ABD yetenek sınavlarına alan içinden ve alan dışından başvuran, sınavı kazanan, bu programlara kayıt yaptıran öğrenci sayıları ve yetenek sınavı kılavuzları üniversitelerle yapılan resmi yazışma yoluyla elde edilmiştir. Elde edilen verilerde doküman incelemesi yapılmıştır.
TYT Başarı Sırası Barajı kararının, 2020 yılı Müzik Eğitimi ABD yetenek sınavlarına başvuran öğrenci sayılarının, sınavları kazanan öğrenci sayılarının ve kayıt yaptıran öğrenci sayılarının azalmasına neden olduğu sonucuna varılmıştır. 2020 yılı özel yetenek seçme sınavı içeriklerinde ise müziksel işitme-okuma-yazma boyutunda yer alan dikte ve deşifre sınavlarının kaldırılması yönünde değişikliğe neden olduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Arapgirlioğlu, H., Tankız, K. (2013). Özel yetenek sınavlarında AOBP ve YGS puanlarının yerleştirme puanları içerisindeki dağılımının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 14-26. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7790/101864. (Erişim Tarihi:30/07/2021).
  • Aşkın Kumova, P., Demirbatır, R. E. (2012). Müzik öğretmenliği programları kapsamında özel yetenek sınavlarının karşılaştırılarak incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 103 - 127. Erişim adresi: http://www.gefad.gazi.edu.tr/tr/pub/issue/6736/90556. (Erişim Tarihi:30/07/2021).
  • Ataman, Ö., Eroğlu, Ö. (2011). Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi müzik özel yetenek sınavına başvuran öğrenci adaylarının profili. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (25), 19-29. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/baunsobed/issue/50199/646428. (Erişim Tarihi:30/07/2021).
  • Atılgan, H. (2005). Müzik Öğretmenliği Özel Yetenek Seçme Sınavının Çok-Yüzeyli Rasch Modeli ile Analizi (İnönü Üniversitesi Örneği). Eurasian Journal of Educational Research, 20, 62 - 73. Erişim adresi: https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TlRBeE56UTA. (Erişim Tarihi:30/07/2021).
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal Bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ece, A. S. (2007). Özel yetenek sınavlarında yerleştirmeye esas olan puan ve katsayıların alan ve alan dışından gelen adaylara yansıması (Karşılaştırmalı durum saptaması). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 121-132. Erişim adresi: https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/T0Rnd05EZzQ. (Erişim Tarihi:30/07/2021).
  • Efe, İ. E. (2006). Türkiye’deki müzik öğretmenliği lisans programlarına yönelik uygulanan giriş sınavlarındaki farklı ölçme yaklaşımlarının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Tekışık.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel.
  • Kornbrot, D. (2005). Point Biserial Correlation. Encyclopedia of Statistics in Behavioral Science: Volume 3 (Brian S. Everitt & David C. Howell, Ed.). Chichester: John Wiley & Sons.
  • MEB Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. (2013, 7 Eylül). Resmi Gazete (Sayı: 28758). Erişim adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/09/20130907-4.htm. (Erişim Tarihi:30/07/2021).
  • MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2018, Şubat 19). Ortaöğretim Güzel Sanatlar Lisesi Haftalık Ders Çizelgesi (Müzik, Türk Halk Müziği, Türk Sanat Müziği, Görsel Sanatlar). Erişim adresi: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_02/21173451_ort _ogrtm_hdc_2018.pdf. (Erişim Tarihi:30/07/2021).
  • ÖSYM (2019). 2019-YKS Değerlendirme raporu. Erişim adresi: https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2019/GENEL/yksDegRaporweb03092019.pdf. (Erişim Tarihi:30/07/2021).
  • Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi (2020a). Yüksek Öğretim Kurumları Sınavı kılavuzu. Erişim adresi: https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2020/YKS/YksKilavuz1405202 0.pdf. (Erişim Tarihi:30/07/2021).
  • ÖSYM (2020b). Yüksek Öğretim Kurumları Sınavı sayısal veriler. Erişim adresi: https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2020/YKS/yks_sayisal_27072020.pdf. (Erişim Tarihi:30/07/2021).
  • ÖSYM (2020c). 2020-YKS Değerlendirme raporu. Erişim adresi: https://dokuman.osym.gov.tr/ pdfdokuman/2020/GENEL/yksdegraporweb27112020.pdf. (Erişim Tarihi:30/07/2021).
  • ÖSYM (2021). 2021-YKS Yükseköğretim ve Kontenjanları Kılavuzu. Erişim adresi: https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2021/YKS/kntkilavuz16072021.pdf. (Erişim Tarihi:30/07/2021).
  • Sahil, A. (2016). Anadolu güzel sanatlar lisesi̇ ve genel liselerden mezun olan öğrencilerin müzik öğretmenliği̇ bölümü özel yetenek sınavlarında başarı durumlarının karşılaştırılması. T. Yazıcı, K. Gülbeyaz (Ed.). 2. Uluslararası Müzik ve Dans Kongresi E - Bildiriler Kitabı, 27-33. Erişim adresi: http://www.imdcongress.com/dosya/arsiv/2016/bildiriler_kitabi.pdf. (Erişim Tarihi:30/07/2021).
  • Sağer, T. (2007). Anadolu güzel sanatlar liseleri müzik bölümü ile diğer liselerden mezun öğrencilerin müzik öğretmenliği programı özel yetenek giriş sınavındaki başarı durumlarının incelenmesi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(2), 212-221. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/gopsbad/issue/48546/616319. (Erişim Tarihi:30/07/2021).
  • Sağer, T., Zahal, O., Gürpınar, E. (2013). Müzik öğretmenliği programı özel yetenek sınavlarında YGS puanları ile müzik alanı puanları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 10(1), 541–554. Erişim adresi: https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/2403. (Erişim Tarihi:30/07/2021).
  • Sağer, T., Zahal, O., Gürpınar, E. (2014). Müzik öğretmenliği programı özel yetenek sınavlarına giren adayların, alan puanları ve sınav başarı durumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 41, 0-0. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/abuhsbd/issue/32979/366625. (Erişim Tarihi:30/07/2021).
  • Sağer, T., Zahal, O., Gürpınar, E., Özhan, U. (2014). Müzik öğretmenliği programı özel yetenek sınavlarında OBP ile alan puanları ve sınav başarı durumları arasındaki ilişkiler. The Journal of Academic Social Science, 24, 33-46. Doi: http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2240. (Erişim Tarihi:30/07/2021).
  • Tufan, E., Kılıç, I., Bulut, F. (2008). 2006 -2007 eğitim-öğretim yılı müzik özel yetenek giriş sınavına katılan öğrenci profili. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (İLKE), 20, 177-192. Erişim adresi:http://sobbiad.mu.edu.tr/index.php/asd/article/viewFile/714/601. (Erişim Tarihi:30/07/2021).
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar ve Türkiye’deki durum. Ankara: Evrensel Müzikevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK (2015, Ocak 15). Yükseköğretim Kurumları Devlet Konservatuvarları Müzik ve Bale İlköğretim Kurumları ile Müzik ve Sahne Sanatları Liseleri Yönetmeliği. Erişim adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/01/20150115-2.htm. (Erişim Tarihi:30/07/2021).
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çağrı Başbuğ 0000-0001-5801-3240

Asli Kaya 0000-0001-9453-5556

Erken Görünüm Tarihi 21 Eylül 2022
Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Başbuğ, Ç., & Kaya, A. (2022). TEMEL YETERLİLİK TESTİ BAŞARI SIRASI BARAJININ MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMLARI ÖZEL YETENEK SEÇME SINAVINA ETKİLERİ. Trakya Eğitim Dergisi, 12(3), 1356-1371. https://doi.org/10.24315/tred.979210